Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Draad SMD LED solderen aan printplaatje

Gestart door LibertyCity donderdag 02 februari 2017, 06:25:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Ik heb nagenoeg 0,0 ervaring met elektronica solderen.

Zie onderstaande foto van een wel heel klein printplaatje (ter referentie een wasknijper ernaast gelegd). Welke methode kan ik het beste hanteren om SMD LED hieraan te solderen. Deze zijn al vanuit de leverancier voorzien van draad. Zijn er bijvoorbeeld connectortjes verkrijgbaar om die in de gaatjes te doen waar de draad aan gesoldeerd moet worden? Dit printplaatje is voor een voorrangsvoertuig bedoeld waar ik in een later stadium uitgebreid op terug zal komen.

Printplaatjeon Flickr

Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Wanneer leren we hier eens een vraag plaatsen mèt feiten ipv vage gegevens

Waar moet je wat aan solderen? Wat zijn de maten? Zit er wat op de bovenkant van die print?


Buiten Fingerspitzengefühl en juist gereedschap heb je voor dergelijke projecten ook wel wat ervaring nodig.

Een houdertje voor je printplaatje in de vorm van een bankschroefje of derde handje is makkelijk, dat maakt drie vingers vrij. Een 15 watt boutje met spitse punt, goed harskern soldeer van 1 mm... Lotlack helpt wel als extra vloeimiddel.

Ik neem aan dat de rechtse twee aansluitingen aan de onderzijde voor de leds zijn? daar zullen best connectoren voor zijn, maar je had eventueel een lineaal ipv een knijper neer kunnen leggen. In het SI stelsel komen namelijk geen voetbalvelden en knijpers voor. als de afstand 1,27 of 2,54 mm is zijn er veel connectortjes voor.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
En een vaste hand en een goeie loeplamp zijn ook goeie hulpmiddelen.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Yep, en als je echt bang bent om het kleinood te vergriepen ga je een keer bij een collega langs die er wel käse van heeft gegeten
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Citaat van: Roberd op donderdag 02 februari 2017, 06:59:18
Wanneer leren we hier eens een vraag plaatsen mèt feiten ipv vage gegevens

Met verkeerde been uit bed gestapt?

Citaat van: Roberd op donderdag 02 februari 2017, 06:59:18
Waar moet je wat aan solderen? Wat zijn de maten? Zit er wat op de bovenkant van die print?

Zoals ik aangaf moeten deze aan/ in de gaatjes gesoldeerd worden.

Citaat van: Roberd op donderdag 02 februari 2017, 06:59:18
Buiten Fingerspitzengefühl en juist gereedschap heb je voor dergelijke projecten ook wel wat ervaring nodig.

Een houdertje voor je printplaatje in de vorm van een bankschroefje of derde handje is makkelijk, dat maakt drie vingers vrij. Een 15 watt boutje met spitse punt, goed harskern soldeer van 1 mm... Lotlack helpt wel als extra vloeimiddel.

Ik neem aan dat de rechtse twee aansluitingen aan de onderzijde voor de leds zijn? daar zullen best connectoren voor zijn, maar je had eventueel een lineaal ipv een knijper neer kunnen leggen. In het SI stelsel komen namelijk geen voetbalvelden en knijpers voor. als de afstand 1,27 of 2,54 mm is zijn er veel connectortjes voor.

Mijn ervaring tot op heden is het solderen van lakdraad aan een SMD-LED. Ik beschik over loeplamp, een soldeerbout met ronde punt die op temperatuur instelbaar is. Ik heb harskern tin.

Vrijwel alle aansluitingen zijn voor de diverse LED's (zwaailichten voor, achter, gril, zijkanten), schijnwerper, voor, achterlicht, knipperlichten, speaker.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
 :( Roberd, gaat het niet of zo? Je toonzetting kan wel wat aardiger!
Er word een vraag gesteld en LibertyCity geeft al aan dat hij er geen verstand van heeft.
Dit soort antwoorden zijn de redenen dat er mensen weg gaan van het forum.
Als je de vraagstelling "dom" vind, hoef je niet te antwoorden. O:-D

En dan nu maar weer gauw on-topic. :)

Wat voor een soldeerboutje heb je?
Het moet een lichte zijn met een kleine punt, dat is de eerste stap.

