Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen

Gestart door Kroko14253 zondag 18 november 2007, 21:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo allemaal,

Dank U allen voor uw complimenten e.d. Ik had verwacht dat er wel enige belagstelling zou zijn voor dit draadje. Zoals jullie wellicht al hebben gezien is het draadje al meer dan 1100 keer bekeken. Dat is zeer buiten verwachting.

De transfers haal ik waarschijnlijk uit Zwitserland zelf. Identico heet die firma.
Ik heb, buiten het H0 gebeuren, ook al 2 wagenmodellen in spoor 0 gebouwd en daarbij zaten transfers van deze firma. Het zijn afwrijftransfers, maar echt hele mooie en goede.

OK gaan we verder:



Hier zien jullie het dakdeel ingezet boven het front. Het is nog niet aan het grote dakdeel vast gelijmd. Dat doe ik pas als het deel goed en netjes afgewerkt is.
Ik heb eerst een bodemplaatje gemaakt. Op dit plaatje werden een voor- en achterspant aangebracht. Toen heb ik een lange, dunne strip messing over de achterste spant gesoldeerd een en kleintje over de voorste. Beide strips eerst een beetje voorvormen en dan aanbrengen. Vervolgens heb ik 2 nieuwe stukjes strip op het schuinlopende deel aangebracht en nog een extra strip over alles heen. En dan zo goed mogelijk proberen, alles dicht te krijgen (lees: met soldeer opvullen). Dat is vrij goed gelukt. Alvast wat vijlen en schuren, dan komen er al wat kuiltjes tevoorschijn, die nog moeten worden opgevuld. Kuiltjes opvullen en dan verder gladschuren. Dat laatste moet hier dus nog gebeuren. Links onder zien jullie een detail van de onderkant van het dak. De bodemplaat is hier gedeeltelijk weggeslepen, om plaats te maken voor de LED en lichtleider voor de bovenste koplamp.

Citaat van: AlbertJan op zondag 04 mei 2008, 12:32:30
Hallo Harry.
In één ruk en ademloos dit hele draadje eens aandachtig doorgelezen!
Ongelooflijk wat je allemaal moet doen om zo'n rijtuig om te bouwen naar de door jou gewenste uitvoering!
Petje af voor dit geweldige stukje modelbouw en, ondanks de tegenslagen, het geduld om tegenvallers weer op te lossen! 8)

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Je moet je natuurlijk niet door de eerste de beste tegenslag laten afleiden. Ik dacht een goede methode te hebben, maar achteraf was dat toch niet zo. Het is voor mij (en misschien verbaast dat enkelen) mijn eerste grote ombouw in H0, wat rytuigen betreft dan. De eerste keer, dat ik een bepaald rytuig samenstel uit andere bakken.
Èèn ding is HEEEEEEEL belangrijk, en dat is:

BEREID DE OMBOUW GOED VOOR.

Een goede voorbereiding is het halve werk.

Er zal misschien altijd wel iets misgaan maar daar leer je weer van.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Vandaag de laatste kleine dingetjes aan de bak gedaan:



Het dakdeel voor boven het front is aan het overige dak gelijmd. Oppassen, dat er geen lijm tussen dak en rytuigbak komt. Anders kun je het dak niet meer afnemen. Verder heb ik, zoals jullie kunnen zien, alle oneffenheden met vulmiddel opgevuld en glad geschuurd. De bak ziet er nu goed uit, klaar om gespoten te worden. Natuurlijk worden dak en rytuigbak elk apart gespoten.
Hier een detail van het front:



De  delen sluiten netjes op elkaar aan.

Komende dagen ga ik met de deuren en de ramen aan de slag.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Leuk om te zien/lezen hoe je dit doet.

Ik blijf dit volgen :D

Dennis
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Harry, ik blijf dit een mooi project vinden en knap staaltje hobby werk, mijn complimenten. Succes met de verdere afwerking en ben benieuwd hoe het geheel er uit zal zien als hij klaar is.

