Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aanschaf oude trafo ?

Gestart door Neo zondag 15 januari 2017, 00:15:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2012

offline
Aanschaf oude trafo ?
Dag allemaal,

In hoeverre kan het kwaad, dat ik voor mijn programmeer-en probeerbaantje oude trafo's gebruik
van 220 volt i.p.v. 230 ? Uiteraard wordt alles apart geschakeld zodat wlssel- en gelijkstroom elkaar niet in de weg zitten. Gaan oudere trafo's eerder stuk ? (Afgezien van de leeftijd natuurlijk) Voor de digitale aansturing wordt natuurlijk alleen de daarvoor geschikte voeding gebruikt (Zie ander draadje op dit forum)
Ik stel deze vraag omdat ik constateerde dat 2e hands schakelbare trafo's, die wel het predicaat 230 hebben ,AC zowel als DC, nogal duur zijn...

Greetz

Neo(Gijs)
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Zet je daar dan een booster achter?

Of wat zijn je plannen precies.

Robin
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Als je ze nog moet aanschaffen, dan neem je het beste een (of meerdere) van het type 6647, verkrijgbaar voor 15 á 25 Euro per stuk.
Deze levert ca. 2 Ampere.
De oude, (meestal metalen) blauwe trafo´s laat je het beste waar ze zijn; ze zijn veel te oud en zijn eigenlijk niks meer waard.
Tevens zijn deze niet gemaakt voor loc´s met een decoder maar voor loc´s met een omschakelrelais.
Als je pech hebt, blaas je de decoders op met een veel te hoge omschakelpuls, omdat een decoder geen belasting meer vormt voor die spanning.

Als je het zeker wil weten, dan meet je de onbelaste (omschakel-) uitgangsspanning met een universeelmeter, dat is wat de decoder ook voor zijn kiezen krijgt.
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Hoi,

@Hero en Huub, nee ik zet er geen booster achter, de plannen zijn, om wisselend alnaar behoefte, loks die ik koop te testen. Dus het gaat om oude wisselstroomlocs, gelijkstroomlocs en locs met een decoder die natuurlijk een ander soort voeding krijgen dan de eerste twee. Voor de laatste grbruik ik de 60101 of de 60061. Het spreekt vanzelf dat de juiste voeding voor de juiste locomotief wordt gebruikt en dat niet doorelkaar kan worden gehaald.

Greetz

Gijs
Re: Aanschaf oude trafo ?
Keesoldscool
gast

Re: Aanschaf oude trafo ?
Hallo Gijs,

220 of 230, daar zit niet zozeer het probleem. Dit betekent alleen maar, dat theoretisch de uitgaande spanning ongeveer 4% wordt verhoogd en in de praktijk net aan 2. Het is meer, dat de oude trafo's niet de beveiliging hebben van de moderne, Daarbij hadden oude trafo's spoelen van koperdraad en over de wikkelingen van de spoel een afnemer. De afnemer maakt een slijtspoor over de wikkelingen heen, dus is het aannemelijk dat koperslijpsel de draden van de wikkelingen gaat verbinden en de trafo eigenlijk kort sluit. Dit geldt zeker voor de oude blauwe metalken trafo's, maar ook voor de blauwe met kunststof behuizing.
De CS en MS hebben elektronische spanningsregelaars en hebben dat probleem niet.

Het is aan jou om de keuze te maken. Ik zelf zou kijken of ik niet een MS tweedehands op de kop kon tikken.
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Dag Cor,

Bedankt voor jouw heldere toelichting.
Kun je een gelijkstoom- of wisselstroomloc bedienen via een oude MS ?
Ik heb nog een 18 volts trafo en die is wel geschikt voor 230, denk ik ..
Blijft dan natuurlijk nog het probleem met de gelijkstroomvoeding..
Is daar een oplossing voor ?

