Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Korte vraag over stijgingen

Gestart door milocomarty dinsdag 24 januari 2017, 21:34:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Korte vraag over stijgingen
milocomarty
gast

Korte vraag over stijgingen
Ben bezig met een baan met C rails, vraag me nu af wat een fijn stijgingspercentage in % is ?
Re: Korte vraag over stijgingen
-Martin:
Beneden de 3% is ok,  :thumbup:
Re: Korte vraag over stijgingen
Hoi Martin,

Maak je gebruik van korte treinen kan je tot maximaal 5% gaan, maar dat is echt het uiterste. Zoals Jorg al zegt 3% is wat je moet willen.

Gr. Dirk
Re: Korte vraag over stijgingen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Korte vraag over stijgingen
Gulden regel is 3% inderdaad. Maar houdt ook rekening met de radius als je gaat klimmen, vaak wordt dan bijv. R2 en R3 (voor c-rails dan) toegepast en wordt er aan de buitenzijde geklommen en aan de binnenzijde gedaald.
Re: Korte vraag over stijgingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Korte vraag over stijgingen
Hoi Martin,

Misschien is dit wiki-artikel nog interessant: http://wiki.3rail.nl/index.php/Helling

Mvg,

Johan
Re: Korte vraag over stijgingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Korte vraag over stijgingen
Re: Korte vraag over stijgingen
Dank u ! Wat er op gaat rijden is de vraag, is een baan in opdracht. Marklin geeft dus 5% en dat leek me wat veel, vooral daar er in diverse hellingen de R1 bochtjes liggen. Ga maar 3% aanhouden denk ik dan..
Re: Korte vraag over stijgingen
Re: Korte vraag over stijgingen
-Martin:
Het hangt er allmaal van af met welke treinlengte je gaat rijden en hoeveel plaats er ter beschikking is.
Ik heb redelijk wat plaats en gebruik bochten R4 en R5 met K-rails, en al mijn hellingen zijn beneden de 1%.
Er is één plaats waar ik op 6% zit en dat is een stukje spoor van iets meer dan 50 cm en daar rijden alleen railbusjes op met max 2 wagons.
Re: Korte vraag over stijgingen
Heb eerlijk gezegd geen idee waar de klant mee rijd. Maar aan zijn stationsplannen te zien gaan het aardige treinlengtes worden. De helix moet ik nog bouwen, in het traject ligt 3%...