Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Totstandkoming 3railforum Modulebaan

Gestart door fonzo999 woensdag 14 januari 2015, 23:28:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Totstandkoming 3railforum Modulebaan
Omdat al vanaf mei 2012 in een topic wordt gediscussieerd over een modulebaan, bleek dat een aantal
3railforummers toch belangstelling had voor het realiseren van een 3railforum modulebaan. Omdat er maar
steeds niets van de grond kwam, is in september 2014 het initiatief genomen voor de oprichting van een
"initiatiefgroep" voor het realiseren van deze 3-rail modulebaan.

Wat zijn voor ons de hoofdredenen om te komen tot een 3railforum modulebaan :

a.   aan iedereen (ook zij die thuis onvoldoende ruimte hebben) de kans bieden actief aan modelspoor
        te doen.
b.    het periodiek bij elkaar komen om gezamenlijk te bouwen aan modules maar daarbij ook kennis,
        kunde en materialen betreffende modelspoorkennis uit te breiden cq. te delen.
c.   om naast de gastendag forumleden de kans geven om elkaar te leren kennen.

Op 8 oktober was de eerste bijeenkomst. Aanwezig Ton (Yeoman), Hans (Hans V 200.0), René (Lokkie)
en Alphons (Fonzo999), dit zijn dus de leden van het 3railforum Modulebaanteam

We hebben toen vastgesteld wat we graag wilden realiseren. Dat was een modulebaan H0 die :

a.   gebruik maakt van 3rail en die op termijn ook kan deelnemen aan beurzen en tentoonstellingen.
b.   de grootste gemene deler op het 3railforum als doelgroep heeft.
c.   een uniforme uitstraling heeft en toch de deelnemers maximale vrijheid biedt, dus  vrij in thema,
        en indeling is. Iedereen mag dus op de module bouwen wat hij wil, ook meerdere modules achter
        elkaar, hoekmodules of keerlussen. Zonder verplichting aan kleuren ( behalve    de voorkant
        vanwege de uniformiteit ).
d.     zo weinig mogelijk aanschaf van gezamenlijke middelen vergt, want hoe moet je dat allemaal weer
        regelen, opslaan en bijhouden; wij willen ons juist concentreren op dat waar het om gaat.

Maar belangrijker is onze hoofddoelstelling :

Het periodiek en voor iedereen toegankelijk bij elkaar komen om te rijden, knutselen,
bouwen, verbeteren, materialen uitwisselen, praten maar vooral gezellig met modelbouw bezig te zijn.


Daarnaast vonden we belangrijk om eindelijk eens aan de slag te gaan en hebben we vanaf het begin
gezegd dat we met een bepaald concept willen opstarten, omdat we geen behoefte hadden aan nog eens
een lange periode openbaar discussiëren op het forum. Discussies kun je ook met elkaar voeren als je bezig bent.


We huldigen het principe dat het bouwen aan een module en meedoen in een groepsproces op de voorgrond staat.
Daarom zal iedereen wel een beetje water bij de wijn moeten doen.

We zijn in totaal 4 x bij elkaar geweest en veel onderling gemaild, we hebben ons licht o.a. bij BNLS opgestoken en
bij anderen die ons mogelijk verder konden helpen met allerlei zaken. Daaruit zijn een aantal afspraken gevloeid,
waaronder een  paar belangrijke :

Soort module :
Er is gekozen voor exact dezelfde module als BNLS, waarbij een optische scheiding van de buurman geregeld is door
aan beide zijden een blackbox van 30 cm te maken, waardoor de modules van elkaar gescheiden zijn. Door aan de
buitenkant van deze blackboxen een plaat van 60 cm te zetten, creëer je deze afscheiding.

Waarom deze keuze :
In de 1e plaats vonden we het concept goed. Geen centraal thema, vrijheid in themakeuze en een duidelijke
afbakening van ieders inbreng. Op de 2e plaats vonden we het wiel opnieuw uitvinden niet nodig.