Greetz

Gijs
Re: Aanschaf oude trafo ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Voor de duidelijkheid. Als je met de MS een mobile station bedoeld, daar kan je geen analoge locs mee aan sturen.
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Mijn handelaar vertelde mij, dat al verschillende nieuwe locs met de nieuwste Märklin decoders (mLD3/mSD3) terug waren gekomen met kapotte decoders, waarbij met blauwe trafo's de richting omgeschakeld was.
Die kunnen er ook dus niet goed tegen...

Ik gebruik de blauwe trafo's alleen nog voor verlichting.

Groet, Paul
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
@ Paul.
Ik ben ook echt niet van plan om de "blauwe trafo"- voeding op een met decoder uitgeruste loc te gebruiken. Voor alle duidelijkheid : Elke loc krijgt op de programmeer- proefbaan alleen die voeding die daarvoor geschikt is. Dus een gelijkstroomloc gelijkstroom enz. enz.

@Olav
Ok, dat valt dus af  :-(

@Jodokus
Idd, vreselijk lastig.

Greetz

Gijs
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Die ga je toch zeker niet aanschaffen als je al een 6647 trafo voor 15 á 25 Euro kan kopen ?
Die 6647-trafo´s staan met tientallen op internet/ebay te koop.
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Ik zou ze rustig wel kopen (en heb dat ook gedaan), maar ik rij analoog.
En ik gebruik ze niet om de rijrichting om te schakelen.
Ze zijn ook prima geschikt als gewicht op verlijmde oppervlakken bij het drogen.

Daarnaast kun je ze prima gebruiken om gelijkstroom mee op te wekken (met wat aanpassingen), en tja voor die prijs kon ik het soms niet laten. Dat geldt niet alleen voor de blauwe van Marklin, maar ook de blauwe Temsi, de blauwe Titan. Ik heb zelf geen enkele witte of grijze Marklin trafo. Pure Blue!

Zo zie je maar, ieder wat wils.

Wat ik wel heb, zijn 2 rode Kleinbahn trafo's voor 2-rail. Dat zijn sterk onderschatte trafo's uit pak 'm beet 1982. Ze leveren pulserende gelijkstroom, en oude analoge (alstrohm) 3-rail Marklin-locs zoals de 3013 en de 3050 rijden daar fantastisch goed op: ze kunnen gelijkmatig kruipen en rijden met volstrekt betrouwbare snelheden over wisselstraten. Ik heb ermee dingen zien gebeuren die officieel alleen met digitale locs zouden kunnen.

Ik snap dan ook totaal niet waarom lastregeling met oude analoge locs een probleem zou zijn zoals de website van Tams recent beweerde. Dat lijkt mij een broodje aap verhaal.
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Volgens mij hebben die oude Kleinbahnregelaars wel pulsregeling maar geen lastregeling. Dat zijn verschillende dingen. Analoge loks gaan beter rijden met pulsregeling, ook als ze een veldspoelmotor hebben. Ik bouwde de regelaars vroeger zelf. Aan pulsregelaars kan je lastregeling toevoegen, maar de meeste analoge pulsregelaars hadden dat niet. Het moet eigenlijk voor ieder motortype apart zijn ingesteld, vandaar. En een veldspoelmotor is er echt niet geschikt voor.

Maar goed. Als de trafo's nog moeten worden gekocht zie ik geen reden het oude blauwe spul te kopen. Tenzij je aan de kleur blauw verknocht bent natuurlijk.  :)
Re: Aanschaf oude trafo ?
BlueTrain
gast

Re: Aanschaf oude trafo ?
Citaat van: Keesoldscool op zondag 15 januari 2017, 11:11:52

220 of 230, daar zit niet zozeer het probleem. Dit betekent alleen maar, dat theoretisch de uitgaande spanning ongeveer 4% wordt verhoogd en in de praktijk net aan 2. Het is meer, dat de oude trafo's niet de beveiliging hebben van de moderne, Daarbij hadden oude trafo's spoelen van koperdraad en over de wikkelingen van de spoel een afnemer. De afnemer maakt een slijtspoor over de wikkelingen heen, dus is het aannemelijk dat koperslijpsel de draden van de wikkelingen gaat verbinden en de trafo eigenlijk kort sluit. Dit geldt zeker voor de oude blauwe metalken trafo's, maar ook voor de blauwe met kunststof behuizing.

