Nieuws: Ken je het bestaan van onze gezamenlijke 3railforum modulebaan? al? Kijk hier voor meer informatie : -klikkie doen-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  analoge beginneling
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: analoge beginneling  (gelezen 1733 keer)

deblockc

  • Gast
analoge beginneling
« Gepost op: dinsdag 24 januari 2017, 20:31:58 »

hallo

ben hier dus nieuw en zou dus na 30 jaar terug willen beginnen, tenzij iets uitgebreider dan, met de treintjes spelen :-)

mijn eerste vraag

als ik nu een redelijk lange baan leg, zoals ik mij herinner van vroeger, heb je altijd stukken waar je minder spanning krijgt en de trein dus minder snel rijdt of zelfs stopt
kan ik dat het beste oplossen met een 'ringleiding' zoals ik her en der lees of zijn er nog andere mogelijkheden
Gelogd

Jřrg

  • Gast
Re: analoge beginneling
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017, 20:42:50 »

-Christiaan:
Idd een ringleiding is een goede oplossing, om de meter een aftakking naar je spoor maken zorgt er voor dat je treinen op het verste punt even snel blijven rijden.
Gelogd

Dirk-Jan

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re: analoge beginneling
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017, 20:46:27 »

 Hallo Christiaan, welkom hier op het forum.
Er is hier heel veel info te vinden, dus vraag maar raak en kijk lekker rond op het forum.
We hebben ook een Wiki met allerlei info, hieronder de link naar de ringleiding;
http://wiki.3rail.nl/index.php/Ringleiding

Dirk-Jan

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: analoge beginneling
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017, 22:09:25 »

Citaat
de trein dus minder snel rijdt of zelfs stopt

Een andere reden (analoog) kan de steilte van een helling zijn.
Vroeger waren hellingen van 6% niet ongebruikelijk; nu zijn die bijna ondenkbaar.

http://wiki.3rail.nl/index.php/Helling
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hellingen/Klimspiralen
Gelogd
Jan Willem


Erkend dwarsligger

deblockc

  • Gast
Re: analoge beginneling
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 januari 2017, 14:59:53 »

ok merci
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 januari 2017, 18:26:01 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Erkend dwarsligger

deblockc

  • Gast
Re: analoge beginneling
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 28 januari 2017, 18:14:45 »

dank u voor de reactie

maar dit is vooral voor marklin precies

en dat systeem heb ik nie

bij mij ist voornamelijk Lima

mvg
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: analoge beginneling
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 28 januari 2017, 20:43:05 »

Lima: heb je handwissels of elektrische wissels?
Heb je elektrische dan kun je ze aansturen met reedcontact of hallsensor (met magneet in de trein).
Heb je handwissels dan kun je ze aansturen met servo's of met zeer ouderwetse, inmiddels onverkrijgbare, Grüner relais (ik heb er zelf nog 22 van in gebruik). En die kun je dan weer aansturen met relais, reedcontact, hallsensor, servotester, o.i.d.

Lima nostalgie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23107.0.html

Oude Lima catalogi (om na te kijken wat je hebt)

Lima rails:
Twee soorten: oud (messing), nieuw (nikkelzilver).

Draadje solderen aan rails:
oude rails aan de koperen raillasjes of direct aan de messing spoorstaaf
nieuwe rails met S-39 RVS vloeimiddel, opgebracht met cocktailprikker, en een gloeiend hete bout.
draadje zelf: soepel draad met dunnen koperen kern, eerst kort vertinnen, dan aan de rails
Alternatief voor solderen aan spoorstaaf of raillasje: Piko 55270  = aansluitclip

Rail isolatie:
rail isolatie lasjes gebruiken:  Fleischmann Profi 6403  of 6433, Piko 55291 of Peco SL11
of diodes ...

