Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

doorbranden van wisselaandrijving

Gestart door rugzak vrijdag 13 januari 2017, 19:01:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
doorbranden van wisselaandrijving
Goedendag beste lezers,

Al een aantal jaar ben ik met mn vader aan het bouwen aan een baan 
De afgelopen tijd als de locomotieven niet rijden maar koploper nog wel aanstaat (groen spiegelei) dan brand 1 van de wissel aandrijvingen door. en steeds verschillende  8o
Dit begint nu aardig in de papieren te lopen en wij kunnen geen oorzaak vinden tot nu toe

Onze centrale is een zelfbouw printje met DDW en de baan met vooral veel rails wordt via Koploper bestuurd en dit werkt aardig en elke keer leren we weer meer.

We hebben
1 AJ booster voor de baan met 60Va marklin Voeding.
1 AJ booster voor de wissels ook met 60Va Marklin Voeding.
8 AJ wissel decoders en 5 marklin ingebouwde decoders.
Wisselaandrijvingen van marklin de 74490 en 74491 met door gesoldeerde afschakeling.

Zover we kunnen meten geen kortsluitingen
het heeft tijden prima gewerkt en nu ineens niet meer

Wie kan ons op het goede zoekspoor zetten om dit probleem op te lossen.
alle hulp of vragen zijn welkom

Hieronder een idee van de baan, ondertussen is er al heel wat bij gebouwd. (tijd voor nieuw filmpje)



Bedankt alvast voor de hulp

Groet
Rudi
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Branden de spoelen zelf door of zijn het gewoon de eindschakelaars die de geest geven. Indien het laatste, dat is een bekende kwaal.
Re: doorbranden van wisselaandrijving
wisselaandrijvingen vervangen door servo's. Die kunnen niet doorbranden. Vraagt wel kleine ombouw.
Mvg

755philippe
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Kijk eerst is waardoor het probleem zich voordoet.
En zijn de eindschakelaar al verwijderd uit de aandrijving?
En zijn de spoelen doorgebrand , of schakelen ze niet meer.
En wat is de spanning van uit de voeding naar de baan.
En wat is de spanning als een decoder word geschakeld.
Nu nog iets te onduidelijke omschrijving van het probleem denk ik.
Rij hier al jaren zonder enig probleem ook met AJ decoders en 2 boosters.
Maar er komt bij uitbreiding van de baan , geen wissel aandrijving onder voordat hier de eindschakelaar is van verwijderd.

Mvg: Alex
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Bedankt zover voor de info

De eind afschakelingen zijn er al af, dat doen we gelijk na aankoop al.
De spoelen zijn zwart, stinken en zijn echt kapot   meestal de voorste spoel die bij de hevel

De spanning naar de baan weet ik zo niet en geen idee de voedingen zijn de standaard marklin 60052 
dat moeten we dan eens bekijken, gewoon de spanning uit de voeding meten is dat voldoende??

We hebben hier ook al jaren zo gereden zonder problemen...

We kunnen ook uren rijden zonder probleem, maar als dan de treinen weer naar opstel sporen gaan en de baan nog even zonder rijden staat dan ineens stinken dan weten we het al weer en halen snel alle spanning eraf
maar waarom dit nou gebeurd en hoe het kan dat het steeds een andere wisselaandrijving is ????

Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Citeerwisselaandrijvingen vervangen door servo's. Die kunnen niet doorbranden. Vraagt wel kleine ombouw.
dat is niet helemaal waar....vraagt best wel kennis en kunde en veel geduld en doorzettingsvermogen B)
Re: doorbranden van wisselaandrijving
 @citaat
Dat laatste valt wel mee, ligt er misschien aan wat je gebruikt, maar ik had het met een OC32 zo aan de praat.
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Het lijkt er op dat er af en toe constant spanning blijft staan op je aandrijving , dan word de spoel bloed verziekend heet en word dan zwart voor hij naar de kliko kan.
Dat is ongeveer het zelfde als je met die kastjes werkt , en je houd je vinger op het knopje.....dan kan je ook je nagels lakken als je daarna de aandrijving vastpakt.
Als hierbij de spanning goed is , en hij krijgt constante spanning tja dan gaat het stinken.
En vooral als dit vaak aan de hand is , zou ik hier zeker is mijn voltmeter op aansluiten om te kijken of er geen spanning op blijft staan.

