Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

start modelbaan maar één probleem

Gestart door niels103 donderdag 19 januari 2017, 12:06:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
start modelbaan maar één probleem
hallo,
Ik wil graag beginnen met de bouw van mijn modelbaan alleen er is een probleem. Ik heb geen inspiratie meer voor een nieuw baanplan :warning: :warning:
Na een aantal jaar schuiven en erachter komen dat het het toch niet is, wil ik het nu in 1 keer goed doen.
Wil graag een leuk stationsgebied en een mooi rangeerterrein voor de vele wagons die ik in mijn bezit heb.
Ik rijd marklin m rails in combinatie met een mobile station.
Verder heb ik 4 linkse en 4 rechtse wissels. 1 linkse en 1 rechtse bochtwissels, 1 driewissel, 1 engelse kruising, 1 normale kruising. Het oppervlak waar het op moet is 240 bij 120 cm.

Hoor het graag als jullie wel een brainwave hebben.

Met Vriendelijk groet niels
Re: start modelbaan maar één probleem
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: start modelbaan maar één probleem
Hi Niels,

Heb je op dit (of een ander) Forum al eens bij de andere "Baanplannen"  gekeken daar staan toch vele , leuke ideeën om te doen.

groet
Harald
Re: start modelbaan maar één probleem
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: start modelbaan maar één probleem
Of kijk even hier
Re: start modelbaan maar één probleem
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: start modelbaan maar één probleem
Wat ben jij een gelukkig mens dat je maar één probleem hebt  ;)

Maar wat baanplannen betreft zul je eerst moeten vinden wat je leuk vindt aan een nieuwe baan.
In een keer goed lukt bijna geen mens.

John
Re: start modelbaan maar één probleem
Citaat van: niels103 op donderdag 19 januari 2017, 12:06:39
.................
Wil graag een leuk stationsgebied en een mooi rangeerterrein voor de vele wagons die ik in mijn bezit heb.
Ik rijd marklin m rails in combinatie met een mobile station.
Verder heb ik 4 linkse en 4 rechtse wissels. 1 linkse en 1 rechtse bochtwissels, 1 driewissel, 1 engelse kruising, 1 normale kruising. Het oppervlak waar het op moet is 240 bij 120 cm.
....................

Leuk bedacht maar op deze oppervlakte kun je alleen een klein landelijk station kwijt welke is gelegen aan een enkelsporig traject waar plaats is voor een kleine goederenloods met hooguit 2 sporen.
Probeer bovenstaand stationsgebied en rangeerterrein eens uit te tekenen in bijv. Wintrack dan zie je dat het niet gaat lukken.

Grt, Ronald.
Re: start modelbaan maar één probleem
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

online
Re: start modelbaan maar één probleem

Hoi Niels,

Zoals Ronald al aangeeft, is de ruimte waarop het moet gebeuren erg beperkt voor je wensen.
Als je de hele tafel verrijdbaar kunt maken en zo'n 70 cm van de muur kunt trekken is mijn schets misschien een idee.
De bochtwissels voor het station gebruiken en de rest aan de andere kant om te rangeren.

Grtz Tony
Re: start modelbaan maar één probleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: start modelbaan maar één probleem
Hoi Niels,

Je ruimte is inderdaad niet super groot, maar ook daarop kun je een hele leuke modelbaan maken. Je zult misschien wel de hoogte in moeten zodat het rangeergedeelte op de onderste laag kan komen. Op mijn baantje heb ik dat tenminste zo opgelost, waarbij het rangeergedeelte overigens meer een rij opstelsporen zijn. Maar misschien kun je er wat mee. De maten zijn weliswaar iets groter met 210 x 180, maar er is wel een flinke hap uit aan een zijde. Klik hier voor het baanplan

Groet, Marc
Re: start modelbaan maar één probleem
halllo,
Ik denk dat dit hem gaat worden. De stukken die niet aansluiten in het bestand sluiten in het echt wel aan.
Groet,
Niels
Re: start modelbaan maar één probleem
Misschien een plaatje erbij? Je kunt een plaatje maken met de export functie van SCARM en daarna uploaden.  Op mijn iPad werkt SCARM niet  :P :P
Re: start modelbaan maar één probleem
sorry was ik even vergeten.
Het is de bedoeling dat het achterste spoor verhoogd wordt.
Groet,
Niels
Re: start modelbaan maar één probleem
Leuk, maar verder dan alleen maar rondjes rijden kom je niet. Gaat op den duur vervelen. Probleem zit hem in de beperkte ruimte.
Geef ook eens aan wat je wilt qua tijdperk, land, thema en welk materieel heb je tot je beschikking.
In jouw plan kun je bijv. geen lange treinen kwijt als een ICE of getrokken treinen met D rijtuigen e.d. Je kunt alleen met kleine, korte treinen rijden zoals een BR 64, 70, 74, 94 e.d.

Grt, Ronald.
Re: start modelbaan maar één probleem
zelfde ruimte
Re: start modelbaan maar één probleem
hallo Ronald,
Tijdperk maakt me niet uit, qua landschap zat ik te denken aan zuid-duits/oostenrijk. Lange treinen heb ik ook niet, en wagons zijn voornamelijk korte wagons.

Hallo Herman,
Bedankt voor het ontwerp ga dit zeker eens uitproberen.

Groet,
Niels
Re: start modelbaan maar één probleem
Citaat van: Ronald69 op vrijdag 20 januari 2017, 01:27:39
Leuk bedacht maar op deze oppervlakte kun je alleen een klein landelijk station kwijt welke is gelegen aan een enkelsporig traject waar plaats is voor een kleine goederenloods met hooguit 2 sporen.
Probeer bovenstaand stationsgebied en rangeerterrein eens uit te tekenen in bijv. Wintrack dan zie je dat het niet gaat lukken.

Grt, Ronald.

Kan een aardig station kwijt
Re: start modelbaan maar één probleem
Hallo,
Het is gelukt ik heb een baanplan, zal hem straks in scarm zetten en dan hier op het forum zetten.
Groet,
Niels
Re: start modelbaan maar één probleem
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: start modelbaan maar één probleem
als je de achterste (bovenste poot) langzaam een verdieping laat zakken, kun je daar nog iets van een schaduw station maken....
Re: start modelbaan maar één probleem
Hallo,
Hierbij de scarm afbeeldingen met de ontwerpen. Het rangeerterrein rechts op de bovenste afbeelding is nog niet helemaal naar wens maar dat komt wel goed heb ook nog 3 wissels over hiervoor. Herman bedankt voor de basis van dit ontwerp.

Groet,
Niels