Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen

Gestart door Kroko14253 zondag 18 november 2007, 21:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Heb vandaag een nieuwe ombouw gedaan en wel deze:

Een BDe 4/4 van HAG. Het model is voorzien van binnenverlichting als extra functie (F1). Hiervoor heb ik een deel van een verlichtingsstrip van Viessmann
gebruikt (5046). Die strip heb ik aan het plafond van de bovenbouw vast gemaakt met dubbelzijdig tape. De ombouw is goed verlopen en het model rijdt weer als een zonnetje. Op de foto lijkt de verlichting wat fel, maar dat valt nog wel mee. Ik heb met opzet een avondfoto gemaakt, om de verlichting beter te kunnen zien.

Nu nog 1 of 2 Leichtstahlwagen erachter, misschien met nog een stuurstandrijtuig (die moet ik dan wel zelf bouwen).
Ik zie wel.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
sbbmarklin
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo Harry,

Een stuurstand is er toch van Rail top. Ik Heb er zelf 1 in het blauw/wit met rood front. Ze hebben ze ook gemaakt in het groen.

Gr Arnout.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Kroko14253
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo Arnout,

Ja, ik weet dat Railtop stuurstandrytuigen in hun assortiment hebben.
Echter, wil ik eigenlijk deze hebben/bouwen:

Ik heb al tekeningen in een boek bekeken en ik denk dat het te doen is, gebruik makende van de rytuigen van Lilliput. Dus....wie weet. Ik wil er wel aan beginnen. Voorlopig heb ik nog wat andere dingetjes te doen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
sbbmarklin
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo Harry,

Die ken ik nog niet. Lijkt een beetje op een leightstallwagen met een sturstand van een Re 4/4 I.

Ben benieuwd wat het word.

Gr Arnout.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
joostboudewijns
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
ik heb een soort zelfde triebwagen van HAG alleen zat er bij mij al standaard binnenverlichting in.
ik ben er zeer tevreden over een zeer mooie triebwagen.

groeten joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Kroko14253
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo,

Citaat van: sbbmarklin op vrijdag 23 november 2007, 22:46:23
Hallo Harry,

Die ken ik nog niet. Lijkt een beetje op een leightstallwagen met een sturstand van een Re 4/4 I.

Ben benieuwd wat het word.

Gr Arnout.

Ja, Arnout, dat is-ie ook. Ik zal wel zien wat het wordt. Ik ben ook van plan om de motorwagen om te nummeren naar zijn vroegere aanduiding: CFe 4/4 8xx. De stuurstand wordt dan een BCt. Zoals je op de foto kunt zien is het "logo" nog met de 3-voudige benaming SBB CFF FFS.

Citaat van: joostboudewijns op zaterdag 24 november 2007, 17:13:39
ik heb een soort zelfde triebwagen van HAG alleen zat er bij mij al standaard binnenverlichting in.
ik ben er zeer tevreden over een zeer mooie triebwagen.

groeten joost

Bij mijn model ook. Alleen met de ombouw heb ik de binnenverlichting aangepast en schakelbaar gemaakt.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
joostboudewijns
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
was je niet tevreden met de binnenverlichting? :shock:.

groeten joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Kroko14253
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo Joost,

Ik was wel tevreden met de originele binnenverlichting. Maar aangezien ik het model toch wilde ombouwen naar digitaal, leek het me wel leuk om de binnenverlichting als extra functie aan te sluiten. Bovendien wilde ik wel eens zo'n Viessman binnenverlichtingsstrip uitproberen en ik moet zeggen,...het ziet er goed uit. Dus er zullen wel meerdere volgen...ook rytuigen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Kroko14253
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo,

Dit boek zal mij helpen bij de ombouw:

Ik zocht er al een poosje naar, en vorige week, vond ik het boek via een zoekmachine, bij een Duitse 2e-hands winkel op internet. Ik heb hem nu binnen.
Ik heb het boek even door gebladerd en er staan wel een paar bijzondere versies in, die wel voor een nabouw in aanmerking komen.


Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
joostboudewijns
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
mooi boek ik ben jaloers :lol:


groeten joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Kroko14253
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo,

Jazeker, een zeer fraai boek, al is het al 10 jaar oud.
Het is ondanks zijn leeftijd nog mooi, zonder gebruikssporen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
joostboudewijns
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
ik ken en heb de meeste boeken wel over SBB treinen maar deze ken ik niet ik ga ook maar eens een beetje zoeken volgens mij is het een mooi boek.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Kroko14253
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo,

Nou, zoals jullie zien heb ik een model op de kop getikt, dat het dichtst bij het origineel komt ( d.w.z. qua raamindeling):

Onderaan zien jullie het betreffende rytuig. Deze zal gaan dienen als basis voor het te bouwen stuurstandrytuig, zoals jullie die op de eerdere foto zien.
Het achterste deel (met de vouwbalg) zal van een Lilliput Leichtstahlwagen komen en de cabine......moet ik nog even zien hoe ik dat doe.
Houd dit draadje in de gaten. Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes

Harry Stipkes

PS Ja Joost, het is zeker een heel fraai boek. Zeer de moeite waard. Zeker als je in het door mij gekozen tijdvak rijdt.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
joostboudewijns
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Citaat van: Kroko14253 op zaterdag 09 februari 2008, 19:33:28
Hallo,

Nou, zoals jullie zien heb ik een model op de kop getikt, dat het dichtst bij het origineel komt ( d.w.z. qua raamindeling):

Onderaan zien jullie het betreffende rytuig. Deze zal gaan dienen als basis voor het te bouwen stuurstandrytuig, zoals jullie die op de eerdere foto zien.
Het achterste deel (met de vouwbalg) zal van een Lilliput Leichtstahlwagen komen en de cabine......moet ik nog even zien hoe ik dat doe.
Houd dit draadje in de gaten. Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes

Harry Stipkes

PS Ja Joost, het is zeker een heel fraai boek. Zeer de moeite waard. Zeker als je in het door mij gekozen tijdvak rijdt.
veel succes en ik zal het zeker in de gaten houden en kun je mij mischien het ISDN nr geven van dat boek ik heb zelf ook een Bde 4/4.

groet joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Kroko14253
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo Joost,

Hier de gegevens van het boek:
Titel:   Die Leichtstahlwagen der schweizerischen Bundesbahnen (normalspur)
Auteur: Karl Emmenegger
Uitgever: Pharos Verlag Hansrudolf Schwabe AG
ISBN: 3 7230 0236 6

Veel succes met zoeken.

Groetjes

Harry Stipkes

PS Heb je misschien belangstelling in een lijst met SBB/BLS boeken die ik heb?

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Kroko14253
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo,

Bij nader inzien zal ik de net gekochte 2e hands Seetal-(OeBB) wagen maar laten liggen. Waarom? In vergelijking met de Lilliput Leichtstahlwagen zijn de raamhoeken veel kleiner. Als ik dan het blauwe rytuig als basis ga gebruiken krijg ik ramen met verschillende raamhoeken, als ik hem met de motorwagen koppel of een Lilliput tussenrytuig gebruik. En dat wil ik natuurlijk niet. Het moet wel een mooi geheel vormen.
Nou dat wordt dus veel zaag-en lijmwerk om tot de vereiste raamindeling van de stuurstand te komen. Vergt een goede planning, maar dat zal niet zo'n probleem worden.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
joostboudewijns
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
veel succses ermee en we willen natuurlijk de voortgang volgen :D
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo Joost,

Heel mooi model, zit hier de 3-polige motor met kogellagers al in?
Lijkt mij ook wel wat. Waar heb je deze gekocht en wat heb je betaald? (als je dit kwijt wil natuurlijk).
Echt mooi met de binnenverlichting nu de Preiser-figuren er nog in.
Erwin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
joostboudewijns
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Citaat van: Re460 op dinsdag 12 februari 2008, 21:48:14
Hallo Joost,

