Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen

Gestart door Kroko14253 zondag 18 november 2007, 21:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ein SBB-Steuerwagen aus Arnheim
joostboudewijns
gast

Ein SBB-Steuerwagen aus Arnheim
Hallo Harry,
Vandaag viel de Loki weer precies op tijd op de mat.

Ik had eigenlijk verwacht dat jouw verslag pas in een latere Loki verscheen,dus was is vrolijk verrast toen ik bij de inhoud een foto van jouw wagen zag staan.

Natuurlijk meteen even doorgebladerd naar pag 51 en het verslag gelezen.
Ik moet zeggen dat je het super hebt gedaan.

Wij konden alles natuurlijk op de voet volgen hier op het forum maar het moet voor jou ook super zijn dit te lezen in een tijdschrift!

Gr Joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Joost,

Ikzelf had het artikel ook niet zo snel verwacht. Leuke verrassing hoor, om het nu al geplaatst te zien.

Heb je je Loki vandaag (5 sept.) gekregen?? Ik heb hem al een week in huis.

Groetjes

Harry Stipkes

PS: Kom je ook naar de gastendag???
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Harry,

De Loki komt hier meestal met wat vertraging.

Ja ik ben ook op de gastendag.

Ik spreek je weer.

Gr Joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hoi Harry,

Het is echt een prachtig artikel geworden in de LOKI. Mijn complimenten.
Nogmaals heel erg gefelicteerd hiermee :D
Het lijkt me erg gaaf om je eigen werk in een professioneel magazine terug te vinden.

En ook nogmaals bedankt voor de LOKI natuurlijk ;)

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Ik ben verder gegaan met de herbouw van de CFe 4/4.
Kap, onderstel en draaistellen werden van verf ontdaan en opnieuw gespoten. Het interieur werd geverfd met dezelfde kleuren als voor de BCt:



De motorwagen heeft nu een voor- en achterkant. Het motordraaistel zal achter zijn. Hier zit dus de koppeling voor meerdere tussenrytuigen of het stuurstandrytuig. Vanwege de koppeling, moest er een stukje uit de baanruimer gevijld worden.



Aan het andere draaistel zit eveneens een baanruimer. Deze zit op een andere manier bevestigd. omdat er ruimte moest zijn voor het sleepcontact. Daardoor steekt deze baanruimer iets te ver naar voren uit.



Beide baanruimers zijn van messing gemaakt. Een stukje dunne strip werd van kraslijnen voorzien. Op deze lijnen werd omgebogen. Vervolgens werd er in het midden een stukje verwijderd om de V-vorm te krijgen en dan opvullen met soldeer.
Dan nog een bevestigingslipje met gaatje erin en je kunt hem vast zetten met het schroefje voor de koppeling.



detailfoto van het geverfde interieur.

Ik ben nu bezig met het rooster inkorten. Dat is nog niet zo een-twee-drie gedaan, maar dat gaat lukken.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hey Harry,

Het wordt bijna saai om steeds maar te blijven zeggen  :mrgreen:, maar weer erg mooi gedaan hoor :D

Ik blijf het volgen!

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Ik zie het al Harry, dat gaat weer helemaal goed komen. :D
Maar waar zaten nu die weggenomen weerstanden, ik zie namelijk nagenoeg geen "lege"plek op het dak?
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Beste Harry,

Heel stil en vol van bewondering heb ik je verslag gelezen, zelfs mijn vrouw viel het op dat ik zo rustig naar het beeldscherm zat te turen. In een woord geweldig wat een vak-, en maatwerk heb je geleverd.

Gr. Bert :D
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: Kappa op dinsdag 16 september 2008, 21:09:19
Ik zie het al Harry, dat gaat weer helemaal goed komen. :D
Maar waar zaten nu die weggenomen weerstanden, ik zie namelijk nagenoeg geen "lege"plek op het dak?

Bij het origineel liepen de weerstanden door tot boven het rooster, boven de cabine. Op de eerste foto liepen ze dus verder naar links. Die heb ik dus al verwijderd door ze weg te frezen en toen nog even glad vijlen. Heb ik dus goed gedaan, want het valt dus niet eens op waar ze hebben gezeten.