Mvg: Alex
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Het is C-rails. Deze link waarschuwt alleen over k-rails wissels, en dat je die moet zekeren tegen doorbranden, "Es ist mir schon mehrfach passiert, dass ich einen Weichenantrieb verschmort hab".

Ik heb er geen idee van wat digitaal aansturen doet met wissels, maar ik lees op andere fora  vaak dat wissels een eindafschakeling moeten hebben om niet door te branden, en op dit forum dat je die eindafschakelaars zo snel mogelijk moet slopen.

Een van de twee heeft gelijk, misschien allebei, maar dan met een schakelingetje erbij ?

Ik schakel wissels analoog, met een korte puls, zoals oorspronkelijk bedoeld door Marklin.

Kun je aangeven hoe je de wissels hebt geconfigureerd in Koploper?
Ik denk dat je daar de oorzaak moet zoeken (pulsduur).

In de Koploper beginnershandleiding van Chris Burger staat daarover (paragraaf 2.3, pagina 7) ongeveer dit:
CiteerIn tabblad ?Seinen/Wissels? geef je de tijd op die nodig is om de seinen en wissels te activeren evenals de rustperiode tussen twee bekrachtigingen. 
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Het probleem met de eindafschakelingen is dat deze inbranden. De microswitches zijn erg onbetrouwbaar.
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Zelf schakel ik met de CS2 die geeft een korte puls, die je zelfs nog kan verkorten.
Ook dan gaat er nog wel eens een defect.
Het aparte is dat de oude K-rail wissels met een vaste aandrijving dit nooit hebben.
De kwaliteit van de opsteekaandrijvingen is dus gewoon slecht.
Nu zijn er weer nieuwe uitvoeringen heb ik begrepen. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Het probleem moet zitten in de wisseldecoders, of de communicatie tussen wisseldecoders/centrale en koploper, iets in de geest van: in een bepaalde situatie wordt er spanning op de wisselmotoren gezet.

Ik rijd al jaren en jaren met Edits wisseldecoders en Märklin wisselmotoren met de eindschakelaars "buiten dienst" en er is er nog nooit één doorgebrand.

Wellicht kan onze collega "Sprinter", als o.a. Koploper en wisseldecoder specialist hier wat licht over laten schijnen.

Voorlopig zou ik als de treinen niet rijden, het spiegelei van Koploper niet op groen laten staan

Groet, Anne W
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Alex en alle andere lezers

Het is bij beide types gebeurd.

er blijft raar dat er spanning blijft staan, dat hebben we laatste keer wel gezien, na het doorbranden alls spanningsloos gemaakt, dus koploper uit en 230v uit    een andere aandrijving er aan gehangen  230v er weer op koploper weer aan en toen stond er nog steeds spanning op die wissel vanaf de AJ wissel decoder. 
Net als of je een rijdende lok van het spoor haalt en die later weer terug zet, dan rijd die ook nog effe door.  alleen bleef  hier de spanning erop staan en werd het ook bij de AJ wisseldecoder warm, toe maar snel de spanning eraf gehaald en wisselmotor eraf gehaald
deze zelfde wisselmotor op ander adres op zelfde AJ decoder  werkte daarna prima


Schiet mij maar lek  :(

groeten
Rudi
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Citaat van: Anne W op vrijdag 13 januari 2017, 23:22:33

Voorlopig zou ik als de treinen niet rijden, het spiegelei van Koploper niet op groen laten staan

Groet, Anne W

Dat is iets wat zeker is, zodra alles stop staat gaat spiegelei op rood en spanning van de boosters

Re: doorbranden van wisselaandrijving
Bij alle decoders die gebaseerd zijn op de MC145027 van motorola (dus zowel EDITS als AJ decoders die hier op gebaseerd zijn) ben je afhankelijk van het afschakel commando van de centrale. Als de centrale om wat voor reden dan ook geen afschakel commando geeft zullen all wisselspoelen onafhankelijk van M-/C- of K-rail op een gegeven moment doorbranden. De meeste wissel/sein decoders die gebaseerd zijn op een microcontroller schakelen na een bepaalde tijd automatisch af. (Bij sommige decoders kun je dit instellen). Dit geeft echter nog steeds geen 100% garantie omdat ook de microcontrollers de fout in kunnen gaan, ze worden namelijk geprogrammeerd door mensen (die van nature fouten maken). Ik ben een van die mensen die zijn eigen decoders maakt en software daarvoor schrijft en dus ook fouten maakt.

