Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Raar probleem

Gestart door Hans 2.0 TDI zaterdag 28 januari 2017, 13:40:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Raar probleem
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Raar probleem
Beste medespoorders,

Ik zit met het volgende probleem: Heb een recht stuk spoor verdeeld in 2 sporen (vanzelfsprekend via wissel) die later weer samenkomen. Laat ik het buitenste spoor 1 noemen en het binnenste spoor 2. Het idee is dat een trein die op spoor 1 binnenkomt de wissel omgooit naar 2 en de trein die dan binnenkomt op 2 gooit de wissel weer om naar 1. E.e.a. wordt geschakeld via schakelrails en werkt op zich wel behalve dat van 1 naar 2 soms niet goed gaat. De wisseltong schakelt niet ver genoeg door met als gevolg ontsporing. Van 2 naar 1 (dus rechtdoor) werkt probleemloos. 9 van de 10 x gaat alles goed en vervolgens blijft de wissel hangen bij het afbuigen naar spoor 2. Heb een nieuwe wissel en een nieuwe aandrijving (74491) gemonteerd. Het lijkt erop alsof de puls voor afbuigen soms niet sterk genoeg is want in plaats van klik klak geluid hoor je dan wat geratel en is het bingo. Wat zou dit kunnen zijn? Voor alle duidelijkheid: het betreft C-rails en de wissel is direct verbonden met de schakelrails. Gr, Hans
Re: Raar probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Raar probleem
De spanning is misschien aan de lage kant, dit hoort zo,n 19V te zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Raar probleem
Beste Hans,

Liggen de probleemwissel mechanisch spanningsvrij, dus niet verwrongen, probeer hem eens te testen waarbij de aansluitende rails los zijn.

Groet, Anne W
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Raar probleem
Hoi Peter, daar dacht ik ook al aan maar rechtdoor gaat wel goed en heb voldoende spanning dmv booster op het traject. De loc's kruipen er op. Zou nog kunnen proberen om de B en O van de schakelrail aan te sluiten op de baanspanning,  zou dit kunnen helpen? Gr, Hans
Re: Raar probleem
Vazal
gast

Re: Raar probleem
Hallo Hans,

Dit is een mechanisch verschijnsel, veroorzaakt door flutter van de beweegbare kern in de wisselspoelen. Die flutter kun je opheffen of in ieder geval verminderen door de bedieningsschuif van de 74491 naar boven te laten wijzen, zo ver mogelijk uit te schuiven en aan beide zijden daarvan WD-40 te spuiten in de richting van de spoelen.

Terzijde: Met WD-40 Specialist Wrijvingsverminderende Droogsmeerspray met PTFE kun je het geluid bij het omleggen van het wissel aanzienlijk dempen. Door het verdampen van de natte elementen duurt het even voordat het effect optimaal is.
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Raar probleem
Beste Anne,

De wissel ligt niet verwrongen, ligt horizontaal en geen spanning of wat dat ook. Gr, Hans
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2010

offline
Re: Raar probleem
En als je de aandrijving uit de wissel haalt.
Gaat ie dan wel goed om ?
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Raar probleem
Hallo Hero,

Wissel schakelt prima zonder aandrijving. Zoals gezegd gaat het omschakelen ook vaker goed dan niet maar die ene x dat de wissel weigert is dus het probleem.

Vazal, ok zal er wat WD-40 inspuiten en wellicht dat dit helpt. Ik laat het weten.

Gr, Hans
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2013

offline
Re: Raar probleem
Hero,
Had dat probleem ook in mijn schaduwstation. Heb dat opgelost door schakelrails aan te sluiten op Viessmann 5552 en zo de wissels te laten omschakelen. Tot nu geen probleem meer met afbuigende wissels.
frubel
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Raar probleem
Dat is bijzonder Viessmann 5552 is een 2x 1 bistabiel relais(met 2x om), vergelijkbaar met 2x 7245 of met 1 gemodificeerde 7244.

Dus wat je doet: de schakelrail schakelt een bistabiel relais. Het bistabiel relais schakelt het (bistabiele) wissel relais. Er zit dus een extra relais tussen, en dat voorkomt de storing?
Is die ene schakelrail dan wel okay?