Het rooster boven de weerstanden is ingekort. De gebogen poten zijn nu gemaakt van een stukje buis, dat gebogen werd. Een stukje draad erin geschoven en toen aan het overgebleven deel gelijmd. Het ligt nu te drogen.

Overigens lijkt op de foto's, dat het onderstel en draaistellen dezelfde kleur hebben maar dat is niet zo. In werkelijkheid is het onderstel (onderzijde) en draaistellen iets donkerder.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Hier een foto van de delen voor de bovenbouw:



De isolatoren voor de dakleiding zijn groen gemaakt. De leiding zelf wordt straks nog rood geverfd. Als stroomafnemer heb ik een nieuw exemplaar van Sommerfeldt gekocht. In de bovenbouw zijn de ramen weer ingezet en de deuren zitten er ook weer in. De rest van de onderdelen komt met de tijd.

En 2 foto's van het ingekorte dakrooster:





Op de onderste foto is te zien, dat het nieuw aangezette, gebogen deel een stukje buis is. Hier is ook het stukje draad te zien, dat een stukje uit het buisje steekt, om het aan het ingekorte frame te lijmen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Een prachtig stukje vakwerk weer hoor Harry!  :D

Je moet volgens mij een behoorlijk vaste hand hebben om dit soort klein spul te kunnen verbouwen.
Ik hou het lekker bij het binnenwerk, dan maakt het niet zoveel uit als er een keer een beetje meer soldeer ofzo aanzit :P
Het zichtbare gedeelte verbouwen gaat mij vast niet lukken......veel te veel koffie :P :lol: 8) hehe

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Menno,

Citaat van: madmenno op vrijdag 19 september 2008, 23:38:45
Een prachtig stukje vakwerk weer hoor Harry!  :D

Je moet volgens mij een behoorlijk vaste hand hebben om dit soort klein spul te kunnen verbouwen.
Ik hou het lekker bij het binnenwerk, dan maakt het niet zoveel uit als er een keer een beetje meer soldeer ofzo aanzit :P
Het zichtbare gedeelte verbouwen gaat mij vast niet lukken......veel te veel koffie :P :lol: 8) hehe

Groetjes,
Menno

Nou, dat met mijn "vaste" hand.....valt soms nog vies tegen, hoor!!! 8)
Ligt een beetje aan de stemming. Maar meestal lukt het wel.
Binnenwerk......ook daar waag ik mij aan, alleen nog niet zo uitgebreid als in je andere draadje. Ik volg het wel, want ik vind het heel interessant en ook wel voor mij geschikt. Hoewel jij het in moderne loks bouwt. Met misschien aanpassingen is het, denk ik, ook wel in modellen voor de jaren 50 te gebruiken.

Groetjes

Harry Stipkes

PS: Ik heb net bij Wentink Occasions een Ae 3/6 II (M 3151) gekocht. deze lok wordt (hoe kan het anders) omgebouwd naar een lok uit de eerste serie ( 2 zijroosters i.p.v. 3), groen, en nog niet gemoderniseerd.
Foto van zo'n lok staat in een special van Loki over deze lok.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Top modelbouw Harry, ik oop dat er nog vele updates komen.
Ik sluit mij volledig bij Bert en Menno aan.

Grt. willem-Jan
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: Kroko14253 op zaterdag 20 september 2008, 19:10:50
Binnenwerk......ook daar waag ik mij aan, alleen nog niet zo uitgebreid als in je andere draadje. Ik volg het wel, want ik vind het heel interessant en ook wel voor mij geschikt. Hoewel jij het in moderne loks bouwt. Met misschien aanpassingen is het, denk ik, ook wel in modellen voor de jaren 50 te gebruiken.

