Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet

Gestart door MarcRaad maandag 16 januari 2017, 00:32:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Bij een poging een nieuwe ESU LokPilot Basic decoder in een M 3000 stoomlocje DB 89 028 in te bouwen en met de ESU LokProgrammer (met nieuwste software update) in te stellen loop ik tegen een vreemd probleem aan.
Ik heb eerder al een twintigtal locs omgebouwd, maar om allerlei extra vragen te voorkomen, hierbij even de uitgevoerde acties.
Heb de oude schakelapparatuur uit de loc gehaald, de loc goed schoongemaakt, de motor omgebouwd door de condensators aan de borstels te verwijderen en er een passende permanente magneet in te bouwen, een nieuwe sleper onder de loc gezet, nieuwe borstels er in, de loc gesmeerd en met een gelijkstroompje direct op de borstels getest. Daarbij liep de loc prima.
De minimaal noodzakelijke LokPilot Basic decoder draden overeenkomstig de beschrijving aan de loc gesoldeerd (zie foto's) rood aan de sleper, zwart aan de massa, grijs en oranje aan de borstels.
Alle aansluitingen voor de zekerheid doorgemeten op sluiting en verbinding. Alles OK.
Loc op de rollenbank gezet, deze op de ESU LokProgrammer aangesloten en het programma op de PC gestart.
De decoder werd niet herkend. Alles nogmaals doorgemeten. Meet 18 volt wisselspanning op rode en zwarte aansluitingen van de decoder, maar de LokProgrammer kan de decoder data niet inlezen en meld "The detected decoder is not supported".
De decoder weer los gesoldeerd en op eenzelfde wijze in een M 3075 diesel loc gesoldeerd.
Deze ook op de rollenbank getest. Werkte prima. Decoder daarmee voor de M 3000 ingesteld en er weer uit gesoldeerd.
LokProgrammer met deze instellingen aan laten staan en de decoder weer aan het M 3000 stoomlocje gesoldeerd.
Locje weer op de rollenbank gezet, maar doet niets en wordt weer niet herkend.
Benieuwd of er iemand is met een zelfde ervaring en / of oplossing.

Marc
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
De motor loopt zonder decoder wel? (op een batterij of aan een DC spanningsbron)

Sluit eens een lampje aan.En kijk of je die wel kunt schakelen.
Als je decoder in een andere loc het wel doet moet er toch nog ergens geen contact zijn.
Zonder motor die eraan hangt kun je hem niet uitlezen.

Robin
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Hi Robin,

Dank voor je weer eens snelle reactie.
Ik heb de motor voordat ik de decoder er op aansloot getest met een gelijkstroom van 12 volt direct op de borstel aansluitingen en daarmee draaide hij prima.
Heb wel eens ergens gelezen dat de decoder alleen uit te lezen is als de motor ook aan de decoder aangesloten is, dus heb ik dat ook gedaan, maar hielp helaas niet.
Heb het frontlicht van de loc nu ook aangesloten, maar hielp niet.
Of bedoel je een lampje op de motor borstels aan te sluiten ?

Gr. Marc
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Je kunt even een lampje parallel op de borstels zetten.
Dan zie in ieder geval of er spanning op staat.
Dat bedoelde ik niet maar is wel een idee.

Maar als je een lampje niet aan of uit kunt zetten zit er toch ergens een kabelbreuk of slecht contact.
Zet eens een snoertje met de massa ergens op je loc chassis.
En eventueel een tweede  op je rode draad.

Dan weet je of het probleem aan je stroomafnamekant of aan de motorzijde zit.
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
kan je de decoder aanspreken op adres ? Geprobeerd met oude versie programma ?
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Er is een versie van de software voor de versie 4 decoders en een versie voor oudere decoders, die moet je hebben.
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Citaat van: MarcRaad op maandag 16 januari 2017, 00:32:03

De decoder weer los gesoldeerd en op eenzelfde wijze in een M 3075 diesel loc gesoldeerd.
Deze ook op de rollenbank getest. Werkte prima. Decoder daarmee voor de M 3000 ingesteld en er weer uit gesoldeerd.
Marc
Heren, lezen is een vak....
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
 @citaat2 :thumbup:
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Je hebt inderdaad 2 verschillende software programma's.
Voor 3.0 kan je dus ook het oudere programma gebruiken.
Daar zit dus wel verschil tussen de programma's.
Dit probleem zou eigenlijk niet kunnen als hij in de ene wel , en in de andere niet werkt.
Of er zit echt iets niet lekker bij het stoomlocje.
Slecht contact - vuil - zijn allemaal puntjes die aandacht moeten hebben.
I principe moet hij het gewoon bij beide locs doen.