Mvg,
Peter
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Zoals Robbie103 al schrijft kan je de wisselaandrijving waarbij de afschakeling is verwijderd, beschermen met een PTC. Een soort zekering die afschakelt na een bepaalde tijd , maar voor de spoelen te heet worden.
Dat is oa in deze draadjes te lezen. Maar goed, de oorzaak zoeken van het niet (tijdig) afschakelen is ook nodig. Kan de bekrachtigings tijd ergens te lang zijn ingesteld (in koploper)?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54553.0

http://zugkraft-stucki.blogspot.nl/2014/12/marklin-weichenantriebe-problemlosung.html
Gr Arjan
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Jan22:
Als je analoog schakelt (dus ev met een kastje) is het dubbel uitkijken , dan dat je digitaal schakelt.
De kans dat er een schakelaar blijft plakken (dus ingedrukt blijft waardoor de spoel onder spanning blijft) is vele malen groter,
dan dat je de wissels schakelt via een programma als Koploper of iTrain of id.

Rudi:
Ik heb je verhaal uit je eerste post nogmaals goed gelezen (gebeurd vaker dat ik over enkele belangrijke details niet ziet).
Je geeft aan dat het elke keer ook nog is een andere wissel is die een defecte aandrijving heeft.
Ik vraag me dan wel af of deze aandrijvingen allemaal op dezelfde decoder zijn aangesloten.
Immers geef je aan dat de decoder zelf ook goed warm word (dit kan/mag zeker niet het geval zijn).

Ik gebruikt uitsluitend de overigens uitstekend werkende decoders van Albert Jan.
Maar ook die hebben uiteraard niet het eeuwige leven. :-(
En voor de prijs voor een nieuwe hoef je het niet te laten.
In de afgelopen jaren heb ik er tientallen van gekocht , en er maar 1 gehad die niet schakelde , garantie kon hem zo omruilen , maar bij het demonteren kwam ik er snel achter dat er een soldeer verbinding niet goed zat.

Advies: :idea:
Als het toevallig telkens dezelfde decoder betrof , gelijk demonteren , andere plaatsen.
Bij twijfel (je loopt dan wel het risico dat er nog een aandrijving aangaat (zonde van de poen)). >:-D
Immers die draadjes en 2 stekkers wisselen is het werk niet , en plak een stikkertje op de decoder waar het wissel op heeft aangesloten gezeten.
Weet je immers dat je daar problemen mee hebt gehad.
Nogmaals , ik denk zeker niet dat het in Koploper zit.

Mvg: Alex
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Ik ben als analoog rijder natuurlijk een leek op dit vlak. Maar puur fysiek is het zo dat een wisselspoel alleen doorbrandt als hij te lang en teveel door z'n donder krijgt. Dus of je 'm nou smoort of zwart bakt, in beide gevallen is de oorzaak gelijk.
Bij dat digitale gedonderjaag zit je met een paar extra schillen/schellen voor je ogen. Als je sec de beginnershandleiding van Koploper neemt. dan staat er dat Koploper via een Centrale Unit praat met loc, wissels en seinen, en dat doet via functiedecoders. Wisseldecoders (is daar een onderdeel van) stel je in, in Koploper, op een activatietijd en een rustperiode tussen twee activaties (= in mijn analoge beleving is dat de pulsduur).
Overigens: Hoe lang die activatietijd moet zijn, weet ik niet. Ik heb zelf enige niet-Marklin 12 vDC wisselrelais die een aanspreektijd hebben van 40 milliseconden. Volgens mij zijn Marklin relais trager.

Ik zou pas naar andere oorzaken gaan zoeken, als ik zeker wist dat de Koploper configuratiesettings correct zijn. Alleen als die zekerheid er is, kun je de functiedecoder de schuld geven of de verbinding.

