Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen

Gestart door trein-ice3 donderdag 12 januari 2017, 22:14:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Meer dan honderd Nederlandse militaire voertuigen zijn woensdag 11 januari 2017, op de trein naar Drawsko in West-Polen gezet. Daar oefent de landmacht de komende zes weken. Uiteindelijk worden er zo?n 500 militaire voertuigen op 27 treinen vervoerd. Er staan foto´s op de websites van enkele nieuwsbrengers zoals kranten. Op het gezichtsboek van de 43Mechbrig staan mooie filmpjes. Ik zoek afbeeldingen die treinenliefhebbers gemaakt hebben. Wij kijken immers anders dan een journalist naar treinen :P
Wie heeft er foto´s gemaakt van het rijden over de weg vanuit Havelte naar Steenwijk en het laden en transport naar Drawsko in Polen en wil ze delen? Ook de Amerikanen zijn vanuit Coevorden op transport gegaan. Die beelden zijn ook welkom.

Zelf reed ik ooit twee keer via´t Harde per trein op oefening naar Bergen-Hohne. Helaas zijn de foto´s daarvan nog analoog :(
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Helaas kan ik je niet aan foto's helpen.
Ik ben echter wel geïnteresseerd om de foto's te kunnen bekijken, dus ik hoop dat je ze hier wilt delen.
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
@Cees: ik heb de foto's dus niet zelf. Ik vraag leden hun zelfgemaakte producties hier te plaatsen. De foto in mijn 1e bijdrage is van de website van de 43 Gemechaniseerde Brigade zelf gehaald. Die foto staat in vele berichten over de oefening en het transport.
Ik hoop dat leden ook foto's et cetera willen delen over de lok en de reis naar Dld. Er gaan nogal wat verschillende voeruigen mee. Ik vermoed dat niemand deze samenstelling in model kan maken. Een 1:87 model van een CV90 en Mercedes Benz NL-leger G280 en andere moderne voertuigen heb ik namelijk nog niet gezien. En zelf maken: nee, dat is niet voor mij weggelegd.
Dirk
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Ben eigenlijk meer geinteresseerd in de lok die dit transport trekt..

was in het verleden vaak een BR 290/294
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Hoop dat het een heel interessant draadje wordt.

groet
Harald
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Het schiet niet erg op met foto´s. Ik heb uiteraard ook rondgekeken op het wereld wijd web. D´r staat wel railmateriaal op internet over deze oefening. Meestal alleen met beladen wagons. Er staat ook een belading in ´t Harde op waarbij gebruik wordt gemaakt van het defensie eigen oranje diesel rangeerlokje. Mij gaat het om beelden van het transport naar Drawsko. Goede foto´s op Duitse sites zijn niet te vinden. Je mag in DE niet dicht bij militaire beladingen komen. Afbeeldingen van rijdende treinen heb ik ook nog niet gevonden.
@Wim. Van gezichtsboek pagina Landmachtspotters gehaald de lok. Een rode DB-er nr 6469 met een oud model personenwagen, vermoedelijk een oude interregiowagen in grijze kleurstelling.
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Hallo Maarten, Klopt die had ik ook. De NOS heeft ook een journaaluitzending erop staan. De Brigade zelf op gezichtsboek ook. Voorbijrijdende treinen of echt mooie foto´s van de trein met lok bespannen heb ik nog niet.
Groet´n, Dirk
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Ik heb alleen s'avonds de trein zien rijden op de terug reis maar toen was deze leeg :|
Neem anders is even een kijkje op deze site voor 1/87 materiaal http://www.arsenalm.de/Arsenal-M+-+Standardprogramm/
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Dat zie ik daar regelmatig want ik woon in de wijk t.o. het station dus zo speciaal is het niet. Dat is nog eens wat anders dan in mijn tijd, gewoon in kolonne naar Eiffeland rijden , Vogelsang (Polen maakte toen nog deel uit van het Warschaupact) tanks op de grote FTF's (ja ECHTE tanks, die Leopards) en wij er in de Laro (zau) achteraan man dat waren nog eens tijden, een "echt" leger.