Heel mooi model, zit hier de 3-polige motor met kogellagers al in?
Lijkt mij ook wel wat. Waar heb je deze gekocht en wat heb je betaald? (als je dit kwijt wil natuurlijk).
Echt mooi met de binnenverlichting nu de Preiser-figuren er nog in.
Erwin
heb je het over mijn model of die van kroko we hebben er beide namelijk 1 :D
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Over beiden, erg mooie foto bovenaan.
Heeft het model een wit of rood sluitsein?
Hoe zijn de rijeigenschappen van het model op Marklin-rails.
En wat moet zo iets kosten?
Erwin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
joostboudewijns
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Citaat van: Re460 op woensdag 13 februari 2008, 06:56:48
Over beiden, erg mooie foto bovenaan.
Heeft het model een wit of rood sluitsein?
Hoe zijn de rijeigenschappen van het model op Marklin-rails.
En wat moet zo iets kosten?
Erwin
sluitlichten heeft die van mij(nog)niet.
en hij rijdt natuurlijk erg mooi ik had alleen wel een modernere motor verwacht.
maar zoals altijd bij HAG alles is perfect!de prijs ook.
ik heb er in totaal 500? aan besteed maar dat kwam omdat er een hoop omgebouwd moest worden omdat hij niet digitaal is.

gr joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Mooi model maar erg veel geld en dan moeten de sluitlichten er ook nog in.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Gefeiliciteerd met de aankoop.
Erwin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
joostboudewijns
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Citaat van: Re460 op woensdag 13 februari 2008, 11:44:21
Mooi model maar erg veel geld en dan moeten de sluitlichten er ook nog in.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Gefeiliciteerd met de aankoop.
Erwin
ik ga denk ik geen sluitlichten maken die maak ik wel in de leichtstahl wagens :D
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Kroko14253
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo,

Mijn model heeft ook (nog) geen sluitlichten. Misschien later nog in de stuurstand, maar zover is het nog niet.
Zoals Joost al schreef: HAG modellen zijn niet goedkoop, je krijgt er wel veel kwaliteit voor terug. Mijn BDe 4/4 heb ik in 1992 gekocht, als 1 van de eerste niet-Märklin modellen in mijn collectie. Hij is dus al 15 jaar.
Er zit een 3-pool anker in de motor. Dat hoeft niet, want hij loopt echt prachtig. Ik heb hem voor analoog bedrijf gekocht en vorig jaar zelf omgebouwd naar digitaal. Daarvoor had ik een vervangende permanent-magneet en een nieuw anker bij Keuterman besteld en ingebouwd. De Preisertjes zullen ongetwijfeld ook nog wel komen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Mooi model. Wat voor decoder heb je ingebouwd en waarom moest het anker worden vervangen? Zelf heb ik 3 HAG-modellen omgebouwd naar digitaal met lokpilot3, hierbij het bestaande 3-polige anker niet vervangen. loopt geweldig.
Erwin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
HAG heeft alleen maar 3-polig ankers. (of is moet het laatse jaar een vernieuwing gemist hebben) 5-polig kennen ze niet.

Mvg, Johan.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
joostboudewijns
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
bij moest het lokanker ook vervangen worden ik heb er nog 1 liggn hier :D
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Kroko14253
gast

Re: Ombouw HAG BDe 4/4
Hallo,

Ben vandaag begonnen met de bouw van de Bct 951. Hier zien jullie enkele delen voor de bouw van het rytuig:

Naast het uit elkaar gehaalde Lilliput rytuig heb ik nog een exemplaar, ook al uit elkaar gehaald, beide 2e hands gekocht. Helemaal vooraan de zelf gemaakte kopvorm, op deze foto een close-up ervan:

Hiervoor heb ik een stuk messing plaat gebruikt. Op de plaat werden eerst de diverse maatlijnen ingekrast (niet te sterk hoor, bovendien komen deze aan de binnenzijde) voor de ramen. Gaatje boren in de "ramen" en dan voorzichtig uitzagen met figuurzaag. Ik ben wat binnen de lijnen gaan zagen, vervolgens dan met vijltjes de ramen voorzichtig op maat vijlen. Nadat de ramen gevormd zijn, heb ik de platte vorm verder uitgezaagd en bijgevijld. En dan het lastige buigen van de hoeken tussen de ramen en de knik bij de overgang. een beetje goed corrigeren, een plaatje voor de achterkant maken en deze als achterwand aan de kopvorm solderen.