Fred Vonk
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Ziet er weer indrukwekkend uit Harry.
Vooral hoe je het dakdeel boven het front hebt gemaakt.
Zijn die stripjes dan nog vrij buigzaam, want die rondingen van het dakje lopen echt mooi rond.
Vul je eea met soldeer op en dan vijlen en schuren?
Ben benieuwd naar je vorderingen, maar je zal tijdens het mooie weer van deze week wel meer achter de BBQ vertoeven denk ik. :wink:
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen

Citaat van: Kappa op zondag 11 mei 2008, 21:37:14
Ziet er weer indrukwekkend uit Harry.
Vooral hoe je het dakdeel boven het front hebt gemaakt.
Zijn die stripjes dan nog vrij buigzaam, want die rondingen van het dakje lopen echt mooi rond.
Vul je eea met soldeer op en dan vijlen en schuren?
Ben benieuwd naar je vorderingen, maar je zal tijdens het mooie weer van deze week wel meer achter de BBQ vertoeven denk ik. :wink:

Hallo Ad,

Ik heb voor het dak heeeeel dun messing gebruikt. Het is net iets dikker als papier en dus goed buigzaam. Die zijn op de spanten gesoldeerd. Daaroverheen komen andere stukjes strip. Het geheel wordt dan (inderdaad, in eerste instantie) zoveel en zo goed mogelijk opgevuld met soldeer en glad gevijld. Er zullen echter nog kleine oneffenheden blijven en die vul ik dan nog met vulmiddel op. En dat kan dan weer glad geschuurd worden.
Wat je laatste opmerking betreft: Integendeel, Veel werk aan de BCt kan gewoon buiten gedaan worden. Kistje met gereedschapjes mee, model mee en werken maar.

Goed. Gaan we verder.



Eerst even aan de slag geweest met het onderstel. De randen aan de zijkanten zijn verlaagd i.v.m. de verstevigingsstrip aan de binnenzijde van de bak. Tevens moet het onderstel ter hoogte van de instappen versmald worden. Gewoon met een vijltje smaller vijlen. Ook de voorzijde moet even aangepast worden. Daarna een test-samenbouw gedaan, om te kijken of de bak recht zit. Toeval of niet, hij ligt recht. Achteraan dient de bufferbalk als steunpunt (net als bij het origineel); aan de voorzijde leunt  de bak via de 2 extra aangebrachte stukjes messing (die boven de buffers zijn aangebracht) op het onderstel. En ligt dus mooi recht.



Meteen maar even een testje gedaan op een testspoortje. Ik heb hier wat rechte rails met wissels 5221 en boog 5100 gebruikt. Het bleek, dat het rytuig moeilijk door de 5100 rijdt (5100= radius 360 mm). Dat komt door de beperkte bewegingsvrijheid van het voorste draaistel, dat tussen 2 instaptreden zit. Wat aan de binnenkant van de instaptreden weggevijld. Het helpt een beetje, maar ik zal er maar niet met het rytuig doorheen gaan. Ik acht de kans op ontsporing te groot. Daarentegen is een 5200 niet zo'n probleem. Dat gaat wel. Jullie begrijpen, dat het bovenstaande ook geldt voor de C- en K-rail equivalenten.



De beperkte bewegingsvrijheid in beeld gebracht.

De vouwdeuren zijn ingepast en waar nodig bijgewerkt. De ramen hiervoor zijn gesplitst vanwege de middenstijl. Verder het interieur (van de 387704) in delen gezaagd.



Deel 3 is op zijn beurt ook nog verdeeld in 3 delen, waarbij de 2 delen met de achterwand weer aan elkaar zijn gelijmd. Zou ik het interieur volgens voorbeeld bouwen, wordt het te kort. Dat komt omdat het gebruikte interieur een te korte onderlinge bank-afstand heeft. Omdat het toch niet zo opvalt, van buiten, komen er 2 banken extra in. Dan wordt de lengte goed. Het overgebleven plaatje uit deel 3 is gebruikt als tussenwand tussen WC en de 2e klas afdeling. Deel 2 wordt niet gebruikt.



Het nieuw samengestelde interieur voor het rytuig.

Nou, tot zover dit bericht.

Groetjes

Harry Stipkes

Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry,

in een woord subliem!!!! Blijf dit draadje met veel interesse volgen
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hey, daar was-ie weer,

Vandaag de ramen aangepast. Hier heb ik veelal de ramen uit de 387704 gebruikt. Twee raamsetjes komen uit de 387404, vanwege de grotere afstand tussen de ramen naast de smalle instap. De kleine ramen zijn allemaal op maat gemaakt. Neem een setje ramen en markeer waar gesplitst moet worden. Ga ietsje breder zagen dan nodig, zodat je wat speling hebt als je scheef mocht gaan. Dan het raampje op de juiste breedte brengen(lees vijlen) en de ronde hoekjes aanbrengen.



