Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

meldsectie isolatie bij K-rail.

Gestart door PietB donderdag 12 januari 2017, 21:32:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
meldsectie isolatie bij K-rail.
Ik ga mijn baan ombouwen van C naar K-rail.
Nu vraag ik mij af wat de slimste manier is van terugmeld sectie isolatie.
Met plastic railverbinders of om de railstaaf vlak naast de railverbinder met de Dremel door te zagen.
Hoe doen jullie dat?

grt Piet.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Hallo Piet,

Voor mij werkt het doorslijpen het beste. Bij flexrail kan de spoorstaaf schuiven, en dan kan het zinvol zijn plastic railverbinder te gebruiken. Bij gewone rails kun je inderdaad een stukje na de railverbinder doorslijpen.
Succes!

Groet,

Peter
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Als plastc railverbinders werken de transapante van de Fleischmann messing rails prima.
Bij sectie rail en op bestaande overgangen gebruik ik liever een kunststof raillas. Op de rest slijpmik ook vaak door.
Desgewenst kun je de voeg nog vullen met wat tweecomponenten lijm zoals Stabilit Express.

John
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Ik gebruik de "profi" isoleerders van Fleischmann, zijn bruin en het lipje is dun, dus geen grote spleet en ik plaats ze in plaats van de standaard metalen railverbinder.

Groet, Anne W
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
gebruik hier ook profi fl.Voor de isolatie en soldeer terugmeldraadje aan de railverbinder.lDesnoods gebruik ik 2 halve rals om dit te doen.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Ik snap de vragensteller wel, hij gebruikt dit om een meldsectie te maken,
maar het gaat gewoon om het isoleren van k-rails.
En dat is voor alle toepassingen gewoon gelijk.

Hoe isoleer je een k-rail spoorstaaf? Door hem door te zagen.
Afwerking? Druppel vullende lijm, of luxer een isolatieschoentje.
Isolatieschoentje? Van een 2-rail merk met relatief dikke spoorstaven.
B.v. Fleischmann 6433
Die van Piko (55291), Peco (SL11) en Roco-oude-stijl zijn voor dunnere spoorstaven, en passen wel op C- maar niet op k-rails.

Er zijn 2 soorten k-rails in de serie 2200: die met de koperen lipjes en die met de zilveren lipjes.
De staaf van die met de loperen lipjes is een fractie smaller,
en daarop passen de Fleischmann isolatieraillasjes (6433) goed.

Bij de nieuwere versie met de zilverkleurige lipjes past het lasje niet (niet goed) op de staaf, en het plastic isolatielasje breekt/splijt dan vaker.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Als Märklin K-rail gebruiker neem ik voor dit doel al heel lang de PECO (art.nr. SL-11) isolatie.

Geen gezaag of geslijp en een 100% perfect geïsoleerde sectie.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Ik gebruik ook tot grote tevredenheid de profi isolatiestukjes van Fl nr (6433) per 12 verpakt.
Minder werk, niet dorslijpen en terug opvullen met hars of lijm.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Ik ga met de kunststof isolatoren(SL-11) aan de gang.
Allen bedankt voor de input.

Citaat van: robbie103 op vrijdag 13 januari 2017, 00:25:07
Om de draad aan de rail te solderen, even met dezelfde dremel plekje schoonmaken, klein beetje purine en
Robbie, Purine wat is dat?
Volgens Wikipedia is het urinezuur.
Maar ik denk dat jij het over een merknaam hebt.

grt Piet.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Hallo Piet,

Purine is inderdaad een merknaam van een vloeimiddel op basis van vaseline. Het is zuurvrij en bevat zouten. Belangrijk nadeel van Purine is het achterlaten van een behoorlijk vettige laag. Zelf zou ik het niet gebruiken> ik doe alles met harskern soldeer of zilversoldeer.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Beste Cor,

De railstaven van Märklin K-rails zijn niet te solderen met normale harskernsoldeer zonder een hulpmiddel, op de club hebben we daar iets voor waarvan ik de naam niet kan onthouden, daarnaast hoor ik wel eens S39 voor RVS noemen.

Groet, Anne W

Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Citaat van: Anne W op zaterdag 14 januari 2017, 13:23:27
S39 voor RVS noemen.
Dat heb ik hier staan, ja. S39 is een gruwel. S39 voor RVS zou minder corroderend zijn.
Ik neem het zekere voor het onzekere: de gesoldeerde rails gaat na afloop in bad met het badeendje.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
En als je daar allemaal geen zin in hebt koop je een set contactrails (2295) voor ?19,99 per melder  ;)
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
al die prutsmaterie is toch niet nodig als je aan het railschoentje (verbinder) soldeert.Wel een degelijke soldeerbout of station gebruiken en de juiste soldeer.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
of je doet als ik : gewoon 2 halve rails na elkaar.Eigenlijk is een lengte van 2 rails (36 cm)  best wel de minimum om safe te spelen.Zowel bij 2 als 3 rail.Maar daar heeft eenieder een eigen opinie over.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Een gedeelte van mijn baan is al in K-rail uitgevoerd.
Voor het vast solderen van de draad aan de railstaaf heb ik

gebruikt, dat wordt verkocht in de webshop van MiWuLa en werkt perfect.
Zonder je toevlucht te moeten nemen tot vette of agressieve rommel.
Citaat van: rscosworth op zaterdag 14 januari 2017, 15:08:26
En als je daar allemaal geen zin in hebt koop je een set contactrails (2295) voor ?19,99 per melder  ;)
Ja vooral een goed voorstel als je 50+ meld secties hebt.