Voor oudere typen locs is de bedrading niet veel anders volgens mij. Ze hebben over het algemeen vrijwel dezelfde lichtfuncties. En anders is aanpassen redelijk simpel.
Als je er mee bezig gaat en je komt er niet uit. Vraag maar raak, misschien kan ik je er wel mee helpen. Daar zijn we voor op dit forum  :D

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Nou, technisch is de motorwagen nu omgebouwd. Ik heb twee nieuwe, kleine printplaatjes bewerkt (van de oude printplaat, die in de kap zat). Daarop heb ik LED's gesoldeerd voor de frontverlichting/sluitverlichting. Vooraan heb ik op het printje 2 warm-witte en 1 rode LED gesoldeerd. Aan de andere kant zit slechts 1 rode. Aan deze kant kunnen dan rytuigen aangekoppeld worden. Als er dan rytuigen (met stuurstand) aangekoppeld zijn, vindt er een volledige wisseling van de verlichting plaats (3x wit met 1 rood achter). Rijdt de motorwagen solo, wordt met F2 het rode sluitlicht op de motorwagen aangezet. De motorwagen is dan slechts in 1 richting inzetbaar, maar dat is niet zo erg. Hij zal op een toekomstige baan toch minstens met de stuurstand ingezet worden. De binnenverlichting is met F1 schakelbaar gemaakt en is een halve lengte van een DIgirails-strip.
Ik zal een dezer dagen nog even een fotootje maken en plaatsen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Eerst even een foto van de gereed gekomen kap:



Alle onderdelen zitten weer op/aan de kap. de stroomafnemer is een nieuwe van Sommerfeldt. Ik heb de kap groen gespoten en het aluminiumkleurtje is met een penseel gedaan. Achteraf gezien, had ik nog wel een stukje van de weerstanden extra kunnen verwijderen.



Het binnenleven in de motorwagen.
Let niet op de draden wirwar. Hoofdzaak is, dat nu alles goed is aangesloten en werkt. Bij een testje bleken de verlichtingsprintjes verkeerd om te zitten. Omdat het veranderen van de draden lastiger was, heb ik gewoon de motoraansluitingen verwisseld. Een halve lengte Digirails-strip zorgt voor de binnenverlichting. Vooraan links en rechts de nieuwe
printplaatjes.



Het printplaatje met 1 rode LED. Deze zit achter in de motorwagen.



En het printplaatje voor vòòrin de motorwagen. Hierop zitten 2 witte LED's en 1 rode LED.

De rode LED's zijn van het formaat 1206. Die had ik nog liggen. De witte LED's zijn bouwvorm 0603. Wat een priegeldingen, zeg.
Om de kathode te vinden is wel even lastig. Maar goed, ze zitten erop. Toen ik een testje ging doen deden de witte LED's het niet.
Ik heb toen de draadjes verwisseld en toen deden ze het wel. De LED's zitten, in de kap gemonteerd, onder het kapje, dat over de lichtleiders zit. Zo is er vrijwel geen strooilicht.

Binnenkort even een setje Preiservolk kopen om op de stoelen te laten plaats nemen en dan kan de kap er difinitief op.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Beste Harry,

Het heeft wel wat voeten in aarde voordat het project afgesloten kan worden.
Vooral het maken van het front vind ik een moeilijk onderdeel van de wagon.
Ik heb begrepen dat je het zelf van tekeningen hebt ontworpen, heb je eerst van een ander materiaal een proef gemaakt dit in verband met de rondingen die dus ook weer de moeilijkheidsgraad bepalen van de uitslag die in messing hebt gemaakt.

Gr. Bert :)
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
hey Bert

Wat is Ernie??? Oh sorry verkeerd onderwerp..

Sorry Bert, Ik liet me even gaan......

Ja, het project heeft zeker veel voeten in de aarde. Goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze wel eens....
dat gold ook zeker hier. Ikzelf vond het samenstellen van de rytuigbak het lastigste. Op de juiste plaats doorzagen was best wel lastig, hoor.
In het boek (op de eerste pagina in dit draadje) staat een goede tekening van dit rytuig. Deze heb gekopiëerd op 1:87. Zo kun je dan de maten met een schuifmaat bepalen en overdragen op het werkstuk. Nee, ik heb geen proef gemaakt. Omdat op de tekening ook een bovenaanzicht staat, kun je dus de hoeken en rondingen maken.
De ronding kun je maken rond een geschikte buis of staaf. De knik direkt naast de vouwbalg....daarvoor klemde ik
het werkstuk in een kleine bankschroef en dan voorzichtig buigen. Op zich is dit lastig om te doen, maar ik heb eerder al messing bouwsets gebouwd met bepaalde rondingen die ik zelf moest maken, dus ervaring was aanwezig.