Rechts ligt een stuk bak van een gesloopt rytuig. De ronde hoek bovenaan heb ik gebruikt om de ronde hoeken aan de ramen te controleren. Enkele delen moeten nog ietsje aangepast worden (onder de ramen) vanwege de messing strip, die aan de binnenkant van de bak zit. Twee raampjes gingen de mist in: eentje was te smal geworden en de andere had een te grote ronde hoek gekregen. Op de foto liggen de ramen in de juiste volgorde, aan de goede kant van de bak.

Verder heb ik nog nieuwe treeplanken onderaan de instapdeuren gemaakt en aangebracht. Het dakluik voor boven de WC aan het einde van het rytuig is ook aangebracht, nieuwe gaatjes voor de dakventilatoren zijn gemaakt.
Rest nog 2 kleine dingetjes: baanruimers en de Signum (beveiligingssysteem) magneet, die beide aan het voorste draaistel komen.

Ondertussen heb ik een ander rytuig gekocht en uit elkaar gehaald. Deze heeft instapdeuren in het midden van het rytuig. Dit rytuig zal omgespoten en opnieuw van opschriften worden voorzien, net als het omgebouwde rytuig en de motorwagen BDe 4/4 (wordt dan CFe 4/4). Dan kan het verf spuiten beginnen. Eerst grondverven en dan de groene laag erop.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

vandaag kleine delen aan het voorste draaistel aangebracht en nieuwe regengootjes en treeplanken aangebracht:



Rechts, De rytuigbak met boven de instap de nieuwe regengootjes. De aangegoten treeplanken heb ik weggehaald en nieuwe gemaakt van dun plastic.
Voor beide onderdelen geldt, dat ze ook bij de andere instap zijn aangebracht.
Daaronder ligt een framepje met de baanruimers. Van messing gemaakt en gesoldeerd. De basis is een stukje hoekprofiel. Daaraan zijn geknikte stukjes massief messing vierkant staaf aangebracht. En daaraan zijn weer stukjes messing gesoldeerd met de vorm van de baanruimers.
Hieronder liggen de voorgevormde regengootjes voor boven de andere instap.
Hiervoor is gewoon 0,5 mm messing draad gebruikt.

Links ligt het voorste draaistel, hier nog met wielen. Daaronder ligt een plaatje met framepje, voor de treinbeveiligingmagneten. In het midden van de foto zien jullie het holle rechthoekprofiel om het framepje voor de magneten te maken. Ik heb dit profiel doormidden gezaagd, ongeveer 6 cm lang. Daarna heb ik er inkepingen in gevijld. Die zijn met een vierkante vijl groter gemaakt, haaks gebogen en gesoldeerd. (nog net zichtbaar op het onderdeeltje, helemaal onderaan. Beetje wazig, maar een inkeping is te zien. Dit onderdeeltje was iets te smal en brak bovendien bij het ombuigen) gesoldeerd. Het zo voorbereide framepje is aan het plaatje. Uit de restantendoos komen de 2 magneten. De "pootjes" van het framepje zijn ingekort en hieraan zijn de magneten aangebracht.



De achterkant met de magneten, en:



de voorkant met de baanruimers.

Alle onderdelen zijn zò aangebracht, dat ze zonder problemen door de wissels kunnen.

Groetjes

Harry Stipkes

Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Ongelofelijk mooi om te zien Harry!! Echt waar!
Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Er zal echter nog wel veel moeten gebeuren voor het project af is denk ik...

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Het ziet er weer strak uit Harry. :D
En die baanruimers, hoe krijg je die nou zo strak en symetrisch?

Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 16 mei 2008, 21:41:33
Uit de restantendoos komen de 2 magneten.

Ja, dat ook nog, hoe kom je nu in g*ds naam weer aan die magneten?
Als ik zoiets nodig zou hebben, dan weet ik zeker dat ik stad en land af zou moeten zoeken.
En wat doet Harry, nou die haalt ze gewoon uit de "restantendoos"............ :shock:
Moet nu niet gekker worden.