Alleen maar spierballentaal richting Poetin en "testen" hoe snel "we" een grote militaire macht die kant op hebben.... maar het blijft wel een machtig gezicht zo'n lange (militaire) trein

Peter
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
we HADDEN ooit een paar 100 tanks, nu 0 (echte tanks hè, zoals de Leopard niet die infanterie dingen) we HADDEN ooit een behoorlijke luchtmacht nu nog enige 10-tallen F16's waar de helft van in revisie staat of gebruikt voor onderdelen om de rest te laten vliegen, we HADDEN ooit een aantal geweldige marine (wat is daar nog over....)

maar we dwalen hier af op een rail forum ;)

dus daar heb je ook wel weer gelijk in Lucien.

maar zo'n lange trein op je modelbaan zou ook wel iets hebben denken. ipv een lange sleep erstwagen o.i.d.

Peter
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
 @citaat2  Dan is het nu wel stukken goedkoper om t na te bootsen, als je er toch niet zo veel hoeft te kopen  >:-D >:-D
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
 @citaat  :D

@Dirk, bedankt voor de foto plaatsen  :thumbup:
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Ho Peter Pjotterke, op het materieeloverzicht van defensie valt te lezen dat er nog zijn: 16 tanks Leopard 2. De andere honderd zijn in 2011 aan Finland verkocht. Dan staan ze toch maar mooi dichterbij de grens van de Russische beer opgesteld dan hier in Nederland in de opslagloods. Geen oefening in snel transport meer nodig!
De 16 Leo's vormen dacht ik net niet 1 volwaardig eskadron? Ze zijn sinds kort ondergebracht in een Duits legerondeel 1 Panzer Division in Hannover. Ik meen gelezen te hebben dat Nederland ze in eigendom houdt en alleen via een overeenkomst aan de Duitsers uitleent.

Back to topic (BTT)
Er gaan/gingen 27 treinen naar de oefening en komen dus ook weer terug. Ook van een lege trein vallen mooie plaatjes te maken. Al was het alleen al om het materieel te zien waarmee alles werd vervoerd. Denk aan de lok, personenwagen en welke platte wagens er gebruikt zijn. Bruine en rode wagens bijvoorbeeld. Wagens uit Frankrijk, België, Duitsland, Nederland et cetera.
Marklin heeft een Duitse trein geproduceerd compleet met personenrijtuig en platte wagens met Duitse Leo's2. Zet de Artitec NL Leo's erop en met 16 wagens heb je ons tankbestand in een lange trein op je baan. Nog een trein met DAF vrachtauto's, jeeps, M113, M109 en nog wat ander materieel als CV90, boxer en Fennek (märklin model) en daar gaat ons leger op transport.
Tis niet goedkoop zo'n trein in H0 model maar de ertswagensets van Langer Henrich (o.a. 46255) zijn ook duur. En een NL-legertrein vind ik ook een mooi gezicht. Ik zet alleen de Centurion Mk5/2 uit mijn diensttijd erop. De modellen van Roco zijn niet de MK5/2 maar wel lekker licht in gewicht t.o.v. die van Artitec.
Dirk
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
We hadden ooit 913 tanks (Centurion,Leopard1+Leopard2). Zie bijlage uit de krant.

