Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer

Gestart door Looney Tunes woensdag 25 januari 2017, 18:02:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Hallo Allemaal,

Ik heb even een probleempje met een Lopi v4 (54614), decoder is (tijdje geleden) nieuw gekocht en nu nodig om in te bouwen in een loc.
Om alles alvast in te stellen voordat hij de lok ingaat op de decodertester geprikt en de lokprogrammer eraan. Eerst even getest of alles werkt zoals het uit de fabriek hoort te werken, dus naar decoder test en kijken of F0/1/2 en de motor werkt. So far, so good, dat werkt allemaal.

Dan nu het probleem, project geopend met de benodigde instellingen, dan op programmeren geklikt, het venstertje opent met 'write decoder data' de ledjes bij de railaansluiting beginnen om en om te knipperen, reading decoder information komt ie na lange tijd door, dan naar reading CVs, maar daar verder gaat ie niet... 

Losse CV's zijn wel te lezen en te schrijven, maar de gehele decoder uitlezen werkt niet.

Wie kan mij helpen zodat ik de decoder wel kan uitlezen en programmeren ;)

Alvast bedankt!
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Krijg je wel de decoder info?
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Wilco, dank voor je reactie.

Alleen CV7 en 8 verschijnen, de rest niet.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Zo'n decoder heb ik ook gehad, is retour gegaan naar leverancier. De daarop volgende decoder liet keurig alle info zien.....
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
John,

Waarschijnlijk heb je een reset geprobeerd naar fabrieksinstellingen en zoja dan inpakken en omruilen voor een andere , 2 jaar garantie uiteindelijk.

Succes,

Gr. Jan

Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Duidelijk, dan kan die mooi mee naar ESU met de andere kapotte decoder die ik heb liggen.

@Jan, heb het eerst een paar keer zonder reset geprobeerd, daarna cv8 op 8 en weer geprobeerd, helaas geen resultaat.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Gelukkig is ESU (de verkopers) redelijk makkelijk met garantie.

groet
Harald
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Kijk, dat scheelt dan weer :)

Ik zal ze van de week wel even mailen en de kassabonnetjes opzoeken.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Zo te lezen getest in de decodertester?

Indien getest in een locomotief; check eens op 'ontstoor' spoeltjes in de 'stroomtoevoerleidingen'?

Wat nog wel eens wil: Leke juiste file openen en deze op de decoder schrijven.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
probeer eens een firmware update.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Dank voor de reacties.

@Wijbe, idd in de decodertester van ESU, dus geen last van ontstoorspoeltjes in de toevoer.
Een lege file heb ik al geprobeerd te programmeren, dit resulteert echter ook in dezelfde foutmelding.

@Johnny, Dat werkt bij de V4 versie tegelijk met het programmeren, echter krijg ik de foutmelding dat er niet geprogrammeerd wordt. Heb wel onder in de status gezien dat hij probeert up te daten, maar dat lukt dus niet.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
ik heb er indertijd eentje goed gekregen door CV8=8 te schrijven en daarna onmiddelijk update firmware uit het pull down menu zonder te lezen
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Ah oke, wist niet dat die optie in het menu zit. Thanks, ga ik binnenkort even proberen :)
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Zojuist even geprobeerd, resulteert weer in: Error writing decoder data...
Eerst morgen ESU maar ff mailen met de vraag of die nog een idee hebben wat ik kan doen, anders maar naar de winkelier terug.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Ik denk dat ik erachter ben waarom de decoder niet geheel uit te lezen is, via CV 285 t/m 288 de firmwareversie uitgelezen, wat blijkt, versie 4.0.8667.
En laat de lokprogrammer versie 4.5.1 deze nu net niet ondersteunen ;)

Ik heb via wat gegoogle gevonden dat ik lokprogrammer versie 4.4.0 of eerder moet vinden, die zou de firmware nogwel ondersteunen.
Kortom, opzoek naar een oudere lokprogrammer versie.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
John,
Zou het met ecos 2 niet moeten lukken?.

Gr. Jan
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Dank voor de reactie Jan, dat durf ik niet te zeggen.

Ik zal als ik vanmiddag wat tijd heb eens kijken of ik ergens 4.4.0 nog kan downloaden en kijken of ik hem daarmee kan updaten.
Helaas zit er op de CD die ik heb versie 4.4.19 (dus die is al te nieuw)
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
John,

Waar heb je de informatie vandaan dat een bepaalde 'firmware' niet meer is uit te lezen met de laatste versies?

Zou een hoop 'problemen' geven in de toekomst. Soms krijg je een nieuwe decoder (van een jaar oud) en soms een nieuwe decoder (van 4 jaar oud....)