Maarre...petje af hoor. :D
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
.[/quote]

Ja, dat ook nog, hoe kom je nu in g*ds naam weer aan die magneten?
Als ik zoiets nodig zou hebben, dan weet ik zeker dat ik stad en land af zou moeten zoeken.
En wat doet Harry, nou die haalt ze gewoon uit de "restantendoos"............ :shock:
Moet nu niet gekker worden.

Maarre...petje af hoor. :D
[/quote]

Ik denk als je een echte modelbouwer bent zoals Harry is, dan verzamel je een hoop klein materiaal als je het tegen komt. Dit kan op beurzen, rommelmarkten, etc. Misschien ziet hij het ook wel op internet. Dit houd dus ook wel in dat Harry wel al een goede planning op papier heeft gemaakt ( misschien al een tijdje geleden ) van wat hij precies allemaal wilt. Ik vind dat Hrry heel goed bezig is en ben dus ook benieuwd hoe doet project afloopt, het blijft me boeien.

Fred Vonk
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

@Menno:

Ja, er moet zeker nog het èèn en ander gebeuren. Het grootste wat nog moet gebeuren is verven (lees: spuiten) Ben nog een beetje op zoek naar de juiste kleuren. Ik gebruik nu nog spuitbussen, maar in toekomst (na de vakantie, hoop ik) komt daar verandering in. Ben op zoek naar een goede airbrush en heb al hier en daar gekeken.

@Ad:

Inderdaad, die magneten zul je hier, in Nederland niet vinden. Zoals Fred al een beetje aangaf, kun je op beurzen wel eens tegen dingen aan lopen, die je later kunt gebruiken/nodig hebben. In dit geval heb ik een keer (weet niet meer precies, wanneer) op een beurs een beschadigde Re 4/4 I gekocht voor een prikkie. Beschadigd en reed ook niet meer. Er zaten wel wat bruikbare onderdelen aan als (je raadt het al) die magneten, fluit, stroomafnemers, buffers. Die bruikbare onderdelen heb ik er maar meteen verwijderd van het model en in de "restantenbak" gedaan. De draaistellen van het model ( het buitenframe) worden ook bewaard. Hiervan zal de baanruimer verwijderd worden, die dan weer op de BDe 4/4 gemonteerd wordt.

zoals ik eerder al schreef:

Een goede planning is het halve werk. Je weet, wat je wilt bouwen, gaat op zoek naar (foto-)materiaal. Dat is schaars. Je slaat de boeken, die je hebt, er op na, vindt foto's van het model, zoals je hem wilt. Gaat op zoek naar een boek, snel gevonden en besteld. En juist dat boek (in èèn van de eerste reacties in dit draadje)geeft je nog meer info, die je nodig hebt.

En Ad: hoe ik die baanruimers zo mooi krijg.........:
1 veel ervaring in messing solderen. Zelfs als het vlak bij elkaar zit.
2 goede foto van het voorbeeld. In het boek staat weliswaar een foto van het rytuig, gemaakt in de jaren 60, maar met de originele baanruimers. Neem de constructie goed in je op en probeer er het beste van te maken. Meer kan ik eigenlijk niet zeggen. Probeer uit te vissen hoe het in werkelijkheid geconstrueerd is, en probeer het net zo te doen, evt met kleine aanpassingen. Van voren gezien zitten ze nagenoeg symmetrisch, van onderen gezien zit de rechter ietsje verder naar voren dan links. Gelukkig valt dat bijna niet op.

Het enige, waarover in het boek weinig tot niets vermeld staat, zijn de gebruikte kleuren bekleding voor het interieur.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Afgelopen dagen aan het interieur gewerkt en het onderstel voor het tussenrytuig:



Bovenaan het onderstel voor het tussenrytuig. Het rytuig, dat ik kocht had een bodem zonder kortkoppelschaar. Dus heb ik het overgebleven onderstel genomen, maar dat moest wel op een paar plaatsen worden aangepast. In het midden moest een deel worden verwijderd i.v.m. de instap (zit bij dit rytuig in het midden) en de accubak en een ander kastje moesten verplaatst worden.
Dat is bij deze gebeurd.
Verder heb ik beide interieuren geschilderd. In het boek wordt weinig gezegd over de kleuren van het interieur dus heb ik zelf maar iets gedaan. De bankjes zijn in een lichte hout kleur geverfd. In de derde klasse waren hier bankjes van houten latten ingebouwd. En de (schuif)deurtjes zijn allemaal in aluminium kleur geverfd.