Sorry, maar dit is kennelijk een verhaal van horen zeggen, i.p.v. weten/meten/eigen ervaring. Nog nooit een blauwe Märklin geopend?
Een afnemer die over de spoelen schuift om de rijstroom te regelen? Dat moet dan wel één uit de jaren dertig of veertig zijn geweest?
De rijspanning in een "blauwe metalen Märklin trafo" (6117) wordt geregeld via weerstandsdraad waar een "afnemer" overloopt.
Die loopt echt niet over de secundaire spoel, zoals hier gesuggereerd wordt: het verhaal over koperslijpsel e.d. is dan ook kul!
En 220 of 230 Volt maakt wel degelijk uit: recent gemeten aan een 6117: Ingangsspanning: 229/230 Volt, rijspanning O - B wordt
dan 7,7-19,2/19,3 Volt. i.p.v. 6-16 Volt. De "overspanning" maar liefst 30,8/30,9 i.p.v. 24 Volt, lichtspanning O-L uiteraard 19,2/19,3.
De uitgangsspanningen zijn dus veel hoger (19 resp. 27%) dan de 5% die je zou verwachten door de verhoging van 220 naar 230 Volt.
Waarom dat zo is, geen idee, het aantal windingen blijft immers gelijk....

Mvg, Willem 
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Tja Willem,

Jouw metingen kloppen wel ongeveer, maar je hebt in de eerste plaats geen vergelijkende meting bij 220 Volt zoals al gemeld.

Een trafo is een van de eenvoudigste componenten in de elektronica om aan te rekenen.
De grootte van de kern is bepalend voor het aantal windingen per Volt; hoe groter de kern, hoe kleiner het aantal.
Maar ga voor de eenvoud even uit van 1 winding per Volt.
Wil je een trafo van 24 Volt, dan moet je theoretisch in de oude situatie 220 windingen primair leggen en 24 windingen secundair.
Ga je nu naar 230 Volt dat kan je nu zeer gemakkelijk uitrekenen wat er uit de secundaire aansluiting komt:

230 gedeeld door 220 maal 24 is 25,09 Volt.
Dit is helemaal niet die 33 á 34 Volt die ik ooit gemeten heb aan zo´n zelfde trafo.

Daarvoor zijn een aantal redenen:
De opgegeven spanningen zijn bij vollast gemeten door de fabrikant, de nullastspanning is dus hoger.
Hoe kleiner de trafo hoe groter het verschil tussen nullast en vollast. Je hebt het over een 16 VA trafo, dat is al erg klein.
Kleine trafo´s hebben dunnere wikkeldraad en die heeft weer meer weerstand - meer verliezen.
De 24 Volt-aansluiting is niet gemaakt om er precies 24 Volt bij nullast uit te krijgen, maar moet een omschakelrelais van voldoende spanning kunnen voorzien.

Verder heb je het over weerstandsdraad ?

Genoeg redenen om eens over na te denken  :)

grv Huub
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Iedereen heeft het recht om het wiel opnieuw uit te vinden.
Ik hoop altijd weer dat er een paar spaken extra aan toegevoegd worden.

Blauwe trafo inruilen. Draadje uit 2009
Regelbare trafo. Ook wel aardig
Re: Aanschaf oude trafo ?
BlueTrain
gast

Re: Aanschaf oude trafo ?
@robbie103:

Helaas heb ik idd die metingen over 220 Volt niet. Dat laat zich niet zo maar even genereren.
En de tijd terugzetten helpt ook niet... :? :D
Maar ik mag toch aannemen dat ik de waarden op het "Plaatje" van Märklin toch enigszins kan
vertrouwen? (en ik ben wetenschapper genoeg om te weten dat het hier altijd relatieve waarden
betreft binnen bepaalde grenzen, nooit absolute waarden).
Dat de waarden niets zeggen? Mwah, lijkt me toch wel goed om te weten. Geen wonder dat je lampjes
snel doorbranden bij langdurig (of zelfs kort) "omschakelen" of je rijrichtingschakelaar doorbrandt
(tegenwoordig een "dure grap")! Ook zie ik wel 's mensen bij Led-verlichting en analoge besturing 24 Volt
condensatoren gebruiken, terwijl 35 of 50 volt meer op z'n plaats is.... (30,9*1,36= 42 Volt=).
Dus meten kan nooit kwaad...

