Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.

Gestart door madmenno zaterdag 17 november 2007, 13:40:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen over Fl* e-loc 4323. Dit is de Serie 481 van SBB Cargo. Om mijn verzameling SBB Cargo locs uit te breiden ga ik waarschijnlijk deze loc aanschaffen i.p.v. de M* versie. De Fl* versie ziet er gewoon veel beter uit.
Nu vraag ik me af of het betrekkelijk eenvoudig is om een sleper te monteren onder een 2-rail Fl* loc. Heeft iemand ervaringen met ombouwen van Fl* locs naar 3-rail die zijn ervaringen en foto's eventueel met mij (en de rest van het forum) wil delen?
Ik heb zelf onderhand een behoorlijke ervaring met ombouwen van locs, (zie mijn BR146 ombouw elders op het forum), dus ik ben niet bang om de dremel in de loc te zetten. Ik vraag me alleen af of ik er zonder al te veel moeite een Roco fluistersleper op kan zetten.
Ook ben ik op zoek naar mensen die deze loc, of een vergelijkbaar model in hun bezit hebben en wat kunnen vertellen over de bouwkwaliteit en rijeigenschappen enzo.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groetjes,
Menno

P.S. Weet iemand trouwens waar ik deze loc voor een schappelijke prijs zou kunnen kopen, nieuw danwel 2dehands. Ebay heeft maar weinig staan en ik kan amper winkels vinden die de loc nog verkopen. 220 Euro, vind ik toch wel wat prijzig, daar heb ik ook de nieuwe Roco Re484 AC voor, klaar om te rijden zelfs.

Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Hoi Peter,

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de wielassen, dat was ik helemaal vergeten. Ik neem aan dat Roco of M* gewoon passende 3-rail wielassen heeft. Ik ga er wel eens over informeren bij mijn dealer. Tja stroomafname van de wielen is gewoon een bedradingskwestie, dat is idd zo gebeurd.

Als iemand toevallig de vervangende wielasnummer uit zijn hoofd weet hoor ik het graag, anders ga ik zelf wel even snuffelen.

Groetjes,
Menno
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Je hoeft niet per se de wielassen te vervangen: zodra je de stroomopnemers van beide zijden met elkaar doorverbindt heb je in feite de geïsoleerde wielas 'kortgesloten'. Je moet dan wel de wielafstand op Märklin breedte (14,0 mm binnenkant flenzen) brengen door de wielen iets (~0,4 mm) naar elkaar toe te drukken. Dat scheelt weer in het overzetten van de tandwielen.
Heb je aan de onderkant wel genoeg ruimte voor een sleper? Denk er daarbij aan dat de sleper nogal omhoog komt bij het rijden over een wissel of een kruising.

succes,
Herman
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Citaat van: Herminator op zaterdag 17 november 2007, 22:48:58
Je hoeft niet per se de wielassen te vervangen: zodra je de stroomopnemers van beide zijden met elkaar doorverbindt heb je in feite de geïsoleerde wielas 'kortgesloten'. Je moet dan wel de wielafstand op Märklin breedte (14,0 mm binnenkant flenzen) brengen door de wielen iets (~0,4 mm) naar elkaar toe te drukken. Dat scheelt weer in het overzetten van de tandwielen.
Heb je aan de onderkant wel genoeg ruimte voor een sleper? Denk er daarbij aan dat de sleper nogal omhoog komt bij het rijden over een wissel of een kruising.

succes,
Herman

Hallo Menno,

Ik heb pas geleden een Roco ÖBB Krokodil naar 3 rail omgebouwd.
Van deze lok heb ik de wielen dus heel ietsje dichter bij elkaar gebracht (heel voorzichtig met de bankschroef gedaan) Ik heb tot nog toe geen problemen op wissels gehad. Wat betreft stroomafname kun je gewoon beide kanten verenigen.
Verder kan ik je niets vertellen over de (Fleischmann)lok.
Veel succes verder. Ik hoop, dat je spoedig weer een Cargo lok kunt toevoegen aan je verzameling.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Citaat van: Herminator op zaterdag 17 november 2007, 22:48:58
Heb je aan de onderkant wel genoeg ruimte voor een sleper? Denk er daarbij aan dat de sleper nogal omhoog komt bij het rijden over een wissel of een kruising.

Dat is precies wat ik mij afvraag ;) Ik heb de loc namelijk nog niet en wil wel eerst weten of de sleper er onder past.

Citaat van: Kroko14253 op zaterdag 17 november 2007, 23:11:07
Ik heb pas geleden een Roco ÖBB Krokodil naar 3 rail omgebouwd.
Van deze lok heb ik de wielen dus heel ietsje dichter bij elkaar gebracht (heel voorzichtig met de bankschroef gedaan) Ik heb tot nog toe geen problemen op wissels gehad. Wat betreft stroomafname kun je gewoon beide kanten verenigen.
Verder kan ik je niets vertellen over de (Fleischmann)lok.
Veel succes verder. Ik hoop, dat je spoedig weer een Cargo lok kunt toevoegen aan je verzameling.