Ik ben dan ook wel een beetje benieuwd waarom Aliebengalie verwacht dat de Koploperconfiguratie O.K. is.
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Ik heb net het draadje van de baanbouw zitten doorlezen. Jullie zijn al een aardig tijdje bezig met die testbaan. Welke versie van Koploper gebruiken jullie nu? En doen deze problemen zich pas voor na een software update, of eigenlijk altijd al?
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Citaat van: rugzak op vrijdag 13 januari 2017, 23:23:51
er blijft raar dat er spanning blijft staan, dat hebben we laatste keer wel gezien, na het doorbranden alls spanningsloos gemaakt, dus koploper uit en 230v uit    een andere aandrijving er aan gehangen  230v er weer op koploper weer aan en toen stond er nog steeds spanning op die wissel vanaf de AJ wissel decoder. 
Schiet mij maar lek. Toen ik mijn ontslagaanzegging al binnen had, stond mijn PZ-chef de Ericsson telefooncentrale handmatig om te pluggen. Ik keek haar aan en vroeg weet je zeker wat je doet, en kreeg een vernietigende blik. Toen ik na 9 uur naar huis ging, zei ik achteloos: je kunt dat ook gewoon software matig doen, hoor, hier is de handleiding. En als je het doet door ompluggen dan corrigeert de Ericsson de wijziging softwarematig, lees maar, dat staat erin.

Met deze kleine anecdote wil ik alleen maar aangeven: read the fuckin' manual. Als je een wissel van een decoder ingang afhaalt, en verplaatst naar een andere decoder ingang, dan is de oude Koploper configuratie voor dat apparaat op dat adres niet meer geldig. Dus bij ompluggen zul je in Koploper iets moeten wijzigen. Ik ga er niet van uit dat Koploper zelfstandig zulke wijzigingen door voert.
In Koploper moet je aangeven dat er op dat nieuwe adres (nieuwe ingang) een Marklin wisselrelais ligt, en wat de activatietijd is. Ik maak uit je beschrijving op dat je geen wijzigingen hebt doorgevoerd.
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Alex

Dat is nou net het rare, het is steeds een andere wissel. op een andere decoder.
als het 1 decoder of 1 wissel was geweest dan was het geen probleem geweest maar een storing. :) :)
Hier ook AJ wisseldecoders en boosters. ik neem aan uit de zelfde tijd als jij.. en tot op heden weinig problemen gehad.
Ik ga toch vanmiddag weer naar de baan en zal dan even de koploper instellingen bekijken.


Jan22

Gelukkig heeft het jaren goed gewerkt en weten we een klein beetje wat we aan het doen zijn.
al zijn we na al die tijd nog steeds beginnelingen..
Het is niet moeilijk om een wissel adres te veranderen in koploper en dan weer verder te gaan,
Ik heb daar niet naar puls tijden gekeken omdat dat weer op een ander tabblad staat.

Nu eerst naar Heinkenszand voor een modelspoor beursje.
Vanmiddag weer verder prutsen

Groeten
Rudi
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Ik kende DDW niet, maar ik zie toevallig op hun website dat er sinds lange tijd een update is met bug fixes. Weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar misschien toch te proberen?
Citeer01 January 2017   
In DDWServer version 0.86 several bugs were fixed which concerned the compatibility to Kolopler and rocrail. Moreover, the KeepAlive function of the tcp-socket now works correctly, so that DDW terminates dead connections to clients.
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
http://home.snafu.de/mgrafe/aktuelles.htm bedoel je voor Duitstaligen?
CiteerDie Version 0.86 beinhaltet mehrere Fehlerkorrekturen, die die Kompatibilität mit Koploper und rocrail betreffen. Zudem funktioniert nun endlich die Prüfung auf eine noch bestehende Verbindung zum Client, so dass eine tote Verbindung von DDW beendet wird.
Re: doorbranden van wisselaandrijving
CiteerOpmerkingen:
- XP gebruikers dienen ook nog Treiber für Windows NT (für den Betrieb des unter Windows NT/2000/XP notwendig) te downloaden.
- Indien men veranderingen aanbrengt in DDW, is het verstandig om DDW eerst af te sluiten en vervolgens weer op te starten.
- Het komt voor dat er geen communicatie tot stand gebracht kan worden tussen Koploper en DDW. Zet dan bij DDW en Verbindingen TCP/IP op 12345 (default) en in Koploper Digitaal systeem, Speciaal digitaal systeem Poortnummer ook op 12345. 
USB-RS232 Adapter.
De huidige computers beschikken tegenwoordig nog alleen over een USB-aansluiting en niet meer over een RS232-aansluiting.
Helaas is een USB naar RS232 Adapter geen alternatief voor het aansturen van een booster door DDW.

