Nieuws: Heeft u de 12,5 jaar 3railforum jubileum set al besteld? Kijk snel in het -topic hierover-!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder  (gelezen 8308 keer)

Hanzi

• Stamgast
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
« Reactie #50 Gepost op: maandag 19 februari 2018, 22:56:57 »

Goed om links te gaan rijden, enigst juiste oplossing ivm spiraal waarop ook links wordt gereden. Ziet er goed uit zo met die ongelijkvloerse kruisingen, en je hebt nu mooie rijmogelijkheden :thumbup:
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

leboulangeur

• Nieuwe Gast
« Reactie #51 Gepost op: maandag 02 april 2018, 23:18:53 »

Dank!

Op deze manier moet het inderdaad goed gaan komen met de rijrichtingen en mogelijkheden.

Het BW wacht nog op een ontwerp, alwaar op gebroed gaat worden. Ondertussen hebben we vandaag voor de zekerheid maar alle maten even goed nagemeten met een nieuw verworven laser meter. Gelukkig kwam alles goed uit met her en der zelfs wat cm over.
Vanaf heden zal dus serieus begonnen worden met de onderbouw. Wellicht kunnen we eea wel gaan documenteren in een bouw topic.

Na een vakantie in Amerika is overigens nog het volgende ombouwproject binnen gereden (zie plaatje)
Het is een Bachmann 2-6-0 stoomloc van southern met een dcc decoder met sound. Dit alles uiteraard nog wel DC... dus er staat nog een klusje te wachten.

leboulangeur

• Nieuwe Gast
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 14 juli 2018, 17:47:17 »

de baan krijgt al weer wat meer vorm, binnenkort zullen we kijken of we eens wat foto's en een klein bouwverslag kunnen posten.
We zitten nu een beetje met hoe we de blokken gaan indelen voor koploper.
Wellicht kunnen jullie ons nog eens verder helpen.
Wij hadden het volgende bedacht: zie het plaatje. blokken van ongeveer 1 meter, zodat je zowel kleine (in 1 blok) als grote (in meerdere blokken) treinen kwijt kan.
volgens mij heb je die 2 melders per blok minimaal nodig en is een railsje ertussen ook wel zo handig. in het plaatje is een kruisje een terugmelder.
Is dit een beetje handig zo of is er een meer optimale manier?

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #53 Gepost op: zaterdag 14 juli 2018, 21:11:26 »

Hoi Erik en Peter,

Als je een richting op rijd heb je 2 melders nodig per blok, een zogenoemde inrij melder en stop melder.

De inrij melder is het langste, stel je hebt in je blok 10 railzen liggen, dan zijn de eerste 8 railzen de inrij melder en de laatste 2 railzen de stop melder.

Bij iedere scheiding maak je gebruik van zo,n rood isolator stukje om je spoorstaven van elkaar te scheiden.
Zelf haal ik de dremel er nog langs zodat er een kleine ruimte ontstaat tussen beiden railstaven.
Het wil namelijk nog wel eens voorkomen dat door uitzetting de railstaven elkaar raken en dan wordt de isolatie teniet gedaan en hangen uiteindelijk beiden melders aan elkaar.

Ik knip / slijp alle railzen ( behalve wissels ) zodat ik alles detecteer, iets meer werk maar voor de beveiliging is het veel betrouwbaarder.

Ik hoop jullie een beetje op weg geholpen te hebben.

Mvg,

Peter Degeluidsman

leboulangeur

• Nieuwe Gast
« Reactie #54 Gepost op: zaterdag 14 juli 2018, 21:33:49 »

Ha Peter,

Dank voor je reactie. Je bevestigt inderdaad ons vermoeden minimaal 2 melders per blok te doen.
Het isoleren gaat opzich goed hier. Hou jij een rail tussen de blokken aan ter beveiliging?
We willen natuurlijk zo veel mogelijk treinen kunnen stallen in het schaduwstation, maar het moet wel veilig zijn natuurlijk. Vandaar het idee van de lange sporen waar de treinen doorschuiven.

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 14 juli 2018, 21:42:30 »

Als je meerdere blokken achter elkaar plaatst hoef je geen rails extra tussen de blokken te houden.