Dirk-Jan
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
@ Dirk Jan  :thumbup:


@LibertyCity
Als je al ervaring hebt met het solderen van lakdraad aan een SMD led, dan kan het solderen van een draadje aan dit printje
toch nauwelijks moeilijkheden opleveren !
Zoals gezegd, juiste bout, hulpje om het printje in te klemmen en draadje strippen.

Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Ik heb even gegoogled, en doordat ik daar het aansluitschema heb gevonden snap ik ook pas wat de bedoeling is, want er zijn genoeg gaatjes op die print te zien ;)
Robert heeft daarin dus wel een puntje, die gegevens had je er beter even bij kunnen zetten, of een linkje naar de fabrikant -(over de toon waarop is al genoeg gezegd, dus daar weid ik niet verder over uit)- en blijkbaar heb je toch al iets meer soldeerervaring dan je in je eerste bericht hebt staan :)  :thumbup:

Maar als ik het aansluitschema bekijk dan zitten er zo te zien aan de andere kant van de print al veel grotere soldeerpads, echter op welke tussenmaat deze zitten is dan weer niet te zien. Als je hier een connector op wil zetten zal je deze dus moeten meten (hart op hart), en die afstand als rastermaat moeten gebruiken bij de zoektocht naar een passende connector. Of je zet er een stukje (decoder)draad tussen naar een andere connector waar je je lakdraadjes op aansluit.

Mocht je een connector direct op de print willen zetten raad ik je wel aan deze plat te solderen, dus niet door de gaatjes(/via's), mocht je de draden naar boven weg willen hebben lopen, bestel dan een haakse connector.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Toon???? Probeer dat bericht van mij eens met een glimlach te lezen? Er staan geen lachebekkies bij nee, maar ook geen rooie koppen en middelvingers.

Ikke ook zitten googelen  :thumbup:   en tostec heeft de cent en de lucifer aan het SI stelsel toegevoegd.

Ik weet zeker dat het prielwerk is, maar solderen gaat als alle andere solderinkjes. Je krijgt een bierje (of 6) van me als je ze allemaal in één keer aansluit zonder twee eilandjes aan elkaar te solderen. Het is dus handig om er ook een rolletje tinzuiglitze bij te hebben




http://tostec.de/de/MODELLBAU/Lichteffekt-Modulplatinen/LED-5-Kanal-Modelbau-Lichteffektplatine-EXTRAsMALL---verschiedene-Lichteffekte-1121.htmlhttp://www.tzr50.nl/home/

Die eilandjes zien er uit als normale IC-eilandjes op een 2,54 rastermaat. daar heb je voor enkele centen al een printconnector voor.
Dit zijn mooie setjes, hoef je niet eens draad aan die connector te bakken


https://www.baco-army-goods.nl/print-connector-setjes.html
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Hi Roberd,

Die zes biertjes heb ik zo verdiend, ik neem aan per printje.    :idea:
Da's bijna een biertje per twee soldeerinkjes .  :thumbup:
k'weet alleen niet tot hoeveel printjes ik dat kan volhouden.   >:-D

groet
Harald
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Ik stop iig na twee printjes....


met tellen
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Het gaat inderdaad om de 5 kanaals print.

Die connectors waarnaar @Roberd verwijst lijken mij inderdaad handiger. Mijn vervolgvragen daarop:

1. Hoe kan ik de afmeting het "raster" vaststellen?
2. Hoe bevestig je deze aan de print? Gewoon solderen neem ik aan?

Even terugkomende op mijn soldeer ervaring: ik heb ooit SMD LED's gesoldeerd. Dat was een heel gevecht en nooit functioneel gemaakt. Dus eigenlijk beperkt zich dat tot oefenen. Andere soldeer ervaring is wat groffer werk, het solderen van een massadraad aan mijn rails.

