Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Draaischijf 7186

Gestart door 001ford maandag 30 januari 2017, 19:17:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf 7186
001ford
gast

Draaischijf 7186
Mijn eerste topic, ik heb een gebruikte Marklin draaischijf 7186 gekocht, werkt prima, echter ik heb een vraag over de 4 aansluitsporen, eentje heb ik aangesloten op mijn baan, maar de vraag is of dan de overige 3 sporen dan spanningsloss moeten zijn/blijven. Voor de 6 loc loods sporen is het duidelijk. Ik had verwacht dat het dan ook van toepassing zou zijn bij de andere sporen die geen verbinding hebben met de baan zelf.

Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Draaischijf 7186
Volgens mij is alleen de draaibrug standaard van rijspanning voorzien. En deze maakt elektrisch contact met de sporen waarmee deze op dat moment is verbonden.
Dus bij digitaal bedrijf zal je elke rails apart moeten voorzien van een aansluiting/voeding als je bv de lichten wil laten branden, als de draaibrug met een ander spoor is verbonden.

Mvg. Marcel
Re: Draaischijf 7186
001ford
gast

Re: Draaischijf 7186
Bedankt zover, echter de baan is analoog
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draaischijf 7186


Originele (analoge) handleiding bevestigt: alleen spoor op de brug heeft rijspanning.
Zodra contact is ontstaan met een afrit (ongeacht het aantal afritten), dan krijgt die afrit de rijspanning via het brugspoor. Dat is voor de sporen in de locloods een mooi gegeven, maar voor de sporen aan de baankant, betekent het waarschijnlijk dat je daarvan per spoor de middenrails moet isoleren voor een goede controle.

Nog wat links

Het viel me op dat de 7186 nogal eens omgebouwd is, met reedcontacten o.a.
Ook het besturingsapparaat heeft kennelijk aanleiding gegeven tot creatieve oplossingen.

http://www.h0-modellbahnforum.de/t312167f54885-Maerklin-Blech-Drehscheibe-Steuerfrage.html#msg3447930
http://lokwelt.de/Modellbahnseiten/Umbau_Drehscheibe/Umbau_Drehscheibe.htm
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=46876
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=21&t=33873&p=357232&hilit=Schalterbelegung+M%C3%A4rklin+7186+gesucht#p357232
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=58747#p701334
http://www.lokwelt.de/Elektronik/Controller_Drehscheibe_7186/Drehscheibencontrol.htm
Re: Draaischijf 7186
001ford
gast

Re: Draaischijf 7186
bedankt voor de uitleg
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Draaischijf 7186
Ik zag dit topic voorbij komen op het moment dat ik met een probleem zit met mijn M 7286. Deze is standaard uitgerust met een 7686 decoder. Een paar weken terug deed de schijf het niet meer. Heb toen de brug netjes gedemonteerd en gekeken op het relais en motortje defect waren. Deze werkten echter (getest met een labvoeding). Nu ben ik bang dat de decoder de geest heeft gegeven. Aangezien ik op verschillende sites heb gelezen dat de M 7686 vaak kapot gaan, wil ik een decoder proberen van een ander merk. Welke raden jullie aan en waarom? Ik rij momenteel nog met een 6021 en 6040 keybaord. Bedoeling is over te stappen op een CS2.
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2008

offline
Re: Draaischijf 7186
Littfinski heeft ook een draaischijfdecoder in hun assortiment.
Je kunt kiezen voor een kant-en-klaar model of bouwpakket.

Groeten,
Ton.
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Draaischijf 7186
Robbie103, ik denk dat mijn decoder de geest heeft gegeven omdat de laatste tijd de brug langzaam rond draaide. Ging steeds stroever als het ware. Op dit moment hoor ik alleen het relais schakelen maar de motor krijgt geen spanning van de decoder. Van het motortje heb ik het buitenste ringetje eraf gehaald (feuer ring, ook op de website te vinden die je hebt gepost). Ik zoek het niet om mijn hele draaischijf om te bouwen ;-) Dus liever alleen een vervanging van de M7686 decoder.
Yeoman, heb ik van gehoord, echter, waar kun je die kopen?
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Draaischijf 7186
Hallo Peterke,
hierbij gegevens waar je de decoder van Littfinsky kunt kopen.
de NL vertegenwoordiger:
De Spoorkraam
Jaap Kramer
Rosenburg 2
NL 2352 XC Leiderdorp
jkramer (at) kpnplanet.nl
Iedere maandagavond van 20 - 21u wordt er (in het Nederlands) telefonische ondersteuning verleend op al onze producten. U kunt ons bereiken op telefoonnummer: 071 - 5238076
of rechtstreeks met:
Littfinski DatenTechnik (LDT)   
Kleiner Ring 9
D-25492 Heist
Tel: 04122 / 977 381
info (at) ldt-infocenter.com

Bij modelbouwwinkels kun je ze uiteraard kopen(moet dan mogelijk besteld worden)
De digitale spoorkraam staat ook in Houten op de beurs
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Draaischijf 7186
Hallo Rob,
dat claimen moet je zeker doen dan.
Zelf heb ik (gelukkig) (net als vele anderen) alleen maar goede ervaringen met de producten van Littfinsky. :arrow: :thumbup:
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2015

offline
Re: Draaischijf 7186
Hallo Rob,
Op de site van modelbahnen staat dat hun draaischijfdecoder niet geschikt is voor de 7186. Blijkt dit dan toch te werken bij jou?
Groetjes Antoine
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Draaischijf 7186
Is er ooit reactie geweest op de vraag van Antoine?

Met groet,

Jan Willem
Re: Draaischijf 7186
Ben den Hollander
gast

Re: Draaischijf 7186
 @citaat Gebruiker Robbie heeft al zijn berichten gewist voor hij vertrok van dit forum.
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Draaischijf 7186
Hoe heeft Antoine het opgelost?
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2015

offline
Re: Draaischijf 7186
Leuk dat je dat vraagt! Toevallig heb ik vorige week mijn draaischijf opgestuurd naar Kees Moerman. Die heeft hem gedigitaliseert met zijn Draai15  interface. De schijf is al weer onderweg naar mij. Ik ga hem koppelen aan Koploper met de wisseldecoder van Rosoft. Dus driemaal Nederlandse top-producten, dat moet goed komen. Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Groetjes,
Antoine
Re: Draaischijf 7186
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Draaischijf 7186
En het gaat nog steeds om de 7186? Ben benieuwd. Goed om te weten dat er nog mogelijkheden zijn....
Met groet,
Jan Willem