Ik hoop je hiermee wat duidelijker te zijn geweest, Zoniet, dan hoor ik het graag.

Het project omvat natuurlijk niet alleen de stuurstandrytuig. Er komt nog minstens 1 tussenrytuig en zoals je kunt lezen, ben ik nu met de motorwagen bezig. Is deze klaar, dan ga ik de verlichting in de stuurstand bouwen en dan komt het tussenrytuig aan de beurt.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Beste Harry

Nog bedankt voor de uitleg klinkt allemaal simpel maar ik blijf onder de indruk.
trouwens leuk dat je nog meer van dit soort projecten op stapel hebt staan.

Gr. Bert :)
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Kijk eens:



De motorwagen is gereed gekomen. alle opschriften zijn nu aangebracht, zij het, dat enkele opschriften wat te groot zijn uitgevallen. Toch ziet het model er goed uit.
Hier nog een andere foto:



Het bovenaanzicht. Hier is goed te zien, dat de weerstanden op het dak korter is geworden. Ze staan nu niet op de ventilator voor de rijmotoren.

En hier zien we de pendeltrein tot zover, nog zonder verlichting:



Het is op mijn kleine baan wat lastig om de pendeltrein in zijn geheel op de foto te krijgen. Zo'n grote baan heb ik (nog) niet. Als ik de bestelde (of misschien op Eurospoor gekochte) stroomvoerende koppelingen heb en een functiedecoder worden de binnenverlichting en de frontverlichting ingebouwd in het stuurstandrytuig. Verder wil ik ook nog een extra tussenrytuig hebben. En ik ga bij Modellbaustudio Born (Zwitserland) nog een complete overgang bestellen, die ik aan de motorwagen kan zetten.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Beste Harry,

Allemachies het is me een plaatje geworden met of zonder binnenverlichting.
Jij zegt het dat de logo´s wat groot zijn uitgevallen mag ik hier uit
opmaken dat je die dan zelf hebt gemaakt. Ik zie het niet dus het zal wel meevallen qua grote

Gr. Bert
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Bert,

Tot nog toe, heeft alleen de motorwagen binnenverlichting gekregen. De bedoeling is, dat de hele trein binnenverlichting krijgt. De verlichtingsstrips (Digirails) heb ik al.
Nee, ik heb de opschriften niet zelf gemaakt. Ik heb waarschijnlijk bij het opmeten een foutje gemaakt.
Nou ja, dat neem ik maar voor lief. Misschien dat ik dat later nog ga aanpassen. Met name de aanduiding CFe 4/4 850 is te groot uitgevallen. (vergelijk model maar eens met de voorbeeldfoto in post van 23 augustus)

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hoi Harry,

Het ziet er echt fantastisch uit. De binnenverlichting is in vergelijking met de rest een makkie ;)

De te grote opschriften zijn niet storend ofzo, maar ik denk dat je ze ter zijner tijd toch wel gaat vervangen. Zo te zien aan de rest van de ombouw denk ik namelijk dat jij net zoals ik een beetje een perfectionist bent :P
Een detail als te grote opschriften gaat op den duur toch dwarszitten totdat je besluit het toch maar helemaal goed te doen hehe. Ik weet er alles van...

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo mensen,

Vandaag bezig geweest om de stuurstand van verlichting te voorzien. Althans, de voorbereidingen daarvoor.
Kijk hier eens:



In de onderzijde van het interieur, vlak achter de overgang, is een rechthoekige opening gemaakt.(hier 2, omdat de scheidingswand van het toilet ertussen zit, boven). In het onderstel is eveneens een rechthoekige opening gemaakt, die precies boven de andere ligt (onder). Tussenin liggen links een draaistel met een massa-sleper (zo eentje, die veelal in verlichtingssets zit van Märklin). Rechts, het voorste draaistel, waaronder een sleper is gelijmd. Dit is de korte fluistersleper. Om een goede loop op wissels te hebben, moest ik wel de omgekrulde eindjes iets platter knijpen. Tevens moest de middelste magneet van de beveiliging wijken. Deze zou de sleper net in de weg zitten.
Vervolgens heb ik de delen samengevoegd, een stroomvoerende, 4 polige koppeling van Roco in de schacht gezet en de draadjes door de openingen gevoerd. De koppeling functioneert goed op deze manier.