Op de 3e plaats het feit dat de modules zijn afgesloten. Daarom is het noodzakelijk dat bij presentaties op
beurzen etc. de bouwers van de module ervoor staan om belangstellenden te informeren en niet gezamenlijk
op een middenpleintje zitten te praten en te knutselen en belangstellenden  ?aan hun lot overlaten?.

Bovendien geeft het de gelegenheid om, mits de rails op elkaar aansluiten, ook gezamenlijke projecten te doen
met BNLS. Zij zijn per slot van rekening de vijand niet en ze hebben al hun informatie spontaan ter
beschikking gesteld. 

Rijden :
We kozen voor een dubbelspoor met in principe 2 keerlussen ( waarvan er 1 al is toegezegd ) en een blokbeveiliging
met remmodules.

Waarom deze keuze :
Na o.a. de baan van BNLS en hun principe te hebben gezien wilden we in elk geval geen ovalen waar een paar
treinen achter elkaar aan en tegengesteld rijden, maar we wilden ook niet ter plekke actief de treinen besturen.
Eenmaal opgezet moest het rijden en blijven rijden ( storingen en ontsporingen daargelaten ).

Ook wilden we geen computerbesturing want dan moeten we bv. terugmeldingen inbouwen, krijgen we problemen
met de logische volgorde van S88 en daardoor inflexibiliteit met inzet modules en we wilden ook geen loconet etc.
om de instap en de instapkosten zo eenvoudig en laag mogelijk te houden. Bovendien wilden we de eeuwigdurende
discussie over het te gebruiken computerprogramma voorkomen.

Verder vinden we het natuurgetrouw optrekken/afremmen in de huidige tijd wel een must.

Afspraken :
Daarmee ben je gekomen bij het punt dat er afspraken gemaakt moeten worden, daar ontkom je niet aan.

Eenvoudige vast te stellen waren o.a. grootte, hoogte, railhoogte, railsoort, railafstand, plaats van de rail,
railovergang, kleur voorzijde, en rijrichting.
Volkomen vrij zijn : thema, verlichting, bovenleiding en seingebruik.
Wat lastiger te realiseren zijn : besturing, beveiliging en electrische aansluitingen. Daar is dan ook het meeste
tijd aan besteed.

We kwamen daarbij tot de volgende afspraken :

Rijstroom :   
Die moest digitaal zijn, maar omdat we zo weinig mogelijk gezamenlijk willen aanschaffen,    moet de centrale die
dit levert dus door modulebaan leden ter beschikking worden gesteld.
Aangezien we een 3railforum met een Märklin achtergrond zijn, moet de rijstroom dit in 1e instantie geleverd
worden door een apparaat wat MM1, MM2 en MFX in zich heeft.  Daarbij hebben we in de  initiatiefgroep de
keuze van het protocol heel duidelijk besproken en zijn we uitgegaan van het feit dat DCC rijden op het forum
niet de grootste gemene deler is. Voorts zullen een aantal DCC rijders best over locs met een multi-protocol
decoder beschikken, dan heb je geen probleem. 
Daarmee denken we de grootste gemene deler van het 3railforum wel te pakken te hebben.

Op de module is e.e.a. geregeld door een ringleiding rood en bruin t.b.v. rijstroom met voorgeschreven stekker.


