Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Trix 22816 Mikado Baltimore & Ohio

Gestart door apjefferson woensdag 08 februari 2017, 19:28:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trix 22816 Mikado Baltimore & Ohio
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Trix 22816 Mikado Baltimore & Ohio
Aangezien het aantal verkocht Trix USA loks waarschijnlijk groter is dan het aantal verkocht voor 3 rail komen er soms modellen uit bij Trix die niet door Märklin worden uitgebracht.

In het verleden al 2 NYC en 2 PRR Mikado's waarvan er van er elk een ander bedrijfsnummer had dan Märklin heeft uitgebracht.

Nu een van B&O welke in zijn geheel niet in de boeken van Märklin is terug te vinden.

Ook deze wil ik graag op mijn baan hebben rijden en heb deze van de week opgehaald in Badhoevedorp tezamen met enkele wielstellen voor wisselstroom.

Aangezien de lok is geweathered en de wielstellen niet, ben ik als voorbereiding al aan het weatheren geslagen op de nieuwe onderdelen als voorbereiding op de ombouw.

Een "echte" ombouw kun je het eigenlijk niet noemen aangezien bijna alle onderdelen gelijk zijn aan de Märklin Mikado van ATSF die is uitgekomen afgelopen jaar.

Als leidraad heb ik de ATSF versie van Märklin erbij gehouden, en ook om de verschillen te kunnen zien.
Op de foto's waar beide in beeld zijn is de onderste de Märklin versie en de bovenste de Trix versie!

Enige verschillen: er loopt een extra rode draad van de lok naar de tender en er loopt een extra rode draad aan de zijkant van de 21 pins insteekplaat.
Zelfs de decoder ziet er identiek uit!
Re: Trix 22816 Mikado Baltimore & Ohio
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Trix 22816 Mikado Baltimore & Ohio
Pas bij het loshalen van de printplaatjes zie ik dat er toch aan de achterkant het een en ander wat anders is.
Waarschijnlijk is de techniek van de onderdelen op het printplaatje "verbeterd".

Vervolgens de rode draadjes los gesoldeerd om bij de wielstellen te kunnen welke worden verwisseld voor een niet geïsoleerde versie.
De achterste geheel van de draad losgemaakt. De voorste blijft de rode draad houden vanwege de sleper. Kapjes eraf en op de nieuwe wiel trucks zetten.

De voor en achter wielen zijn redelijk eenvoudig van de trucks te krijgen met een schroevendraaier, alleen erop was wat lastig. Daarvoor heb ik uiteindelijk de gehele bodemplaat losgemaakt. Deze zit vast met 3 schroeven aan de onderkant en een aan de bovenkant welke geplaats is vanwege de twee rail stroomscheiding. Hiervoor moest ook de gehele bovenkap van de lok verwijderd worden.
Re: Trix 22816 Mikado Baltimore & Ohio
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Trix 22816 Mikado Baltimore & Ohio
De rode draad van de lok naar de tender heb ik vervangen door een bruine om de kleurstelling correct te houden. Om bij het soldeerpunt te komen heb ik de motor verwijderd en heb de rode draad vervangen door een bruine op het plaatje wat verwerkt zit in de bodem van de lok. Mocht je ook de aandrijfwielen gaan vervangen voor de niet geïsoleerd variant volstaat het afknippen van deze draad. De kosten voor onderdelen zullen dan wel aanzienlijk gaan toenemen.

Deze bruine draad op de 21 pins insteekplaat verbinden met de al aanwezige bruine draad.

De rode draad van de sleper welke onder de tender zit weer vastzetten op het soldeerpunt aan de zijkant van de 21 pins insteekplaat.

Slepertje plaatsen. Alles doormeten. Sleper mag alleen kontakt hebben met 3de punt van boven gezien op de insteekplaat. Alle wielen moeten met massa zijn verbonden.

Als dit allemaal klopt de decoder terugplaatsten en het geheel testen met in mijn geval een CS 2.

Lok meldt zich vanzelf aan als MFX lok. Alleen de afbeelding klopt niet en laat zich ook niet aanpassen in het CS. Waarschijnlijk is deze op de decoder geprogrammeerd.



Re: Trix 22816 Mikado Baltimore & Ohio
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Trix 22816 Mikado Baltimore & Ohio
Vervolgens de kappen terug plaatsen en de Mikado naast die van de ATSF op de baan zijn rondjes laten rijden.