Tot slot nog een laatste woord over "de toon". Ik had deze vanmorgen niet zo opgevat als bedoeld werd. Wellicht lag dat aan het tijdstip van de dag :)
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Hallo liberty,

Die connectors kunnen wel, maar krijg je die in je voertuig ?
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Het zal een statisch voertuig worden; m.a.w. hij staat stil. Ik wil de print onder de baan monteren.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Dan snap ik het probleem niet zo
de draadjes kan je dan gewoon aan het printje solderen
je hebt zo een ieder op het verkeerde been gezet
ledjes in auto draadjes er onder uit en dan aan het printje solderen

dat zal toch wel moeten lukken?


Gr Ed
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
meet der afstand eens tussen de buitenste aansluitinkjes van die leds, die 5 aansluitingen. Als dat een centimeter is zit je gebakken, dan is het 2,54 mm (1 tiende inch) raster

Die voedingsdraadjes moet je al op de oppervlakte solderen, daar zitten geeneens gaatjes voor. Die connectortjes passen in IC gaatjes en het heeft er alle schijn van dat het IC gaatjes zijn. je kan ze ook liggend op op de print solderen... foto, moet ik effe maken :(

eerste / tweede plaatje is oldschool THT (Throught-the-hole)
derde plaatje is de SMD methode, als voorbeeld. dit is natuurlijk quatsch want ze liggen er bovenop



Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Thnx zover voor de reactie.

@eddyflame
Ik ben me van geen kwaad bewust aangezien ik tips/ tricks vroeg voor het solderen. Ik heb het feit of de print binnen of buiten het voertuig geplaatst zou worden als niet relevant beschouwd en daarom niet eerder vermeld.

@Roberd
Ik heb even gemeten; zie hieronder het resultaat

Afmeting print
on Flickr
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Nie mekkeren, mannen, azijnpissen doe je maar tegen je eigen familie.

Dan worden het draadjes aansolderen... het is denk een 2 mm raster

Vanuit mijn stoel ziet het eruit of het tussen de 2 buitenste gaatjes 6,75 mm is, Grofweg, dat betekent 6,75 zeg 6,8 / 4 is 1,7 mm rastermaat, daar ga ik effe op googelen

Heb je die lineaal weleens geprobeerd weg te gooien? meestal komen die australische dingen gewoon terug
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Wat dacht je hier van. Die kan je zo op de soldeerzijde van je print monteren. Foto 1 is natuurlijk weer die suggestie en in fotootje 2 heb ik die connector een andere raster gegeven, want met geweld bereik je het meest.
Als je het wat denkt te vinden kan ik dat dingie opsturen, moet toch nog naar de Bruna

Ik ben nog steeds diezelfde met die grote smoel uit de eerste post, de met een verkeerd been ui bed is gekomen trouwens...



Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Om met jouw laatste opmerking te beginnen, het was meer een vraag dan een constatering  :thumbup: Ik ben uit het tijdperk van de smiley's en begrijp dingen sneller met plaatjes erbij :D

Mocht je nog niet bij de Bruna zijn geweest dan mag je ze zeker opsturen. Laat even via PM weten hoe we het financieel kunnen afhandelen. Alvast dank!
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Financieel??? Ben je besodemieterd? Is je lineaal al terug trouwens?

PB maar gauw een adres

Kijk es effe, nog met priority ook

Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Citaat van: Roberd op donderdag 02 februari 2017, 16:59:43

Ik ben nog steeds diezelfde met die grote smoel uit de eerste post, de met een verkeerd been ui bed is gekomen trouwens...


