Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom

Gestart door Merc_A zondag 15 januari 2017, 22:57:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Dag allemaal,

Het is alweer een tijd geleden dat ik op het 3railforum wat gepost heb.
Ik ben dan ook een zeer incidentele spoor1-rijder, of beter gezegd: Märklin Maxi.

Ik gebruik mijn Märklin Maxi trein primair als decoratieve spoorbaan om een racecircuit. Het slotracen is de hoofdzaak, de trein is een heel fijne extra om de baan mee aan te kleden.
De interactie tussen racewagens en rondtjoekende Maxi trein is een lust voor het oog.
Daarbij is het natuurlijk ook fijn om mijn Maxi materieel zo eens per jaar eens rond te kunnen zien rijden. Ik heb in de afgelopen 10 jaar toch stilaan een hele Maxi collectie verzameld.

Misschien vinden jullie het leuk om wat van de baan te zien? Ik geef er een beschrijving bij.


Als eerste het bouwplan. Elk jaar leg ik in de kerstvakantie in de woonkamer een tijdelijk racecircuit aan. Het moet dus passen in de ruimte, dat levert een bouwvlak van ca. 1,6 x 4 meter.
De racebaan is een digitaal draadloos systeem van Scorpius, waarbij je met zes auto's tegelijk op een 2 sporenbaan kunt racen. Middels wissels kun je andere auto's inhalen en/of de ideale rijlijn volgen over het circuit, om zo de snelste rondetijden te rijden. Van diverse merken digitale racebanen (Scalextric, Carrera, Ninco) heb ik de wisselbaanstukken omgebouwd en voorzien van electronica om draadloos met de pc en auto controller te kunnen communiceren. Daarna heb ik de wisselbaanstukken ingebouwd in het goede oude Fleischmann baansysteem. Mijn baan is dus een mix van jaren '70 Fleischmann Auto Rallye (wie herinnert zich nog de bladzijden achterin de jaarlijkse Fleischmann treinencatalogus) en modern wifi-digitaal racen over beide sporen.


De bouw duurde een aantal vakantiedagen (zo breng ik dus de kerstdagen door)...
De tafel is bedekt met 10 mm. dik polystyreen. De baanstukken zijn daar opgelegd en het piepschuim daaronder uitgesneden en verwijderd - Zo is de baan verdiept en vlak met het piepschuim komen te liggen - en hebben de bochten mooie slipstroken om de auto's te kunnen laten driften in de bochten.


...Maar uiteindelijk was ie af! Alles wat je ziet is tijdelijk, en dus is de baan van goedkope eenvoudige materialen gemaakt: piepschuim, golfkarton, duct tape en papier.
Naast een spoorbaan rondom heb ik de baan vervolgens voorzien van verlichting: draadloos bedienbare led-snoeren die een feestelijk effect geven en de baan mooi aanlichten in het donker.
Tevens staan er drie prachtige vintage schaal 1:32 gebouwen van de firma Herpa in het circuit: een hoge perstoren, rastätte en raceleiding-gebouwtje.


De trein heeft zoals gezegd primair een decoratieve functie. De spoorlijn ligt verhoogd als een ruime lus buitenom de baan, met in het midden een korte doorsteek. Ik kan dus twee cirkels rijden, en is er plaats voor twee treinen tegelijk. In de praktijk gebruik ik de middelste doorsteek als parkeerspoor, daar staat dan trein 1 als nr. 2 zijn rondjes rijdt.
Deze spoorlus steekt krap tussen twee bochten door. Om de auto's te kunnen laten slippen - en niet hun wielen stuk te rijden op de bielzen - heb ik tussen de rails wat goudband gips aangebracht en vlak gestreken. Zo kan de trein á la een overweg langsrijden maar de auto's ook over de rails driften.


Momenteel heb ik twee treinen rondrijden, digitaal op het prehistorisch oude maar degelijke Delta systeem. Ik bedien de treinen met de Delta-handregelaar, handig want dankzij de telefoonkabel tussen handregelaar en trafo heb ik speelruimte en ben ik niet gebonden aan de regelaar op de trafo.
Op deze foto mijn enige niet-Maxi Spoor 1 materieel: een Kleine Köf locomotor die een  vintage Märklin platte boordwagen c.q. auto-wagon rondtrekt. De auto's horen bij de wagon, die zijn van het oude Märklin Sprint en werden met de wagon meegeleverd.
De Köf rijdt fantastisch, kan superlangzaam kruipend rijden, corrigeert en behoudt zijn snelheid bij hoogteverschillen en is voorzien van prachtige verlichting die met de rijrichting meeschakelt. En dan heb ik het nog niet over wat het ding allemaal kan als ik niet Delta maar digitaal zou rijden met alle F functies (motorgeluid, hoorn, etc.) - maar die functies werken niet op Delta helaas.


Als tweede trein rijdt een stomende Maxi-diensttrein zijn rondjes: de tijdloos mooie blauwe Maxi Rössle stoomloco met vrolijk puffende rookgenerator, daarachter een hoge boordwagen waar de wd40, SR24 en andere baanonderhoudspullen worden bewaard. Daarachter nog voor de sier (maar in stijl met het thema) een Olex tankwagon en nog een caboose voor het personeel om de baan op orde te houden!

Zo brachten wij dus de kerstvakantie door :-)
De baan is helaas tijdelijk, begin februari breek ik alles weer op en verdwijnt alles weer tot de volgende kerst in de dozen.