Re: Raar probleem
Lid sinds: 2013

offline
Re: Raar probleem
Schakeling gebeurd analoog met schakelrails. In mijn schaduwstation van 3 sporen, lagen vroeger per spoor 2 schakelrails. De 1ste schakelrail kort na de wissel schakelde de rijstroom: inkomende trein rijstroom uit, andere spoor rijstroom aan. De 2de schakelrail, lag iets voor stroomloos spoor, schakelde de wissel. Bij afbuigen kon het zijn dat wissel niet of niet vergenoeg schakelde: gevolg treinongeluk. Nu werk ik met Viessmann 5552 , 1 schakelrail per spoor en schakel hiermee 2 wissels en voor 3 sporen rijstroom. Tot nu zonder problemen. Ken niet veel van schakelingen, maar veronderstel dat Viessmann 5552 de schakelstroom versterkt. Voordeel van deze schakeling: aan de ene zijde schakelt men de wissels met de massa, aan de andere zijde schakelt de rijstroom, dit met dezelfde schakelimpuls van de schakelrail.
frubel
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Raar probleem
@frubel

Het voordeel van een Viessmann 5552 is inderdaad dat je aan de ene zijde de wissels schakelt met massa, en aan de andere zijde de rijspanning schakelt, en dat met een en dezelfde schakelpuls van de schakelrail

Even voor mijn begrip: Hoe schakel je dan die wissels met massa?
a. Via het relais (met de puls van de schakelrail), of
b. Langdurig (voor de duur dat het relais een kant op staat)?

Constructie a. ligt voor de hand, maar dan versterkt het relais de puls niet (de puls wordt alleen maar doorgegeven).
Als er wel sprake is van pulsversterking, dan moet je constructie b. hebben bedraad. Wat wil zeggen dat je massa (vanaf trafo of ringleiding) aansluit op het relais, en dat die massa vanaf de 5552 wordt gestuurd naar de geselecteerde wissel(stand). Een wissel krijgt dan massa zolang het relais niet verandert van stand. Je wissel moet dan een vorm van eindafschakeling hebben, anders brandt hij (ooit) door.


Re: Raar probleem
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Raar probleem
Allen bedankt voor de reacties. Ik heb het zelfde '' systeem'' als frubel had, dus 2 schakelrails per spoor. 1 voor de wissel en 1 om de rijspanning te activeren (gebruik hiervoor de Viessmann 5221 seinmodule en dus 1 per spoor). De 5552 lijkt me de ideale oplossing want blijkbaar wordt de puls naar de wissel versterkt zodat deze correct afbuigt. Ga de 5552 bestellen en laat jullie weten hoe dit bevalt. Nogmaals dank, Hans
Re: Raar probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Raar probleem
Citaat van: Hans 2.0 TDI op zaterdag 28 januari 2017, 14:49:58
Hoi Peter, daar dacht ik ook al aan maar rechtdoor gaat wel goed en heb voldoende spanning dmv booster op het traject. De loc's kruipen er op. Zou nog kunnen proberen om de B en O van de schakelrail aan te sluiten op de baanspanning,  zou dit kunnen helpen? Gr, Hans

Hoi Hans,

Dat je voldoende spanning hebt omdat je een booster gebruikt wil nog niets zeggen.
Een booster kan vermogen ( Ampère ) leveren op een van te voren ingesteld voltage.
Wissel dit wissel eens met een andere in je baan die wel goed werkt, verschuift het probleem dan mee dan weet je zeker dat het in de wissel zelf moet zitten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Raar probleem
Hoi Peter, ik heb het volgende al uitgeprobeerd:

Andere wissel (hagelnieuwe, had ik nog liggen)
Andere aandrijving (nieuw, maar dat was de 1e ook)
Andere schakelrail

Maar het probleem blijft, alleen bij afbuigen, dus ga ik de tip van frubel (dus de 5552) opvolgen. Voor de kosten hoef ik dat niet te laten en zoals te lezen schijnt dit probleemloos te werken.

Gr, Hans
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Raar probleem
Wat ik nog niet had gemeld: heb betreffende wissel ook aan een K83 gehangen en middels het keyboard (6040) schakelt de wissel uitstekend. Gr, Hans
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2013

offline
Re: Raar probleem
Jan22,
Wissels zijn aangesloten op aparte transfo en worden geschakeld zoals je beschrijft onder B. Tot nu nog geen hapering van eindschakeling wissels. Zo kan met hetzelfde relais en schakelrail ook rijstroom geschakeld worden : Viessmann 5552 zijn 2 x2 langdurige kontacten.
frubel
Re: Raar probleem
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Raar probleem
Vandaag de Viessmann 5552 geinstalleerd en het werkt, je hoort de wissel nu duidelijk schakelen in beide posities (rechtdoor-afbuigen). Ik ben happy  :D :D. Nogmaals bedankt voor het meedenken! Gr, Hans