Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuw baanplan leboulangeur op zolder

Gestart door leboulangeur woensdag 18 januari 2017, 22:07:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Beste allen!

Wij zijn na een lange, lange tijd van afwezigheid van "het virus" afgelopen najaar toch weer gegrepen. Doordat de zolder weer beschikbaar is zal dit de plek worden voor een nieuw te verrijzen baan.

Wat achtergrond is wellicht welkom: we hebben enige jaren reeds digitaal gereden, toen nog via DOS  met trainbrain, in combinatie met een intellibox (de eerste versie dus). Toen dit voornamelijk op M en (in mindere mate) op K-rails. Destijds was het ook al het idee om tzt over te stappen op C-rails en Koploper.
Gedurende jaren zijn er wel wat treintjes bij gekomen in de collectie maar hebben ze helaas niet gereden. Inmiddels is het wagenpark zodoende uitgegroeid tot 13 complete treinen, varierend van een ICE-3 tot Rheingold tot een nederlandse postbus. We wille rijden wat we leuk vinden en tijdperk of geschiedkundige juistheid zijn daarbij niet zo heel belangrijk. Wel is het leuk om wellicht een redelijk grote trein te kunnen laten rijden. (zeg tot grofweg 2 meter).
Het plan is dus nu om een nieuwe baan te maken met C-rails en waarschijnlijk K-rails voor showsporen en zichtbare rails (zo ook gebruik te kunnen maken van flexrail).
De intellibox hebben we inmiddels aan de praat gekregen met Koploper op een klein testbaantje dus is nu het moment aangebroken voor een grotere baan aan een ontwerp te beginnen.

Alle begin is natuurlijk moeilijk en daarom graag ook jullie gedachten over het volgende ontwerp. Missen we dingen, kunnen er dingen beter of gaat het ergens op mis?
We zijn nu vooraleerst begonnen met het schaduwstation met klimspiraal.
De ruimte is qua oppervlak vrij groot, 580 x 325. Beperkingen zijn er ook legio; het is een zolder, dus er zijn schuine muren. Aan de kant van een rechte muur zit tevens de deur. Aan de lange zijde zijn tevens nog ramen, een verwarming en een balk van het dak (dit alles in een dakkapel). Al met al een ruimte waarin heel veel mogelijk is, maar waar enige creativiteit met de ruimte ook noodzakelijk is.
Boven het schaduwstation moet een baan komen met een groot station, enkele showsporen en een (bescheiden) rangeerterrein met draaischijf. We hopen eea te kunnen doen door speels te zijn met de hoogte, maar het ontwerp hiervan is nog niet bestaand dus we kunnen nog alle kanten op. Door het gebruik van een klimspiraal hopen we ook flexibel te zijn met het aantal niveau's en zouden we er zelfs nog voor kunnen kiezen een tweede schaduwlaag in te bouwen?

Gezien we heel veel rails en wissels in C-rail formaat nog moeten aanschaffen zijn we ons bewust van het feit dat we in onderstaande ontwerp an sich meer sporen in zouden kunnen bouwen, maar dat zou ook een hoop meer wissels gebruiken, iets dat dan ook weer een stuk duurder gaat zijn.

Doel voor nu is dit schaduwstation ontwerpen, bouwen en met wellicht iets tijdelijks erboven gaan testen zodat we weten dat het ook daadwerkelijk zal kunnen rijden. Bijgevoegd het ontwerp als jpg en als wintrack (12.0) bestand.

We zien uit naar jullie commentaar,
groet,
Erik en Peter

Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
-Erik & Peter:
Dat is al een flink schaduwstation, veel plezier met de bouw er van,  :thumbup:
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Mannen,

Het is een ambitieus plan, zo'n ruimte. Bijna zes meter lengte! Het wekt enige afgunst, maar aan de andere kant: het vergt flinke investeringen in tijd en geld.
Jullie schaduwstation ziet er gestroomlijnd uit, maar er is een 'maar'. Welke bochten gebruiken jullie? Het lijken mij relatief krappe radiussen. Doe je zelf een groot plezier en probeer minimaal 50cm aan te houden voor de binnenbocht. Als je met treinen van 2 meter lengte wilt rijden, is het een must. Een spoorspiraal met een kleinere radius, is een garantie voor ellende. Misschien moeten jullie ook overwegen geen klimspiraal te nemen; je hebt lengte zat om op een andere manier te stijgen of te dalen.

