Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vraagje over terugmelding (C-rails)

Gestart door AlbertG maandag 05 december 2016, 17:37:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over terugmelding (C-rails)
Voor terugmelding maak ik gebruik van een HSI88 met diverse S88N modules van Rosoft (en 2 van etecmo maar dat maakt geen verschil).
De rails pas ik aan volgens onderstaande foto, de alom bekende methode inclusief diode. De HSI88 zit rechtstreeks aan de PC.
De draad voor de terugmelding zit natuurlijk aan de kant waar ook de rode isolator zit. Werkt perfect.

Maar soms gebeurt het volgende:
Ik plaats de terugmelder met de diode in de rijrichting, sluit deze aan op de S88N en het werkt niet, ik krijg geen terugmelding. Draai ik dan de rails om (diode tegen de rijrichting in) dan werkt het weer wel. Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt?

Albert.
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Omdat een diode in een richting spert.
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Jørg,
Dat weet ik, maar daarmee snap ik nog steeds niet waarom het wel of niet werkt afhankelijk van welke kant de diode op wijst. Ik heb ruim 30 terugmelders in mijn schaduwstation liggen. Ik was hier bij mijn vorige baan ook als eens mee geconfronteerd maar verder geen aandacht aan besteed.

Stel dat ik de situatie heb zoals in onderstaande afbeelding. De gele rails zijn de terugmelders. Moet de draad voor de terugmelding dan altijd aan (bijvoorbeeld) het onderste been zitten? En wat nu als ik de diode weghaal? Geldt het dan nog steeds?

Albert.
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Je moet altijd de rail met diodes aan dezelfde zijde liggen , dus als je rode issolatie's gebruikt , moeten die aan dezelfde zijde zitten , probeer bv zoveel mogelijk linker of rechter spoorstaaf aan te houden.
Zorg ook dat je (groene) draadje aan de juiste zijde v/d diode zit.
Zorg ook voor voldoende massa aansluitingen op de doorgaande spoorstaaf. (dus waar geen rode issolatie's zitten).

Mvg: Alex
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Hoi Alex,
Dat was me inmiddels duidelijk maar niemand heeft uitgelegd waarom dat zo is. Voor mij zijn het twee spoorstaven waar stroom (spanning) opstaat. Dan verbreek ik de verbinding tussen die twee spoorstaven en als er een trein over rijdt wordt de verbinding weer hersteld. Via een draadje wordt er dan een signaal afgegeven aan een stuk elektronica. Waarom is het dan belangrijk dat dat draadje altijd aan dezelfde kant zit?

Albert.
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
ooit al eens gehoord van polarisatie ? Dit is de basis van electronica.Mss daar ff op googlen en je verdiepen in electronica basiscomponenten.Uitleggen kan makkelijk zijn maar als de basis er niet is dan is het gewoon tijdverspilling.Net zoals velen vragen wat digitaal rijden is zonder ook maar eens de moeite te doen om te googelen of een boek  (handleiding) te lezen.
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
gelukkig heb ik geen notie van electronische polarisatie en heb ik al mijn tig aantal bezetmelders standaard uitgevoerd (zonder die diotruck o.i.d) en het werkt als jaren perfect.
Maar ik ben ook slechts een scenery-man  :P
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
dag Albert,

In het algemeen wordt slechts een van de spoorstaven doorgeslepen tot secties. De andere railstaaf wordt niet
onderbroken en vormt de massa. De terugmelddraden zitten altijd aan de onderbroken staaf. Deze is stroomloos
totdat een wielas contact maakt via de massastaaf en er spanning op de terugmeldunit komt.

Het maakt dus niet uit aan welke kant de terugmelddraad zit, als het maar aan een onderbroken sectie is.

De diodetruc heeft hier niets mee van doen. Deze zorgt slechts voor een betere massa (halve blokgolf via de onderbroken rail) voor
het geval dat bij vuile wielen de loc niet meer kan wegrijden na het stoppen in een sectie.
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Hoi Albert,

Als je de terugmelding steeds wisselt van kant, moet je wel heel secuur de massa aansluiting in de gaten houden.
Vergeet je een scheiding dan heb je een melding die continu bezet geeft.

Met vriendelijke groet,
Peter 
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Citaat van: ddwHans op dinsdag 06 december 2016, 22:08:27
dag Albert,
Het maakt dus niet uit aan welke kant de terugmelddraad zit, als het maar aan een onderbroken sectie is.

@Hans,
Mijn ervaring is dat het dus wel uitmaakt aan welke kant de draad zit als je meerdere melders achter elkaar plaatst. Dat wordt bevestigd door meerdere reacties op mijn vraag.

@Allen,
Bedankt voor de reacties.
Blijkbaar weet iedereen hoe je het aan moet sluiten, dat is mijn probleem ook niet.
Een verklaring voor waarom dat zo is, is blijkbaar iets moeilijker. Prima als dat zo is. Het resultaat telt.

Albert
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Beste Albert,

Het is het beste om de "terugmeld" railstukken aan één kant te houden en de "massa" railstukken aan de andere kant omdat je dan één lang "massa" railstuk hebt en een harde massa over de hele baan is een dringende noodzaak voor een goed werkend S88 meldsysteem.

