Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Simpel Station

Gestart door Roberd zaterdag 04 februari 2017, 00:35:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Simpel Station
Roberd
gast

Simpel Station
Vrienden.

Wat is het meest gebruikelijk voor een station? Ik denk dat ze sowieso allebei in het echt zullen bestaan maar ik zie in allebei geen nadelen.

Re: Simpel Station
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Simpel Station
Laten we ze voor het gemak type A (bovenste) en B (onderste) noemen.
Het is een klassieker uit de boekjes van meneer Enter.

Type A is een station waar je kunt rangeren, kopmaken, of tijdelijk stoppen. Vaak is het een station aan twee enkelsporige lijnen die elkaar tegenkomen.
Type B is een doorgangsstation waar sneltreinen stoptreinen kunnen passeren, of waar tegenliggers elkaar kunnen passeren; vaak gaat het dan om dubbelsporige trajecten.

Beide types komen voor, elk met hun eigen functie en eventuele uitbreidingen daarop.

Type B is het simpelst om te beveiligen. Type A biedt meer speelmomenten op de modelbaan.
Het hangt puur van de rest van je baan af waar je voor gaat.
Type B is ideaal voor een schaduwstation of voor een klein station langs een grote lijn.

Type A was vroeger in het grootspoor het meest gebruikelijk (voor zover ik me herinner).
Veel huidige grootspoor stations zijn min of meer afgeleiden van type B, in het westen van het land.

Mengvormen zie je waar "hosentragers" al dan niet in combinatie met engelse wissels liggen, vaak op plekken waar treinen kop moeten kunnen maken, of dat recent nog deden. Zo'n station is dan in principe opgezet als een type B, maar met type A kenmerken.
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
Jan,
dat moet ik even op me in laten werken
Rob
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
Zo, dat is gebeurd. ik zie ineens inderdaad dat in model b geen verbinding bestaat tussen de rijrichtingen... Daar zou de hosentrager weer der kop op steken.
In type B zouden de hosentragers het best op hun plaats zijn buiten de wissels? dus aan de uiterste uiteinden?
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Simpel Station
In mijn ontwerp zit type B (intercity station), maar dan wel een extra overloopwissel.

Rangeren doe ik ergens anders.

Dan heb je nog 2 opties:

Zijperron - 2 sporen - Eilandperron - 2 sporen - Zijperron

Of:

1 spoor - Eilandperron - 2 sporen - Eilandperron - 1 spoor
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
 8o
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Simpel Station
Zoek de verschillen:
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Simpel Station
Het aantal perrons, en de rijsnelheid langs het perron?
Dan zou Weesp ook een mooie zijn (2 perrons, en 2 extra sporen tussen die perrons voor de sneltreinen).

Dit voorbeeld lijkt wel wat op Almere CS, Abcoude, Duivendrecht (beneden), Hilversum (maar dan met 2 perroneilanden en een zij-perron).

Type A lijkt me meer Naarden Bussum (een zij-perron en een perron-eiland), maar dan vanwege de wisselstraten aan begin en eind.
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2008

offline
Re: Simpel Station
Roberd,

Als je het wilt houden bij een simpel station, dan zou ik kiezen voor optie B.
Dan nog wel links en rechts van het station ervoor zorgen dat je nig van spoor kunt wisselen.
En dan alleen een perron aan stationzijde en eilandperron in het midden.
Op een simpel station stoppen meestal niet zo veel teinen tegelijk.
De buitenste sporen zijn dan om goederentreinen te laten wachten of tijdelijk stil te zetten.

Groeten,
Ton.
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Simpel Station
Dan is het nog gebruikelijker om in het midden helemaal geen perron te maken. De middelste sporen worden dan gebruikt voor doorgaande treinen

De buitenste sporen liggen dan langs een perron, en die worden gebruikt om te stoppen.

Bij Dronten:
Re: Simpel Station
marklinmanus
gast

Re: Simpel Station
allemaal station B, maar dan wel schuin zodat je geen s-bochten hebt.
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Simpel Station
Citaat van: Jan22 op zaterdag 04 februari 2017, 16:05:20
Het aantal perrons, en de rijsnelheid langs het perron?
Dan zou Weesp ook een mooie zijn (2 perrons, en 2 extra sporen tussen die perrons voor de sneltreinen).

Dit voorbeeld lijkt wel wat op Almere CS, Abcoude, Duivendrecht (beneden), Hilversum (maar dan met 2 perroneilanden en een zij-perron).

Type A lijkt me meer Naarden Bussum (een zij-perron en een perron-eiland), maar dan vanwege de wisselstraten aan begin en eind.

Lelystad is no 1 en Barendrecht is no 2  :D :D :D
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
Dat station 2 of 4 van Marklimanus zie ik wel zitten, temeer omdat de aanloopbocht van het station daarin verwerkt kan worden. Ik zal es kijken wat ik met Scarm kan Fixen. Bij mij is het voorwaarde dat de rechterzijde wel weer de andere kant opgaat
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2006

offline
Re: Simpel Station
Heb even aandacht voor het volgende :

Engelse wissels zijn in het echt duurder in aanschaf en onderhoud ivm meer tongen en motors . dus werden ze alleen gebruik als het moest
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
Citaat van: i_m_johny op maandag 06 februari 2017, 17:53:59
Leuk draadje.