Succes,

Peter
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Ik zou je willen meegeven, gezien de flinke ruimte die beschikbaar is, toch alvast
het meest ideale schaduwgebied te ontwerpen. Je kan dan besluiten een deel van de sporen
(nog) niet te leggen, maar ben je wel voorbereid voor als ooit....

Arnold
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 18 januari 2017, 23:41:18
Mannen,

Het is een ambitieus plan, zo'n ruimte. Bijna zes meter lengte! Het wekt enige afgunst, maar aan de andere kant: het vergt flinke investeringen in tijd en geld.
Jullie schaduwstation ziet er gestroomlijnd uit, maar er is een 'maar'. Welke bochten gebruiken jullie? Het lijken mij relatief krappe radiussen. Doe je zelf een groot plezier en probeer minimaal 50cm aan te houden voor de binnenbocht. Als je met treinen van 2 meter lengte wilt rijden, is het een must. Een spoorspiraal met een kleinere radius, is een garantie voor ellende. Misschien moeten jullie ook overwegen geen klimspiraal te nemen; je hebt lengte zat om op een andere manier te stijgen of te dalen.

Succes,

Peter

We hebben R2 en R3 bochten gebruikt, maar ik snap je zorgen wel. Dat zou inhouden dat het een R3-4 draaicirkel moet worden, dat neemt relatief waarschijnlijk meer ruimte in dan aan de zijkant te dalen en te stijgen inderdaad.

@ arnold: het schaduwgebied kan inderdaad meer sporen herbergen, aan de linkerkant kan je vrijwel het dubbele realiseren van wat het nu is.. dat gedeelte is relatief goed bereikbaar nog later, maar het zou inderdaad een zorg zijn als dat nog opnieuw open moet.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 18 januari 2017, 23:41:18
Doe je zelf een groot plezier en probeer minimaal 50cm aan te houden voor de binnenbocht. Als je met treinen van 2 meter lengte wilt rijden, is het een must. Een spoorspiraal met een kleinere radius, is een garantie voor ellende.
Eerlijk gezegd ken ik hier wel wat mensen die met (k-rail) R2 + de-niet-bestaande-R3 spiralen hebben en die berijden met circa 2 meter lange treinen. Dus die r>=50 cm verrast me.

Zelf verleg ik het liefst Piko-A R3+R4. Die in k-rail niet-bestaande-R3 is ongeveer gelijk aan de Piko-A R3 55213 (r = 483,75 mm), Piko-A R4 55214 (r=546 mm), en die 55214 is weer net iets ruimer dan de 2241 (r =533,9 mm). Dus het zit wel dicht aan tegen die 50 cm.

Als ik de opmerking op waarde schat: het railtype bepaalt de dichtstbijgelegen radius die je als streven moet nemen. In C-rails ligt dat anders dan in K-rails of in Piko-A.

C-rails     R3=515 mm,     R4=579,3 mm, hart-op-hart= 77,5 mm
Piko rails  R3=483,75 mm, R4=546 mm, hart-op-hart afstand is kleinst: 61,88 mm
K-rails     R3 "ontbreekt",  R4=533,9 mm, hart-op-hart = 64,6 mm

Ik denk dat het hellingpercentage belangrijker wordt naarmate je kiest voor een kleinere radius.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Citaat van: Jan22 op woensdag 25 januari 2017, 01:08:07
Zelf verleg ik het liefst Piko-A R3+R4. Die in k-rail niet-bestaande-R3 is ongeveer gelijk aan de Piko-A R3 55213 (r = 483,75 mm), Piko-A R4 55214 (r=546 mm), en die 55214 is weer net iets ruimer dan de 2241 (r =533,9 mm). Dus het zit wel dicht aan tegen die 50 cm.

Als ik de opmerking op waarde schat: het railtype bepaalt de dichtstbijgelegen radius die je als streven moet nemen. In C-rails ligt dat anders dan in K-rails of in Piko-A.