Lima analoog:

-schakelen met reedcontact of hallsensor (met magneet aan trein) om elektrische wissels om te schakelen.
  voorbeeld reedcontact: http://modeltreinbaan.nl/?p=5803 (schakeling schaduwstation)

-Seinen: je kunt Marklin seinen nemen, maar veel goedkoper zijn elektronische relais voor stopplaatsen
  voorbeeld: http://modeltreinbaan.nl/?p=5803 (schakeling schaduwstation)
  In een oude Lima catalogus trof ik van alles aan: seinen, bovenleiding, draaischijf, container terminal ....
  Lima seinen hebben wel een aansluiting voor de lichtjes, maar geen relais, dus kunnen treinen niet  stoppen.

Bij relais: keus is monostabiel relais (goedkoper) of bistabiel relais (gemiddeld 2x zo duur).
http://modeltreinbaan.nl/?p=5803 gebruikt monostabiele relais om wissels te schakelen,
en bistabiele om de stopplaatsen rijspanning te geven of juist niet.

Bij de buren is heel wat te vinden. Omdat bij de buren meer 2-rail rijders zijn.

Pendelen op 2-rail is makkelijker te realiseren dan bij 3-rail. Feitelijk betekent dit dat je de rails waar je kop maakt isoleert, opdat de trein stopt, en dan de rijspanning ompoolt (polariseert). Dat kan bijvoorbeeld met een relais, een paar diodes, en een reedcontact of hallsensor.
 
Bij 2-rail hoef je voor een stopplaats slechts een van de twee spoorstaven op twee plaatsen te onderbreken. Je kunt diodes gebruiken als railisolatie, wat vooral als voordeel heeft dat als een trein met de wielen voor en achter de isolatie staat, er geen kortsluiting kan optreden.

Lastiger bij 2-rail analoog dan 3-rail zijn de keerlussen. Toch zijn daar meerdere analoge oplossingen te vinden:
Bij een keerlus moet je minimaal 4x de spoorstaven isoleren; analoog draait de stroom om op de hoofdbaan die aansluiting geeft tot de keerlus, om een trein uit een keerlus terug naar de hoofdbaan te kunnen laten vertrekken. Dat omdraaien van de rijspanning noem je polariseren.

Dat kan analoog op allerlei manieren:
Citaat
met de hand, door gebruikmaking van een schakelaar (2 × wissel);
met de hand, door gebruikmaking van een schakelaar (1 × wissel) en een relais;
met gebruikmaking van een relais, gekoppeld aan het wissel;
met gebruikmaking van een relais, aangestuurd door reed-contacten (geactiveerd door een magneet);
met gebruikmaking van een relais, aangestuurd door foto-cellen (lichtsluis)

Veel mensen gebruiken diodes om de spoorstaven in een keerlus aan het begin te isoleren.
Er zijn ook mensen die het anders doen, zonder diodes, zoals F. Geering. Een van de mogelijkheden die hij noemt is een 4-polig (bistabiel) relais dat parallel schakelt aan de keerluswissel, en de rijspanning regelt binnen en buiten de lus. De wisselstand bepaalt dan de rijrichting.
 
Het aardige van de site van F. Geering (een n-spoorder) is dat hij volstrekt eigenzinnige oplossingen biedt.
Want in plaats van botweg de rijrichting omdraaien (op de trafo met een knopje, of middels een relais, komt hij aanzetten met het idee om 2 aparte trafo's te nemen, een voor linksom rijden en 1 voor rechtsom rijden. Een relais bepaalt dan op welk van de 2 trafo's een trein (een blok) wordt aangestuurd.
Je moet Duits beheersen voor Geering's site, of google translate erop los laten.

Laat maar weten of je behoefte hebt aan meer links.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 januari 2017, 16:51:00 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Erkend dwarsligger

deblockc

  • Gast
Re: analoge beginneling
« Reactie #8 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 22:00:48 »

ok merci voor de info

heb hand en electrische wissels, maar die electrische weet ik aansluiting niet meer van, heb zo van die groene bakjes daarvoor met drukknoppen, naam ontsnapt mij

zal wel tijdje bezig zijn om alles te lezen en uit te pluizen

maar alvast bedankt voor de reactie

zal eens foto's moeten plaatsen van wat ik allemaal heb staan en liggen

mvg
christiaan
Gelogd
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.037 seconden met 21 queries.