Geen draden, die in de weg zitten.

Verder heb ik uit een experimenteerprintplaat stukjes gezaagd, waarop de LED's gesoldeerd kunnen worden, en een andere waarop dan de weerstanden met aansluitingen komen. De decoder zal wel in de grote instapruimte komen.

Groetjes

Harry Stipkes

Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
't blijft fantastisch hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt... eerste klas!

Jonas
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Gaan we verder met de voorbereidingen voor de decoder- en verlichtinginbouw.



Tegen de achterwand van de cabine is een printplaatje met 2 weerstanden geplakt. De linker (1k3 Ohm) is voor de rode LED; de rechter (825 Ohm) is voor de witte LED's. De witte worden in serie geschakeld.



Uit een experimenteerprintplaat voor SMD spul heb ik 3 verschillende plaatjes gezaagd. De ene zie je boven voor de weerstanden. Op de foto boven het kleintje voor de bovenste LED. De blauwe draad komt van een onderste LED af.



De kleine printplaatjes met de andere witte en de rode LED voor de onderste lampen zijn op een stukje kunststof gelijmd. Op de bovenste zitten een rode (de iets grotere) en een witte LED (kleine). Dit is dus de lamp die van kleur wisselt met de rijrichting. Tevens kunnen jullie zien, dat de lichtleider tot vlakbij de LED komt. Ik heb nog niets afgewerkt. Na een controle op de werking van het geheel, wordt bekeken, waar nog wat aangepast moet worden. Het kunststof plaatje zal in ieder geval zwart geverfd worden om strooilicht tegen te gaan.



Het onderstel is aangebracht en overeind gezet. De draden zijn door de spleet achter (van de stroomgeleidende koppeling) en door de instaphal naar boven gevoerd. De decoder komt in de andere instaphal. Daar is voldoende ruimte voor de (functie-)decoder. Hier komt er eentje in met de 21-polige stekker. Verder heb ik enkele messing buisjes op de bovenbouw gelijmd. Hier komen dan de draden doorheen te lopen naar de decoder toe. Zo zijn de draden niet zichtbaar in het interieur.
Onderaan zien we het dak, met de iets ingekorte LED-strip van Digirails. Het korte stukje is verwijderd. Het heeft nog geen aansluitingen, maar die volgen nog.
Vòòr het samenvoegen van de delen werden in het interieur nog wat Preisertje gelijmd.

Zo ben ik weer een stap dichter bij voltooing van de pendeltrein gekomen. De bouw van de trein geeft mij veel voldoening. Het is prachtig om te zien, hoe dit projekt vordert. Ik heb er dan ook veel plezier in en vertrouwen, dat het goed gaat.

Groetjes

Harry Stipkes


Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hoi Harry,

Vol bewondering blijf ik je draadje volgen en verbaas mij keer op keer
wat jij allemaal voor elkaar weet te maken.
Ik weet zeker dat ik de echte modelbouwer gevonden heb.

Gr. Bert
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Harry.
Even wat tijd genomen om jouw draadje even "bij" te lezen.
Heel erg fraai hoe jij bij elk probleem weer een hele mooie oplossing weet te vinden!
Zelfs het weg werken van de bedrading gebeurt op een uiterst keurige manier.
Wanneer de pendeltrein helemaal klaar is heb je zeker een prachtig en uniek treinstel.

Veel succes met de voltooiïng.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Nou, de gister gekochte functiedecoder op de adapterprint geprikt:



De totale hoogte is slechts enkele millimeters.
Vervolgens het geheel in de vrije vestibule in het rytuig brengen.



