Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Drijfwerk br24 verwijderen

Gestart door br_86_132 donderdag 26 januari 2017, 15:04:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Drijfwerk br24 verwijderen
Hallo allemaal,

Voor een kennis ben ik bezig een br 24 te repareren. (26564) De loc is een tweedehandsje en de vorige eigenaar heeft bij het verwisselen van de antislip bandjes de boutjes in het drijfwerk verkl**t.

Aan de rechterkant is het boutje er niet goed in gezet. Deze is eruit gelopen met als gevolg een vastgeslagen drijfwerk.

Om niet als Mac Geifer aan de gang te gaan met een tangetje, heb ik een marklin gereedschap setje besteld (70900). In de hoop dat hier alles in zat om het drijfwerk netjes te demonteren.

Nee, niet dus. Zelfs de kleinste steekbus is te groot om de boutjes erin te zetten. Heeft iemand een idee hoe ik deze er netjes kan indraaien?

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Een stukje siliconenslang op de punt van een schroevendraaiertje. Daarmee kun je heel gevoelig het eerste stukje inschroeven. Daarna een mini platbektangetje......
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Ik gebruik hier voor pijpsleuteltjes in de maten 2,5 - 3,0 - 3,5 mm.
Maar heel erg handig zijn ze niet: de boutjes en moertjes kunnen er helemaal in vallen.
Je kan misschien beter de voorgaande methode van Hans gebruiken.
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Magneetje op een stukje Hout/plastic staf plakken. Boutje op magneetje, boutje indraaien en echt vastzetten
met behulp van een platbektangetje.
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Je kunt ook een kneedmassa in de passende pijpsleutel/steekbus doen zodat het boutje er niet geheel in verdwijnt. Voordeel van deze methode is dat het boutje door de kneedmassa vastgehouden wordt en niet uit het gereedschap valt tijdens (de)montage.
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
gaat ook gewoon met de vingers,stukje indraaien en dan met een sleutel uit het marklin setje (het witte doosje)vast draaien.   
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Dag Leon.
Met het setje 70900 (inderdaad het witte doosje! :D) heb ik, tot nu toe, al dit soort reparaties nog steeds uit kunnen voeren.
Volgens mij kun je hiermee vrijwel alle Märklin loc moeren en bouten mee los- en vastdraaien.

Natuurlijk zijn hier altijd weer uitzonderingen op en dan zijn alle genoemde tips "goud" waard! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Ik heb hier ook het Märklin setje, ooit eens van Johan (Viking) gekregen. :thumbup:
Hiermee kun je zelfs de nog iets kleinere boutjes losdraaien bij locs met het fijnere gebruineerde drijfwerk, scheelt volgens mij een halve maat.
Probleem is wel dat bij het erin draaien het boutje geheel in de bus valt en niet "pakt".
Je kunt dan ook het beste de lok op de zijkant leggen en het gat van de drijstang precies boven het schroefgat in het wiel positioneren.
Dan het boutje erin laten vallen en zorgen dat het schroefdraad "pakt" en met de sleutel voorzichtig aandraaien.
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Citaat van: Kappa op vrijdag 27 januari 2017, 11:59:52

Probleem is wel dat bij het erin draaien het boutje geheel in de bus valt en niet "pakt".

Zie ook http://forum.3rail.nl/index.php?topic=64534.msg1137525#msg1137525
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Hallo Allen,

Excuses voor mijn late reactie. Bedankt voor de reacties

Citaat van: bouan op donderdag 26 januari 2017, 18:18:33
gaat ook gewoon met de vingers,stukje indraaien en dan met een sleutel uit het marklin setje (het witte doosje)vast draaien.   

Naja die zijn dus te groot. Zie het eerste berichtje.

Ik heb de boutjes eruit gekregen met een tang. Maar als ik de nieuwe erin ga doen (zijn onderweg) dan wil ik niet weer de koppen beschadigen.

Ik ga eens opzoek naar een pijpsleutel en mbv de bovenstaande tips het proberen te fixen.

Met vriendelijke groet,

Leon

Re: Drijfwerk br24 verwijderen
als je ook last krijgt van te diepe pijpsleutels, die kun je ook opvullen met een propje papier van een tissue of zo, kun je er ooit ook weer uitkrijgen
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Keesoldscool
gast

Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Hallo Leon,

Ga eens op zoek naar pijpschroevendraaiers van Wiha PicoFinish.
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Stukje schuim rubber
Kleine magneet erin drukken
stukje schuimrubber in de pijp sleutel duwen
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Mijn handen zijn zgn kolenschoppen maar het indraaien van t boutje lukt prima. Daarna draai ik ze voorzichtig aan met een tangetje, werkt prima.
Re: Drijfwerk br24 verwijderen
Hallo Allen,

Bedankt voor jullie reacties, het is inmiddels gelukt met een punttangetje waarvan de bek is voorzien van krimpkous.  :D

De loc tuft weer vrolijk rond

Bedankt allemaal

Met vriendelijke groet,

Leon