@Huub,
De rationale van het opgegeven van een vollast-spanning door fabrikanten ontgaat me even.
Als gebruiker ben ik toch meer geïnteresseerd in de maximaal geleverde spanning, i.v.m. de
maximale spanning die een of andere component kan verdragen? :? Of zie ik dat verkeerd?
Overigens: trafo 6117  is een 30 VA-trafo!. ;)
Benieuwd naar de vruchten van je gedenk (of was die opmerking meer voor mij bedoeld? :P)

Mvg, Willem
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
@Jodokus:
:thumbup: Dat is dus zo'n extra spaak in het wiel  :thumbup:
Re: Aanschaf oude trafo ?
Aliebengalie
gast

Re: Aanschaf oude trafo ?
Prima toch, doe lekker waar je zin in hebt , je komt er tzt zelf wel achter als het een keer fout loopt toch. :P
Geen enkel probleem .
Iedereen waarschuwt voor die blauwe krengen van in de tijd van Napolion.
Prima als je die nu nog gebruikt.
Maar je loopt een risico , en daar zijn de waarschuwingen regelmatig voor geweest , ook hier op het forum.

Ook ik ben niet heiliger dan de paus , maar weet wat ik er mee moet , en dat is meestal laten staan voor ev expirimenteel werk.
En dat geld voor genoeg personen.
Maar hou er wel rekening mee dat je niet de info gaat verstrekken aan leden die net beginnen , want dan ben je mijn inziens beetje verkeerd bezig.
Ook zijn hier genoeg leden die geen verstand van dat soort dingen hebben , ook voor die kan het tzt tot problemen/schade leiden.
En daar is de prijs echt te veel van.

Zie ook enkele berichten hierboven over de opmerking van de winkelier bij het omschakelen waarvan de decoders zijn opgebalzen bij het omschakelen.
Je moet er maar net even niet goed met je gedachten bij zijn , en dan een rookpluimpje......daarna kan je je wel voor je kop rammen denk ik.
Een veel te dure prijs.

Mvg: Alex
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Citaat van: Aliebengalie op zondag 29 januari 2017, 11:55:28
Je moet er maar net even niet goed met je gedachten bij zijn , en dan een rookpluimpje......daarna kan je je wel voor je kop rammen denk ik.
Een brok ongezouten kritiek is wel terecht.
Die grens van 2005: weet je dat ik bij mijn laatste loc ben gaan opzoeken uit welk jaar die was?
2002, wat een opluchting! Digitaal voorbereid, maar gelukkig nog analoog (had gezien de prijs ook zo moeten zijn).
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Citaat van: Jodokus op vrijdag 03 februari 2017, 21:18:00
...
Dus ja, ik wacht al vrij lang op het rookpluimpje (-:
...
Dan kun je twee dingen doen.
Blijven wachten op het rookpluimpje, of nu actie ondernemen ;)
Ik zou liever voor de tweede optie kiezen.

De blauwe trafo kun je nog prima als lichttrafo gebruiken.

Groeten,
Ton.
Re: Aanschaf oude trafo ?
Aliebengalie
gast

Re: Aanschaf oude trafo ?
Mijn inziens heeft het niet met "een boos antwoord te maken" , maar meer lees nu is goed waar dit topic over gaat "aanschaf oude trafo" zoals ik al eerder vermelde dat het is dat iedereen hier mee leest.
Ook gelukkig nieuwe gasten.
Die hier wat willen leren wat goed of fout is.
De topics waar het fout gegaan is , liegen er niet om.
Die mensen brengen we met dit soort topics al snel op het verkeerde been lijkt mij , immers zou men niet zo vaak lezen dat ze de decoder hebben opgeblazen bij het omschakelen.