Heeft iedereen wel is last van , alleen kalken we dat niet neer hier..... :P >:-D :D

maar uit eindelijk toch weer goed gekomen........ :D

Mvg: Alex
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Mijn dank is enorm groot :) Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Dat zal gestaag gaan vanwege ik nog vele andere verplichtingen heb naast deze prachtige hobby :)
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Smakelijk gelachen om dit lijntje... :D
:thumbup:
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Dag Roberd,

Toevallig zat ik dit draadje te lezen. En merk ik die foto op van een i/o shield om op een Arduino op te bouwen. Gebruik jij dit op je treintrafel ?
Ik gebruik dit namelijk om twee overwegen van Faller te bedienen op mijn tafel.

Groeten,

Marcel
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Jij was ook dronken toen je het inelkaar zette?

Neeee, welnee. Ik koop die troep, bak het inelkaar en als het werkt gaat het terug het doosje in en verdwijnt het bij de collectie bouwpakketten.
Dit velleman ding heeft trouwens wel mijn leven veranderd, ik heb er 3 maanden over gedaan om het inelkaar te zetten met al die staande kleine dingen. Heeft me mijn relatie gekost, ben anders gaan eten en ga weer naar de kerk en mijn medicijnen werken niet meer. Toen ik het ging testen dee 1 relais het niet, blusdiode verkeerd om. sindsdien ben ik ook mijn job kwijt
Nou is het wel de bedoeling dat ik hiermee wat domotica ga maken. Er staat hier een hele doos van die Arduino's. in mijn hoofd zitten projecten zoals KM-registratie, niet via GPS/google maar met een opnemer in de auto die wel real-KM telt en niet tunnels en bosgebied overslaat. Als Analoog rijder wil ik wel mijn baan gaan besturen met een of ander uC maar ik weet nog steeds niet of dat, en nou moet je denk gaan zoeken, een 6502 wordt, een 8051, een PIC, een Velleman bord (8061?) of een arduino. Met een processor of een controller kan je veel meer IO aan.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Inmiddels heb ik wat tijd gevonden om weer verder te gaan (tussentijds her en der mijn materiaal vandaan gehaald/ gekocht).

Stand van zaken:

Ik heb kant en klare 1206 SMD's gekocht met draad. Deze heb ik in/ aan het voertuig aangebracht, serieel geschakeld m.b.v. een krimpkousje, aan de +zijde een weerstand van 680 ohm, ook met een krimpkousje. Beide draden die overblijven een dikkere draad gemaakt en aangesloten op een trafo. Helaas, geen licht. Bij het krimpen van de kousjes heb ik deze ongeveer 1 seconden in een vlam gehouden.

Grote kans dat ik zelf iets niet goed doe. Het prettigste zou zijn als ik eens bij iemand langs kon gaan die hier meer kaas van heeft gegeten en die het mij kan uitleggen. Ik woon zelf in Midden Limburg en wil er best een eindje voor rijden.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Vier vragen die  je misschien verder helpen:

1.  Heb je de componenten, dus beide leds en de weerstand, apart doorgemeten?
2.  Is de polariteit in orde?
3.  Is de trafo wissel- of gelijkstroom? zonder diode moet het gelijksroom zijn
4.  Ik neem aan dat de draden aan de smd ledjes lakdraden zijn, heb je goed gekeken of de isolatie verwijderd is op
     de plaatsen waar je aan deze draden hebt gesoldeerd?

mvg Frans
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Ja mag altijd hier langskomen
ik maak heel veel modelauto's met zelf gesoldeerde smd leds

stuur maar een pb en dan kan je me alles vragen hier of per telefoon

Gr Ed
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Citaat van: frans.m op zaterdag 01 april 2017, 23:48:41
Vier vragen die  je misschien verder helpen:

1.  Heb je de componenten, dus beide leds en de weerstand, apart doorgemeten?
Ja, maar gegeven ik op dit gebied niet technisch ben heb ik met behulp van Google e.e.a. geprobeerd met mijn multimeter. Ik sluit echter niet uit dat ik het verkeerd doe waardoor meting onbetrouwbaar is.

