Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuw baanplan leboulangeur op zolder

Gestart door leboulangeur woensdag 18 januari 2017, 22:07:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Goed om links te gaan rijden, enigst juiste oplossing ivm spiraal waarop ook links wordt gereden. Ziet er goed uit zo met die ongelijkvloerse kruisingen, en je hebt nu mooie rijmogelijkheden :thumbup:
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Dank!

Op deze manier moet het inderdaad goed gaan komen met de rijrichtingen en mogelijkheden.

Het BW wacht nog op een ontwerp, alwaar op gebroed gaat worden. Ondertussen hebben we vandaag voor de zekerheid maar alle maten even goed nagemeten met een nieuw verworven laser meter. Gelukkig kwam alles goed uit met her en der zelfs wat cm over.
Vanaf heden zal dus serieus begonnen worden met de onderbouw. Wellicht kunnen we eea wel gaan documenteren in een bouw topic.

Na een vakantie in Amerika is overigens nog het volgende ombouwproject binnen gereden (zie plaatje)
Het is een Bachmann 2-6-0 stoomloc van southern met een dcc decoder met sound. Dit alles uiteraard nog wel DC... dus er staat nog een klusje te wachten.

Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
de baan krijgt al weer wat meer vorm, binnenkort zullen we kijken of we eens wat foto's en een klein bouwverslag kunnen posten.
We zitten nu een beetje met hoe we de blokken gaan indelen voor koploper.
Wellicht kunnen jullie ons nog eens verder helpen.
Wij hadden het volgende bedacht: zie het plaatje. blokken van ongeveer 1 meter, zodat je zowel kleine (in 1 blok) als grote (in meerdere blokken) treinen kwijt kan.
volgens mij heb je die 2 melders per blok minimaal nodig en is een railsje ertussen ook wel zo handig. in het plaatje is een kruisje een terugmelder.
Is dit een beetje handig zo of is er een meer optimale manier?
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Hoi Erik en Peter,

Als je een richting op rijd heb je 2 melders nodig per blok, een zogenoemde inrij melder en stop melder.

De inrij melder is het langste, stel je hebt in je blok 10 railzen liggen, dan zijn de eerste 8 railzen de inrij melder en de laatste 2 railzen de stop melder.

Bij iedere scheiding maak je gebruik van zo,n rood isolator stukje om je spoorstaven van elkaar te scheiden.
Zelf haal ik de dremel er nog langs zodat er een kleine ruimte ontstaat tussen beiden railstaven.
Het wil namelijk nog wel eens voorkomen dat door uitzetting de railstaven elkaar raken en dan wordt de isolatie teniet gedaan en hangen uiteindelijk beiden melders aan elkaar.

Ik knip / slijp alle railzen ( behalve wissels ) zodat ik alles detecteer, iets meer werk maar voor de beveiliging is het veel betrouwbaarder.

Ik hoop jullie een beetje op weg geholpen te hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Ha Peter,

Dank voor je reactie. Je bevestigt inderdaad ons vermoeden minimaal 2 melders per blok te doen.
Het isoleren gaat opzich goed hier. Hou jij een rail tussen de blokken aan ter beveiliging?
We willen natuurlijk zo veel mogelijk treinen kunnen stallen in het schaduwstation, maar het moet wel veilig zijn natuurlijk. Vandaar het idee van de lange sporen waar de treinen doorschuiven.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Als je meerdere blokken achter elkaar plaatst hoef je geen rails extra tussen de blokken te houden.

Even als voorbeeld nemen we weer een blok met 10 railzen.
8 railzen inrij, 2 railzen stop gelijk daar achter weer 8 railzen, 2 railzen stop enz.

De blokken sluiten dus naadloos op elkaar aan.

Kijk anders eens bij de bouw van mijn baan, in mijn schaduwstation zitten steeds 4 blokken achter elkaar ( en soms zelfs 8 voor kleine treinen ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Misschien een opmerking wat nergens over gaat,
Echter na het volledig doorlezen van dit topic vraag ik me 1 ding af.
Er wordt veel gesproken over links of rechts rijden, en dat links de voorkeur heeft ivm de klimspiraal.
Maar is jet niet een idee om een klimspiraal Linksom te maken i.p.v. rechtsom?

