Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

bergen maken

Gestart door pjotterke donderdag 19 januari 2017, 21:53:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bergen maken
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
bergen maken
Hallo

Na veel links en rechts hier te hebben rond gekeken voor het maken van bergen vanavond de stoute schoenen maar eens aangetrokken.

Naast het maken van een hele lange steun muur (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=64438.msg1135667;topicseen#msg1135667) ben ik ook begonnen met de start van bergen.

Als basis gebruik ik piepschuim dat ik met een eigen gemaakte piepschuimsnijder op maat snij, daaroverheen gips verband. Vele rotsen gegoten en die weer op gipsverband gelijmt. De rotsen maak ik van "echt" gips, rotband is te bros en duurt te lang met drogen. Laatst een zak van 25 kilo modelgips gekocht incl. verzendkosten ik meen nog geen 20 euro  :D dus rotsen gieten kan ik voorlopig wel even.

Dan een emmer rotband (knauf) en dat er tussen gesmeerd. Het spul droogt lekker snel op maar verven doe ik een volgende keer pas. Ben best te vreden met het resultaat.

En zoals je wel vaker leest is het een kwestie van "gewoon" doen. Ben wel benieuwd naar het resultaat als ik het straks geverfd heb.

Zal tegen die tijd de foto's hier zeker posten...

Peter

Re: bergen maken
Jørg
gast

Re: bergen maken
-Peter:
Knap kliederwerk,  >:-D  :thumbup:
Re: bergen maken
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: bergen maken
netjes gedaan  :thumbup:
Re: bergen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: bergen maken
Dag Peter,

Bij foto bergen-3 dacht ik teveel gladde oppervlaktes.
Maar bij foto bergen-4 en -6 ziet het er al veel beter uit.
Wat een beetje kleur al niet kan doen.

Henk
Re: bergen maken
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: bergen maken
Peter,

Mooi hoor. :thumbup:
Re: bergen maken
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: bergen maken
Henk

Foto bergen-3, klopt dat is nog erg glad, maar dat komt doordat daar net de gegoten rotsblokken zijn vast gelijmt op 4 en 6 heb ik die loze (gladde) ruimte gevuld met Rotband, vanavond een beetje opruwen en de eerste laag verdund zwart er over heen...... maar eerst nog even langs de acee tion voor de acryl verf een vrachtje kwasten en andere handige hobby zaken....

Bijna weekend  :D :D

Peter
Re: bergen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: bergen maken
Citaat van: pjotterke op vrijdag 20 januari 2017, 07:22:08
maar eerst nog even langs de acee tion voor de acryl verf een vrachtje kwasten en andere handige hobby zaken....

Ik loop er ook regelmatig even binnen.
Ik zag trouwens laatst daar een set tja hoe het dat nu ook weer.....
Een kunstschilder gebruik het om olieverf aan te brengen. Palletmessen of zoiets?
Houtlijm haal ik daar ook.
Gereedschap koop ik vaak in de aanbieding bij de Lidl.

En verder bij de KLIK: chinees
Daar hebben ook styreen platen om daken, muren en wegen te maken.
En servomotoren voor dewissels.

Henk

Re: bergen maken
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: bergen maken
Zo, nu de aankleding nog. Ik dacht om tussen de rotsen eerst iets van van bruin te doen maar achteraf met het zwarte er toch maar voor gekozen om alles met zwart (verdund) op te brengen. Daarna (licht) grijs gemaakt en afrond met wit.

Op de foto's is het helaas niet zo goed te zien. Nu nog even wachten op het pakketje uit China om een grassmaster te maken dan kan er ook gras overheen.......

Met het bruin is/was het net een giraffe.....  :D. Had een beetje afgekeken in het draadje van Freddy. Freddy bedankt!!  :thumbup:

Op bergen-16 moet links nog meer grijs, is nog te "diep" zwart. bergen-11 is een detail...... ik vind het behoorlijk rotsig.... (alleen ontbreekt het gras en een boompje zo links en rechts nog maar dat komt nog

Al met al, ik ben tevreden met het resultaat.  :)

Peter
Re: bergen maken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bergen maken
Beste Peter,

Overal waar jaren en jaren lang water langs naar beneden stroomt wordt zwart, dus daar kun je ook eens over denken.