Citaat van: frans.m op zaterdag 01 april 2017, 23:48:41
2.  Is de polariteit in orde?
De draden zijn gekleurd, ik zeg dus op basis van mijn beperkte wetenschap: ja.

Citaat van: frans.m op zaterdag 01 april 2017, 23:48:41
3.  Is de trafo wissel- of gelijkstroom? zonder diode moet het gelijksroom zijn
Als trafo heb ik een 16V Marklin trafo gebruikt en de massa op de gele poort aangesloten. Als ik mij het goed heb laten uitleggen is dat gelijkstroom?

Citaat van: frans.m op zaterdag 01 april 2017, 23:48:41
4.  Ik neem aan dat de draden aan de smd ledjes lakdraden zijn, heb je goed gekeken of de isolatie verwijderd is op
     de plaatsen waar je aan deze draden hebt gesoldeerd?
Ik heb het met een mesje weggeschraapt. Ik neem aan dat dit afdoende was.

Citaat van: eddyflame op zondag 02 april 2017, 00:30:25
Ja mag altijd hier langskomen
ik maak heel veel modelauto's met zelf gesoldeerde smd leds

stuur maar een pb en dan kan je me alles vragen hier of per telefoon

Gr Ed

Dank voor de reactie. Ik heb een PB gestuurd.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Citaat van: LibertyCity op zondag 02 april 2017, 08:30:53

Als trafo heb ik een 16V Marklin trafo gebruikt en de massa op de gele poort aangesloten. Als ik mij het goed heb laten uitleggen is dat gelijkstroom?


Au!
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
geel is konstante wisselspanning 16 volt (L:licht) .Bruin is massa (0=nul) en rood is baanspanning (B) geregeld .
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Gelijkstroom is vloeken in de Märklin-Kerk
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
 :P Daarom heb ik ook niet alles meteen ingebouwd en ben ik simpel begonnen met de achterlichten. Ik heb nog een Viessmann trafo staan en ik heb reservelicht. Daarmee maar eens proberen.

Mijn motto is meestal: door te doen leren.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Misschien een led-tester kopen?
Is erg prettig.
En 2 leds in serie kan je er ook mee testen en dan heb je niet de kans dat je je ledjes opblaast door de hoge spanning.

Mvg.
Marcel
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Die Marklin trafo zou de boosdoener kunnen zijn, omdat het wisselstroom is en
dat werkt niet met een led, tenzij er een diode tussengeschakeld is, maar dan is het
niet altijd vrij van flikkeren.
Ik weet niet of afkrabben van lakdraad echt helpt, een kortstondig vlammetje en daarna
afvegen wel.

mvg Frans
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Ik heb het hele draadje nog maar eens doorgelezen maar het is mij nog steeds niet duidelijk om wat voor printje het nu eigenlijk gaat.
Specificaties ontbreken, laat staan en schema.
Het gaat wel om elektronica, dat werkt per definitie op gelijkstroom en zal kapot gaan van wisselstroom, tenzij.... dit ding er zelf wel even gelijkstroom van maakt, maar ja, dan moet je wel weten wat voor ding het is.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
ook in reactie #8 gekeken, Peter? Staat een link naar de leverancier ook in

Als je de juiste aansluitpunten hebt genomen kan je het ding inderdaad voeden met 16 V AC, maar Murphy wil dat deze hypothese ontkracht wordt en je zal best de 5v DC aansluiting van de desastreuze 16V AC hebben voorzien. Met een beetje mazzel ben je alleen de gezamelijke massa van de diodes vergeten
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
we gaan een afspraak maken en dan gaan we samen kijken wat het precies is en hoe we verder ermee kunne
dus word vervolgd

Gr Ed
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Citaat van: eddyflame op zondag 02 april 2017, 19:09:06
we gaan een afspraak maken en dan gaan we samen kijken wat het precies is en hoe we verder ermee kunne
dus word vervolgd

Gr Ed

DM sturen gaat momenteel niet. Dan maar even zo; ik probeer uiterlijk woensdagavond voor 20:00 nog te bellen. Dank alvast.