groetjes
Henk
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
In 1960 hadden we zelfs 1400 tanks, Centurions, 700 bij de onderdelen en 700 in de mottenballen
in reserve.
Hans
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Dat ik ook het enigste positieve aan Trump hij zorgt er weer voor dat Nederland en de rest van Europa weer een echt leger moeten opbouwen ;)
Het is alleen jammer dat de mooie !/87 tanks en CV90 zo een hoog prijskaartje hebben :(
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
@Rob, e.a. 18 tanks zijn het er die een Kompagnie vormen. De 16 laatste Nederlandse zijn toegevoegd aan het Duitse tankbestand en worden teruggeleast. Om de verwarring van mij te herstellen van deze pagina: https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/inhoud/materieel/voertuigen/leopard-2a6-gevechtstank
onderstaand tekstgedeelte geknipt en hier geplakt.
Het Opleidings-, Trainings-, en Kennisbehoudpeloton Tankoptreden (OTK-peloton) ziet per 1 januari 2016 officieel het levenslicht, onofficieel is de eenheid begin 2015 al actief. Het peloton vormt de opmaat tot een Duits/Nederlandse Panzer Kompanie. Vanaf 2019 moeten Duitsland en Nederland over deze volledig geïntegreerde  gevechtseenheid beschikken. De Kompagnie gaat deel uitmaken van het Duitse Panzerbataillon 414. Besloten is ook dat 43 Gemechaniseerde Brigade weer tankcapaciteit krijgt. De eenheid uit Havelte neemt daarvoor op termijn Panzerbataillon 414 onder bevel, dat Bergen-Hohne als thuisbasis krijgt. Op zijn beurt wordt ?43? toegevoegd aan de 1e Duitse Panzerdivision.

De Kompanie krijgt, net als het OTK-peloton, Duitse tanks. 18 stuks om precies te zijn. 16 voor 4 pelotons en 2 staftanks: voor de commandant en diens plaatsvervanger. Nederland brengt voor de samenwerking zijn 16 laatste tanks in. Dit aantal bleef over na de verkoop van 100 exemplaren aan Finland, begin 2014. Duitsland moderniseert de 16 Nederlandse tanks en voegt ze toe aan het eigen tankbestand. Nederland least vervolgens de 18 tanks die de Kompagnie vormen.

En dan nu: super tank gericht, geladen, gericht, vuur, ik vuur, treffer, kanon stop.
Voor dat dit meer en meer een legertopic wordt ... foto´s graag gemaakt in 2017 met treinen met legermaterieel.
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
@Mark, h´m bedankt op Arsenalm staan wel Nederlandse CV90tigers op. Euro 29,90 Heb je of heeft iemand ervaring met de bouw van RP-modellen?
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
 @citaat Old soldiers never die... :D
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
 @citaat Heb je daar ook een bron bij ?  >:-D
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
 @citaat Van een soldaat generaal uit het leger der sarcasten was bovenstaand antwoord te verwachten  :D

Edit: oorspronkelijke reactie gewijzigd, want dat leger bestaat allen maar uit generaals  ;)
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
@Henk

Lol dat plaatje uit de krant. Die heli die er afgebeeld staat is een UH-60 Black Hawk die nooit in Nederland is gebruikt. Wel een prachtige helikopter.

Aangezien ik veel nieuws over leger (zowel nationaal als internationaal) volg had ik wel verwacht foto's tegen te komen van dit transport. Helaas is dat niet het geval. Mijn advies is de volgende site in de gaten te houden: http://www.dutchdefencepress.com/. Het zou mij niet verbazen als er t.z.t. een reportage op komt.
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Citaat van: lokje 23 op vrijdag 20 januari 2017, 13:30:12
klopt peter.

zou mooi zijn trouwens ik heb zo een mooi transport op de baan.

en nog even om te gekken. hebben jullie al munitie om te schieten vorig jaar was dat er niet diende de militairen op oefening zelf pief poef paf roepen  >:-D >:-D >:-D >:-D

lucien.

dat vraagt natuurlijk om een fotootje, of een filmpje.....

pinda pinda pinda pinda............ herladen pinda pinda pinda  :D :D :D
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
nog 16 Leopards in eigen beheer, gestald in Polen? Doen ze het dan nog wel, niet last van bevroren wissels of zo.

43gnk daar zat ik in 91/92 bij het zau peleton als hospik/chauffeur. Nooit hoeven puppen op de hei behalve een paar nachtjes tijdens de opleiding :D die gaan dus verhuizen naar Duitsland lees ik??

Maar gelukkig hebben we straks wel de vliegende Fyra (jsf).