Mogen er wel meer vergelijkbare van komen... :thumbup:.

Moet je es een avondje met ons in de kroeg meemaken :P
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
Ik heb dat baanplannetje van station 4 aangepast om het zo te krijgen dat ik 90 graden links inkom en na het station 90 links uitga, het station moet aan de rand van de tafel komen

één groot fiasco.

Wel min ene station een beetje aangepast, en oh, oh, oh, wat passen die railstukjes slecht. Ik krijg bijvoorbeeld de linker bochtwissels niet meteen aan het rechte stuk, en et de korte bochtjes ertussen sluit het nog niet aan.
Voor degenen die scarm gebruiken is dit de file

http://www.paardekoper.com/funstuff/Stations.scarm




De linker bocht van de onderste baan komt rechtstreeks uit het boekje en is identiek aan de rechtse, maar passchen doet het niet. Bij het bovenste ontwerp heb ik nog getracht de rechter engelde kris om te draaien in het voodeel van de passing. helaas, niks past. 6 x r1 is overigens wel een sluitend rondje
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2015

offline
Re: Simpel Station
Waarom die overloop wissels van binnenbaan naar buitenbaan en andersom?
wil het zelf weten voor eigen ontwerp
mg Jan
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Simpel Station
Robert,

Wellicht heb je hier iets aan?

Die overloopwissels zijn er om rechts- of linksrijdend op elk stationsspoor te kunnen komen en vervolgens toch weer rechts- of linksrijdend verder te kunnen gaan.
Re: Simpel Station
marklinmanus
gast

Re: Simpel Station
Volgens mij gebruikt Robert geen marklin rails.
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Simpel Station
 @citaat
oeps ff niet bij stil gestaan..... :-( :-( :-(
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
Citaat van: JanHaagdorens op donderdag 09 februari 2017, 23:08:24
Waarom die overloop wissels van binnenbaan naar buitenbaan en andersom?
wil het zelf weten voor eigen ontwerp
mg Jan

Weet ik veel  8o

Citaat van: BR 66 op vrijdag 10 februari 2017, 21:39:17

Die overloopwissels zijn er om rechts- of linksrijdend op elk stationsspoor te kunnen komen en vervolgens toch weer rechts- of linksrijdend verder te kunnen gaan.

Klopt, dat ontbrak in mijn eerste onwerp
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
Citaat van: BR 66 op vrijdag 10 februari 2017, 21:54:07
@citaat
oeps ff niet bij stil gestaan..... :-( :-( :-(

maakt niet uit, al zou ik het vertalen naar Vleesman past het toch niet maar het idee is bruikbaar
Re: Simpel Station
marklinmanus
gast

Re: Simpel Station
Welke rails gebruik jij?

In je onderste ontwerp is het volgens mij omdraaien van je bochtwissels aan de linkerkant de oplossing.
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
Profigleis

Ik heb daar idd andere wissels genomen en dat past.
Re: Simpel Station
marklinmanus
gast

Re: Simpel Station
ok
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
Yup, zo zou het eruit moeten zien. Ik denk dat ik voor de bovenste ga, het voordeel van de ontbrekende Sbocht wordt teniet gedaan door de korte spoorlengte op de onderste twee sporen.
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2016

offline
Re: Simpel Station
Goede middag Roberd;
Misschien is dit een late reactie, ben 2 weken weggeweest, maar lijkt je dit wat. Hier heb je 4 perron sporen en 2 doorrijsporen van redelijke lengte.
Naar eigen wens in lengte te maken natuurlijk. De 2 paar wissels links en rechts boven heb ik gebruikt om de railafstand te bepalen, maar je kunt ze ook laten zitten om van het
'goede spoor' naar het 'verkeerde spoor' te gaan.


Gr Ab
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
die zouden dan nog vervangen moeten door een hosenträger, maar 6 sporen is best veel  8o
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2016

offline
Re: Simpel Station
Roberd;

6 sporen is best veel, dat ben ik met je eens. Maar het bied de mogelijkheid om een goederentrein of een sneltrein (Thalys, ICE,of gewone sneltrein) het station te laten passeren.
Je kan de goederentrein ook op het midden spoor opstellen en laten wachten op een vertrekkende personentrein.
Verder kan je het station met een paar simpele veranderingen veranderen in een station met sporen A en B achter elkaar. dit kan je zien op het laatste plaatje van mijn baan, een
aantal regels lager.

Mvg. Ab
Re: Simpel Station
Lid sinds: 2016

offline
Re: Simpel Station
Sorry het 2e plaatje is de hoofdbaan. Met 2 drieweg wissels en 2 paar gewone wissels heb je 4 perron sporen.
Re: Simpel Station
Roberd
gast

Re: Simpel Station
ok, Thanks... tk heb nog maar 3 lokmotieven...
Het wordt wel meer en inmiddels zit ik te overwegen om het 6 sporenplan aan te gaan houden. qua breedte maakt het niet veel uit.