Voor het inlezen van terugmeld modules kan men het beste gebruik maken van de HSI-88 van de firma Littfinski. Wel heb je daarvoor op de computer een extra seriële poort nodig.
Bij gebruik van wisseldecoders van de firma Littfinski is het beter decoders te nemen die luisteren naar het DCC-protocol i.p.v. het MM-protocol. Laatstgenoemde schijnen nogal problemen te geven i.v.m. timingproblemen.
Zie vetgedrukte, kan ook bij andere typen decoders die met een MC14027 zijn uitgerust voor komen.
Bij het schakelen van de laatste wissel volgt na ong. 250 mS een afschakelpuls. Wordt deze gemist blijft er spanning op de wisselaandrijving staan indien er geen eindafschakelaars aanwezig zijn of als deze zijn overbrugd.


Mvg,
Peter
Re: doorbranden van wisselaandrijving
 @citaat Wisseldecoders met autonome afschakeling zijn trouwens niet per definitie veiliger dan decoders die via een extern signaal worden afgeschakeld. Bij een test met een ontkoppelaar (ontkoppelrail) die via een handregelaar permanent wordt bediend, wordt de ontkoppelaar bij een wisseldecoder met autonome afschakeling cyclisch aangestuurd, dus bekrachtigd => los => bekrachtigd => los enzovoort. Ondanks de niet-permanente bekrachtiging, treedt na enige tijd toch de thermische beveiliging in werking.
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Citaat van: Freak op zaterdag 14 januari 2017, 10:43:00
Zie vetgedrukte, kan ook bij andere typen decoders die met een MC14027 zijn uitgerust voor komen.
Bij het schakelen van de laatste wissel volgt na ong. 250 mS een afschakelpuls. Wordt deze gemist blijft er spanning op de wisselaandrijving staan indien er geen eindafschakelaars aanwezig zijn of als deze zijn overbrugd.
Mvg,
Peter

Hallo Peter

Bedankt weer voor het meedenken,
Weet jij ook waar die laatse puls vandaan moet komen?  ik neem aan van de centrale in dit geval DDW of heb ik het mis.
Ik zal fotos maken van DDW instellingen en die eens plaatsen.

Mvg
R. Baas
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Ik ben dan ook wel een beetje benieuwd waarom Aliebengalie verwacht dat de Koploperconfiguratie O.K. is.

Simpel Jan , het heeft altijd goed gewerkt bij hem (uiteraard geen garantie dat dit goed blijft werken) maar meer een aanname.... :D

En het elke keer een andere aandrijving is , en dus niet steeds dezelfde wissel betreft.
Hierbij ga je toch twijfelen aan de decoder , maar naar nu blijkt , is ook dat niet het geval , maar betreft het elke keer een andere decoder.....en tja dan word het moeilijker.
Spanning te hoog.
Ergens sluiting in de bedrading waardoor er af en toe een decoder onder spanning blijft staan.
Nogmaals dat dit in Koploper zelf word veroorzaakt word steeds moeilijker.
Immers zou hij de enige zijn die dit overkomt , althans , ik heb dit probleem nooit eerder gehoord.
Wel verbrande aandrijvingen , maar dit kwam dan door die blauwe schakelkastjes waar het knopje bleef hangen.

Mvg: Alex
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Raar , het bovenstaande citaat van Freak , nog nimmer van gehoord , dat betekend niet dat het niet zou kunnen he , maar dan zou ik het ook moeten hebben.
Ik haal altijd gelijk de eindschakelaars eruit , en ook ik gebruik al heel lang diverse type AJ decoders.
Maar dit nog nimmer meegemaakt. (gelukkig).... :D

Mvg: Alex
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Instellingen DDW
misschien ziet iemand iets vreemd

Re: doorbranden van wisselaandrijving
Deel 2  incl koploper instellingen van de wissels

Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
dag Rudi,

ik gebruik bij het eerste tabblad van DDW het protocol "MM en DCC" , maar ik gebruik dan ook de
wisseldecoders van Rosoft (DCC)
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Citaat van: rugzak op zaterdag 14 januari 2017, 14:48:40
Weet jij ook waar die laatse puls vandaan moet komen?  ik neem aan van de centrale in dit geval DDW of heb ik het mis.
Anders dan bij (hardware matige) centrales is DDW een software matige centrale wat inhoud dat de signalen softwarematig opgebouwd worden.
Indien de timing hiervan op een bepaald moment iets uit de pas loopt zal de ?baudrate? op dat moment dus wat anders zijn dan wat de decoder verwacht met als gevolg dat de decoder er niet op reageert.