Peter

Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Heren,

Dirk is dit draadje begonnen met de vraag of er foto's zijn gemaakt van het militair transport naar Polen.

Helaas weinig foto's, niks aan te doen maar laten we na alle kritiek op het leger maar weer on topic gaan.

Foto's beschikbaar stellen van het militair transport naar Polen.
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Een commerciële site van een modelbaantijdschrift heeft wel foto's van de treinen en de locomotieven.
Deze keer de trein uit 't Harde. Ook hier was de DB 6469 actief. Ook de 6428 was in 't Harde.
Flink actief zoekende komen we wel aan de afbeeldingen ;)
Ik plaats maar geen foto's van de website vanwege het feit dat ik geen copyright wil schenden door plaatsing hier op dit forum. 'k wil hiervoor geen toestemming vragen aan Scala Publishing BV. De andere foto's zijn van social media en kranten en die vind ik openbaar. Ik heb ze van Railhobby wel in mijn DDR gezet.
http://railhobby.nl/nieuws/29-militaire-treinen-naar-polen/

Zie de foto van de stop in Putten: dubbeltractie met aan voor- en achterzijde loc's licht aan! Dat kan ook dus, dacht dat alleen voorzijde loc. aan mocht. :help:

Eind februari komen de treinen terug: wie zet ze voor ons op de gevoelige plaat?
Dirk :-{)

Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Dirk, bedankt voor het delen. Mooie fotoos en film!
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Als ik weet waar en wanneer dan ga ik eind februari er desnoods een dag vrij voor nemen om te fotograferen.
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Waar de treinen langs gaan weet ik niet. Wel dat de oefening vorige week woensdag 15 februari 2017 is afgelopen.
Wil iemand met informatie over deze bijzondere treinen in de dienstregeling deze treinrouten met ons delen?
bvd, Dirk
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
De trein wordt op dit moment geladen in Polen.
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Op Facebook staat bij phoenix  OOCL  dat de voertuigen van vuursteun commando nu terug op de basis zijn.
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Dit weekend staan er een aantal wagons met militaire lading op het emplacement van station Weert. Deze gaan morgenmiddag weer vertrekken. Als je vanuit de voetgangerstunnel in het station de trappen rechts omhoog loopt, ga dan naar spoor 3A. Het kan zijn dat de stoptrein er staat, dan zie je deze niet. Er staat een beveiliger, maar als je vriendelijk aangeeft dat je wat foto's wil maken is dat geen probleem.

Hieronder een paar foto's:

1.

Wagons met militaire lading Weert on Flickr

2.

Wagons met militaire lading Weert on Flickr

3.

Wagons met militaire lading Weert on Flickr
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Mooie platen bedankt voor het delen. :arrow: :thumbup:
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Dit soort foto's toch altijd weer interessant.

groet
Harald
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Zojuist (6:30 maandagochtend) stonden de wagons er nog.
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
en? foto?? gemaakt??? om hier met ons te delen .....
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Zie 4 posts terug.  :thumbup:
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
vrijdag, gisteren dus, stond er ook zon transport klaar in Eindhoven.
daar worden voertuigen vanuit Oirschot geladen voor oefeningen.
het bedrijf waar ik werd staat daar aan het spoor, en d]kan dat zien vanaf mijn werkplek.
helaas geen foto's
maar sinds ik daar werk, zijn er bijna maandelijks dit soort transporten.1 silberling in grijs gevolgd door meerdere wagens voor voertuigen.
zal de volgende keer in de gaten houden en een camera meenemen.

groet Winno
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
Ik zag ze vanmorgen ook nog staan Winne. 2 rijen dik. Geladen en wel. Leek op geniemateriaal voor bruggenbouwers.
Re: Militair transport per trein uit Steenwijk voor oefening Bison Drawsko in Polen
@wvniersen
Ik heb ze ook een keer in Eindhoven zien staan. Ik werk toevallig ook in Eindhoven, alleen niet dichtbij het spoor. Ik ga wel vrijwel dagelijks met de trein.