Voor wie nog wat bewegende beelden leuk vindt:
Dit is een film van de racebaan toen de trein nog niet lag:


En dit een kort filmpje van de treinen die hun rondjes rijden rondom de baan.


Veel kijkplezier!

Merc
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Oeps, excuses... Realiseer me nu pas dat dit beter bij 2-rails baanbouw had kunnen staan, ipv nu in de 2-rails modellenafdeling! Is dit nog te verhuizen, of kan ik beter zelf hier wissen en daar herplaatsen?

Merc
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Merc,

Bij deze staat hij aldaar.
Leuke combinatie van een racebaan met een trein erbij :thumbup:.

Mvg, John
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Haaa fijn, dank John!  :thumbup:

Merc
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
 :) Heel erg gaaf om te zien, heerlijk racen en treinen laten rijden, mooier als dit word het niet gauw. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Toch fijn dat wij mannen zo lekker jongens  kunnen blijven. :D

Dirk-Jan
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Leuke filmpjes Merc! Dat digitaal racen ziet er ook gaaf uit, met 8 man tegelijk! De inzetters zullen het wel druk hebben. Rijden jullie dan met Scalextric digitaal auto's?
Ik heb Marc S van het Souterrain (http://marcstouten.blogspot.nl/) al diverse keren gewezen van de toegevoegde waarde van een spoorlijn op een racecircuit, zal hem toch nog een keer het linkje naar jouw filmpje sturen, voor het geval hij deze zomer toch weer besluit een nieuw circuit te bouwen.

Vriendelijke groet,

Frank
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Dank voor de reacties!

Ja Dirk-Jan, en dan te weten dat de trein aanvankelijk als bier-en-nootjes-express was gedacht, een spoorlijn tussen de keuken en het circuit (in de hoge boordwagen past precies een Warsteiner). Op de bouwtekening linksonderin stond het vertrekpunt al ingetekend. Maar ik moest dan zo'n lange daalspiraal maken van de tafel naar de grond, dat bleek ondoenlijk.

Ja die baan van Marc Frank... Pfew! Hij zou ook nog een spoor 0 baan kunnen doen, 1:43 scheelt een stuk in de grootte en zie je qua schaalfout niets van als de treinen niet te dicht op de baan komen te rijden. Spoor 1 treinen zijn getrouw op schaal 1:32, maar toch ontzettend groot als je ze naast 1:32 auto's ziet. Ik heb wel om deze reden voor Märklin Maxi gekozen: precies de goede schaal en 2e hands toch nog redelijk betaalbaar.

We rijden wel met scalextric wagens, maar niet scalextric digital - het systeem is Scorpius Wireless digital: stroom via de rails, maar gasgeven en inhalen via 2,4 GHz wlan tussen auto's, wissels, controllers en USB dongle / RMS op de pc. Ik heb 6 digi controllers dus maximaal 6 coureurs tegelijk, maar Scorpius kan er 24 tegelijk "handelen". Voor meer info zie http://www.scorpiuswireless.com
Het is totaal anders slotracen dan analoog met een bekabelde regelaar zoals vroeger...!

Merc
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Herstel, er passen 4 Warsteiners in!

https://youtu.be/-1qAmwpCsO4
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Ik zal Marc eens op het spoor van Marklin maxi en Scorpius zetten, maar ik vrees dat de investering in wissels, decoders en regelaars, wel invloed hebben op zijn enthousiasme.
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Ja, het kost wel wat   :-( maar het plezier is navenant  :D

En hoe zit het met je eigen trein + racecircuit aspiraties Frank...?
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Heb hier een jaar een vast circuit gehad, maar daar werd zo weinig gebruik van gemaakt dat ik die afgebroken heb. Een paar keer per jaar bouw ik een Ninco circuit op, maar meestal race ik bij anderen, in het verleden bij Steffer, laatste jaren bij Marc. Maar ik wil best bij je langs komen voor een racegebeuren  ;)
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom

Hoi Merc,

Nostalgische racebaan-herinneringen wellen op  :P
Dikke pret en reuzegezellig  :thumbup:

Dat moet ieder jaar een feest zijn om op te bouwen en er een maand mee te spelen !

De Afrikaanse - en ook Big Bill Broonzy's muziek maken het helemaal compleet  :thumbup:

Bedankt voor het plaatsen van het verslag en vooral ook de filmpjes !

Grtz Tony
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Dank voor de reacties!
Ja Tony, het is idd een groot plezier een maand lang, ik nut het ten volle uit :-)
En Frank, als je een potje wilt komen racen ben je welkom hoor, neem je Marc en wie er nog meer tot je vaste raceclubje hoort maar mee - de baan ligt nog een paar weken voordat ik alles weer opbreek.
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Hoi Merc,

Je hebt een pb......  ;)



Vriendelijke groet
Frank
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Dit topic doet het bloed weer kriebelen. Ergens op zolder staat nog een doos met old skool scalextric spullen. Toch nog eens gaan kijken wat er zoal in zit. Wordt vervolgd.........
Re: Mercs nieuwjaarsracecircuit 2017 met Spoor 1 trein rondom
Ha dat vind ik leuk Dick :-) oppoetsen en rijden maar!
Euhh Frank, ik zie niks qua pb...?

P.S. Gevonden :)