Even als voorbeeld nemen we weer een blok met 10 railzen.
8 railzen inrij, 2 railzen stop gelijk daar achter weer 8 railzen, 2 railzen stop enz.

De blokken sluiten dus naadloos op elkaar aan.

Kijk anders eens bij de bouw van mijn baan, in mijn schaduwstation zitten steeds 4 blokken achter elkaar ( en soms zelfs 8 voor kleine treinen ).

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 juli 2018, 21:54:40 door degeluidsman »

Kevin BigBoy

• Toffe Gast
« Reactie #56 Gepost op: zondag 11 november 2018, 14:42:54 »

Misschien een opmerking wat nergens over gaat,
Echter na het volledig doorlezen van dit topic vraag ik me 1 ding af.
Er wordt veel gesproken over links of rechts rijden, en dat links de voorkeur heeft ivm de klimspiraal.
Maar is jet niet een idee om een klimspiraal Linksom te maken i.p.v. rechtsom?

Grtjs
Kevin

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #57 Gepost op: zondag 11 november 2018, 18:59:43 »

Tja, als dat in te passen is dan kan dat natuurlijk ook.

Zo blijken er ook voor- en tegenstanders te zijn over de theorie of je nou in de binnen of buitenbocht moet dalen.
De één zegt: stijgen in de buitenbocht want die is langer dus minder stijl.
De ander zegt: niet dalen in de binnenbocht, bij langere treinen drukken de wagons dusdanig tegen hun voorganger dat de buffers mogelijk in elkaar haken met ontsporingen als gevolg.

Kortom, je kan het beste stijgen én dalen via de buitenbocht >:-D.

Het is overigens al 4 maanden akelig stil op dit draadje...

Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

leboulangeur

• Nieuwe Gast
« Reactie #58 Gepost op: maandag 12 november 2018, 10:28:52 »

het is inderdaad even stil geweest hier.. wat niet wil zeggen dat er niets gebeurd is!

@ kevin: dat is zeker een idee, maar dan waren we niet goed uitgekomen met het station op niveau 2 en het schaduwstation op niveau 0. Het is uiteraard wel in te passen, maar het komt net niet lekker uit.
Alhoewel rechts rijden bij ons op de weg heel gebruikelijk is (en op het nederlands spoornet geloof ik ook) zijn er ook legio voorbeeld waarbij men links rijdt op het spoornet. Gezien wij niet echt een voorkeur hebben en gewoon lekker willen treinen leek ons dit een prima oplossing.

Voor wat betreft de stilte.. we hebben nog in de overweging om hier meer een echt bouwverslag van te maken. Om hier toch al wat van te delen; ondertussen ligt het schaduwstation inclusief bedrading en is ook ingevoerd in Koploper. Door middel van een kopspoor in de spiraal willen we dit gaan testen. Nu loop ik echter aan tegen het programmeren, ik moet even uitvinden hoe een kopspoor precies in te programmeren is in Koploper. Hij wil nu namelijk niet van rijrichting wisselen.

tav het ontwerp zal er ook nog eea moeten gebeuren; de breedte van de kamer bleek toch minder te zijn door een vergissing in het meten. Hierdoor zal de korte kant is ingekort moeten worden, dat moet nog verwerkt worden in de tekening. Daarnaast moet er nu echt een begin gemaakt worden met het tekenen van het gebied rondom de draaischijf. Ik heb behoorlijk gezocht, maar echt inspiratie nog niet goed kunnen vinden voor een rangeer/BW ontwerp op de kopse kant van de middenpoot van een M vormige tafel... iemand wellicht nog suggesties?

Tot slot, om terug te koppelen, we hebben gekozen om het schaduwstation zelf compleet gedetecteerd te maken; blokken van 1 meter inrijdetectie en 1-2 railzen stopsectie. Dit om met de lengte van onze sporen toch een soort dynamisch schaduwstation te hebben waar diverse treinlengtes goed plaats kunnen vinden.

gr. Erik
« Laatst bewerkt op: maandag 12 november 2018, 10:32:59 door leboulangeur »

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte