Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Decoder 60902 doet het niet meer

Gestart door Annemia zaterdag 28 januari 2017, 16:25:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder 60902 doet het niet meer
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Decoder 60902 doet het niet meer
In 2012 heb ik bij Teunis een NS 1101 (Märklin 3013) omgebouwd naar digitaal.
Zie bijgaande link. Ombouw

De lok heeft daarna grotendeels in de kast gestaan. Twee weken geleden wilde ik deze weer laten rijden, maar helaas, hij deed het niet meer.
Uitlezen op het programmeerspoor gad in eerste instantie nog wel het blokadres, maar later niet meer. Dan meld de CS1-R bij het zoeken naar een lokadres "Fout"
Omgezet op analoog, alle switches op 0, werkte wel. Ook als ik gelijkstroom rechtstreeks op de motor zet, werkt deze.

Moet ik vrezen dat deze decoder "overleden" is, of heb ik iets over het hoofd gezien?
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Als je de bedrading van de motor niet verwijderd hebt dan is de decoder stuk.



Grt. Jo
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Winus,

Als je de schakelaars op een bepaald adres zet, en dan handmatig een loc aanmaakt op dat adres, werkt het dan wel?
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Hallo,

een niet uit te lezen decoder, hopen dat deze het op een digitaal adres wel doet,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Ik heb de decoder op adres 1 gezet. Weer uitgelezen: Fout.
Toen een nieuwe lok aangemaakt en tot mijn grote verbazing, hij rijdt en schakelt.
Misschien dat iemand op dit forum hier een verklaring voor heeft?
Looney Tunes, bedankt voor de tip.
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
De verklaring is door Walter al gegeven, deze decoder is niet uit te lezen  ;)

Veel rijplezier met de loc.
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Ik heb nog wel een aanvullende vraag.
De afbeelding van de decoder op mijn lok is hetzelfde als die in de Wiki. Alleen een aantal draadkleuren zijn anders.
Aan de ene kant van de decoder zitten de kleuren bruin-rood-groen-blauw-grijs-geel, conform de Wiki.
Maar aan de andere kant zitten vier draden, oranje-paars-zwart-wit. Zijn dit aansluitingen voor functies? En zo ja kan ik daar dan led-verlichting voor wagens op aansluiten, of leveren deze aansluitingen onvoldoende stroom?
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Orangje is de decoderplus
Paars de min van de decoder.
De zwarte en witte draad kan ik zo niet zeggen, maar mogelijk zitten deze op de plek van de functieuitgangen gesoldeerd. De decoder heeft namelijk een F1 en F2.
Zie: http://www.jus-kn.de/c91_e.htm

Ledverlichting voor de wagons zou ik niet direct op de decoder aansluiten, maar de functieuitgang kan je een relais laten schakelen welke de spanning naar de wagons schakelt.
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Hoi Winus,

De decoder staat blijkbaar op het standaard adres en waarschijnlijk stond het adres in de CS1 op een ander adres dan die van de decoder.
Na het opnieuw aanmaken van de lok uit de database, klopt het adres in de CS1 wel met dat van de decoder en loopt de lok wel.

Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 28 januari 2017, 18:41:33
Ledverlichting voor de wagons zou ik niet direct op de decoder aansluiten, maar de functieuitgang kan je een relais laten schakelen welke de spanning naar de wagons schakelt.
Deze oplossing had ik zelf ook kunnen bedenken. Heb zelfs nog een paar ESU-relais liggen.

Het schema van de decoder ga ik nog een bestuderen. Daar kom ik wel uit denk ik.
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Citaat van: Kappa op zaterdag 28 januari 2017, 22:07:20
De decoder staat blijkbaar op het standaard adres en waarschijnlijk stond het adres in de CS1 op een ander adres dan die van de decoder.
Na het opnieuw aanmaken van de lok uit de database, klopt het adres in de CS1 wel met dat van de decoder en loopt de lok wel.
zoiets is het waarschijnlijk geweest. Ik kan het alleen eigenlijk niet uitstaan dat ik er zelf niet achter ben gekomen en zelfs al van plan was om de decoder te gaan vervangen.
Maar goed, de lok rijdt weer. Nu de verlichting van de wagens nog.

Alle raadgevers heel erg bedankt.
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Even ter info:

Een 60902 is een Moterola II decoder. en is niet uit te lezen.
De CS weet alleen wat jij hem verteld.
Eventueel via database.
(Adres; naam, functies).

Mvg. Marcel
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoder 60902 doet het niet meer
De laatste tijd wordt er op het forum veel melding gemaakt dat dit type decoders uitlees- en/of programmeerproblemen heeft.
Decoders met dipswitches zijn niet uit te lezen, noch te programmeren (anders dan door verstelling van de dipswitches). Als je niet zeker weet welke decoder in de loc zit, maak hem dan open . Scheelt je veel onnodig werk.
Volledigheidshalve: bij het Motorola 2 type zijn er programmeerbare en niet programmeerbare types, o.a. te zien als je handmatig een loc in je MS2 / CS wilt aanmaken.