Het vergde wat schuiven, maar het kan netjes plat in deze ruimte liggen. Door de smalle ruiten in de deuren zie je er toch weinig van. Hier nog een detail van deze plek:



Hier kunnen jullie ook 2 buisjes zien, waardoor ik de draden heb getrokken, alvorens ze aan de adapterprint te solderen. Verder zitten op de rand boven en onder een extra stukje printplaat. Boven de zwarte verzamelaar; onder de blauwe verdeler.De draden rechts ( zwart, blauw en paars (niet herkenbaar)) lopen naar de stroomgeleidende, vierpolige koppeling van Roco. Ik heb er mar 3 nodig; de vierde is afgeknipt. Verder heb ik boven de koplamp boven nog 3 afdekstukjes zwart karton gelijmd. Bij een testje was er strooilicht door de spleet tussen dak en bak te zien. Ik hoop, dat het zo opgelost is. Dan moet ik aan de onderkant nog rpoberen het strooilicht weg te werken. De functie test verliep goed. Het is nu alleen nog een kwestie van goed afstellen, voordat je gaat rijden. En de decoder op hetzelfde adres zetten.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hoi Harry,

Het ziet er weer als uitstekend werk uit! :D
Ik verbaas me toch steeds weer over de enorme hoeveelheid draden en electronica die er in zo'n ombouwprojectje gaan zitten. Eerst denk je, nou hoeveel kan het zijn voor die paar LEDjes en een decoder, maar het neemt naarmate het project vorm krijgt toch enorm toe. Je hebt het keurig opgelost met buisjes om de draden doorheen te leiden. Ik heb hier zelf wel eens krimpkousen voor gebruikt zonder ze te laten krimpen.
Wat heb jij als buisjes gebruikt? Het lijkt wel op een stukje van het inkthouder van een simpele balpen, klopt dit?

Veel suc6 met afstellen. Laat ons maar weten hoe het verloopt :)

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Menno,

Ja, ik had ook zoiets. Het valt soms tegen. Inderdaad denk je,"het aantal draadjes zal wel meevallen". Maar hoe verder je nadenkt over wat waar naar toe moet, dan wordt het steeds ietsje meer.
Ik heb 2.5 mm messing buis gebruikt. Dat heb ik hier liggen in de materiaaldoos voor zelfbouw in messing. Gewoon stukjes afsnijden met een zgn. buissnijder. Maar je zou ook lege balpenvullingen kunnen gebruiken.
Ik zocht een envoudige oplossing, om te voorkomen, dat de draden zichtbaar zouden zijn in het interieur. Dat kan natuurlijk niet. Dus heb ik stukjes messing buis gesneden en die aan de binnenrand van de bak gelijmd. Zo blijven ze netjes uit het zicht.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: Kroko14253 op zondag 30 november 2008, 22:10:23Ik zocht een envoudige oplossing, om te voorkomen, dat de draden zichtbaar zouden zijn in het interieur. Dat kan natuurlijk niet. Dus heb ik stukjes messing buis gesneden en die aan de binnenrand van de bak gelijmd.
Wat bijna altijd voorhanden is: limonade rietjes. :D Pas dit zelf toe en werkt prima.

Gr, Ben.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: spoorman op zondag 30 november 2008, 22:21:52
Citaat van: Kroko14253 op zondag 30 november 2008, 22:10:23Ik zocht een envoudige oplossing, om te voorkomen, dat de draden zichtbaar zouden zijn in het interieur. Dat kan natuurlijk niet. Dus heb ik stukjes messing buis gesneden en die aan de binnenrand van de bak gelijmd.
Wat bijna altijd voorhanden is: limonade rietjes. :D Pas dit zelf toe en werkt prima.

Gr, Ben.

Hallo,

Laten we die nou net niet hebben, hier. Ook dat is een oplossing, Ben. Bedankt hiervoor.

Het strooilicht, dat voornamelijk vooraan bij het draaistel te zien was, is nu weg. Ik heb gewoon aan de onderkant wat stukjes plakband (zwarte isolatietape) geplakt. Ook boven, bij de dakrand, was wat te zien. Hier heb ik over de LED een stukje zwart karton gelijmd. Dat houdt het tegen. Op de foto onder zien we het rytuig. De functiedecoder doet het goed; de draadjes zijn goed aangesloten en hij staat op hetzelfde adres. De binnenverlichting brandt naar mijn idee goed. Op de foto kan het wat helderder overkomen, omdat de foto enkele seconden belicht is.