C-rails     R3=515 mm,     R4=579,3 mm, hart-op-hart= 77,5 mm
Piko rails  R3=483,75 mm, R4=546 mm, hart-op-hart afstand is kleinst: 61,88 mm
K-rails     R3 "ontbreekt",  R4=533,9 mm, hart-op-hart = 64,6 mm

Piko is toch een 2-rail systeem, of heb ik het mis? Ik begrijp dat Erik en Pieter met 3-rail materieel (willen) rijden.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Piko A gleis in een schaduwstation is niet uniek, er zijn meer lieden die dit gebruiken als 3railer. Meestal wordt er met ijzerdraad en spijkers een middenrail gefabriceerd.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Wat ik ermee wil aangeven is niet: gebruik 2-rail met een 3e rail, maar kijk naar radius en hartafstand.

Zodra je flexrail gebruikt (b.v. k-rail) ben je vrij in de keuze van radius en hartafstand.
Die vrijheid heb je niet met C-rails (en M-rails). Met een net iets krappere radius en een net iets krappere hart-op-hart afstand, en een buitenboog van 500 mm (stijgend) kun je een binnenboog (daalspoor) kiezen dat beter past.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Jan,

Even een correctie. Bij c Rail zit tussen straal 3 en 4 Ook maar 64,? mm
Alles boven de 3e straal heeft de smallere tussen afstand.

Mvg Robin
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Bedankt voor de correctie.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Ambitieus plan, blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Kijk anders ff in mijn draadje... k Heb veel minder wissels maar wel veel meer opstelsporen.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Bedoelen jullie zo iets
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
k Zou het geheel wel minder breed maken. Anders kom je nooit meer bij de achterste sporen.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Alles is standaard, wissel vervangen voor een 188 en je kunt zelf bepalen hoeveel sporen.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Dank voor jullie meedenken en reakties. ik ben de hele dag bezig geweest om het draadje van Richard (rscosworth) te bestuderen. (En nog niet klaar). Erg interessant en leerzaam voor ons omdat wij geen ervaring hebben met een grote baan. Volgens jouw plan hebben we dus veel minder wissels nodig terwijl je wel heel veel treinen kwijt kan. De hoeveelheid opstelsporen zal inderdaad wel minder zijn ivm de bereikbaarheid. (plan Herman)   Nog een vraag: hebben jullie ervaring met lange treinstellen (2 mtr) in relatie tot R2 en R3 radius. Ik zie meerdere ontwerpen die ook lange treinstellen hebben en zelfs in de railspiraal de binnenbaan met R2 klimmend gebruiken.?
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Dank allen voor het meedenken, we zijn er eens flink mee aan de slag gegaan en zijn met de volgende 2 concepten gekomen.
Hierbij was het voor ons best moeilijk om een beetje uit de geometrie te komen, het lijkt haast onmogelijk om zonder passtukjes meerdere sporen parallel de bocht om te krijgen en ze zodanig uit te laten komen dat het geheel weer netjes aansluit.. of wellicht hebben we nog niet genoeg ervaring, ook zeker mogelijk!

Zie onderstaand resultaat van ons geknutsel:
we zijn verder gegaan met het idee van variabele bloklengte. Hierbij de complexiteit van het sporenplan alsmede de kosten naar beneden brengende.
Plan 1 is daarom het schaduwstation met vrij lange blokken (7- 11 meter). We hebben nog een variant bedacht die de sporen meer naar achteren brengt, alsmede de diepte bij de raamkant van de kamer wat vermindert zodat we nog wat beter bij het raam zullen kunnen. (raam dus aan de rechterzijde van het plaatje).
Voor de wintrack geintereseerden; baanplannen bevinden zich op niveau 16 en 30 (gaat later nog wel goed geordend worden, het is nu een groot tekenvel)

Commentaar en tips worden zoals altijd zeer wel op prijs gesteld!

Nog even terugkomend op de spiraal; iemand hier die ervaring heeft met de grote treinen icm R2-R3?

gr. Erik en Peter
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Zo, ondertussen staat de tafel en kan het schaduwstation op proef gelegd gaan worden.

Volgende punt waar we nu mee bezig zijn is het stukje koploper. Omdat het me niet een vraag lijkt voor een geheel nieuw topic wil ik kijken of er hier kort antwoord op kan krijgen.