Groet, Anne W
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Mijn duit in het zakje. Als je verschillende meldingen achter elkaar aansluit is het natuurlijk wel zo handig dat je die allemaal in dezelfde spoorstaaf (kant) maakt, dan kan de andere spoorstaaf (Ground) gewoon zonder onderbrekingen doorlopen en heb je dus ook minder isolaties nodig.

Maak je meldingen die niet aan elkaar aansluiten dus door een stukje zonder melding, dan maakt het niet uit aan welke kant de meldingen ten opzichte van elkaar geplaatst worden. Of dat bij fout zoeken handig is daar kunnen we nog even over twijfelen. Maar technisch gezien zijn de railstaven keihard met elkaar door verbonden, mits jij als gebruiker van C-Rails die verbinding doorknipt.
Een extra draad in de tussen sectie is eigenlijk ook niet nodig. Wel aan te raden om verliezen te beperken, maar dat is eigenlijk een ander verhaal.

Hoe je het aansluit maakt niet uit, alleen doe het wel met enige structuur.

Groetjes
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Rob.
Stukken tussen de melders daar komt natuurlijk NOOIT een massa aansluiting.
Die massa aansluiting komt natuurlijk wel om de paar meter (als je dit noodzakelijk vind) aan de railzijde waar altijd massa op staat.
En dat is dus de andere railstaaf als waar je groene melder draad zit.
Vandaar is het belangrijk en makkelijker om altijd te proberen aan 1 zijde je melders te plaatsen , dan maakt het voor jezelf ook wat gemakkelijker.

Albert.
Het is dus van belang om de diodes die je in je rails hebt gebouwd , zoveel mogelijk in dezelfde richting te zetten.
Je ziet dat zilver kleurig streepje op de diode , en die geeft de sper zijde aan .
Komt de stroom aan die zijde binnen dan gaat er geen stroom doorheen , komt de stroom via de andere kant door de diode , dan gaat die er wel door heen.
Leuk te zien als je een muliti meter bezit.

Mvg: Alex
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Dit is een grappige discussie. Er wordt een Waarom-vraag gesteld en men geeft Hoe-antwoorden.
Ik moet eerlijk zeggen, ik raak hiervan volledig van het padje. De Waarom-vraag is uiterst zinnig.
Maar ik heb geen enkel begrijpelijk antwoord zien passeren. Het is net alsof iedereen maar wat doet, zolang het maar systematisch is.

Nou heb ik julliie probleem niet, omdat ik niet op die manier aan terugmelding doe. Maar ik gebruik ook systematisch 1 spoorstaaf voor de min, en 1 spoorstaaf voor afwisselend + of -; en ik ga dat zeker niet willekeurig verdelen over beide spoorstaven, want dan doet mijn gemixte systeem het niet meer.
Die spoorstaaf waarop ik afwisselend + (2-rail) of - (3-rail) heb staan, zou ik voor 3-rail ook digitaal kunnen gebruiken voor terugmelding, bij 2-rail natuurlijk niet.

Volgens mij moet er toch een duidelijker antwoord te geven zijn op de Waarom-vraag. Iets wat verder gaat dan het antwoord op de vraag: Waarom zijn de bananen krom?
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Aan de zijde van de groene melder draad kan je toch nooit een massa aansluiting hebben , dan blijft immers toch je melder constant bezet.
Of ev na het isolatie stukje zou kunnen , maar dan heb je daar geen melder zitten.
De massa komt altijd aan de railstaaf tov de zijde waar je groene draad zit.
De groene draad maakt immers contact met de andere railstaaf.
Vandaar dat het verstandig is om te proberen je melders altijd aan 1 kant te hebben om problemen tegen te gaan.
Snap je het nu een beetje of.... :-(

Maar heb je andere idee prima , wees er blij mee , en doe waar je zin in hebt.
Ik denk dat ieder het op zijn manier doet , maar als je altijd netjes werkt , en probeert alles zo veel mogelijk het zelfde te houden werkt dat stukken prettiger.
En zijn storingen makkelijker op te lossen.

Mvg: Alex

Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Even terug naar de foto:


Die foto spreekt boekdelen: als je zo'n rail 180 graden gedraaid neerlegt tussen een stel rails die allemaal dezelfde kant opliggen, dan gaat dat fout (melder constant bezet) tenzij je dat stuk rails isoleert en de groene draad aansluiting ook 180 graden meedraait. En inderdaad zoek maar eens een fout. als er gedraaide railsen in een parcours liggen, want van bovenaf zie je niet welke gedraaid ligt en welke normaal.

Begrijp ik het zo goed, Alex?
Re: Vraagje over terugmelding (C-rails)
Helemaal correct.  :thumbup:
Het kan natuurlijk altijd bv na een wissel dat je draait van massa rail zijde , immers knip je je wissels niet (althans ik doe dat niet voordat er weer antwoorden komen.... :D ).
Het is net wat je zelf makkelijk vind , maar ik hou nu eenmaal op dat punt van vastigheid , nogmaals is het makkelijker storing zoeken als het (hopelijk niet) ergens voor komt.

Mvg: Alex