Zowel het tussen- als het stuurstandrytuig zijn nu klaar voor een verflaagje. Eerst zal er een grondverfje worden aangebracht en dan vervolgens de definitieve groene kleur. De (afwrijf)transfers zijn ook besteld en worden waarschijnlijk volgende week toegezonden.

Komende dagen zal dan de motorwagen helemaal uit elkaar worden gehaald. Om de motorwagen te laten aansluiten met de verbouwde rytuigen moet ook de motorwagen eraan geloven. Zo zullen de weerstnden op het dak ingekort moeten worden en de baanruimers moeten aan het draaistel komen i.p.v. aan de bak, onder de bufferbalk.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Harry. het begint al echt vorm te krijgen! Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Wat voor locomotief wil je gebruiken en wat voor binnemverlichting ga je toepassen?
Erwin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Erwin,

Citaat van: Re460 op dinsdag 20 mei 2008, 21:10:51
Hallo Harry. het begint al echt vorm te krijgen! Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Wat voor locomotief wil je gebruiken en wat voor binnemverlichting ga je toepassen?
Erwin

Lokomotief???????? Kijk eens in de titel en op de allereerste foto. De trein zal bestaan uit motorwagen CFe 4/4 - C - BCt. Misschien komen er later nog een of twee tussenwagens bij. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar het eindresultaat.

Ik heb 3 setjes binnenverlichting van Digirails gekocht.(die met de warm-witte LED's). Die zullen in de rytuigen worden ingebouwd en schakelbaar zijn. (is de bedoeling).

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Zijn wel aan de prijs de Led-strips van Digirails, maar zal uitstekend passen bij deze trein. Het mooie is dat deze leds dimbaar zijn.
Erwin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Ik ben druk in de weer geweest met het spuiten van de onderdelen voor de 2 rytuigen. Zie hier:





Op de bovenste foto de delen voor de BCt; de onderste met de delen voor het tussenrytuig. Dat de ramen groen lijken, komt omdat aan de binnenkant plakband zit, om de plaatsen waar straks de ramen gelijmd worden, van verf vrij te houden.
Het was wel even proberen om de goede kleur te vinden, maar ik hoop dat deze goed overeenkomen. Deze week hoop ik de transfers te krijgen, en dan het samenbouwen beginnen, met het inbouwen van de binnenverlichting.

De motorwagen is inmiddels geheel gedemonteerd. Ik heb al proefjes genomen om de verf te verwijderen, maar is nog niet echt succesvol. (met ovenreiniger)
Iemand een ander middeltje??

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Harry.
Het volgende middeltje werd ons aangereikt door Bart (Lokpaint)

lekker sterk sopje maken van natronloog (afvoerontstopper; PAS OP HIERMEE). Af laten koelen tot lauwwarm en daarna de kapjes er een paar minuten in,

Hierna goed afspoelen met flink wat jif en veel water. Nooit met schuurpapier aan de gang gaan!

Dan primeren met Büchner MP-25 of motip kunststofprimer.

Misschien ook wat voor jou.
In ieder geval succes, het wordt echt prachtig!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Albert-Jan,

Bedankt voor je mogelijkheid. Intussen is het toch enigszins gelukt, zij het, dat ik flink moet borstelen om het verwijderd te krijgen. Het betreft hier metalen kappen, dus afkoelen hoeft denk ik niet. Ik zal het eens proberen.
Op een Roco metalen bovenbouw ging het wel goed. Oude verflaag was er zo afgeborsteld.
Nogmaals dank U.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Vandaag heb ik de gespoten hoofdbestanddelen van de rytuigen even in elkaar gezet voor een preview:



Ik heb even buiten zitten werken, vandaar de witte tafel. Verschillende details moeten nog aangebracht worden, evenals de opschriften (die ik aankomende week verwacht). Maar het ziet er heel goed uit. Hier zijn 2 detailfoto's:


Het stuurstandrytuig en...


het tussenrytuig.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry,

het ziet er werkelijk geweldig uit.

Nu al zonder alle details is het al een geweldig model!
Ga door met het goede werk :D

Veel succses.

Mvg,

Joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Heey Harry,

Erg leuk verslag en ik ben diep onder de indruk het ziet er echt fantastisch uit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat kan niets anders dan een pareltje zijn!