Ons langste spoor in het schaduwstation is 11 meter, hier willen we natuurlijk zo efficient mogelijk treintjes op stallen.
Onze langste treinen zijn zo rond de 2 meter. Klopt het als ik denk dat de handigste manier is (en kan dat ook) om de sporen dan in blokken te verdelen van +/- 2 meter en die vervolgens dynamisch te maken?
Dan zou in zon blok namelijk ook 2 treinen kunnen staan.
Zou je dan voor bijvoorbeeld die 11 meter dus een verdeling maken in 5 blokken. Heb je dan 6 terugmelders nodig of juist nog meer?
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Als je zo een lengte ter beschikking hebt zou ik er voor kiezen  om bundels achter elkaar te maken met sporen van 3 meter. Dan kun je er altijd langs komen. Dat zie je in het grootbedrijf ook. Als je blokken achter elkaar gaat maken moeten de treinen steeds doorschuiven.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Je bedoelt meerdere sets opstelsporen? Gezien de kosten en de beperkte hoeveelheid treinen die door een klimspiraal tegelijk naar boven kan hadden we bedacht om 7 zeer lange sporen te creëren. Dar een trein dan moet doorschuiven is opzich niet zo'n probleem lijkt mij?
Gaat mij er nu meer om hoeveel bezetmelders ik hiervoor moet gaan in bouwen. En hoelang ik de blokken dan idealiter maak.

Gr Erik
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Hallo Erik,

Kijk ook eens naar het ontwerp van mijn schaduwstation (zie link in mijn handtekening).

Met zo'n ontwerp en jouw ruimte zou je een klimspiraal rechtsvoor kunnen leggen (waar die nu ook al getekend is) en de andere klimspiraal linksboven op je tekening.
Natuurlijk kun je de klimspiralen dubbelspoor maken en dan bepaalde lagen voor inrij van de ene richting en andere weer voor vanuit de andere richting configureren.
Ik kan de afmetingen van je ruimte op de tekeningen niet goed zien maar ik schat dat je dan toch sporen van zo'n 5 - 6 meter krijgt.
Met ongeveer 10 cm tussen de lagen, 4 sporen per laag, 7 lagen en meerdere blokken van ongeveer 1 mtr krijg je een behoorlijke capaciteit!!

Kijk ook eens naar het draadje van Peter de Geluidsman; die heeft een vergelijkbaar ontwerp.

Ik zou het wel weten met zo'n ruimte ;-)
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Hoi Erik

Mijn schaduwstation = 7,5 mtr. met 11 opstel sporen verdeeld in 4 blokken per spoor, hier heb ik spijt van ik had beter 10 blokken per spoor kunnen maken waarom, 1 trein van 2 mtr houdt 2 blokken van 1,85 mtr bezet, 1 sprinter van 55 cm houdt in het blok 1,3 mtr spoor onbenut.
Nadeel het kost je een hoop bezetmelders maarja ? 1,50 per bezetmelder is ook te overzien.
Je kan ook met virtuele melders werken maar fysieke melders zijn betrouwbaarder.
Koploper regelt alles voor je.

Groet
Koos
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
snap inderdaad je punt van het goed willen benutten van de ruimte.
Zou je niet die blokken van 2 meter elk dynamisch kunnen maken? Op die manier houdt een trein van 2,5 meter inderdaad nog steeds een hoop bezet, maar in alle andere situaties zal je toch snel iets efficienter zijn. Of zie ik mogelijkheden waar die er niet zijn?
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Nee, dynamische blokken is wat anders kan het hier wel uitleggen maar het wordt duidelijk beschreven in de help file van Koploper.
ik heb ooit eens een test database gemaakt zie
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46114.0
bestudeer dit eens misschien wordt het dan duidelijk

Groet
Koos
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Dank voor de link Koos, ik had je draadje al eens eerder gezien, maar het maakt het wel iets duidelijker inderdaad. Zie ik goed dat je voor je 4 blokken 8 meldpunten hebt ingebouwd?

Maar terugkijkend zou jij dus het dynamische laten schieten en gewoon meer korte blokken maken?

