Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Output 6021 minder dan 12V

Gestart door Edwinboersma zondag 05 februari 2017, 15:15:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Output 6021 minder dan 12V
Edwinboersma
gast

Output 6021 minder dan 12V
De outputspanning van mijn 6021 bedraagt slechts rond de 11,5 V, terwijl de trafo 16,6 V aanlevert. Is-ie kapoet? Of is dit normaal? De loks rijden, maar de lampjes zijn wel zeer zwak.

Groet,
Edwin
Re: Output 6021 minder dan 12V
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Output 6021 minder dan 12V
Hi Edwin,

Dat is te laag.
Hoe en waarmee heb je dat gemeten ? Meter  in de goede stand?

groet
Harald
Re: Output 6021 minder dan 12V
Edwinboersma
gast

Re: Output 6021 minder dan 12V
11,57 V AC en 14,83 V DC, gemeten met een ordinaire multimeter.
Re: Output 6021 minder dan 12V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Output 6021 minder dan 12V
Edwin,

Vermoedelijk meet je niet juist.

Neem deze link maar eens door. Meer is er eigenlijk niet te vertellen in dit topic.
Re: Output 6021 minder dan 12V
Edwinboersma
gast

Re: Output 6021 minder dan 12V
Interessant, Wijbe, maar ik zou toch de spanning op de lampjes wel gewoon kunnen meten?
Re: Output 6021 minder dan 12V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Output 6021 minder dan 12V
Ja en nee. In elke decoder zit ook weer een gelijkrichter. Je kan daar inderdaad de exacte spanning meten.

Maar je wilt weten hoe hoog de baanspanning is.... En dat doe je niet via een decoder.
Re: Output 6021 minder dan 12V
die decoder heeft waarschijnlijk ook maar een enkelvoudige gelijkrichter (1 diode). Alleen al het feit dat je multimeter zowel gelijkspanning als wisselspanning meet is al een bewijs dat je meter er niets mee kan.
De hebt dan zeker een condensator nodig om die pulsen wat af te vlakken, zoals ook al staat in het voorbeeld in de link, anders meet je niet de werkelijkheid.
Ik heb het wel eens gemeten met een bruggelijkrichter (4 dioden) ertussen, krijg je en zuivere gelijkspanning zou je zeggen.
Nou vergeet het maar, de schakelende voeding zorgt er wel voor dat je elke keer wat anders meet.
1 kleine condensator is genoeg.
Re: Output 6021 minder dan 12V
Hallo Edwin.

Weet je wat voor Merk/Type decoder in de lok zit ?.
Dat je over de lampjes van de lok een lagere spanning meet is mogelijk.
Bij veel typen decoders is de verlichting dimbaar. Door de puls/pauze tijd ter veranderen zal de verlichting zwakker/sterker branden, de gemiddelde spanning zal dan ook lager/hoger zijn.
Je zal dan ook met een multimeter een lagere spanning meten.

Citeerdie decoder heeft waarschijnlijk ook maar een enkelvoudige gelijkrichter (1 diode).
Nu ken ik nog al veel merken/typen lokdecoders maar ben er nog geen tegengekomen waarbij de gelijkrichting uit maar een enkele duodes bestaat.


Mvg,
Peter
Re: Output 6021 minder dan 12V
heel goed mogelijk, maar hoe kun je  aan een goed gelijkgerichte gelijkspanning (wat een omschrijving, he, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel) dan 11,57 V AC meten? en tevens 14,83 DC?
lijkt toch erg veel op wat ik ook wel eens meet aan de digitale baanspanning, en is ook nogal wisselend.
Re: Output 6021 minder dan 12V
Digitale spanning meten ===> klik
Re: Output 6021 minder dan 12V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Output 6021 minder dan 12V
Citaat van: peterzoetermeer op maandag 06 februari 2017, 12:55:39
heel goed mogelijk, maar hoe kun je  aan een goed gelijkgerichte gelijkspanning (wat een omschrijving, he, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel) dan 11,57 V AC meten? en tevens 14,83 DC?
lijkt toch erg veel op wat ik ook wel eens meet aan de digitale baanspanning, en is ook nogal wisselend.

Dat komt door het motorola-protocol (MM).
Afhankelijk van de data die je naar de loc´s stuurt, is het baansignaal gemiddeld meer of minder positief (eigenlijk meer negatief)
Bij MM hebben de signalen dus geen 50% duty-cycle.
Dit veroorzaakt ook het vreemde knipperen als je de verlichting aan het chassis van een loc laat zitten......