Groet, Anne W
Re: bergen maken
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: bergen maken
Peter, bedankt voor het uitgebreide verslag. Ik moet over niet al te lange tijd hier ook mee aan de slag. Je hebt nu de rotsblokken van gips gemaakt. Zou je dit ook van foam/schuim kunnen doen denk je?
In mijn geval moet het zo licht mogelijk blijven namelijk.
Re: bergen maken
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: bergen maken
Citaat van: Anne W op zaterdag 21 januari 2017, 23:28:47
Beste Peter,

Overal waar jaren en jaren lang water langs naar beneden stroomt wordt zwart, dus daar kun je ook eens over denken.

Groet, Anne W

Hoi Anne

Klopt, ben ik met je eens. Maar elke keer als ik de kamer binnen liep had ik iets van, hhmmm er klopt iets niet aan de kleur. Zwart was te overheersend, het kwam niet natuurlijk over. De foto brengt het jammer genoeg niet goed over. Nu ik grijs/wit iets meer heb aangebracht is het meer realistischer (vind ik).

Rotsen van foam/schuim, geen idee. Foam (je bedoeld PUR?) geeft volgens mij luchtbubbels misschien kun je hier eens kijken.

Ik hou het voorlopig op (modelleer) gipsen rotsen en rotband voor de opvulling.
Peter
Re: bergen maken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bergen maken
Beste Peter,

Ik bedoel ook de plaatsen waar relatief veel water over loopt, geultjes en zo, kijk maar in mijn bouwtopic reactie #1

Groet, Anne W
Re: bergen maken
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: bergen maken
Dag Peter,
Gewoon benieuwd, is de chinese grassmaster iets geworden ?
Filip
Re: bergen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: bergen maken
 @citaat
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Citaat van: PaT op maandag 23 januari 2017, 08:30:34
Zou je dit ook van foam/schuim kunnen doen denk je?
In mijn geval moet het zo licht mogelijk blijven namelijk.
Was even dit topic uit het oog verloren.
Patrick, er zijn meerdere mogelijkheden om lichte contructies te maken:
- pur-schuim. Zit in een spuitbus. Misschien even investeren in zo'n bus (bij de bouwmarkt) en een testje doen. Op een plankje dun spuiten en laten uitwerken zodat je ziet wat er gebeurd. Vervolgens met hameer en beitel, zaag, mesjes, etc. de purschuim te lijf gaan totdat je een berg hebt.
- piepschuim platen op maat snijden en plakken. Vervolgens kun je met gipsverband een dunne laag aanbrengen en verder afwerken met gips. Door de piepschuimplaten heb je een stevige, doch lichte basis.
Re: bergen maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: bergen maken
Dag Patrick.

Aansluitend op Henk z'n verhaal @citaat kun je het gips vervangen door papierprut.
Eenmaal opgedroogd en uitgehard is dit vele malen lichter dan het gips :wink:

Groeten,

Erik.
Re: bergen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: bergen maken
Mooie bergen Peter op je baan. Ik ben net terug van een vakantie in Oostenrijk en ik heb zelf ook genoeg inspiratie opgedaan om zelf aan mijn bergen te beginnen. Zelf heb ik een aantal stenen mee terug gekomen en hoop aan de hand daarvan de kleuren zo nauwkeurig  mogelijk na te maken. Ik was benieuwd of anderen dat ook doen want daar lees ik nooit iets over.

Aan Patrick de vraag waarom zijn bergen zo licht mogelijk moeten worden. Ik zit zelf ook aan deze voorwaarde vast omdat ik een ophijsbare baan heb. Ik wil mijn bergen van dakisolatieplaten maken. Dat spul is fijner dan het bolletjes polystyreen.

Wim
Re: bergen maken
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: bergen maken
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 31 juli 2017, 13:52:25
Dag Patrick.

Aansluitend op Henk z'n verhaal @citaat kun je het gips vervangen door papierprut.
Eenmaal opgedroogd en uitgehard is dit vele malen lichter dan het gips :wink:

Erik.
Ik ben inmiddels aan het experimenteren met Scuptamold. Leuk, licht en stevig spul dat alleen wat langzaam droogt. Ik zal mijn bevindingen binnenkort op het forum in mijn modulebakdraadje delen.

Citaat van: WimFPU op donderdag 10 augustus 2017, 11:15:09
Aan Patrick de vraag waarom zijn bergen zo licht mogelijk moeten worden. Ik zit zelf ook aan deze voorwaarde vast omdat ik een ophijsbare baan heb. Ik wil mijn bergen van dakisolatieplaten maken. Dat spul is fijner dan het bolletjes polystyreen.

Wim

Ze komen op een 3railforum modulebak. Die moet dus regelmatig getild/verplaatst worden. Om dan met zware materialen aan de slag te gaan is niet zo handig ;)