Schakel ik om, dan brandt het rode sluitlicht:



Tot slot, had ik bij Roland Born (leverancier van Zwitsers spul) een uitgeklapte vouwbalg besteld om aan de motorwagen te bevestigen:



Het onderdeel is met een klein schroefje aan de motorwagen bevestigd. Het schroefje gaat daarbij in het gat van de imitatie-schroefkoppeling. Het is dus makkelijk te verwijderen. Omdat aan de stuurstand een stroomgeleidende koppeling zit en aan de motorwagen een Roco-kortkoppeling, heb ik gewoon even tegen elkaar gezet. Als het tussenrytuig klaar is, en er tussen zit, is er tussen dit rytuig en de motorwagen slechts een kleine opening. Ze staan dan heeeeeel ietsje uit elkaar. De motorwagen heeft geen schaargeleiding, daarom.

Finally, een foto van het stel tesamen:



Nou moet er alleen nog een tussenrytuig komen. Daarvoor moet ik eerst een geschikt Liliput model hebben.  Die hoeft dan alleen maar overgespoten te worden en van passende nummers te worden voorzien. Dan wordt ook het opschrift CFe 4/4 850 aangepast. Tot zover dit ombouwproject.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hoi Harry,

Wat ziet het eindresultaat er fantastisch uit!!
Vooral de detaillering is prachtig om te zien. Aan alles is gedacht!

Al dat harde werken wordt nnu beloond met een geweldige treinstam. Alleen nu nog een tussenrijtuig vinden. Maar dat komt vast wel goed :)

Groetjes,
Menno

P.S. Ga je in de tussentijd nog ergens anders aan werken of neem je nu even wat rust van het ombouwen?
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Menno,

Nee, ik ga gewoon door. Ik heb hier nog 3 loks liggen. Die willen allemaal weer rijden, maar liggen nu nog in onderdeeltjes.
- Een Roco Ee 3/3. Deze is geheel gedemonteerd. Ik heb voor deze lok een nieuwe motor gekocht bij SB modellbau. Verder wil ik hier LED's inbouwen, maar ik moet even bekijken, hoe ik dat ga doen.
- De op Eurospoor gekochte Roco Be 4/6 (groen). Voor deze lok moet ik nog een nieuwe motor bestellen. Ook deze lok is geheel gedemonteerd. Ook moet ik voor deze lok onderdeeltjes bij Roco bestellen, omdat er enkele kapot zijn.
- De makkelijkste (en daar ga ik mee verder) een Fleischmann Ae 3/6 I. Lok is technisch al helemaal weer de oude.Het was een gelijkstroomlok. Wielen aangepast, LED's ingebouwd en een nieuwe motor. Bij deze lok moet ik een werktuigkist maken en onder de omloop bevestigen en de hulsbuffers vervangen door stangbuffers. De buffers heb ik in Rijswijk kunnen bemachtigen en de kist zal ik zelf even fabriceren. Ook dat projectje komt op het forum.

Je ziet het, ik ben lekker druk bezig. voorlopig nog goed voorzien.

Groetjes

Harry Stipkes

(die nu even een kop koffie gaat drinken)
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry gefeliciteerd ik denk niet dat veel
leden je dit nadoen. Ik heb dit draadje met belangstelling gevolgd ik moet zeggen
alles is met smaak naar meer gelezen.

Groetjes Bert :)
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry, je hebt hier weer een prachtig Zwitsers treinstel gebouwd.  :D
En dat alsof je het even tussen neus en lippen door in elkaar hebt geflanst....... :wink:
Tenminste, die indruk krijg ik bijna, als ik lees hoe beheerst je dit hebt gedaan.
Ik ben benieuwd naar je volgende verslagen.

Hoe tevreden ben je zelf nu over dit treinstel?
Voldoet het aan je verwachtigen, of moest je nog veel compromissen sluiten tijdens de bouw?
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie complimenten.

Ik zeer tevreden met het resultaat. Het overtreft eigenlijk de verwachtingen. Dat zal mede komen door de goede voorbereiding en planning van de ombouw, zowel voor de stuurstand als voor de motorwagen. De enige compromissen: eentje is eigenlijk noodgedwongen: hij kan niet door R1 boogstralen. Komt, doordat het ene draaistel precies tussen de opstaptreden zit. Verder moest de middelste magneet voor de treinbeveiliging (aan het voorste draaistel van de stuurstand) wijken voor de sleper. Verder staat de baanruimer aan een draaistel van het motorrytuig iets te ver naar voren. Valt eigenlijk alleen een kenner op.