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 14 januari 2017, 14:56:54
Raar , het bovenstaande citaat van Freak , nog nimmer van gehoord , dat betekend niet dat het niet zou kunnen he , maar dan zou ik het ook moeten hebben.
Zie topic van John (Tilly), in den beginne gebruikte John ook DDW (i.c.m. Koploper). Echter door constant timing problemen met DDW te ondervinden was John overgestapt op een TAMS centrale.


Mvg,
Peter
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Hallo Rudi

Gebruik jij voor de wissels een aparte trafo, of de spanning van de baan?

Gr. Frans
Re: doorbranden van wisselaandrijving
tip van de dag : doe er op de gele draad een weerstand tussen ( 10 ohm 1 watt) werkt bij mijn wissles uitstekend en er gaat er tot op heden geen een overboord.( kan zijn dat dit eerder in dit draadje staat, heb even snel gescand , vandaar
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Citaat van: fransmaas op zaterdag 14 januari 2017, 17:10:17
Hallo Rudi
Gebruik jij voor de wissels een aparte trafo, of de spanning van de baan?
Gr. Frans

De wissels hebben een eigen booster met eigen travo.

Citaat van: janstuif op zaterdag 14 januari 2017, 17:16:55
tip van de dag : doe er op de gele draad een weerstand tussen ( 10 ohm 1 watt) werkt bij mijn wissles uitstekend en er gaat er tot op heden geen een overboord.( kan zijn dat dit eerder in dit draadje staat, heb even snel gescand , vandaar

Ik heb op Ebay PTC besteld en die zijn op weg uit verwegistan. ebay linkje om in de toekomst dit toch tegen te gaan.

Nu hebben we een tijdje geleden een TAMS gekocht, maar door deze problemen met de wissels en het niet helemaal compleet paraat te hebben wat we moeten instellen op de tams en in koploper (lees nog niet volledig ingelezen) hebben we hier nog even mee gewacht
maar met alle info van vandaag denk ik dat het toch hoe sneller hoe  beter is.
Vandaag nog maar wat nieuwe wissel motoren gekocht op het kleine lokale modelspoor beursje dus we kunnen alles weer compleet maken.
Nog maar wat tijd vinden om nog eens bij Tilly terug zoeken hoe die omgeschakeld is van DDW naar Tams en of daar nog iets speciaals voor ingesteld moet worden!
Komende donderdag hebben we weer tijd om samen te knutselen dus dan moet het maar gebeuren.

Groeten
Rudi


Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Ik was vandaag toch bezig met Edits en keek even naar de theorie achter de wisseldecoder met het MC145027 IC, daar staat onder andere dat opdrachten ter controle twee maal ontvangen moeten worden, de centrale moet ze dus twee keer uitzenden om de opdracht te laten uitvoeren.

Ik kan me dus iets voorstellen dat om de één of andere reden, Koploper, communicatie, gestopt met rijden, op enig moment de opdracht om de bekrachtiging te stoppen helemaal de decoder niet bereikt of slechts éénmaal de decoder bereikt.

Maar dat is voer voor de hogere software deskundigen van DDW en Koploper.

Groet, Anne W

Re: doorbranden van wisselaandrijving
Hoi Rudi,

ik heb dat probleem ook gehad. Ik heb een 24V. DC relais met een gelijkrichter aangesloten op de baanspanning. Het relais schakelt de secundaire zijde van de trafo van de wissels. Het probleem is tot op heden niet meer terug gekomen.

gr.
Frans
Re: doorbranden van wisselaandrijving
 @citaat Frans, je bedoelt dat je de wisselaandrijving met wisselstoom voedt? Dat is inderdaad een goede methode, want dan branden de eindschakelaars niet in, tenminste bij de nieuwste uitvoeringen van de 74491. Met gelijkstroom kun je het beste een diode over elke wisselspoel toepassen, waarbij je geen enkele ingreep aan de eindschakelaars uitvoert. Dan pak je het probleem van het inbranden bij de bron aan. PTC's, waarvan de werking op warmteontwikkeling is gebaseerd, zijn m.i. een inferieure oplossing.

Hoe dan ook, vanuit vogelperspectief gezien is een fail-safe constructie de beste oplossing. Dat betekent naast het laatste redmiddel in of bij de wisselaandrijving dat het probleem in dit topic moet worden opgelost waar het ontstaat, wellicht inderdaad door het vervangen van de centrale.
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Ik heb begrepen dat daar aan wordt gewerkt.

