Lima: heb je handwissels of elektrische wissels?
Heb je elektrische dan kun je ze aansturen met reedcontact of hallsensor (met magneet in de trein).
Heb je handwissels dan kun je ze aansturen met servo's of met zeer ouderwetse, inmiddels onverkrijgbare, Grüner relais (ik heb er zelf nog 22 van in gebruik). En die kun je dan weer aansturen met relais, reedcontact, hallsensor, servotester, o.i.d.
Lima nostalgie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23107.0.htmlOude Lima catalogi (om na te kijken wat je hebt)
Lima rails:
Twee soorten: oud (messing), nieuw (nikkelzilver).
Draadje solderen aan rails:
oude rails aan de koperen raillasjes of direct aan de messing spoorstaaf
nieuwe rails met S-39 RVS vloeimiddel, opgebracht met cocktailprikker, en een gloeiend hete bout.
draadje zelf: soepel draad met dunnen koperen kern, eerst kort vertinnen, dan aan de rails
Alternatief voor solderen aan spoorstaaf of raillasje: Piko 55270 = aansluitclip
Rail isolatie:
rail isolatie lasjes gebruiken: Fleischmann Profi 6403 of 6433, Piko 55291 of Peco SL11
of diodes ...
Lima analoog:
-schakelen met reedcontact of hallsensor (met magneet aan trein) om elektrische wissels om te schakelen.
voorbeeld reedcontact:
http://modeltreinbaan.nl/?p=5803 (schakeling schaduwstation)
-Seinen: je kunt Marklin seinen nemen, maar veel goedkoper zijn elektronische relais voor stopplaatsen
voorbeeld:
http://modeltreinbaan.nl/?p=5803 (schakeling schaduwstation)
In een oude Lima catalogus trof ik van alles aan: seinen, bovenleiding, draaischijf, container terminal ....
Lima seinen hebben wel een aansluiting voor de lichtjes, maar geen relais, dus kunnen treinen niet stoppen.
Bij relais: keus is monostabiel relais (goedkoper) of bistabiel relais (gemiddeld 2x zo duur).
http://modeltreinbaan.nl/?p=5803 gebruikt monostabiele relais om wissels te schakelen,
en bistabiele om de stopplaatsen rijspanning te geven of juist niet.
Bij de buren is heel wat te vinden. Omdat bij de buren meer 2-rail rijders zijn.
Pendelen op 2-rail is makkelijker te realiseren dan bij 3-rail. Feitelijk betekent dit dat je de rails waar je kop maakt isoleert, opdat de trein stopt, en dan de rijspanning ompoolt (polariseert). Dat kan bijvoorbeeld met een relais, een paar diodes, en een reedcontact of hallsensor.
Bij 2-rail hoef je voor een stopplaats slechts een van de twee spoorstaven op twee plaatsen te onderbreken. Je kunt diodes gebruiken als railisolatie, wat vooral als voordeel heeft dat als een trein met de wielen voor en achter de isolatie staat, er geen kortsluiting kan optreden.
Lastiger bij 2-rail analoog dan 3-rail zijn de
keerlussen. Toch zijn daar meerdere analoge oplossingen te vinden:
Bij een keerlus moet je minimaal 4x de spoorstaven isoleren; analoog draait de stroom om op de hoofdbaan die aansluiting geeft tot de keerlus, om een trein uit een keerlus terug naar de hoofdbaan te kunnen laten vertrekken. Dat omdraaien van de rijspanning noem je polariseren.
Dat kan analoog op allerlei manieren:
Citeermet de hand, door gebruikmaking van een schakelaar (2 × wissel);
met de hand, door gebruikmaking van een schakelaar (1 × wissel) en een relais;
met gebruikmaking van een relais, gekoppeld aan het wissel;
met gebruikmaking van een relais, aangestuurd door reed-contacten (geactiveerd door een magneet);
met gebruikmaking van een relais, aangestuurd door foto-cellen (lichtsluis)
Veel mensen gebruiken diodes om de spoorstaven in een keerlus aan het begin te isoleren.
Er zijn ook mensen die het anders doen, zonder diodes, zoals
F. Geering. Een van de mogelijkheden die hij noemt is een 4-polig (bistabiel) relais dat parallel schakelt aan de keerluswissel, en de rijspanning regelt binnen en buiten de lus. De wisselstand bepaalt dan de rijrichting.
Het aardige van de site van F. Geering (een n-spoorder) is dat hij volstrekt eigenzinnige oplossingen biedt.
Want in plaats van botweg de rijrichting omdraaien (op de trafo met een knopje, of middels een relais, komt hij aanzetten met het idee om 2 aparte trafo's te nemen, een voor linksom rijden en 1 voor rechtsom rijden. Een relais bepaalt dan op welk van de 2 trafo's een trein (een blok) wordt aangestuurd.
Je moet Duits beheersen voor Geering's site, of google translate erop los laten.
Laat maar weten of je behoefte hebt aan meer links.