Mvg: Alex
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Is de massa aansluiting wel oke?
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Kijken, voelen.......  draadje los ?
Nieuwe koolborstels gemonteerd ?
Rotor ietsjes draaien misschien maakt ie net ff geen contact.  :idea:

groet
Harald
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Smoorspoeltjes naar de motoraansluitingen kunnen het verschil al maken...
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Iedereen tot zover alvast bedankt voor het meedenken en de suggesties. Hier nog een paar bevindingen.
De decoder werkte prima met het v4.0 programma toen ik deze ook even in een andere loc aangesloten had.
Dat kan het probleem dus niet zijn. Heb het overigens ook met de oude versie geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat.
Wat de bedrading betreft heb ik alles grondig doorgemeten op verbinding en eventuele sluiting. Alles OK.
Heb voor de zekerheid ook met draden met krokodillenklemmetjes extra verbindingen gemaakt, doch zonder resultaat.
Hoewel de motor prima liep met een gelijkstroom direct op de borstel aansluitingen, zet ik nu toch vraagtekens bij het contact van de koolborstels met het anker en ga daarom Robin zijn suggestie om een lampje op de borstels aan te sluiten eens uitproberen.
Ik houd jullie op de hoogte.

Gr. Marc
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Nu is TAMS geen ESU, maar ik meen me te herinneren dat bij TAMS het programmeren van decoders alleen maar met een op de decoder aangesloten lampje mogelijk was, is dit hier ook niet aan de hand??

Ti's maar een suggestie.
ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet - Opgelost
Probleem opgelost.
Zoals ik eerder aangaf waren er twijfels over voldoende contact tussen de koolborstels en het anker.
De koolborstels daarom één voor één met een tandenstoker aangedrukt gehouden terwijl ik de programmer de decoder uit liet lezen. Dit gaf bij één van de koolborstels resultaat.
Het bleek bij nadere inspectie dat het veertje dat de koolborstel aangedrukt houdt wellicht ooit een keer te ver naar buiten getrokken geweest is, waardoor dit te slap geworden is en te weinig druk uitoefende.
Had gelukkig nog een zelfde motordeksel liggen van een loc die ik voorheen naar hoog vermogen had omgebouwd.
Dit motordeksel er op gemonteerd, bedrading aangesloten en getest.
De programmer herkende de decoder nu meteen en de motor loopt prima.
Achteraf dus eigenlijk een eenvoudig probleem waar je makkelijk overheen kijkt en wat me uiteindelijk heel wat uurtjes gekost heeft om de oorzaak te achterhalen, waarbij de tip van Robin me het meest op de goede weg geholpen heeft.
Iedereen overigens dank voor het meedenken en de suggesties.

Marc
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
@MarcRaad Tip voor een volgende ombouw: controleer eerst of de loc analoog werkt, dan voorkom je het probleem dat nu is opgetreden.
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
 @citaat Goede raad, maar dan moet je wel beschikken over een analoge besturing 8)....
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
 @citaat Wilco, jij hebt het door  :thumbup:  ;)
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Beste Dick,

Zoals je in mijn oorspronkelijke verhaal hebt kunnen lezen, heb ik de loc in eerste instantie met een gelijkstroompje direct op de borstels getest. Dat is eigenlijk hetzelfde als analoog testen en je hebt er geen analoge apparatuur voor nodig, want een 9 volt batterij en een paar draadjes zijn voldoende.
Het frappante is dat de loc het toen (toevallig) wel deed, anders had ik het probleem wellicht meteen gevonden.
In de elektro wereld is het nu eenmaal zo dat problemen die zich soms wel en soms niet voordoen, de lastigste zijn om op te sporen.
Overigens toch ook bedankt voor jouw tip.

Gr. Marc
Re: ESU LokProgrammer herkend LokPilot Basic decoder niet
Hi Marc,

Je gaat in je reactie voorbij aan de gouden stelregel voor ombouw naar digitaal: eerst analoog testen op testspoor of alles functioneert. Zo kan je nagaan of er electrische (motor/contacten/verlichting etc.) en/of mechanische ( aandrijving) problemen zijn.
Deze eerste teststappen overslaan kan er soms toe leiden dat problemen pas in een later stadium ontdekt worden en dan flink wat extra zoekwerk opleveren en mogelijk wordt pas dan duidelijk dat ombouw extra werk of geen bevredigend eindresultaat oplevert.