Edit:
https://beta.groups.yahoo.com/neo/groups/loksound/conversations/topics/15573

Problemen zijn er dus vaker.... Zou de optie van belletj proberen
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Wijbe,
In de lokprogrammer software, bovenaan in de menubalk, tools, supported decoders.
Verder klopt het helemaal wat je zegt ;)
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
 @citaat @citaat De oudste versie die ik op één van m'n schijven vind is V4.4.9
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Wim, kan je daar, op de manier als ik beschreven heb in mijn laatste bericht, zien of de firmware wel ondersteund wordt?
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
De softwareversie V4.4.9 op een andere computer geïnstalleerd.
Gestart en helaas; 4.0.8667 staat niet tussen de supported decoders...
Sorry. :(
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Jammer :(
In elk geval bedankt voor de moeite!  :thumbup:
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Ik heb wel de software 4.4.0 voor de lokprogrammer gevonden; ik gooi niks weg  :)
Hoe krijg ik dit bij jou ?
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
John, onder "Tools" staat een keuze "Change decoder type". 'k Heb géén idee wat deze keuze doet.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Dank voor de reacties.

@Huub, zou je deze ( evt. via wetransfer) kunnen mailen? M'n email adres staat in mijn onderschrift. Mijn dank is alvast zeer groot :)
@Wim, volgens mij is dat als je een project wil omzetten naar een ander decodertype.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Moet nu beschikbaar zijn....
Succes !
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Dank John voor je reactie. 'k Heb deze mogelijkheid nog nooit gebruikt.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Heb hem gedownload Huub, eind vd middag als ik de programmer bij de hand heb even proberen.
Wim, ik heb het zelf ook nog niet gebruikt hoor, maar als ik het zo zie lijkt het daarvoor te zijn.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
O.K. succes ermee !
Ik heb trouwens ook nog de versies 4.3.3 en 4.3.4
En nog een stuk of 15 latere versies  :)

grv Huub
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Hallo John,

met Locprogrammer 4.3.3 zou het moeten lukken, deze ondersteunt de firmware van jouw decoder, maar dan heeft de decoder al wel heel lang in zijn doosje gezeten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Zoals beloofd de update.

Versie 4.4.0 van Huub gedownload en geïnstalleerd, de decoder firmware staat in het lijstje met ondersteunde versies.
Dan maar eens gekeken of de decoder uit te lezen is, dat lukt (na lange tijd) ook. So far, so good.
CV8 op 8 geschreven en de firmware upgrade knop ingedrukt, resulteert in een foutmelding. :(
Even gekeken of een project wel naar de decoder te schrijven is, maar dat lukt ook niet.

@Walter, ja dat het 'een oude decoder is' vrees ik ook.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
dan is het retour vendor.
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Maak van oude decoder maar een bejaarde ;) Maar ik vind dit wel een slecht zaak dat een oudere software versie niet te updaten is :?
Min puntje voor ESU :(
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 26 januari 2017, 19:09:44
Even gekeken of een project wel naar de decoder te schrijven is, maar dat lukt ook niet.
Heb je dit probleem al voorgelegd aan, de Nederlandse sectie van, het ESU forum?
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
@Johnny, dat vrees ik ook ja...

@Mark, ik ben eigenlijk niet van plan deze decoder nu, geheel nieuw, ongebruikt weg te leggen, dan zou ik nog eerder losse CV's gaan programmeren en hem in een eenvoudig locje van mezelf steken... Maar eerst even met de verkoper contact opnemen, mede omdat met de correcte lokprogrammer versie er niet naar te schrijven is, vermoed ik gewoon dat er iets mis is met de decoder, waardoor deze niet wil updaten. Hiervoor heb ik met andere decoders er namelijk nog nooit last van gehad.

@Wim, nee (nog niet), ik wil het eerst maar met de verkoper zien op te lossen gezien deze decoder net nieuw is. Mocht dat niet werken ga ik naar het ESU forum ;)
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Even een berichtje met de afloop, de oude decoder heb ik teruggestuurd en kreeg nu net een mailtje dat een nieuwe decoder onderweg is :)
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
John,

Had onlangs een zelfde probleem met een LokSound v4.0 die ik al een paar jaar had liggen en waar ik geen bonnetje meer van had. Net als jij aangesloten op de decoder tester en lokprogrammer reageerde deze in het geheel niet.
Deze naar ESU in Ulm, Duitsland getuurd en ontving hem binnen 10 dagen retour met de mededeling dat er niets mis mee was.
Er werden in het geheel geen kosten gerekend, ook niet voor de pakketpost. Lof voor ESU !!!
Ik ben er niet zeker van, maar denk dat ze me simpelweg een andere gestuurd hebben.
Hoe het ook zij, hij doet het prima.

Gr. Marc
Re: ESU Lopi v4 is niet te programmeren met Lokprogrammer
Kijk, dat is mooi nieuws :)

Hier is net de decoder binnen, zag er wat anders uit dan normaal, even op de zijkant gekeken, ESU Lokpilot V4.1.
Het artnr is wel hetzelfde. Vanavond maar even goed kijken.