Groetjes,

Antal
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Dank jullie wel. Ik ben er ook best trots op, dat het zo goed gaat. Boven verwachting goed. Heb vandaag al de transfers gekregen, dus in de loop van de week worden de opschriften aangebracht.
Heb ik 1 detail vergeten (sufferd, kijk dan eens goed(tegen mijzelf hoor))
De bordjes, waarop gewicht en klasse staan heb ik vergeten. Nog even gauw deze bordjes gesneden van dun kunststof strip en groen gespoten. Kunnen ze er straks op. Had ik beter kunnen aanbrengen voordat de bakken gespoten werden. Maar ja, Beter nu nog erachter komen, dan pas als alles klaar is.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry, in één woord: STRAK! :D
Wat zijn die mooi gespoten zeg, ziet er echt heel mooi uit.
Heb je misschien een grote detail foto van de stuurstand?
Ik wil dit werk wel eens van heel dichtbij bewonderen.
Niet om kritiek te leveren hoor, maar om te zien wat er qua afwerking, met handwerk te bereiken is. 8)
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Nou, een week geleden dan eindelijk de transfers gekregen, wat denk je.......
Heb ik enkele opschriften te groot gemeten/doorgegeven. Da's lekker, zeg.
Ik weet niet hoe het is gekomen. Op een blad papier de opschriften genoteerd met hun afmetingen. Daar staat alles goed op. Maak ik de bestanden aan, om ze naar Identico te sturen, zet ik in die bestanden de verkeerde afmetingen.
Maar goed, ik heb een correctie doorgegeven en nu komen die opschriften wel in de juiste afmetingen. Ja, ik weet het,...volgende keer beter uitkijken.

Was ik nog iets vergeten, wat ik beter nog vòòr het spuiten had moeten doen: de klasse-aanduiding en de gewichtsopgave van de rytuigen staan op aparte bordjes, die aan de bak zijn bevestigd. Die bordjes alsnog gemaakt en gespoten, maar moeten nu dus nog aangebracht worden.
Verder gaat alles goed, hoor.

@ Ad:

Als je weer naar de gastendag komt: ik zal kijken of ik het rytuig kan meenemen, dan kan iedereen met eigen ogen zien hoe het geworden is.
Maak nog een foto. Even geduld nog.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Speciaal voor Ad (Kappa; maar ook voor de anderen) even een foto van het hele rytuig:



en een detailfoto van het front:



De opschriften moeten nog aangebracht worden en de fluit op het dak ook nog. Verder zitten alle details eraan. De verschillende luchtslangen komen uit het setje, dat bij de Märklin Ee 3/3 (36330) zit. Ik heb zo'n setje extra besteld.
Deze pasten namelijk makkelijker in het gaatje, dan die van Roco. Ik heb er ook een machinist in de cabine gezet.

Groetjes

Harry Stipkes


Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Dit is ontzettend mooi! Handige Harry met de 2 rechterhandjes????
Erg indrukwekkend. Met de transfers er op zal het nagenoeg af zijn.
in een woord adembenemend!
Erwin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Heel mooi Harry, inderdaad je hebt een paar gouden handjes, persoonlijk vind ik dit een stukje vakwerk. Kijk benieuwd uit naar je toekomstige plannen.

Fred Vonk
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry,

Strak werk mooie foto reportage.
Ik vind het knap hoe je dit verbouw project zo netjes voor elkaar krijgt

Groeten Martin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Harry.
Het eindresultaat overtreft de, toch al, hooggespannen verwachtingen! 8)
Het ziet er bijzonder fraai uit.
Ik ben er dan ook heel benieuwd naar om dit met eigen ogen in het echt te aanschouwen. (Gastendag is prima hoor! :wink: )

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Nou, heren en dames, zie hier het resultaat:



Vandaag de laatste kleine dingetjes aangebracht en aangepast. Iemand op een Zwitsers forum wees mij erop, dat de lagerdeksels aluminiumkleurig waren i.p.v. geel. Dat heb meteen maar even aangepast. Verder heb ik de handgrepen aan de achterzijde van het rytuig aangebracht, evenals de vouwbalg. Het rytuig is nu praktisch af.  Er komt dan alleen nog binnenverlichting in. Maar dat doe ik dan wel na mijn vakantie.

