Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

electronische rijrichtingschakelaar analoge locs

Gestart door 151 104-7 woensdag 01 februari 2017, 19:42:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
In de jaren 90 werden analoge locomotieven, die nog voorzien waren van een electromechanisch rijrichtlingrelais, uitgerust met een klein stukje electronica waardoor de locomotief geen bokke sprongen maakt tijdens het van rijrichting omschakelen.

Het is een heel klein printje met zo te zien wat zenerdiodes en iets dat lijkt op een gelijktrichterbrugcel (?). Ik heb wel ervaring met electronica maar hoe het precies werkt weet ik niet. Ik zou het graag willen weten om er dan zelf te gaan maken en dan liefst zo identiek mogelijk aan het origineel. Heeft iemand het schema van het originele Marklin printje? Dus waarin is ingetekend welke electornische componenten (typenumemrs, waarden) hoe onderling met elkaar verbonden moeten worden. Het gaat me er dus niet om hoe je zo'n printje in de loc aan moet sluiten, nee ik bedoel echt het schema van het printje zelf.

In afwachting van jullie reactie,

Jan
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Schema heb ik hiervan niet, hoewel ik het wel eens gezien heb.
Maar volgens mij dient wel de verlichting bij de locs met voorschakel-electronica vrij van het cassis te zijn; en dat geldt ook voor het mechanisch relais.
Zie ook: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60361.0

M.v.g. Marcel
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Ja Marcel, op die foto's staat inderdaad zo'n printje afgebeeld. Er waren ook nog verschillende varianten lees ik. Zelfs voor Telex koppeling.

Wie heeft er schema's van?
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Al in de Wiki gekeken ?
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Beste Haradigi,

Ja eerder al en ook zojuist nog eens. Misschien kijk ik eroverheen maar volgens mij is het daar niet te vinden. Weet jij waar?

Groeten,

Jan
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Hi

o.a. hier:
https://nl.wikibooks.org/wiki/Modelspoorwegbouw/Voeding
of dit draadje:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=28577.msg497397#msg497397
ff. doorlezen er staan ook extra linken in.

groet
Harald
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Ik heb ooit enkele schema´s opgeslagen, maar ik weet niet of de schakeling correct is weergegeven.
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Huub,

Dat is hem inderdaad! Dank je wel. Het is dus een stuk ingewikkelder dan ik had gehoopt. Niet iets met alleen wat zenerdiodes, de motor krijgt zijn stroom via de rechter transistor en de linkertransistor schakelt het mechanische relias. Ik ga het beter bekijken en komt later met nog een reactie.

Groeten,

Jan
Re: electronische rijrichtingschakelaar analoge locs
Aha, mooi !

Vooral het eerste schema is nogal vreemd getekend, maar de schema´s lijken wel op elkaar.
De kneep zit ´m in het relais, dat moet bij een puls om gaan in de tweede stabiele toestand en pas bij de volgende puls weer terug.
De lampjes branden op maximaal 1,5 Volt, de rechter transistor blokkeert de motor en de lampjes tijdens de schakelpuls.
O ja, de motor loopt op gelijkspanning.......