Nou, de eerste stap is gezet in deze ombouw.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry we zullen je voortgang met interesse volgens. Het begin is veelbelovend heel veel succes!
Erwin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry,
het ziet er(tot nu toe :lol:)heel goed uit vooral de kop ziet er proffesioneel uit.
veel succses verder en hou ons op de hoogte natuurlijk.

groeten joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo allen,

Vandaag weer bezig geweest met de kopvorm voor de BCt:

Op de basis is een 2e plaatje aangebracht. Hierdoor wordt de kopdeur zichtbaar. Links naast de kop ligt een dunne strip voor op dit plaatje. Er zal nòg een smalle strip op komen en dan is de ingeklapte vouwbalg er ook. Onder de kop ligt de bufferbalk, klaar voor montage. Hierin zijn de gaatjes voor de diverse leidingen, koppeling en buffers aangebracht. Aan de bufferbalk zitten 2 zijstukjes die dan aansluiten op de kopvorm. Dat aangebracht, ziet er dan zo uit:


De bufferbalk zit op zijn plaats onder de kopvorm. Om de ronde vormen in de onderste deel te krijgen, werden er een paar inkepingen in de onderrand gemaakt. Daardoor kan het gebogen worden. Een extra dun plaatje aan de binnenkant vastgezet, kan dan dienen, om de buitenrand verder op te vullen met soldeer, en dat kan dan weer glad gevijld worden en dan heb je een mooie ronde vorm.

Alles is netjes afgewerkt en glad gevijld. Het opvullen vergt wel wat geduld en soldeer, maar na het vijlen ziet het er gladjes uit. Verder heb ik onder de bufferbalk nog een stukje hoekprofiel gesoldeerd.
Bovenaan de eerste foto is nog een stukje zichtbaar van een gedeelde bovenbouw van een Lilliput Leichtstahlwagen-model. Dit deel vormt het achterste deel van het rytuig.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Puik werk Harry  8)

Mvg, Johan
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Daar ben ik weer met een update:

Vandaag de rand van de ingeklapte overgang gemaakt. Deze is van heel dun messing plaat gemaakt. Rechte lijnen licht inkrassen, voorzichtig de binnenkant uitzagen (kon nog net). Vervolgens heb ik onderdeel uitgesneden door iets buiten de ingekraste lijnen te snijden met een Stanley mesje. En dan voorzichtig op maat vijlen met kleine vijltjes. Het nokje aan de bovenrand was wel een beetje lastig. Dit onderdeel  eerst aan de bovenrand vast gezet en dan de rest vast solderen. Dat ziet er dan zo uit:

Hier kunnen jullie goed zien dat het nu goed op het voorbeeld begint te lijken.
Vervolgens heb ik in een klein stukje messing strip, waarin ik 5 pseudo-bevestigingen heb gedrukt (met een botte centreerpen) aan de rechter kant, onder het raam bevestigd, net als bij het voorbeeld (slecht te zien op foto). Toen heb ik gaatjes geboord voor de koplampen. Ik heb hiervoor een messing buisje van 2,4 mm buiten doorsnede en 1,8 mm boring gebruikt. Hierin kan ik dan een lichtleider aanbrengen. De stukjes buis zijn aan de binnenkant van de kopvorm vast gesoldeerd. En dat ziet er dan zo uit:
buitenkant:


binnenkant:


Het boren van de gaatjes voor de lampen was op zich niet lastig. alleen de bovenste wel. Daar zitten er 2 vlak naast elkaar. De gaatjes zijn hier precies op de goede afstand van elkaar geboord. Onder de onderste lampen zitten 2 plaatjes om de opening tussen kopvorm en bufferbalk op te vullen.
Ter info: gebruikte materialen: 0,2/0,3/0,5 mm dik messing plaat, buismateriaal, hoekprofiel 2x2 mm, 180 en 145 graden soldeer, bout 60 W (regelbaar) en diverse gereedschappen.