Hier nog een paar andere foto's:







Het is een prachtmodel geworden. De bouw is, ik mag wel zeggen, voorspoedig verlopen. Geen grote problemen gehad.

Nu ga ik mij richten op het omnummeren en schilderen van de motorwagen.

Groetjes

Harry Stipkes

Op de foto's lijken de opschriften niet scherp. Dat is een gevolg van de compressie van de foto.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
het model is prachtig geworden.
heb je er wisselende front/sluitseinen inzitten?

Dennis
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hij ziet er erg mooi uit Harry, je hebt een pracht van een stuurstand gebouwd. :D
Ziet er nu met de transfers nog strakker uit en bedankt voor de extra foto's.
Ik weet nog niet of ik naar de gastendag kom.
Veel rijplezier met je zelfgebouwde wagens.
PS: Waar haal je de onderdelen zoals buffers, remslangen en loopplaat vandaan?
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry,

Echt geweldig!! Mijn complimenten voor je bouwkunsten :D, het ziet er echt fantastisch uit.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry,

Gefeliciteerd met de geslaagde ombouw. Meer dan geslaagd zal ik maar zeggen.
De transfers maken het geheel mooi af. Een toppertje!
Erwin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Allen bedankt voor uw opmerkingen. Ik heb, al is het rytuig nog niet helemaal af, veel plezier gehad met de bouw en het is zeker de moeite waard. Ik wil bij de Re 4/4 I (een blauwe, HAG) ook enkele rytuigen hebben, dus er zullen wel weer een paar omgenummerd en/of verbouwd worden.

@ Ad:

Ik had nog een oud model van een HAG Re 4/4 I (groen) liggen. Dit model kon niet meer rijden. Het hele motordraaistel liep heel erg zwaar. Toen had ik nog niets gelezen over hoe je hem weer tot leven zou kunnen brengen. Ik besloot toen maar, om het model wel te houden en als pluklok te gebruiken.
De loopplaat komt hier vanaf. De kap heb ik nu gebruikt, om te kijken wat het beste was om de verf te strippen. (lukt nu aardig met de ontstopper).Ook de lichtleiders komen hiervan af.
De buffers zijn gewoon van de modellen, die gesloopt zijn. Zijn geveerde buffers, dus die heb ik gewoon weer gebruikt. Over de remslangen had ik al geschreven: die komen uit het setje onderdelen, die bij de Märklin Ee 3/3 (36330) werd geleverd. Ik heb een extra setje besteld.

Hij is al prachtig, laat staan als de binnenverlichting erin zit met nog enkele (p)reizigers.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Vakantie is voorbij, dus nu pak ik de draad weer op. Vòòr de vakantie had ik de metalen delen van de BDe 4/4 van HAG al gestript van de verflaag, nu heb ik ze schoon gemaakt:



De weerstanden op het dak zijn ingekort (gewoon 2 rijen verwijderen) Verder zijn er nog geen aanpassingen nodig. Ja, het frame, dat over de weerstanden heen zit, dat moet ook nog aangepast worden, natuurlijk.
De komende dagen ga ik de delen voorbereiden voor de grondlak (zandstralen) en dan lezen jullie wel weer een berichtje hier.

Misschien neem ik de BDe delen en stuurstandrytuig mee, naar de gastendag.
Als het een beetje meezit, kan ik dan de decoder met de hele mik-mak weer inbouwen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hoi Harry,

Kun je misschien een voorbeeld plaatsen van het originele, om te bouwen model is en van wat het moet worden?
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Ad,

Is wel zo handig hè??
OK. Dit is het originele HAG model:



Die is dus inmiddels van zijn laklaag ontdaan zoals je hebt kunnen zien.
En zo moet het worden:



Opvallende verschillen:
De baanruimer zit aan het draaistel i.p.v. aan het chassis.
De weerstanden op het dak zijn aan deze zijde korter.
En natuurlijk de opschriften worden veranderd.

Hoop dat het zo duidelijker is, wat er aan gedaan moet worden.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hoi Harry,

Bedankt voor de foto's en ik moet zeggen dat ik deze motorwagen wel een heel mooi model vind.
Wat hebben die buizen bovenop die weerstanden voor doel? Alleen bescherming?
Kon je die makkelijk verwijderen?