Verder is een gewone meter op het wisselspanningsbereik zó ingesteld, dat je uitsluitend sinusvormige signalen correct kan meten.
Je moet dan de stand DC gebruiken, maar ook dat klopt niet want het signaal is per slot van rekening wel een wisselspanning.
Dus de brugschakeling van dioden plus een capaciteit het je ook nog nodig, en natuurlijk het spanningsverlies van 2 dioden er bij tellen.
De brugschakeling zorgt dat je het hele signaal kan meten en niet alleen het positieve of negatieve deel.

Verder zijn hier 1N4148-dioden perfect te gebruiken, die zijn bloedsnel en hebben een recovery-tijd van slechts 4 nanoseconden.
Je meet tenslotte niet aan 50 Hz-signalen.

Verder is het veel gemakkelijker om effe een oscilloscoop aan de baan te hangen, dan kan je de signaalvormen zien, maar die dingen zijn op het forum alhier erg dun gezaaid, niet in de laatste plaats dat je elektronicus moet zijn om er echt iets aan te hebben  :)

Aanvulling: probleem kan je krijgen als je NIET correct gelijkgericht meet.
Met een brugschakeling - dubbelfasig gelijkgericht - krijg je in principe een redelijk constante gelijkspanning, maar als je een digitale meter gebruikt, kan het zijn dat je net de overgang meet en de meter vreemde zaken aan geeft.
Je moet dan een condensator tuseen plus en min van de meter schakelen.

Grv Huub
Re: Output 6021 minder dan 12V
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Output 6021 minder dan 12V
Controleer de stand van dip switch 4 eens op de achterkant van de 6021.

Citaat van: Marklin-users.net
Here's an attempt to explain the different functions:






OFF position (down)ON position (up)
DIP 1Old Märklin protocol enabledOld Märklin protocol disabled if DIP 2 is ON, otherwise no effect
DIP 2New Märklin protocol disabledNew Märklin protocol enabled
DIP 3Standard pacing of commands to the trackFast (continuous) pacing of commands to the track (DIP 2 must be ON)
DIP 4Full voltage to the track, normal stateReduces the output voltage to about 12 V. This was probably meant for a future "Z-digital" or other stuff that might come. However, this can also be used in station areas where a lower speed is preferred too...
Bron: www.marklin-users.net/html/digital/6021dipsettings.html
Re: Output 6021 minder dan 12V
@huub
heb je helemaal gelijk in, mooi omschreven
maar ik reageerde alleen maar op de post boven die van mij waarin werd beweerd dat loc decoders een mooiere gelijkspanning doorgeven dan alleen maar met 1 diode de toppen van de digitale spanning.
Naar de lampjes, althans, want daar gaat het verhaal over.
Overigens kun je dan volgens mij nog steeds geen wisselspanning meten.
Re: Output 6021 minder dan 12V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Output 6021 minder dan 12V
Tja Peter,
Ik ken niet zoveel decoders in detail.
Degene die ik wel ken, hebben allemaal dubbelfasige gelijkrichting.
Het maakt dan niet uit welk protocol je gebruikt; je hebt constant voeding.
Het lijkt me ook redelijk standaard omdat je anders een variabel stukje tijd geen voeding hebt, maar dat is alleen maar een vermoeden.

Maar als de voeding echt zo raar doet als jij omschrijft, kon dat wel eens met maar 1 diode zijn.
Je weet het: 1 cent besparing is belachelijk, maar bij 100.000 exemplaren hebben we het toch over 1000 Euro  :)

Grv Huub
Re: Output 6021 minder dan 12V
zie reactie #2
Re: Output 6021 minder dan 12V
Zoals Huub al schreef
Citaat van: huub op maandag 06 februari 2017, 13:31:23
Verder is het veel gemakkelijker om effe een oscilloscoop aan de baan te hangen, dan kan je de signaalvormen zien, maar die dingen zijn op het forum alhier erg dun gezaaid

Een plaatje van een mixed DCC / Motorola signaal (bovenste signaal).
Onderste signaal is een uitvergroting.


Gedeelte van een MFX signaal.
Hier zie je dat het signaal, net als hierboven, twee niveaus kent, n.l. positief en negatief.


Gedeelte van een Railcom signaal.
Hier zie je dat het signaal 3 niveaus kent, n.l. positief, nul en negatief.


Zoals hier al is geschreven, indien je het signaal gelijkricht met een bruggelijkrichter krijg je al een vrij aardige gelijkspanning. Dat geldt nier voor Railcom-signaal, daar deze ook telkens even 0 volt is.