Toedeloe

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Harry, succes met de ombouw, ziet er mooi uit. Vind het zelf ook een pracht model. Het heeft wel iets.

Fred Vonk
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
He Harry, jij bent een echte modelbouwer zeg, respect hoor. 8)
Haal je de maten voor de na/ombouw allemaal uit het "Die leichtstahlwagen"?
Gebruik je buiten de figuurzaag en veilen nog ander speciaal gereedschap?
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Ad,

In het boek staan voor elk rytuig een tekening met veel (echte) maten. Maar lang niet alle maten staan er op/in. Voor mijn project heb de betreffende tekening gekopiëerd naar 1:87 modelgrootte. Zo kun je dan andere maten met een (in mijn geval een schuifmaat) aflezen, uit de tekening meten.

Nee, ander speciaal gereedschap heb ik niet. Buiten de figuurzaag en vijltjes gebruik ik nog: diverse (platbek)tangetjes, stanleymesje, miniboormachine met slijp/schuurschijven, boortjes, handboortje, derde-handje, kleine bankschroef, glasvezelpotlood en Roco-blok voor reiniging van te solderen plaatsen, soldeerbout 60 W (regelbaar) met 180 en 145 graden soldeer, pincet,....dat is het zo'n beetje. Op Intermodellbau, volgende week, zal ik even kijken voor een kleine verstekbak. Dat moet ik eigenlijk nog hebben.

Heb net nog even enkele handgrepen aangebracht en de deurklink in de overloopdeur. Nog een paar kleine dingetjes en de kop is klaar. Tegen die tijd verschijnt er wel weer een foto.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Nou vandaag even de laatste details aangebracht:


De deurklink, handgrepen onder de ramen en de "geleiders" zijn gemaakt van 0,5 mm messing draad. De overgangklemmen heb ik zo gemaakt: een smalle strip uit de restantendoos werd tot 1 mm breedte gevijld. Daardoor ontstaat automatisch een rechte hoek. Vervolgens voorzichtig afknippen en met 2 tangetjes een knik aanbrengen. Het aansolderen was nog het lastigste, maar het is gelukt.
De kop is nu klaar om schoongemaakt (lees gezandstraald) te worden.
Komende week zal weinig van bouwen komen omdat ik bijna de hele week weg ben. Intermodellbau hè.  :D :D

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Voordat ik naar dortmund vertrek, toch nog wat tijd gevonden om aan de delen voor de BCt-bak te werken:



Op de voegen komen dus de smallere ramen. Het ge-arceerde deel wordt nog verwijderd. De delen liggen in de goede volgorde. Het dak is ingekort en zal dienen, om de verschillende stukken aan elkaar te lijmen. Ter versteviging zal ik aan de binnenkant van de voegen nog een stukje strip lijmen. De voegen worden dan opgevuld en glad geschuurd. Links ligt nog een deel voor een setje deuren. Hier komen 2 2-delige klapdeuren. Dit deel (net als de onderste) moet dus nog ingekort worden. De rechtse blijft zo, hier komen de 2 3-delige klapdeuren, die hier al zaten. De kleinere ruiten worden op maat gemaakt; ook dat wordt dus nauwkeurig werken. Ik heb al even de bodem erbij gehouden en die behoeft weinig bewerking. Maar dat komt later nog. Het blokje hout onder het deurdeel is aan alle kanten haaks (90 graden) gevijld. Deze dient dan om de voegen goed recht te maken zodat ze goed op elkaar aansluiten. Als alles dan aan elkaar gelijmd is, maak ik het dak boven de cabine af.
Wat betreft verlichting: Ik denk dat ik er LED's ga inbouwen.

