Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

peco smart switch

Gestart door dieter zondag 29 januari 2017, 09:54:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
peco smart switch
dieter
gast

peco smart switch
hallo.
geeft er hier iemand ervaring mee?
ik heb een filmpje gezien op YouTube.
en daar kan je ze gewoon gaan aansluiten.
moet niet perse alles digital zijn

ik ging eerst digikewijs gebruiken.
maar is niet compatibel met mijn mobiel station 2.

vandaar peco smart switch misschien.

mvg
dieter
Re: peco smart switch
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: peco smart switch
Nee, ik heb er geen ervaring mee, en voor al die anderen die ook geen ervaring ermee hebben, de volgende links:

Peco Smart Switch is een Servo Switch controller met 9 snelheden, voor maximaal 4 servo's, analoog te gebruiken en DCC- compatible (met diverse catalogusnummers of varianten verkrijgbaar, o.a. PLS-100):

http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/Smartswitch%20Manual%20v2.pdf
http://www.track-shack.com/acatalog/Peco-PLS-100-SmartSwitch-Peco-PLS-100.html
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=28077
http://www.anemodel.com/products_list.aspx?LEVEL=1&TYPE=2
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57698.0


Maar je vraag is: Is deze servo switch controller ms2-compatible?
Van ms2 (mobile station 2) weet ik niets.

Uit de handleiding:

Bovenaan links tot midden de analoge switches (schakelaar, schakelrail, relais o.i.d.).
Bovenaan midden tot rechts: de optie om controle leds aan te sluiten.
Rechts de servo's (max 4 stuks) die onderaan rechts worden aangesloten.
En ook niet onbelangrijk: de voeding 12vDC
Re: peco smart switch
Lid sinds: 2010

offline
Re: peco smart switch
Dieter,

Heb je om je digikeijs aan te sturen de wissels op DCC gezet?

Als je die niet kunt aansturen lukt de Peco ook niet.
Ze luisteren beide naar DCC formaat namelijk.
Re: peco smart switch
dieter
gast

Re: peco smart switch
Citaat van: Hero op zondag 29 januari 2017, 11:39:00
Dieter,

Heb je om je digikeijs aan te sturen de wissels op DCC gezet?

Als je die niet kunt aansturen lukt de Peco ook niet.
Ze luisteren beide naar DCC formaat namelijk.

ik heb geen van beide.  :D
maar in de pdf file van digikewijs.
is Mobile station 2 niet compatibel.

peco zijn analoog ook aan te sturen zijn.
ik rij met een mobiel station 2. voor het digitale rijden en functies.

Echter zou ik de Peco servo's aansluiten op een gewone transfo "32va"

als dit mogelijk zijn zijn natuurlijk.
dan rij ik digitaal en de rest is analoog.

als dit klopt natuurlijk.
Re: peco smart switch
Lid sinds: 2010

offline
Re: peco smart switch
In de PDF kunnen ze niet alle centrales behandelen.
En programmeren met een MS2 is soms wat lastig.
De vraag is: Kun je vanaf een MS 2 wissels in DCC aansturen? En wil je dat ?

Wil je analoog en servo's bedienen dan is de ESU servo decoder een goeie. Die heet dacht ik switch control oid.
Daarop kun je analoge schakelaars op aansluiten.
En ze zijn later altijd nog digitaal in te zetten mocht je met een andere centrale gaan rijden in de toekomst.(maar dat zullen die PeCo's ook vast zijn)

Die Peco decoders zijn vrij nieuw ,ik ken nog niemand die ze heeft. Dat maakt hulp bij problemen wat lastiger .
Re: peco smart switch
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: peco smart switch
Citaat van: dieter op zondag 29 januari 2017, 12:34:02
Echter zou ik de Peco servo's aansluiten op een gewone transfo "32va"
Dat gaat alvast niet. Maak ik op uit de handleiding. Er staat 12 volt gelijkstroom bij de power aansluiting.

Citaat van: Hero op zondag 29 januari 2017, 13:29:03
Wil je analoog en servo's bedienen dan is de ESU servo decoder een goeie. Die heet dacht ik switch control oid. Daarop kun je analoge schakelaars op aansluiten.
Daar zoek ik de link even bij.

Op dit moment staan er 3 te koop op dit forum (voor bij elkaar ? 75 vraagprijs), goed voor 12 servo's.
De reden waarom ESU Switch Pilot Servo vaak wordt door verkocht, is niet de vermeende onbetrouwbaarheid, maar de inruil voor OC32 door mensen die overstappen naar een digitale centrale.

ESU Switch Pilot Servo:
Er zijn minimaal 2 versies van te koop: de versie 1.2 (ESU 51802 en de versie 2.0.x (ESU 51822), elk met een eigen catalogusnummer.
Het verschil tussen beide versies is o.a. het aantal tegelijktijdig aan te sturen servo's in analoog bedrijf. Als je gaat voor ESU, ga dan voor versie 2.0.

Een ESU Switch Pilot Servo kan max. 4 servo's aansturen, met verschillende (handmatig instelbare snelheden); het apparaat werkt zowel analoog als digitaal (DCC). Maar de interface is niet zo mooi als bij de Peco Smart Switch. T.b.v. analoog zitten er aansluitingen voor 8 schakelaars (relais, reedcontact, schakelrails) t.b.v. 4 servo's. De schakelaars moeten (analoog) potentiaalvrij schakelen en uitsluitend een momentcontact genereren. Een duurcontact  maakt het analoog onmogelijk om voor de duur van dat contact een 2e, 3e of 4e contact te realiseren (digitaal geldt die beperking niet).

Dat zal bij de Peco ook zo zijn, gezien de getekende aansluitingen, maar ongedocumenteerd.

Potentiaalvrij betekent dat de schakelaar niet extern gevoed wordt door de massa van bijvoorbeeld een rijstroomtrafo (rails), en dus dat input en output van die schakelaar beide aangesloten zitten op de controller. Potentiaalvrij betekent ook dat je schakelrails moet ombouwen om te kunnen gebruiken, want schakelrails schakelen af fabriek altijd tegen de massa van de spoorstaven (dus tegen rijstroom-massa).

Als ik de link heb terug gevonden op dit forum, en je volgt die tot het eind, dan ontdek je een geheel andere mogelijkheid om servo's analoog te schakelen: de servo tester (zeer goedkoop bij aliexpress, zelfs als je er 2 per servo gebruikt).

Ik keek even in je eigen draadje:

Citaat van: AlbertG op zaterdag 26 november 2016, 18:47:30
Als je ze met je MS2 wilt aansturen heb je in beide gevallen een decoder nodig. Voor de Märklin aandrijving een wisseldecoder (of voor elke aandrijving een aparte decoder ingebouwd in het wissel) of voor de servo's een servodecoder zoals de ESU switchpilot servo of vergelijkbaar van Digikeijs.

Ik ben benieuwd of AlbertG weet hoe je een Digikeijs gebruikt in combinatie met een MS2.
Volgens de handleiding van Digikeijs heb je een cs2 nodig.
Re: peco smart switch
jimmaet
gast

Re: peco smart switch
Zoals ik de SmartSwitch lees, werkt die alleen op schakelsignalen.
Om hem met DCC te laten werken heb je de (of een) externe decoder nodig.
Dan zit je dus al met 2 printjes.

De CS2 kan natuurlijk DCC wissels aansturen, dus dat moet werken.
Maar i.v.m. de 2 printjes zou ik dan toch voor een DR4018 of OC32 gaan, heb je maar één printje en die kunnen ingesteld worden voor servo's.

Kees Visser
106m H0 rond de finse saunazolder