Is dit in grootspoor dan een ander type motorwagen of zijn ze ooit verbouwd/gereviseerd, ander tijdperk?

Maak vooral veel foto's van je werk...... :D
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: Kappa op zaterdag 23 augustus 2008, 22:12:22
Wat hebben die buizen bovenop die weerstanden voor doel?

Mag ik een boon zijn maar ik zie geen buizen, kun je nader uitleggen waar je die ziet?

Mvg, Johan
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 23 augustus 2008, 22:17:24
Citaat van: Kappa op zaterdag 23 augustus 2008, 22:12:22
Wat hebben die buizen bovenop die weerstanden voor doel?

Mag ik een boon zijn maar ik zie geen buizen, kun je nader uitleggen waar je die ziet?

Mvg, Johan

Ja, ik weet ook niet hoe ik ze anders moet noemen.
Het lijken net een soort dakrail die aan beide zijden van de weerstanden zit en aan beide einden lopen ze in een boog als het ware het dak in.
Zie de rode pijlen in de foto:

Harry ik heb even je foto geleend.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen






Hi Ad, is gewoon afscherming van de remweerstanden met plaatstaal en roosterwerk.

Mvg, Johan die even in zijn foto archief gedoken is
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 24 augustus 2008, 09:27:31
Hi Ad, is gewoon afscherming van de remweerstanden met plaatstaal en roosterwerk.

Mvg, Johan die even in zijn foto archief gedoken is

Het is weer helemaal duidelijk Johan. :D
Bedankt voor het speurwerk.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Ad,

Die rail is inderdaad gewoon een houder voor het beschermende gaas boven de weerstanden.
De weerstanden op het model zijn met de bovenbouw meegegoten en moesten weggefreesd worden. De bescherming bestaat uit 2 delen nl. een kunststof frame en een stalen gaasje. Die moet ik nog inkorten.

Met de korte rij weerstanden op het dak zijn de motorwagens gebouwd (in dienst in 1952). In 1961 werden de weerstanden uitgebreid om de koeling te verbeteren.

Johan, bedankt voor je duidelijke foto's.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Voor de lezers van het Zwitserse tijdschrift Loki onder ons:

Mijn bouwbericht staat in de nieuwe uitgave van dit tijdschrift. Ik had een bericht geschreven en opgestuurd.
Er was mij wel gezegd, dat het in een uitgave zou verschijnen, maar niet het eerste de beste.
Ik was best wel verrast om het bericht nu al te lezen en het is een mooi verslag geworden.

Groetjes

Harry stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 29 augustus 2008, 20:30:00
Hallo,

Voor de lezers van het Zwitserse tijdschrift Loki onder ons:

Mijn bouwbericht staat in de nieuwe uitgave van dit tijdschrift. Ik had een bericht geschreven en opgestuurd.
Er was mij wel gezegd, dat het in een uitgave zou verschijnen, maar niet het eerste de beste.
Ik was best wel verrast om het bericht nu al te lezen en het is een mooi verslag geworden.

Groetjes

Harry stipkes

Hey Harry,

Wat ontzettend leuk dat je ombouw in de LOKI staat !
Heb je misschien de mogelijkheid om de bladzijde(n) in te scannen?
Ik zou namelijk niet weten waar je in NL een LOKI kan kopen. Joost heeft me wel eens verteld over een adresje in Rotterdam, maar das ook niet echt handig :(

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Menno,

Bij de betere tijdschriftenboer is het tijdschrift wel te kopen. Bij wijze van testnummer lezen kocht ik het bij een Primera-kiosk, op winkelcentrum Kronenburg, arnhem. Ik kan de  blz scannen, maar het verslag komt grotendeels overeen, met wat ik hier geschreven heb, inclusief foto's en tekeningen. Maar als je dat per sè, wilt, kan dat. Heb alleen even geduld.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Harry,

Prachtig, ik zal het wel een keer lezen krijg de nummers te zien als die een maand oud zijn
Heb zelf enkele keren fotowerk in een CH tijdschrif gehad, altijd leuk om eigen werk terug te zien was een keer verrast een half jaar na inzending het terug te zien. Mijn eerste reactie hmmmmm zo'n foto heb ik ook, keek ik er onder stond mijn eigen naam daar  :mrgreen:

Harry gefeliciteerd  8)

Mvg, Johan.