Na Dortmund ga ik verder met bouwen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Heey Harry,
Het ziet er echt top uit mn complimenten!!
Ik vind het heel knap dat jij dit allemaal zo doet ga zo door!!
Veel plezier in dortmund en laat wat CH spul voor mij over :lol:

BTW:was jij bij Railz?

groeten joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo allemaal,

Ik ben weer wat opgeschoten met de bouw van de BCt:



Ik heb 2 rytuigen gebruikt nl. Liliput 387704 en 387404.
links bovenaan zien jullie een versmald deurdeel met daaronder het oorspronkelijke, reeds gesplitste deurdeel. Bovenaan liggen dan de uitgezaagde delen van de 2 rytuigbakken in de juiste volgorde. Aan de binnenkant van de bakdelen wordt een messing strip bevestigd voor versteviging. Het dak (van de 387704) is ingekort en reikt nu tot ongeveer boven het zijraampje in het messing front. De 3 gaatjes voor de dakventilatoren aan de cabine-einde worden dicht gemaakt en worden nieuwe gaatjes gemaakt op de juiste plaats. De onderlinge afstanden zijn nu veranderd. De 4 linkse nokjes zijn verwijderd, daarentegen worden de rechter 4 behouden. Het dak kan dan worden verwijderd als dat nodig is. Het deel boven het front wordt dan nog aangezet.
Onderaan ligt het frame en dat komt van de 387404. Reden is, dat de accubak dan precies op de juiste plaats van het rytuig zit. Verder zal het remwerk verbeterd worden. Ik denk, dat ik de reservoirs en ventielen hergebruik en dan de leidingen ga vernieuwen. In het frame is het originele gewicht weer terug geplaatst (gelijmd) De zijranden van het frame moeten deels verlaagd worden i.v.m. de messing strip aan de binnenkant van de bak.
Inmiddels ben ik begonnen met het lijmen van de bakdelen. Maar daarover later meer.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Ziet er allemaal weer heel spannend uit Harry, zeer kunstig hoor. :D
Hoe krijg je de diverse onderdelen uit de bakken zo mooi haaks gezaagd?
Jouw foto's en het messingwerk doet me sterk denken aan die ombouwprojecten in de oude Marklin Magazines.

Citaat van: Kroko14253 op donderdag 10 april 2008, 20:17:06
De overgangklemmen heb ik zo gemaakt: een smalle strip uit de restantendoos werd tot 1 mm breedte gevijld. Daardoor ontstaat automatisch een rechte hoek. Vervolgens voorzichtig afknippen en met 2 tangetjes een knik aanbrengen. Het aansolderen was nog het lastigste, maar het is gelukt.
Ik snap alleen bovenstaande uitleg niet, wat zijn overgangklemmen?
Kun je dit wat duideliker uitleggen?
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Ad,

Ja, ik weet niet precies hoe elk onderdeeltje in het echt genoemd wordt, maar het zijn die hele kleine "winkelhaakjes" net binnen de overgang.
(zie foto in berichtje van 10 april) Ze zitten boven- en onderaan de overgang.
Volgens mij dienen ze ervoor, om de vouwbalg ingeklapt te houden.

Het goed haaks maken heb ik gedaan door een blokje hout op bakbreedte te zagen en dan alle vlakken haaks vijlen. Blokje aan de binnenzijde van het afgezaagde deel zetten, klemmen en dan vlak vijlen.
Ik plaats nog wel even een fotootje straks.

Hier is de foto:


Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hello again,

Schon wieder ein Bisschen weiter voran:



Bovenaan het frame, dat ik 2 mm korter heb gemaakt. Het ligt hier op de kop te drogen met het ijzeren gewicht als samenvoegmiddel.
Links ligt het front met de samengestelde vouwdeurdeel. De tussengelijmde (nu nog) witte strookjes plastic staan iets naar voren. Deze worden straks zwart geverfd en vormen dan de imitatie van de rubberen afdichting tussen de vouwdeuren. Hier niet te zien (andere kant) is een spiegel gemaakt.
Onderaan de samengestelde rytuigbak tot zover. Hier komt dus nog het front met de vouwdeurdeel aan.