Het signaal dat bij een decoder op de lampjes/ leds staat waarbij de verlichting dimbaar is ziet er als volgte uit:




Mvg,
Peter
Re: Output 6021 minder dan 12V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Output 6021 minder dan 12V
Erg mooie plaatjes, Peter !
Kan ik niet met mijn scoop niet zo mooi reproduceren, dat is nog een Philips PM3065 (heb ook nog een simpelere uitvoering hier van).

grv Huub
Re: Output 6021 minder dan 12V
@Freak, beste Peter,
zou je zo vriendelijk willen zijn te laten zien hoe een DCC signaal eruit ziet na een eenfasige gelijkrichting en met een bruggelijkrichter?
Zo kan je mooi zien wat je nu eigenlijk je multimeter aanbiedt om te meten.
En klein condensatortje er tussen om het wat af te vlakken?
Velen zullen je dankbaar zijn denk ik
Re: Output 6021 minder dan 12V
Hallo Peter,

Citaat van: peterzoetermeer link=topic=64708.msg1140927#msg1140927hoe een DCC signaal eruit ziet na een eenfasige gelijkrichting en met een bruggelijkrichter?
Zo kan je mooi zien wat je nu eigenlijk je multimeter aanbiedt om te meten.
En klein condensatortje er tussen om het wat af te vlakken?
Het gevraagde. DCC signaal gemeten aan een Digikeijs DR5000
Afbeelding 1: een gedeelte van het DCC signaal.
Minder spectaculair
Afbeelding 2: het signaal na dubbelzijdige gelijkrichting plus condensator.
Afbeelding 3: het signaal na enkelzijdige gelijkrichting plus condensator.




Spanning gemeten met een eenvoudige multimeter is 18,4 volt.


Spanning gemeten met een eenvoudige multimeter is 18,9 volt.


Mvg,
Peter
Re: Output 6021 minder dan 12V
Hallo Peter
heel hartelijk bedankt
dat die enkelzijdige gelijkrichting er zo mooi vlak uitziet had ik niet verwacht
zonder de condensator zie je waarschijnlijk een rijtje losse streepjes achter elkaar (wel met een hoge frequentie), die condensator maakt er dus echt een mooie rechte lijn van en dan nog eens bij een frequentie van <15Hz, zie ik. Enige rimpeling zou dan toch zichtbaar moeten zijn
Prachtig, bedankt
Re: Output 6021 minder dan 12V
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Output 6021 minder dan 12V
Dit draadje wekt de indruk dat iedereen het uiteindelijk antwoord op de oorspronkelijke vraag heeft begrepen. Want meten is weten. Die vraag luidde:

Citaat van: Edwinboersma op zondag 05 februari 2017, 15:15:04
De outputspanning van mijn 6021 bedraagt slechts rond de 11,5 V, terwijl de trafo 16,6 V aanlevert. Is-ie kapoet? Of is dit normaal?

Wat ik ervan begrijp:
Er is oorspronkelijk verkeerd gemeten, want 11,5 is meetbaar 10.
Is dit normaal? Ja, dit is normaal.

Als ik het verkeerd begrepen heb, kan iemand dan nog even een meer correcte samenvatting geven?
Re: Output 6021 minder dan 12V
Hallo Jan,

Er staat nog iets meer, n.l.
Citaat van: Edwinboersma op zondag 05 februari 2017, 15:15:04
De loks rijden, maar de lampjes zijn wel zeer zwak.
En
Citaat van: Edwinboersma op zondag 05 februari 2017, 15:26:31
maar ik zou toch de spanning op de lampjes wel gewoon kunnen meten?
Gemeten aan de lampjes ?, welke lampjes ?. Lampjes aangesloten op de centrale of de lampjes in de lok ?.
Als er gemeten is aan de lampjes van de lok is het te verklaren door het dimmen van de lampjes. De gem. spanning is dan ook lager.


Mvg,
Peter
Re: Output 6021 minder dan 12V
ja, Jan, je hebt er niet veel van begrepen.
Ten eerste wekt niemand de indruk dat er een antwoord zou zijn, laat staan dat iemand dat dan begrepen heeft.
komt waarschijnlijk omdat de TS niet reageert op gestelde vragen en/of suggesties.
Hier werd alleen maar uitgelegd dat het meten met een multimeter enige voorwaarden heeft om er wat aan te hebben.
Het heeft dan ook niets te maken met verkeerd meten.
Het is te vergelijken met het meten met een duimstok van je bandenspanning: 11,5 en dan meetbaar 10 zoal je schrijft.
Tip: begin nog eens met lezen bovenaan.
Als je vragen hebt horen we het wel weer.
Re: Output 6021 minder dan 12V
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Output 6021 minder dan 12V
Citaat van: peterzoetermeer op donderdag 09 februari 2017, 13:44:45
ja, Jan, je hebt er niet veel van begrepen.
Gelukkig heb ik er inderdaad geen donder van begrepen.
Dat is nou het fijne van een forum: die bevestiging is me welkom.
Ik dacht ook al.