Uiteraard kan je enkele blauwe nog best goed gebruiken , maar vergis je niet wat je er wel / niet mee kan doen.
Ook ik ben in het verleden zat regelbare blauwe trafo's tegen gekomen die echt helemaal op waren omdat daar de spoel geheel was ingesleten door de sleper , en dat was niet in de jaren 30/40 want toen was mijn moeder nog  een baby.... :D
Ook die trafo's zie ik nog wel eens onder de tafel liggen , en dan haal je toch echt niets goeds in huis lijkt mij.

Verder sluit ik me volledig bij Ton aan. En betaal liever iets meer voor iets beters. En weet waar je mee bezig ben.

Mvg: Alex
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Wil je echt zekerheid, dan stuur je een mailtje naar Keuterman of Märklin.
Wellicht kunnen zij je wel overtuigen.

Groeten,
Ton.
Re: Aanschaf oude trafo ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Citaat van: Jodokus op zaterdag 04 februari 2017, 12:39:24
Zou ik de eerste zijn met die vraag?
Nee hoor Jodokus, kijk maar een in dit topic ==> Klik.
En dit topic ==> Klik.
En dit topic ==> Klik.
Enzovoorts. ;)
Re: Aanschaf oude trafo ?
Dit bedoel ik niet. Het is het verstandigst dat ik mijn bijdragen hier geheel verwijder.
Re: Aanschaf oude trafo ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Jodokus,

Als je bijdragen verwijderd trek je het topic uit z'n verband, zoals nu te zien is.
Er is geen uitgebreide lijst waarin aangegeven wordt welke locs wel en welke niet op de oude blauwe trafo kunnen worden gebruikt.
De oudere decoder tot 2005 (Delta en Fx á la 6090/6090x) zijn wel beter bestand tegen een hogere omschakelpuls.
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Ai, ik heb het topic met belangstelling gevolgd en op basis van een aantal uitspraken hing m.i. een crisisje in de lucht, maar dit lijkt me een beetje overdreven, jammer.
Toch nog een aanvullende vraag: (door Huub ook al zijdelings gesteld) waar zit toch dat weerstandsdraad in de trafo? Ik heb net nog even mijn 6113 opengetrokken, maar daar gaat de afnemer keurig over de secondaire wikkeling. Geen energieverlies en dus ook geen overbodige warmteproduktie. Ik ben benieuwd.....
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Beetje vreemd gedrag inderdaad van Jodokus.
Eerst een vraag stellen, niet het antwoord krijgen dat je wilt horen en dan boos weer je bijdragen verwijderen.
Volgens mij gaf iedereen goede en normale reacties op de probleemstelling.

Groeten,
Ton.
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Willem,

Sorry voor de vertraging, hier nog mijn verdere info.

Citaat van: BlueTrain op vrijdag 20 januari 2017, 16:27:26
Helaas heb ik idd die metingen over 220 Volt niet. Dat laat zich niet zo maar even genereren.
En de tijd terugzetten helpt ook niet... :? :D
De metingen met 220 Volt ingang zijn goed met een variac in te stellen, maar dat is een tamelijk prijzig ding en wat moet je er verder mee ?
Het is ook heel erg voorspelbaar wat de trafo doet met de uitgangsspanning:
De onbelaste in - en uitgangsspanning verhouden zich precies zoals het aantal windingen in die twee wikkelingen en die verhouding ligt vast.
Als je de ingangsspanning verlaagt of verhoogt, dan kan je de uitgangsspanning gewoon weer berekenen.
Let op ! dit geldt niet bij belasting want de ingangsspanning verandert niet maar de uitgangsspanning wel door verliezen in de ijzerkern en de wikkeldraad !

