Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Fleischmann - niet alle functies mogelijk bij MS2?

Gestart door 10103 maandag 23 januari 2017, 13:52:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann - niet alle functies mogelijk bij MS2?
Sinds dit weekend heb ik een nieuwe Fleischmann-loc in bezit (E60, 396072). De AC-loc wordt gebruikt op K-rails en aangestuurd met een Mobile Station 2. De loc heeft zo'n 20 functies (geluid/licht), maar op mijn MS2 zie ik er daar maar vijf van (licht, motorgeluid, fluit, koppeling voor, koppeling achter).
Nu zie ik in de handleiding inderdaad staan dat bij een MS (de 1 dus)  alleen de functies F1 tot en met F4 mogelijk zijn. Is er geen mogelijkheid om de andere functies tevoorschijn te toveren op mijn MS2?
Ik had de loc net gekocht vanwege de vele mooie soundfuncties en dan is dit toch wel een tegenvaller. Ook hoor ik een raar regelmatig, kort knetterend geluidje als het motorgeluid aan staat en ik de loc iets sneller laat rijden. Zonder motorgeluid aan is het niet te horen. Iemand een idee

Groet, Marc
Re: Fleischmann - niet alle functies mogelijk bij MS2?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Fleischmann - niet alle functies mogelijk bij MS2?
Misschien ter verduidelijking. De MS1 (de rechthoekige) kan inderdaad maar een 4 tal extra functies aansturen. Dus F1 t/m F4 plus het licht (F0).

De MS2 (de nieuwere versie van de Mobile Station) kan maximaal 16 functies (incl. F0) aansturen.

John
Re: Fleischmann - niet alle functies mogelijk bij MS2?
Dag Marc,

Als je de loc aanstuurt met het DCC-protocol, kun je alle functietoetsen van de MS2 toewijzen, dus f0 + de eerste 15 functies van je loc, zoals John ook al zegt. De functies in de MS2 die nog niet zijn toegewezen, kun je handmatig toevoegen aan de hand van de handleiding van de loc.
Re: Fleischmann - niet alle functies mogelijk bij MS2?
Hoi Arie,

Bedankt voor je berichtje en mijn excuses voor mijn late reactie.
Tot nu toe heb ik alleen FX/MFX-locs in mijn bezit, dus deze Fleischmann is een buitenbeentje. Ik ben dan ook niet zo bekend met het DCC-verhaal en heb nog even wat dingen moeten lezen.
Na wat proberen is het dan toch gelukt om de loc via DCC aan te sturen via mijn MS2. Ik kan nu tenminste F0 t/m F12 aansturen.

Een vraagje echter nog: kan je MFX-locs en deze DCC-loc gewoon tegelijkertijd via de MS2 aansturen? De DCC-loc heb ik tot zover alleen apart op het programmeer-spoor laten rijden.
In een eerder berichtje hier op het forum werd gezegd, dat dit zou moeten kunnen, maar ik vraag het nog even voor de zekerheid voordat de E-loc begint te roken...

Groet, Marc 
Re: Fleischmann - niet alle functies mogelijk bij MS2?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Fleischmann - niet alle functies mogelijk bij MS2?
Dat kan. De MS2 kan gelijkertijd MFX-MM en DCC versturen.

Gr.  Charlie
Re: Fleischmann - niet alle functies mogelijk bij MS2?
Bedankt Charlie!  :thumbup:

Groet, Marc