Mvg,Robin
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Citaat van: rugzak op zaterdag 14 januari 2017, 09:16:49
Jan22

Gelukkig heeft het jaren goed gewerkt
Tot de DDW-update van 2014 werd geinstalleerd ?
Re: doorbranden van wisselaandrijving
heren,
Ik heb in 1988 op basis van het EDITS besturingssysteem al decoders en ook een "cenrale" gebouwd voor de bediening.
Die centrale stuurde ik met een één knops bediening van mijn seintableau. Dat had ik al inmijn analoge tijdperk gebouwd.
Ik merkte dat bij het snel na elkaar omzetten van wissels er een aantal niet meer afschakelde en de wisselspoel bekrachtigd bleef en warm werd.
Ik heb dat opgelost door een RC schakeling in te bouwen waardoor de "in-uit schakelbit" na enkele millisec altijd weer op "0" gezet word.
Sinds 2005 heb ik de Mrail vervangen door Crail met wissels en seinen; +/- 25 stuks.
Tot heden niet één probleem met afschakelcontacten of spoelen.
Ik vermoed dat bij gebruik van de verschillende programma`s daar het probleem ligt omdat die veel sneller de signalen versturen dan de verwerking (baud-rate) van het inmiddels mideleeuwse Moterola componenten en protocol.
Het werkt overigens bij mij nog prima.
groet digibert     
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Dit vind ik dus een groot voordeel van DCC decoders, bij DCC decoders zit de bekrachtigingstijd in de decoder zelf verwerkt. Bij Marklin heb je zowel een in schakelcommando als een uit schakelcommando vanuit de centrale, komt de tweede niet aan bij de decoder dan gaat het dus fout. Bij een DCC decoder wordt alleen een inschakelcommando verzonden en de decoder zet de spoel zelf weer uit als de tijd verstreken en kan wat dat betreft niet mis gaan. 
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Allemaal hartstikke mooi, maar bij mij werken de Motorola wissel decoders (Edits) al sinds 1988 prima, eerst met de Edits centrale en Trainbrain en sinds 2006 met de Raptor, volgens mij heeft het meer te maken met het op de juiste manier creëren van de verschillende digitale signalen.

Daarom denk ik ook de vraag van Jan22 van afgelopen zondag.

Groet, Anne W
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Zie antwoord Peter (Freak), als je het topic van Tilly doorleest zie je dat er wel degelijk timing problemen kunnen ontstaan met DDW, en hier moet de oorzaak ook gezocht worden!! Als Rudi de Tams centrale aan het werk heeft zal een en ander duidelijk worden.

Verder is het ook zo dat het motorola protocol voor wat betreft timing (snelheid dus) niet onderdoet van het DCC protocol, een logisch "een" en "nul" in motorola duurt 208 usec en een logisch "een" in DCC duurt 116 usec en een logisch "nul" duurt 232 usec er worden echter wel meer bits in DCC verstuurd. Het is dus lood om oud ijzer voor wat betreft de timing.

Software decoders voor DCC ondersteunen het automatisch afschakel gedrag. De op MC140527 gebaseerde decoders hebben dit niet en zijn afhankelijk van de centrale. Software decoders voor Motorola kunnen dit afschakel gedrag ook zeer simpel implementeren.

Mvg,
Peter
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Goedemiddag

Afgelopen donderdag de Tams geïnstalleerd, en tot op heden nog geen problemen met de wissel motoren.
Het was wel een hele operatie om alles weer in Koploper netjes te krijgen, maar ook dat is gelukt

Alle loks weer opnieuw geijkt, het enige vreemde is dat als ik van stap 14 naar 0 ijk dat hij dan bij stap 3 al stap 2 neemt en en dan stap 1. 2 keer doet. dit konden we mooi op de Tams volgen.
Maar dat is misschien iets voor ander draadje.

Ieder die info heeft gegeven en mee heeft gedacht  hartelijk bedankt. ik denk dat we zo weer jaren vooruit kunnen

Rudi Baas
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Hoi Rudi,

Goed te horen dat weer werkt en de problemen vooralsnog weg zijn  :)

Mvg,
Peter
Re: doorbranden van wisselaandrijving
Hallo

Ik kan ondertussen melden dat we na wat testen geheel zonder problemen rijden en schakelen.



Allen nog maal bedankt voor het meedenken.

Rudi Baas
Re: doorbranden van wisselaandrijving
-Rudi:
Genoten van je filmpje,  :thumbup: mooi geregeld.