Gr Erik
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Erik

Meerdere blokken in 1 spoor is ook dynamisch, als het 1e blok vrijkomt dan schuift/schuiven alle treinen in de achterliggende blokken automatisch op.
Dynamisch blok wat jij bedoeld is dat er maximaal 2 treinen waarvan de lengte van die 2 treinen niet langer is dan de lengte van het spoor. Voorbeeld je hebt een spoor van 4 mtr met 2 blokken van 2 mtr. hier past 1 trein in van 4 mtr of 1 van 1 mtr en 1 van 3 mtr of 1 van 2.5 mtr en 1 van 1,5 mtr enz. even geen rekening houdend met de veiligheidsmarge.
Voor zo'n schaduw station heb je maar 2 bezet melders nodig, gezamenlijke inrij- en stopmelder. Meerdere blokken per spoor 2 melders per blok.
Maar je kan natuurlijk ook een combinatie maken zoals Rolf, Peter en ik doen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een combinatie van meerdere blokken per spoor.

Groet
Koos
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Het is een interessant idee, ook statisch.

Een soortgelijk analoog uitgewerkt idee gaat uit van 8 opstelsporen waarop 16 treinen kunnen worden weg gezet.

Als ik jouw vraag goed begrijp, dan stel jij (en Koos ook) dat daarmee onvermijdelijk ruimte wordt verspild zodra niet alle treinen exact dezelfde lengte hebben. Het voorbeeld van een sprinter van 55 cm lang, versus een goederentrein van bijna 2 meter, toont aan dat naast de dynamiek van 2x 2 meter, of 4x 1 meter,  nog tal van andere opties mogelijk zijn, zoals korte treinen op andere opstelsporen dan lange treinen.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Na lange tijd hebben we weer een heel stuk kunnen ontwerpen!

Het zichtbare deel gaat ip in K-rails zijn, de onderbouw/schaduwstation en grote stukken ertussen in C-rail.

Inmiddels is het schaduwstation zoals dat ook in dit plan staat redelijk functioneel, hier hebben we veel van koploper kunnen leren. Daarom was het tijd om de rest van de baan te ontwerpen.
Het is een baan geworden waar veel gebeurt.
Aan de bovenzijde zien jullie een klimspiraal met aftakking (iets waar ik niet helemaal ben uitgekomen, het is lastig om dit goed te ontwerpen in c rail lijkt het.. of heeft iemand een gouden tip??)
Helemaal naar boven aan die zijde is het grote station. We hebben toch wel een voorkeur voor slanke wissels (staat zo mooi). Hierbij 2 kopsporen gezien daar een draagbalk is van de zolder (natuurlijk elementen staan ook in het echt in de weg).

Hierna een showspoor dat met een brug eindigt in de nog te bouwen berg linksonder. Het spoor dat uit het station rechts gedaald is, is dan inmiddels onder die showbrug doorgereden en mond uit in het 2e station aan de voet van de berg. Deze twee sporen sluiten op elkaar aan en het hoger gelegen rode spoor heeft nog een aftakking de bergen in naar een kopstationnetje (hier komt waarschijnlijk wat sneeuw/ski scenery).

Het stuk bij de draaischijf moet nog verder ontworpen worden maar blijft vrij simpel met wat water en kolen etc.

Vragen die we hebben:
- is er een betere oplossing voor de klimspiraal met aftakking?
- ontstaan er zo voldoende rijmogelijkheden of missen we dingen?
- Of zijn er mogelijkheden om de rijbewegingen wat interessanter te maken?

Hoe dan ook zien we jullie commentaar en tips graag tegemoet! Het wordt een groot project voor ons als opnieuw beginners, maar een uitdaging is ook altijd leuk.

gr.Erik (en Peter)
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
-Erik & Peter:
Mooi grote baan,  :thumbup:
Met een veelvoud van rijmogelijkheden.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Erg leuk ontwerp en dankzij het mega-schaduwstation ook zat variatie in treinen mogelijk, terwijl je ook gewoon met dezelfde trein "boven" rondjes kan blijven rijden (dat is nog wel eens anders bij banen waar na ieder rondje de trein weer in het schaduwstation vedwijnt).
Slechte tip: uit die hindelijke balk moet je gewoon een flinke hoek zagen als doorgang; doen ze in "het echt" ook als er zo'n natuurlijk element (rots oid) in de weg staat. Ik heb dit in mijn jonge jaren -creatief als ik was- ook gedaan; mijn ouders waren niet blij dat de verhuurder op hun kosten een nieuwe balk ging plaatsen toen we ooit gingen verhuizen :? De moraal van dit verhaal: prima oplossing die 2 kopspoortjes :thumbup:
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Op het eerste gezicht zeker een ontwerp dat veel rijplezier biedt. Misschien kan het station iets verder naar het 'zuiden' zakken, verder van de balk af. Tien centimeter is genoeg om een heel inhaalspoor te maken. Misschien is het dan net iets realistischer?
Het (stoom-)depot kent trouwens wel een heel sober sporenplan. Of is het deels gesloopt en huisvest het alleen nog diesel of elektrisch materieel? Dan zijn er geen kolenpark en slakkenputten nodig.
Wordt er wel volop gestoomd, dan zou zou ik zeggen: neus eens rond op het forum en maak er wat moois van! Het zou recht doen aan de zorgvuldige planning van de hele baan!

Groeten,

Peter
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Dank allen voor de reacties!

@ Hanzi: het schaduwstation is inderdaad bewust groot en redelijk simpel gehouden, dit maakt dat de collectie nog even kan uitbreiden voor de rest van de zolder eraan zal moeten geloven.

@ Peter: We zullen zeker even gaan meten of dat niet toch nog mogelijk is.. voor de rest van de baan moet het kunnen. Anderzijds is een kopspoor ook wel weer een leuke toevoeging aan het station en zou het de mogelijkheid bieden om een kopspoor voor de lokale diensten naar het bergdorp te hebben en een kopspoor voor de postdiensten (zo'n motorpost met roco wagonnen blijft toch erg mooi namelijk). Het depot rondom de draaischijf moet nog helemaal verzonnen worden! We gaan vanalles rijden dus er zullen zeker enige voorzieningen aanwezig moeten zijn. Er is inderdaad inspiratie genoeg voor de 'bw' op dit forum te vinden (alwaar ik, moet ik toegeven, al veel meer rondgeneusd, dan gereageerd heb).

Iets wat ik niet goed heb kunnen vinden is een goede oplossing voor de klimspiraal, heeft iemand een goede tip om daar een dubbel uitgaand spoor in te maken zonder dat zo'n rare knik nodig is?

gr. Erik (en peter)
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Als ik het goed begrijp dan is de "knik" onvermijdelijk gevolg van een dubbelsporig uitgaand spoor dat is twee richtingen bereden moet kunnen worden; die twee kruisingen veroorzaken de knik.

Met meegebogen wissels zou die knik veel minder opvallen, maar dat maakt het kruisen schier onmogelijk.

Ik denk dat je of de ontwerpeisen moet laten vallen, of hiermee zult moeten leven. :)
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
ok, na meerdere malen zitten kijken, nakijken zijn we erachter dat het qua rij mogelijkheden op deze manier toch een forse fout kent; je kan in feite maar op 1 manier vanuit het schaduwstation het spoor berijden! er moet dus ergens iets van een omdraaimogelijkheid in... het meest ideaal lijkt ons dit vanuit het schaduwstation direct te zijn. Maar zoals op bijgevoegde grove schets geeft dat wel weer een hoop wissels (en kruisingen) op plekken waar je dat niet wilt (klimspiraal, schaduwgedeelte).
Heeft iemand wellicht een creatieve oplossing voor dit probleem?

gr. Erik en Peter
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Nou, inderdaad, foutje. Je kan niet alleen de baan slechts in 1 richting bereiden, je komt ook nooit meer terug in je schaduwstation als ik het goed zie 8o.
Moet op te lossen zijn... Maar hoe...
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Ik ben nog aan het puzzelen... Ik neem aan dat de buitenbocht stijgt en dus de binnenbocht daalt...
Maar ga je Links of Rechts rijden?
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Als je een dubbelsporige driehoek maakt heb je alle mogelijkheden. Even 180 graden draaien en inpassen:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Dubbele_driehoek_ii.jpg
Of
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Dubbelsporige_driehoek-2.jpg

Beide plaatjes uit "onze" eigen Wiki onder C-rails deeloplossingen.