Als het enigzins mogelijk is wil ik denk ik wel de wielassen vervangen door 3-rail assen van Roco of M*. Ook in verband met de afwijkende hoogte van die wielflensen. Ik hoor soms verhalen dat het ook met 2-rail assen werkt, maar soms ook dat het niet lekker werkt.

Ik denk dat ik eens bij Wentink Arnhem langsga om zo'n Fl* loc eens goed te bekijken en te vragen of er vervangende wielassen verkrijgbaar zijn. Dan weet ik het iig zeker.

Groetjes,
Menno

EDIT: Ik heb MTE even een mailtje gedaan. Misschien kunnen ze passende 3-rail wielassen meteen voor me inbouwen.
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Zo,

Net een mailtje terug gehad van MTE. Het komt er in principe op neer dat als Fleischmann geen wisselstroomversie van de loc heeft (wat ze niet hebben), MTE niet kan zeggen welke wielassen van eventueel andere merken compatible zijn met de Fleischmann loc. Ik zal dus zelf de artikelnummers moeten aandragen en dan kunnen ze de loc voor me ombouwen. Maar goed, als ik de artikelnummers heb kan ik dat zelf ook wel. Hier kom ik dus niet veel verder mee.

Als iemand mij kan vertellen welke wielassen compatible zijn of mij kan vertellen hoe ik dit zou kunnen uitzoeken zou ik die hulp zeer op prijs stellen. Het probleem is dat ik nergens kan vinden wat de exacte afmetingen zijn van de 2-rail wielassen die erop zitten, dus kan ik ook geen vervangende 3-rail assen vinden. De reserve onderdelen afdeling van de website van Fleischmann is echt waardeloos, dus daar schiet ik ook niets mee op.
Misschien dat iemand met een Fleischmann catalogus mij de artikelnummers van de wielassen van de 4323 loc kan vertellen.

Zonder verdere hulp, zou ik even niet meer weten hoe ik verder moet.

Groetjes,
Menno
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
hoi menno
Je kunt eens kijken naar www.hobbyparts.nl wellicht vind je daar iets.
Bij het ombouwen is het belangrijk dat de wielstellen geschikt zijn,dus wiel of drehgestelrahmen zoeken van
een vergelijkbare wisselstroom lok.
Wellicht passen de rahmen van de hondekop van fleischman.
Kijk ook naar de beschrijving van de 4320 lok.
vrg, Henk.
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Hoi Menno

Heb je M, K of C rail. M rail wil wel eens problemen geven. K rail gebruik ik en dat gaat prima. Ik heb de wielen niet bijgesteld. Niet echt nodig. Wat wel gebeurt is dat door de lagere wiel flens de lok licht hobbelt in de wissel maar dat zie je niet echt.

Ik heb hier 2 BR 218 lokken en die heb ik zelf omgebouwd. Het is al weer jaren geleden dus precies wet ik het niet meer. Het motorblok is bij deze lok van metaal. Er zat een nabootsing van een hydraulische aandrijving op en die heb ik gevlakt met een vijl. Hierop een sleper gemonteerd door een gaatje te boren en een draad van M2 te tappen. Geen draadje nodig want de contacten liggen op het draaistel.

Motor geïsoleerd en het motor blok geheel aan massa 16 volt gelegd. De wielen waren bij dit model geïsoleerd van de assen. De wiel contacten aan een zijde waren geïsoleerd en de andere zijde lagen aan de onderstellen. Allebei de zijden geïsoleerd.

Decoder geplaatst. Ik denk een uurtje toen was het klaar.

Jos
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Vragen over ombouw Fleischmann e-loc naar 3rail.
@Henk,
Bedankt voor deze fantastische tips. Die 4320 is in principe identiek aan de 4323 loc. Hier staat ook een exploded view tekening bij met de onderdeelnummers. Die website van hobbyparts is echt geweldig. Ik ga morgen eens op mijn gemak kijken of ik hiermee vooruit kom.

@Jos,
Ik rij zelf k-rail. Ik heb inderdaad ook gehoord dat het in principe goed gaat, maar dat de loc op wissels wel eens kan hobbelen. Het mooiste zou zijn om de wielassen toch maar te vervangen. Lukt dit toch niet,dan probeer ik het met de originele wel. Ik weet niet precies hoe de loc verder in elkaar zit. Ik meen dat deze loc een speciale motor heeft (klokanker/Faulhaber?).


Ik ga denk ik de loc eerst maar eens bestellen. Als ik deze binnen heb probeer ik voor de gein eens de wielassen van een Roco Re482 en Re474 en een Marklin BR146.1. Deze locs zijn technisch bijna identiek aan die van Fleischmann en zo kan ik eens proberen welke wielen eventueel wel en welke niet gaan werken. Ik denk trouwens dat het grootste probleem de aansluiting met de tandwielen zal zijn. Ik weet niet of dit een universele norm heeft of dat elk merk maar een beetje aanklooit met zijn eigen technieken.

Allemaal bedankt voor het meedenken. De tips mogen blijven komen hoor ;) Je kan nooit genoeg informatie krijgen dacht ik zo.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Menno