Er zal zeker nog wel een grote ombouw volgen van èèn of andere lok of motorwagen. Deze (om-)bouw geeft mij veel voldoening en moed, om aan een ander project te beginnen. Ik wil heeeeeeeel graag een Ce 6/8 I hebben:



Kan op basis van Krokodil-onderstel, en bovenbouw van een Be 4/6. Alleen zit ik met plaatsen van de motor. Deze mag eigenlijk niet over de wielen komen zoals bij de Krokodil. Maar goed. Ik zie wel.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 02 december 2008, 21:26:54
De enige compromissen: eentje is eigenlijk noodgedwongen: hij kan niet door R1 boogstralen. Komt, doordat het ene draaistel precies tussen de opstaptreden zit.

Ja, dit euvel hebben de Hag EWI rijtuigen ook. De traptreden zijn daar dan ook los bijgevoegd. Ziet er een beetje gek uit zonder traptreden, dus ze zullen dan ook niet door r1 gaan rijden bij mij.
Gek genoeg is dit bij de RailTop BDt geen issue. Daar is het ze op een één of andere manier wel gelukt....

Ik heb geen enkele ervaring met een Ce 6/8 I, maar vraag me toch af waarom de motor niet over de wielen mag komen! Heeft dit met ruimte te maken? Anders kun je proberen er een kleine klokanker/faulhaber motor in te bouwen i.p.v. zo'n grote Hag Type 88.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 02 december 2008, 21:26:54
Alleen zit ik met plaatsen van de motor. Deze mag eigenlijk niet over de wielen komen zoals bij de Krokodil. Maar goed. Ik zie wel.

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt Harry?!
Je bedoelt zeker "boven" ipv "over" de wielen?
Maar eronder is ook geen optie, dus leg eens uit?
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Ja, het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik waag een poging.

In het draadje van Buckfast-Beekeeper (Ombouw Krokodil met klokankermotor in ombouw Märklin modellen) zien jullie, op foto's 4 en 5, dat de motor verder reikt dan de wielen. De Ce 6/8 14201 heeft weliswaar dezelfde draaistellen als een Krokodil, maar ze zijn omgedraaid.





Nu zien jullie misschien, waarom de motor niet over de eerste drijfas mag komen: omdat de cabine daar zit en het front van de kast hier ophoudt. De motor zou dus eigenlijk andersom moeten zitten. Ik zal SB Modellbau hierover mailen, binnenkort, en hun vragen, of ze het tussentandwieltje aan de andere kant kunnen zetten. De motor kan dan andersom ingebouwd worden, zodat ik niet met de bovenbouw in de knoop kom.

Hopelijk is het wat duidelijker allemaal.

Groetjes

Harry Stipkes

PS Ik heb hier (dat zie ik nu pas) een foto van een Roco-Krokodil gebruikt. Ik moet dus eigenlijk een Märklin Krokodil hebben.
De Roco dient hier slechts als voorbeeld om het probleem duidelijk te maken.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry,

Als ik je plannen lees loopt het water in mn mond :D
Een Ce 6/8 I wat een project wordt dat! Ik ben nu al super benieuwd naar het resultaat. Vooral omdat de Ce 6/8 I in de top 3 van mooiste loc's ooit bij mij staat :P. Héél veel succses en hou ons op de hoogte van je kunsten.

Gr Joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Joost,

Je moet nog eventjes geduld hebben, hoor.

(Nou ja eventjes..........)

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Muntje is gevallen Harry!  :D
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Voor ingelogde forumbezoekers staan deze twee draadjes klaar. Zij komen beide terug op dit draadje over de Hag BDE 4/4 (CFe 4/4)  en hun mogelijke stuurwagens:

SWISS-RAILIA Deel-13: Stuur(stand) rijtuigen (Steuerwagen, Pilot)
SWISS-RAILIA Deel-14: Motorrijtuigen (Triebwagen)