De kruisingen kunnen gewoon vast zijn (hoeven dus geen wissels te zijn, ze worden in principe alleen rechtdoor bereden).
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Citaat van: Hanzi op dinsdag 06 februari 2018, 05:29:05
je komt ook nooit meer terug in je schaduwstation als ik het goed zie 8o.
Even het totaal plaatje er bij: volgens dit plaatje kom je altijd terug bij het schaduwstation
(dubbelsporig):


Dus ik zie nog niet wat je precies bedoelt. Het duurt wel lang voor je terug bent. Dat lijkt me eigen aan het ontwerp. Misschien kun je met een krabbeltje aangeven wat er fout dreigt te gaan?
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Volgens mij klopt dit inderdaad. Zoals op bijgevoegd plaatje te zien is. Er moet even aangenomen worden dat wij inderdaad rechts gaan rijden trouwens.
Als je een rondje vanuit het schaduwstation rijdt dan kan je niet anders terugkeren in het schaduwstation door in zn achteruit het andere spoor te berijden. Er ontbreekt zogezegd een keermogelijkheid elders op de baan of inderdaad iets in de vorm van een t splitsing waardoor het verkeer in 2 stromen de baan op en af kan..
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
@Jan-Willem:
vanuit het schaduwstation kan je nu niet anders dan doorrijden tot het niveau met de rode sporen, daarvandaan zak je geleidelijk naar de blauwe sporen en kom je terug bij de Helix die je vervolgens alleen weer naar boven kan volgen richting de rode sporen. Je komt dan dus niet meer terug in het schaduwstation.
@Erik & Peter:
Ik zal morgen een schetsje maken hoe dit op te lossen is met een dubbele keerdriehoek. Overigens fijn dat je er nu achter gekomen bent en niet pas als de eerste treinen gaan rijden; het is nu nog relatief eenvoudig op te lossen. Komt goed  :thumbup:
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Hallo Erik en/of Peter Leboulangeur,
bijgaand het schetsje, hiermee heb je alle mogelijkheden die je maar hebben wil denk ik.
:warning: het lastige is, dat jullie aangeven Rechts te willen gaan rijden terwijl er op de spiraal Links (buitenbocht stijgen) gereden wordt. om dit op te lossen heb je in de dubbele keerdriehoek 2 kruiswissels nodig, hetgeen het onnodig ingewikkeld maakt en je bovendien het gevaar loopt dat je tegen de richting in gaat rijden als er eentje verkeerd staat.
wat is er op tegen om overal Links te gaan rijden? als je dat doet kunne er 3 "vaste" kruisingen gebruikt worden hetgeen een stuk overzichtelijker is en waarmee fouten worden voorkomen. Een andere mogelijkheid is om ook op je spiraal rechts gaan rijden, maar dan stijg je dus via de iets steilere binnenbocht.
bij gebrek aan een railplanprogramma is het er even met paint 0.0 ;) ingekladderd, maar deze opstelling moet met wat puzzelen in te passen zijn. zie ook de eerder door mij gegeven links uit de 3-rail Wiki.
en anders zijn er hier op het forum wel mensen die erg bedreven zijn in het ontwerpen met de diverse railplanprogramma's en die misschien even willen helpen.
succes, en met deze aanpassing kan het echt een leuke baan worden!
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Hallo Erik en/of Peter,

De lus, die links ligt wordt heel spannend. Het is namelijk wel een heel kort spoor, die naar onderen moet. Hoe komen jullie uit met het hellingspercentage? Mijn tip zou zijn om de paars gekleurde bocht iets omhoog te trekken, zodat je met het daalspoor er eerst een stuk omheen kan.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
:warning: Ook met je rode sporen kom je qua Links/Rechts trouwens verkeerd uit op je spiraal.

:idea: Ga dus of overal links rijden (en stijg via de minder steile buitenbocht van je spiraal), of overal rechts (maar dan stijg je wel via de steilere binnenbocht).

:arrow: Afhankelijk van wat je kiest zal je de dubbele keerdriehoek ook nog lichtelijk moeten aanpassen.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Wat óók nog een mogelijkheid is, is om alleen het bovenste deel van je spiraal (dus vanaf de keerdriehoek naar het rode spoor) rechts te gaan rijden.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Ha allen, bedankt voor alle input (en vooral hans, fijn dat je zo actief mee denkt)

De stijgingspercentages moeten we inderdaad nog even goed gaan narekenen, ik heb eea al wel berekend en tot nu toe geen grote problemen gezien. Echter, ik kan niet met alle vertrouwen zeggen dat dit voor alle kruismomenten geldt, werk aan de winkel dus.