@allen
Ik ben bewust begonnen met de achterlichten die niet aangesloten zitten op de print maar middels een weerstandje rechtstreeks gevoed zouden moeten worden. Die zijn zeer waarschijnlijk naar de haaien. Kan gebeuren, met vallen en opstaan probeer ik het te leren.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Bedankt Jan22, kon het niet vinden.
Zoals je kunt zien is dit ding geschikt voor zowel AC als DC
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Zie #8, daar staat al het schema.


Mvg,
Peter
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
T is allemaal al een keer voorbij gekomen. In #37 zei ik ook al van die voedingsspanningen. De gezamelijke massa is zo onduidelijk aangegeven dat die vast vergeten is. Maar dat lees je over 15 posts wel "we zijn erachter, de massa zat er niet aan. Omdat die op het schema niet doorgetrokken was". Let maar op
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
TS reageert nergens meer op, zou het hier mee te maken hebben:
hij schrijft:
"Als trafo heb ik een 16V Marklin trafo gebruikt en de massa op de gele poort aangesloten. Als ik mij het goed heb laten uitleggen is dat gelijkstroom?"
Als dit waar is heeft hij dus 16 V wisselstroom op de min van de schakeling aangesloten, zal nu wel kapot zijn.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Citaat van: peterzoetermeer op dinsdag 04 april 2017, 14:45:31

TS reageert nergens meer op, ......


Gelijk heeft hij. Want hij heeft aangegeven even met iemand te contacten:

Citaat van: LibertyCity op maandag 03 april 2017, 06:50:58
Citaat van: eddyflame op zondag 02 april 2017, 19:09:06

we gaan een afspraak maken en dan gaan we samen kijken wat het precies is en hoe we verder ermee kunne


DM sturen gaat momenteel niet. Dan maar even zo; ik probeer uiterlijk woensdagavond voor 20:00 nog te bellen. Dank alvast.


Gr, Ben.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Correct, afspraak is gemaakt eind deze maand. Door vallen en opstaan leert men; althans, zo probeer ik het te leren. Ieder zijn of haar kwaliteiten.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Gisteren bij @EddyFlame geweest. Hij heeft mij veel geleerd. Waarvoor vanaf hier nogmaals mijn dank!

Vandaag van de gelegenheid gebruik gemaakt om het geleerde in praktijk te beproeven. Begonnen met het meest simpele: de voor- en achterlichten. Zoals mij werd uitgelegd alles aangesloten/ gesoldeerd en stroom erop. En wat blijkt, ik heb goed opgelet.

Complicerende factor is dat de auto in kwestie uit een 3D-printer komt en niet zoals de meeste auto's een losse bodem hebben waardoor je overal bij kan. Daar heb ik gelukkig een goede boorfrees voor. Daarnaast had ik al een opening aan de onderzijde gemaakt in het ontwerp.

Ik moet de LED's nog wel vastplakken, maar hieronder wat foto's vanaf mijn werkplek:


Lenco Bear 1/87 light on Flickr


Lenco Bear 1/87 light on Flickr

De volgende uitdaging worden de zwaailichten en de printplaat. Wordt dus nog verder vervolgd!
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Fijn dat je in EddyFlame de juiste hulp hebt kunnen vinden.
En je niet hebt laten afschrikken door de berichtgeving.
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Draad SMD LED solderen aan printplaatje
Hallo Gerard,

Het was leuk om je hier te mogen ontvangen en dat je werkelijk nog wat hebt opgestoken is mooi meegenomen.

wat jij kan met 3d tekenen voor de 3D printer in in mijn ogen weer ongelofelijk, man wat zag het er mooi uit.

Ik vind het leuk om mijn ervaringen te delen met een ieder die er interesse in heeft en als het dan nog zo uitpakt vind ik het weer een geslaagde ontmoeting

Gr Ed en ga zo door