Maar ik mag toch aannemen dat ik de waarden op het "Plaatje" van Märklin toch enigszins kan vertrouwen?
Tja, wat men allemaal op die plaatjes gezet heeft, dat kan je nameten.
Als het niet klopt, dan zijn de aanduidingen niet goed, maar vollast is hier het credo.
Meten is Weten...... :)

Dat de waarden niets zeggen? Mwah, lijkt me toch wel goed om te weten. Geen wonder dat je lampjes
snel doorbranden bij langdurig (of zelfs kort) "omschakelen" of je rijrichtingschakelaar doorbrandt
(tegenwoordig een "dure grap")! Ook zie ik wel 's mensen bij Led-verlichting en analoge besturing 24 Volt
condensatoren gebruiken, terwijl 35 of 50 volt meer op z'n plaats is.... (30,9*1,36= 42 Volt=).
Dus meten kan nooit kwaad...
Dit stukje tekst is een waar woord, het gaat er om hoeveel je daadwerkelijk meet en niet wat er door deze of gene gedacht wordt.
Behalve dan dat ¨de waarden niets zeggen¨ is een verkeerde interpretatie van de aanduidingen  :)
De omrekenfactor van AC naar DC is trouwens ongeveer 1,41 maal..... beter gezegd: de wortel uit 2.
De spanning die achter blijft over eventuele dioden moet je er nog van af trekken.


De rationale van het opgegeven van een vollast-spanning door fabrikanten ontgaat me even.
Tja, dat is dan jouw eigen probleem  :)
Als gebruiker ben ik toch meer geïnteresseerd in de maximaal geleverde spanning, i.v.m. de
maximale spanning die een of andere component kan verdragen? :? Of zie ik dat verkeerd?
Dat zeg je nu omdat het verhaal hier over een te hoge spanning (nullast) gaat.
Toch is de aanduiding normalerwijze gemeten bij vollast.


Overigens: trafo 6117  is een30 VA-trafo! ;)
Ja, daar heb je ook helemaal gelijk in, ik heb zelf nog een 16VA liggen, maar dat is de 6017.
Je ziet wel al dat een zwaardere trafo minder overspanning kreeg, dit is doordat het inzakken bij vollast minder effect heeft.


Benieuwd naar de vruchten van je gedenk (of was die opmerking meer voor mij bedoeld? :P)
Hmm, eigenlijk was dat voor jou bedoeld, weerstandsdraad heeft helemaal niks in een trafo te zoeken; dat geeft alleen maar onnodige verliezen.
En er glijdt ook een loper over de secundaire wikkeling  :)


Grv Huub
Re: Aanschaf oude trafo ?
Hallo Ton,
ik denk dat u niet weet hoe er gereageerd werd op mijn vraag en stelling.
Zal het uitleggen en de conclusie dat ik boos ben vind ik bepaald niet prettig want dat is helemaal niet het geval.
Zeker 4 anderen maakten bezwaar tegen wat ik schreef omdat mijn bijdragen een verkeerd beeld schetste en zij dit slecht vonden voor 'beginners'.
Ik heb me laten overtuigen en mijn teksten eerst aangepast.
Toen ging het een kant op dat er werd verwezen naar eerdere topics. Die ken ik en ik heb ook het hele internet doorzocht.
Nu zie ik Ad voor het eerst ingaan op wat ik vroeg en zelf ervaren heb.....alleen roept dat weer wat uitleg op.
Maar dat zal ik niet meer doen want ik vrees dat men mijn woorden weer uitlegt als een pleidooi voor het gebruik van 'blauw' bij digitaal, en dat is zeker niet mijn bedoeling.

Ik vroeg me gewoon af waarom het bij delta en oudere decoders bij mij al járen juist geen probleem geeft én waarom ik niets formeels kan vinden van Marklin en dat ik zelf de grens maar leg bij het nieuwe digitale systeem in 2005. Maar dat raad ik anderen dus niet aan!
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
 @citaat : :thumbup:
Re: Aanschaf oude trafo ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Aanschaf oude trafo ?
Hallo Jodukus,

Ik heb mijn tekst hierboven aangepast.

Groeten,
Ton.