Het euvel lijkt hem er inderdaad in te liggen dat onze baan bereden kan worden zonder dat je het schaduwstation in moet, maar tegelijkertijd moet het wel mogelijk blijven om van twee kanten het schaduwstation in te gaan en weer te verlaten. Een T-Splitsing in een bepaalde vorm zal inderdaad een optie kunnen zijn, maar ik vrees voor de percentages in die hoek.

Een andere optie lijkt ons toch iets te worden in de zin van een fly-over/under om zo al te veel kruismomenten te voorkomen (eigenlijk zoals in het echt dus). Hiermee willen we iets meer gebruik maken van de ruimte, want eigenlijk hebben we natuurlijk heel veel ruimte en het gevoel bekruipt ons nu dat we dit probleem nu juist in een hele kleine ruimte proberen op te lossen. Het lijkt me ook een stuk bedrijfszekerder dan allemaal kruisingen in te bouwen.

We zullen snel proberen een nieuwe schets met wat ideeën te maken, verdere ideeën zijn uiteraard welkom.

@ Gerrit: welke lus bedoel je precies? linksonder is een brug-dal constructie, die komt goed uit. Rechtsboven moet zoals gezegd nog wel eea opgelost worden...
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Oké, ik ben benieuwd naar de nieuwe plannen, fly-overs zoals in het echt zouden natuurlijk ideaal zijn maar nemen wel heel veel ruimte in beslag denk ik. We gaan het zien.
Het meest lastige is dat er op de spiraal LINKS gereden wordt (buitenbocht stijgen) en op de rest van de baan RECHTS (is dat uitgangspunt in mijn meedenken juist???). Dit veroorzaakt sowieso extra kruisingsmomenten, ook met fly-overs.
Succes met deze uitdagende puzzel!
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Je zou nog kunnen proberen om de 2 keerdriehoeken boven elkaar te maken (1x op niveau blauw en 1x op niveau rood). Scheelt weer 3 kruispunten maar levert mogelijk wel een extra uitdaging qua stijgingspercentages op.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Hallo Erik en/of Peter,

zie reactie 35 de rode cirkel. je moet daar minimaal 64 mm rijtuighoogte + 10 mm railhoogte + plaatdikte dalen.
Re: Nieuw baanplan leboulangeur op zolder
Zo, wij hebben een dag vol meten, plannen en vooral veel Wintrack achter de rug.

Onderstaand het resultaat van dit werk;
De baan blijft nog steeds als geheel te berijden (dus zonder verplicht het schaduwstation in te moeten). Het krappe aspect van een T-splitsing hebben we opgelost door vanuit de eerste stijging uit het schaduwstation een aftakking te maken en die middels een fly-over/under naar het juiste spoor toe te laten lopen. Zo wordt 1 kruising vermeden en is er genoeg ruimte voor stijgen en dalen. Het stuk rechtsonder is qua stijging net aan maar moet rond de 3% blijven. We hebben als minimale hoogte tussen de sporen 10 cm gerekend, dat zou inclusief plaat etc moeten lukken denken we.

Gezien het heel praktisch bleek hebben we besloten op de hele baan links te gaan rijden.

Nu wacht de volgende grote opgave.. het rangeerterreintje bij de draaischijf! Dit is toch nog best een mooi stuk grote tafel, maar het is niet een echt geschikte kandidaat om zo een ontwerp van marklin oid van een mooi 'BW' op te plakken. Dit is toch echt nog wel een puzzelstukje.. als jullie tips/truuks hebben zijn die meer dan welkom. Doel van dit gedeelte van de baan is om mogelijkheden te maken voor rangeerwerk door dit handmatig te doen terwijl koploper de rest van de baan doet. Op een ander moment zou het heel leuk zijn als koploper dit helemaal zelf kan.. maar we weten niet zo goed waar we dan rekening mee moeten houden qua ontwerp (terugmelding, ontkoppelrails?)

Gr Erik en Peter