Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?

Gestart door Ludo1957 vrijdag 27 januari 2017, 01:44:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
In topic http://forum.3rail.nl/index.php?action=post;topic=64520.0;last_msg=1137643 stelt Jan22 dat de TEE van Märklin een probleem zou hebben met bochtradius van 36 cm (M-rail type 5100 = standaardbochten)
Heeft iemand daar ervaring mee? Doen die problemen zich eventueel enkel bij hogere snelheden voor?
Graag jullie advies.
Mvg,
Ludo
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Mijn TEE gaat probleemloos door 5100 bochten (m rail). Zelfs in helling.
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Ik heb jaren m-rail gehad (nu nog beperkt tot 1 schaduwstation, rest k-rail) , bochten van 5100 en 5200 nooit problemen ondervonden. Ik vermoed dat bij 5120 (dat was toch de industrie bocht) je wel problemen gaat ondervinden

Peter
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
ik heb ook nergens last van met de tee, ook niet op hoge snelheid
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Ik heb twee van de tee Rams rijden, en die gaan bij alle snelheden probleemloos door 5100 bochten.
Bij de industriebochten kraakt en piept het maar gaat het bij de ene wel en bij de andere niet.
Gr Wim
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Allemaal hartelijk bedankt voor de respons !

Jan22 zal vast de elders op dit forum als problematisch voor grote loc's omschreven bochtrails type 5120 met een radius van 45° bedoeld hebben die krapper zijn dan de 5100's met een radius van 30°

Ik kon mij moeilijk voorstellen dat M een treinstel zou uitbrengen dat niet compatibel is met de 5100 standaard-bochten, maar OK:
* zuuuuuuuuuuuucht ! *     ( = mega-zucht van opluchting)  :-)

Mvg
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Gelden bovenstaande reacties ook als de loc duwt in plaats van trekt?

Bij mij maakt het in ieder geval niet uit of de loc duwt of trekt.  :)
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Citaat van: Ludo1957 op vrijdag 27 januari 2017, 11:20:13
Jan22 zal vast de elders op dit forum als problematisch voor grote loc's omschreven bochtrails type 5120 met een radius van 45° bedoeld hebben die krapper zijn dan de 5100's met een radius van 30°
Sorry, ja je hebt helemaal gelijk,  8o

Het geldt wel voor andere merken:
Roco TEE
Trix TEE Ram 22132
LsModels RAe TEE 6 delig stel Gottardo
marklin SBB gottardo

Het geldt ook voor enkele nieuwere modellen van Piko, LSmodels en Roco.

Een draadje bij de buren.

CiteerIk zou inderdaad de boogstraal niet te krap nemen. Gezien de ruime bochten die de diverse Roco treinstellen nodig hebben, is 500 of 484 mm eigenlijk wel het minimum.
Met mijn ontwerp heb ik met een bloedend hart afscheid moeten nemen van onder meer de NS TEE ((Roco))

Een ander in dat zelfde draadje:
CiteerModellen van de laatste 30 jaar zijn steeds beter op schaal en vergen daardoor een ruimere boogstraal. Daarom heb ik besloten om mijn modelbaan na 40 jaar te renoveren en daarbij de boogstralen van 360 en 425 mm vaarwel te zeggen en te vervangen door bogen met een straal van 555 en 620 mm

Een soortgelijke opmerking staat ook in een draadje op het 3rail forum. ArjanM besluit op een bepaald moment z'n baan af te breken en opnieuw te beginnen, o.a. omdat hij achteraf vond dat hij geen R1 bogen (k-rail 2221, r=360 mm) had moeten gebruiken. Om de GTW-Thurbo in tractie te laten rijden moest hij een radius hebben van minimaal 420 mm.

Problemen ontstaan meestal pas als je vreemd gaat, en ander materiaal aanschaft dan Marklin, en ook nog niet eens altijd. Een voorbeeld is de Lima BDt.
SWISS-RAILIA Deel-13: Stuur(stand) rijtuigen (BDt)
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Ik vind het nog steeds een uitkomst dat Marklin er voor zorgt dat zijn modellen door een 360 mm bochten kunnen. voor een modelspooder is het toch al woekeren met de ruimte. Meer trein in een kamervindt ik belangrijker dan een precies kloppende lengteschaal.
Re: Is een bochtradius van 36 cm problematisch voor de TEE van Märklin?
Los daarvan, voor bogen uit het zicht heeft dit geen problemen. Ook 1/87-ers van Roco gaan er doorheen.

In het zicht werk ik alleen met flauwe bogen (flex rail). Spiralen en zo zijn de grote k-rails bogen. De 5100 en 5200 komen voor in de schaduwstations en wisselstraten.