Grtjs
Kevin
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Tja, als dat in te passen is dan kan dat natuurlijk ook.

Zo blijken er ook voor- en tegenstanders te zijn over de theorie of je nou in de binnen of buitenbocht moet dalen.
De één zegt: stijgen in de buitenbocht want die is langer dus minder stijl.
De ander zegt: niet dalen in de binnenbocht, bij langere treinen drukken de wagons dusdanig tegen hun voorganger dat de buffers mogelijk in elkaar haken met ontsporingen als gevolg.

Kortom, je kan het beste stijgen én dalen via de buitenbocht >:-D.

Het is overigens al 4 maanden akelig stil op dit draadje...

Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
het is inderdaad even stil geweest hier.. wat niet wil zeggen dat er niets gebeurd is!

@ kevin: dat is zeker een idee, maar dan waren we niet goed uitgekomen met het station op niveau 2 en het schaduwstation op niveau 0. Het is uiteraard wel in te passen, maar het komt net niet lekker uit.
Alhoewel rechts rijden bij ons op de weg heel gebruikelijk is (en op het nederlands spoornet geloof ik ook) zijn er ook legio voorbeeld waarbij men links rijdt op het spoornet. Gezien wij niet echt een voorkeur hebben en gewoon lekker willen treinen leek ons dit een prima oplossing.

Voor wat betreft de stilte.. we hebben nog in de overweging om hier meer een echt bouwverslag van te maken. Om hier toch al wat van te delen; ondertussen ligt het schaduwstation inclusief bedrading en is ook ingevoerd in Koploper. Door middel van een kopspoor in de spiraal willen we dit gaan testen. Nu loop ik echter aan tegen het programmeren, ik moet even uitvinden hoe een kopspoor precies in te programmeren is in Koploper. Hij wil nu namelijk niet van rijrichting wisselen.

tav het ontwerp zal er ook nog eea moeten gebeuren; de breedte van de kamer bleek toch minder te zijn door een vergissing in het meten. Hierdoor zal de korte kant is ingekort moeten worden, dat moet nog verwerkt worden in de tekening. Daarnaast moet er nu echt een begin gemaakt worden met het tekenen van het gebied rondom de draaischijf. Ik heb behoorlijk gezocht, maar echt inspiratie nog niet goed kunnen vinden voor een rangeer/BW ontwerp op de kopse kant van de middenpoot van een M vormige tafel... iemand wellicht nog suggesties?

Tot slot, om terug te koppelen, we hebben gekozen om het schaduwstation zelf compleet gedetecteerd te maken; blokken van 1 meter inrijdetectie en 1-2 railzen stopsectie. Dit om met de lengte van onze sporen toch een soort dynamisch schaduwstation te hebben waar diverse treinlengtes goed plaats kunnen vinden.

gr. Erik
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Ha allen,

Inmiddels zijn we aangekomen bij de bovenste verdieping van bovenstaande plan (we nemen de tijd, veel getest met koploper in de tussentijd).

We komen er niet helemaal uit qua ontwerp, met name wat basisdetails:

we hebben het bonn hbf station van faller met bijbehorende kappen, die komt op de baan te staan.
Nu is onder die kappen ruim plaats, uitgaande van een hart-rand perron afstand van 20mm is de hart-hart afstand van de rails hiertussen een goede 6 cm.
De perrons zijn 48mm.
Waar we niet uitkomen is hoe dit nou mooi in te delen in de K-rails; alle sporen moeten vanaf beide kanten volledig in/uitgereden kunnen worden.
Het is best lastig mooie voorbeelden te vinden van grote stations gemaakt met K-rails, het voelt alsof het allemaal (inclusief het faller spul en afmetingen) vrij standaard zou moeten zijn, maar zo is het niet lijkt het.