(Ga eventjes eten nu)
(Mjammmmieeeeeee)

Hallo daar ben ik weer

In de binnenkant van de rytuigbak kunnen jullie èèn van de 2 messing strips zien, die ter versteviging zijn aangebracht. De voegen worden nog opgevuld en glad geschuurd. En dan moet het ene eind van het frame nog aangepast worden.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo mensen,

Vandaag een tegenvaller(tje) gehad. Ter controle het dak op de rytuigbak gezet, blijkt het toch niet zo goed te zijn gegaan.  :evil: :evil:
De bak bleek niet goed aan te sluiten op het dak. Had ik de bak nog wel op een platte ondergrond gebouwd. Toch niet zo plat geweest, geloof ik.
Maar goed, ik heb alle onderdelen maar weer voorzichtig los gemaakt, schoon gemaakt en wederom aan elkaar gelijmd. Nu had ik eerst het dak aan het grote rytuigdeel bevestigd. Aan het dak zaten nog vier nokjes voor de bevestiging. Je moet alleen er voor zorgen dat de delen nu niet aan het dak gelijmd worden, anders kan het dak er niet meer af, voor de binnenvelichting.



De laatst aangebrachte delen liggen te drogen totdat de lijm uitgehard is. Tot die tijd worden ze bij elkaar gehouden met wasknijpers. Èèn van de deurdelen bleek ook niet helemaal goed recht te zijn, dus die heb ik ook even gecorrigeerd. Als het geheel dan goed gedroogd is, wordt er aan de binnenzijde van de bovenrand (van de rytuigbak) nog een extra metalen strip bevestigd.

Zoz zien jullie maar weer, er gaat altijd wel iets niet goed. Is niet erg, leer je weer van.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo,

Foto van de rytuigbak "in het nieuw":



Hier zien jullie de hermonteerde rytuigbak voor de BCt. Het ziet er nu veel beter uit, sluit mooi aan het dak aan en het geheel is netjes recht. In het zijraam, geheel rechts, zit de spiegel. Zelf gefabriceerd uit een stukje messing en stukjes draad. Nu de voegen dicht maken en glad schuren. En natuurlijk het dak afmaken. Dat wordt het volgende klusje.

Vanmiddag een verlichtingsstrip van Digirails (die met warm-witte LED's) Binnenkort zal ik die strip inkorten en in de motorwagen inbouwen. Kijken of dat beter staat. En ik heb nog 2 extra Leichtstahlrytuigen van Liliput gekocht bij Wentink Occasions die ik tijdperk III gerichte opschriften ga geven. Het betreft hier oudere versies van de rytuigen. Ze zitten in een oudere doos en de kleur is donkerder dan van de recente versie.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry,

in 1 woord GEWELDIG.

Echt super zoals jij dit allemaal doet ik ben diep onder de indruk 8)

Veel succses verder je schiet al aardig op!

gr joost
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Harry, erg indrukwekkend deze ombouw/zelfbouw. Zo te zien heb je 2 rechterhanden. Als dit model nu goed is gelukt mag je er voor mij ook een bouwen.
Waar haal je de benodigde transfers vandaan?
Ik blijf deze ombouw met veel belangstelling volgen.
Erwin
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hallo Harry.
In één ruk en ademloos dit hele draadje eens aandachtig doorgelezen!
Ongelooflijk wat je allemaal moet doen om zo'n rijtuig om te bouwen naar de door jou gewenste uitvoering!
Petje af voor dit geweldige stukje modelbouw en, ondanks de tegenslagen, het geduld om tegenvallers weer op te lossen! 8)

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Citaat van: Re460 op zondag 04 mei 2008, 11:55:13
Waar haal je de benodigde transfers vandaan?

Erwin
Ik denk dat de transfers van TL-decals zijn maar dat kan ik natuurlijk niet zeker weten :lol:

Of ze zijn zelfgemaakt kan ook nog!
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
Hoi Harry,

Ik ben echt helemaal onder de indruk van jouw vorderingen....
Echt geweldig om te zien hoe gedetailleerd en nauwkeurig je alles aan het maken bent.

Ga zo door zou ik zeggen :)

Groetjes,
Menno