Beveiliging :
Omdat we verkeer wilden met sneller en langzaam rijdende treinen die niet op elkaar knallen en die netjes
afremmen en optrekken, hebben we besloten om de module te beveiligen met een rem- en stoptraject en met
( naar keuze van de bouwer ) een sein ja of  nee.  Voorwaarde daarvoor is een stroomimpuls bij het inrijden
van de module.
Geen massa-impuls, want dat geeft beperkingen ( o.a. de vorm van de rail want sommigen willen wellicht met
een bocht beginnen die niet voldoet aan de boogstraal van een standaardcontactrail ). Isolatie van een stukje
spoorstaaf zou ook kunnen, maar dat kan een duurcontact veroorzaken. Impulsen door reedcontacten en Hal
sensoren ed. zijn we geen voorstander van omdat dan het rijdend materiaal met magneten uitgerust moet worden
en dat wil niet iedereen. Iedereen is vrij de rem- en stopmodule te bouwen naar eigen inzicht als die maar
reageert op 2 aangeboden stroomimpulsen en de trein laat stoppen.
Per module heb je dus 2 remmodules nodig, 1 voor elke rijrichting. Aan beide zijden dienen de draden afgewerkt te
worden op een voorgeschreven 4 polige stekker / contrastekker. Om langere blokken te kunnen maken en daardoor
met langere treinen te kunnen rijden, is een 4-aderig snoer benodigd met voorgeschreven stekker / contrastekker,
waardoor een module kan worden overbrugd en qua stoppen uitgeschakeld.

Dat we daarbij een categorie rijdend materiaal uitsluiten die niet goed op deze remmodules  reageren is ons bekend,
maar dat is een keuze en dat moet dan maar.

Welke materialen zijn benodigd ?

Module :
We noemen het steeds module, maar we kunnen beter spreken van een inbreng. De netto module is een bak met
de afmeting 120 x 56 cm die staat op 4 poten. Verder bestaat de inbreng uit een achterwand van 120 x 60 x 4,
een fries (dak zo u wil) van 120 x 55,1 X 12,  2 black boxen van 30 x 60 en een daartoe bestemde voorplaat van
60 x 60. Daardoor is de totale inbreng 1.8 meter lang en bevat 3.6 mtr. rail. De aansluitingen van module op module
worden dus in de blackboxen geregeld en zijn voor het publiek niet zichtbaar.

Een compleet  gezaagde en deels gebouwde complete module is incl. montagemiddelen, te verkrijgen bij Alphons voor
? 145,00. Je hoeft dan niet meer te lijmen, boren etc., alleen de componenten maar in elkaar zetten en schilderen
a.d.h.v een duidelijke bouwtekening.

Bestellen bij onze leverancier moet in een veelvoud van 3, dus over levertijden kunnen we nog niets zeggen.

Bij de module worden alle stekkers ( 2-polig, 4-polig ), 4 meter snoer t.b.v. ringleiding ( 2 mtr. rood en 2 mtr, bruin )
en de eerder genoemde 4-polige overbruggingskabel meegeleverd. Voor info stuur Alphons een PB.

Remmodule :
Eventueel zijn voor ? 23,00 de 2 kant en klaar gebouwde modules te verkrijgen speciaal afgestemd op de
geleverde stroomimpuls.  De remmodule heeft ook een extra relais voor sturing van een sein.
Wil je een bouwpakket kan dat ook. Voor info stuur Alphons een PB.

Op het forum is in overleg met Sacha een aparte ruimte gemaakt om alles m.b.t. de modulebaan op het forum
te delen. Je vindt hier o.a. deze post,  de normen/voorschriften, de tekeningen van de module en de electrische
schema's. Om degene die een module willen bouwen de gelegenheid te geven hun kunsten te vertonen is er een
apart bouwtopic. 


Tot slot nog 2 dingen :

Op dit moment starten wij als initiatiefgroep met deze afspraken. Kun je je erin vinden dan zien we
je uiteraard graag als deelnemer toetreden. Heb je aanvullende vragen, stel ze. Laat je vooral niet uit het veld
slaan als je denkt dat je met jouw middelen niet kunt meedoen, iedereen kan meedoen


Wij hebben niet de pretentie alles tot in de kleinste details te hebben uitgeregeld en bedacht; e.e.a. zal zich
gedurende het traject best nog lenen voor veranderingen,  maar wat we belangrijk vinden is starten en meedoen.



Om een voorbeeld gebouwd te zien, zie het voorbeeld van Walter:



Voorbeeld gebouwde module, met toestemming van Martin ( Milocomarty ) de fotograaf en ontwerper van de module. Let wel, hier komt dus nog een blackbox aan de andere kant ook.