Onderstaand het huidige plan en een screenshot van het station zoals het nu in wintrack staat.
Aan de linkerbovenkant moet nog een spoor komen richting rechtsboven waar de draaischijf en locloodsen komen.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Inmiddels zelf al wat verder:

uitgerekend dat; perron is 48 mm, met 20mm tot perron is hart-hart tussen de perrons in dus 88. De railsjes onder de overkapping hebben dan de hart-hartafstand van 64 mm (standaard afstand K-rails).
Opzich hier redelijk tevreden mee, er moet nog wat geschaafd worden in stukjes, maar dat gaat lukken.
De andere kant gaat dan een kopie in spiegelbeeld worden.
Nu is mijn vraag nog aan jullie, missen we wat qua mogelijkheden? Liggen er teveel wissels of gek om te bereiken wat we willen (in en uitrijden naar beide kanten, primair op links rijden).

gr Erik en Peter
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
 @citaat
Met slanke wissels is de parallelafstand iets minder dan 57 mm. Dat vind ik mooi, die passtukjes 2203 die je steeds gebruikt om er 64 mm van te maken zou ik weglaten.

Als je voor de wisselstraten links en rechts een kopie gebruikt, wordt het lastig om doorgaande sporen zonder extra bochten te krijgen. In jouw concept zijn de doorgaande trajecten aan beide kanten zonder extra bochten verbonden met de 3e en 4e sporen, dat zou ik zo houden.

Om langere stationssporen te maken, zouden de wisselstraten links en rechts alvast in de bocht moeten beginnen. De aangewezen oplossing daarvoor is het gebruiken van meegebogen wissels, maar één van de nadelen van K-rail is helaas dat slanke meegebogen wissels nou net ontbreken, en de bochten van gewone meegebogen wissels zijn veel te krap voor zo'n mooie grote baan. Het is dus een beetje behelpen. Dat gezegd hebbende, heb ik de wisselstraten toch iets kunnen veranderen waardoor ze toch nog wat gebruik maken van de bocht. Slechts op één plaats ging het niet anders dan met flexrail: daar moet een bocht komen van 28,9° en met 2 x 2274 zou die bocht véél te ruim worden. Verder is het allemaal standaard rails. Of het allemaal onder de overkapping past, heb ik niet gecontroleerd; ik ben uitgegaan van jouw eigen concept.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 04 juli 2021, 16:35:48
Om langere stationssporen te maken, zouden de wisselstraten links en rechts alvast in de bocht moeten beginnen. De aangewezen oplossing daarvoor is het gebruiken van meegebogen wissels, maar één van de nadelen van K-rail is helaas dat slanke meegebogen wissels nou net ontbreken, en de bochten van gewone meegebogen wissels zijn veel te krap voor zo'n mooie grote baan. Het is dus een beetje behelpen.
Je zou meegebogen wissels van andere fabrikanten kunnen gebruiken. Dan pruts je zelf de puko's van Weichen Walter er tussen.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Inderdaad is zelf verbouwen van rails en wissels een optie, juist met K-rails. Natuurlijk is het jammer dat het niet helemaal goed uitkomt met de kruiswissels (of beter: Engelse wissels)  en dat er geen fraaie meegebogen wissels zijn. Maar met slijpschijf en soldeerbout (voor de bedrading) is er veel passend te krijgen.

Groet,

Peter
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Ha allen,

Dank voor de input!
Extra meten lijkt te laten zien dat de parallelafstand van 57 mm ook prima mogelijk moet zijn.

Gebogen wissels willen we inderdaad zien te vermijden, gezien we toch wel erg graag alles met mooie slanke wissels willen houden daar.

Er komt een rangeerstukje aan de bovenzijde van het station; complicerende factor is de balk van het schuine dak. Het vierkantje dat in de tekening staat is de ruimte waar 2 à 3 sporen onderdoor moeten kunnen naar de draaischijf.
Idee is dan ook dat een stoomlok zou moeten kunnen wisselen.
Ik heb het spoor waarop deze moet keren proberen te wisselen naar de bovenzijde van het station, zodat niet telkens de hele wisselstraat bezet is.
Een soort van kompakt BW met wat minimale voorzieningen moet toch nog gerealiseerd kunnen worden zou je zeggen.
Aan de achterzijde gaat een spoor omhoog lopen naar een hogere verdieping.
Tevens zag ik ruimte om daar toch een paar kopsporen te maken. In de testopstelling blijkt hoe leuk en dynamisch kopsporen er uit zien!

Zie ook onderstaande plaatjes en de bijlage.

Gr. Erik en Peter.