grt Piet.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
als alternatief kan je ook de K railkontaktjes 2290 gebruiken.Inderdaad Piet .Ik heb hier 180 m k-rail liggen en al mijn stopsecties zijn gewoon 2 , 2,5 of 3 lengtes lang en dus min 36 cm. Heb hier dus een 50 tal secties en zou duur worden met andere methodes.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Stroomdetectie ;)

Groetjes,
Rob
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
stroomdetectie is op zo een baan niet haalbaar.Is trouwens bij 3 rail de slechtste methode.Je hebt dan verbruikers nodig voor detectie via puko's.Bij massadetectie heb ik volledige terugmelding op alles behalve de wissels.Als er een wagonnetje zou afhaken zijn er geen botsingen mogelijk.En mijn computersysteem meld dan wel de fout :).
Zelfs als ik wagons met DC wielen heb in een trein hang ik als laatste een AC wieltje eronder en geen probleem.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Citaat van: bellejt op zaterdag 14 januari 2017, 15:18:31
als je aan het railschoentje (verbinder) soldeert
Kweenie hoor. Met de oude rails met de koperen schoentjes geen probleem, maar de nieuwere k-rails hebben railschoentjes in de categorie lastig. Per ongeluk heb ik daar ooit ook 18 strekkende meter van aangeschaft.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Heb aan de laatste versie van K-rails geen enkel probleem gehad om aan de railschoentje een draadje vast te solderen.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
 @citaat  nooit problemen mee gehad op 180 meter rails en wissels van de nieuwe serie.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Railschoentje vervangen door kunststof versie of railstaaf doorslijpen.
Ook nog nooit problemen gehad gesoldeerde draadjes aan de K-railstaaf, met Dremeltje schoonmaken en harskernsoldeer +een beetje vetvrij soldeervet.

groet
Harald
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
 @citaat veel spookmeldingen

Bros worden van de plastic railschoentjes, vervuiling van de raillas, dichtdrukken, ..

Het voordeel van stroomdetectie is de betrouwbare terugmelding. Treinstellen hebben bij mij allemaal aan de voor- en achterkant slepers.Personenwagons zijn grotendeels voorzien van sluitlichten met sleper. Goederentreinen zijn eveneens uitgerust met sluitlichten. Naast de betrouwbaarheid beperk je de hoeveelheid bekabeling :)
Bij het rijden met iTrain kan ik heel precies aangeven waar de sleper(s) van de trein zich bevinden en iTrain houdt daar rekening mee bij het bepalen van de positie van deze trein in de blokken.

Groetjes,
Rob
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Citaat van: RobVille op zaterdag 14 januari 2017, 16:52:06
@citaat veel spookmeldingen

Bros worden van de plastic railschoentjes,

Sinds ik enkele jaren geleden stopte met zagen en slijpen in de bij mij in gebruik zijnde K-rails en sindsdien de PECO lassen toepas, hebben gebeurtenissen als boven genoemd zich bij mij tot op heden niet voorgedaan.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
 @citaat

Geluksvogels zijn jullie .... ;)

Groetjes,
Rob
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Citaat van: RobVille op zaterdag 14 januari 2017, 16:52:06
Het voordeel van stroomdetectie is de betrouwbare terugmelding.
Achterhoede gevecht Rob, met achterhaalde argumenten.
Het is gewoon een systeem van detectie dat in de 2 rail wereld thuis hoort en niet in de 3 rail.
Of als je 3 rail M rails gebruikt de enige methode.

grt Piet.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail
Ben ik niet met je eens Piet. Stroomdetectie is ook goed te gebruiken bij 3-rail voor k en c-rails, niet alleen m en/of 2-rail.

Achterhaald is het zeker niet. Het is net hoe je alles in wilt richten.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Late reactie misschien. Ik gebruik de isolatie van Fleischmann, Nr 6433 geloof ik.

De draden soldeer ik aan de railas. Hoef je ook geen vloeimiddel te gebruiken om te solderen.

Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Een goede avond Piet,

Ik heb zelf veel rails doorgeslepen en gebruik dan tussen de rails korte opvulstukjes om daar de terugmelding aan de
railschoentjes te solderen. Even met een schuurpen over de railas en solderen lukt prima.
Ik heb wel ervaren dat je de rails van K rails goed moet vastlijmen of de slijpsneden goed moet
opvullen daar anders de rails zelf vrij gemakkelijk gaan schuiven met verkeerde meldingen als
gevolg.
Mvg
Olivier 77

Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Citaat van: Olivier77 op zondag 15 januari 2017, 21:21:08Ik heb wel ervaren dat je de rails van K rails goed moet vastlijmen of de slijpsneden goed moet
opvullen daar anders de rails zelf vrij gemakkelijk gaan schuiven met verkeerde meldingen als
gevolg.

Nou Olivier, volgens mij had Piet een aantal posten terug al aangegeven het zo als jij beschrijft juist NIET te gaan doen.

Jij verder veel succes met jouw methode van slijpen, opvullen van de sneden en wat dies meer zij om een geïsoleerde sectie te fabriceren!
Re: meldsectie isolatie bij K-rail
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail
Citaat van: Olav op zondag 15 januari 2017, 12:32:07
Ben ik niet met je eens Piet. Stroomdetectie is ook goed te gebruiken bij 3-rail voor k en c-rails, niet alleen m en/of 2-rail.
Ik zeg niet dat het onbruikbaar is, zeker niet voor M-rail.
Voor C-rail is massa detectie veel eenvoudiger.
En eenvoud maakt het ongevoeliger voor storingen.
Plus dat je bij stroomdetectie altijd een gebruiker in de sectie moet hebben.
Lekker handig zeg!
Citaat van: Olav op zondag 15 januari 2017, 12:32:07
Achterhaald is het zeker niet. Het is net hoe je alles in wilt richten.
Zie hier boven.
Er zijn voor de moderne rails betere oplossingen.

grt Piet.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Ik zie dat probleem niet Piet. Elke trein is al een verbruiker. En als je ervan uitgaat dat wagens losraken die detectie geven, dit kan ook op stukken gebeuren waar je geen detectie via massa hebt zoals wisselstraten. En dan krijg je genoeg problemen.

Ik hoef in ieder geval geen isolatie van de rails te maken door zagen of wat dan ook of om aansluitingen aan de rails te maken. De draden voor de middenrail liggen er al.  :)  voor massadetectie toch extra draden nodig. Het is maar hoe je het benadert.

Storingen vallen ook mee. Daarmee zijn de diodes een  soort 'nood' beveiliging voor als de beveiligingen die ik heb echt niet zouden werken.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Onmogelijk is het niet, maar wat lastiger.  :)
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Nou we gaan weer triomfantelijk en fors van het padje(topic) af.
Ik heb de mening van allen over het zagen en of met verbinders isoleren gezien.
Dat was de bedoeling, van mij mag het draadje op slot want het wordt al snel een wanorde.

grt Piet.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Hall

Ik gebruik alleen van die geisoleerde railschoentjes/assen, geen dremel aan mijn rails  :) (fleischmann 6433 volgens mij, deze zijn lekker dun, ondanks dat ik Märklin rails heb) dus een beetje zoals de meesten al hebben aangegeven. De metalen railsschoentjes/assen voorzichtig met een kleine schroevendraaier iets verbreden en je schuift hem er zo af. Voor het detectie stopgedeelte gebruik ik meestal 2 rails de rest van het blok bepaal je zelf hoe lang (of kort) Een metalen railschoen een beetje schoon schrappen met een mesje en je hebt een prima soldeer verbinding voor de massa. Geen detectie op een wisselstraat? een achter gebleven wagon niet kunnen detecteren..... dan is of de koppeling niet goed en/of zit er hobbel in je rail waardoor de koppeling los laat los dat probleem op ipv een oplossing voor het probleem.

De keren dat ik een wagon van een wisselstraat moest plukken zijn op 1 hand te te tellen.   :D

Detectie op wisselstraten vind ik een beetje overkill, maar goed, dat vind ik......

Peter

Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Dat krijg je met fanatieke hobbyisten.
Die raken af en toe helemaal van het padje.  >:-D

Ik heb ooit een C-rail wissel door geslepen met een te dikke slijpschijf.
De zaagsnede heb ik toen opgevuld met een stukje (dik) tandenstoker.
Als je je rails van een roestkleur voorziet kun je dit gewoon meeschilderen.

Henk
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Zijpaden verwijderd.  :D
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
 @citaat ik ben solidair.  :D
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Hallo Piet,

Voordat ik overgestapt ben naar stroomdetectie heb ik jarenlang het systeem van massa-detectie (K-rails) toegepast. Ik heb eigenlijk nooit de dremel gebruikt. Als isolatie gebruikte ik altijd Marklin 2295. Voor de terugmelding gebruikte ik mijn eigen systeem. Op de beurs in Houten kocht ik draadeinden met een doorsnede van 0,7 mm, meestal gemaakt van nikkel. Een uiteinde, haaks gebogen, klemde precies tussen de onderkant van de rail en de kunststof bielzen. Aan de andere kant (onder de plaat) klemde ik een hulsje met daarin een draad van 1.5 mm doorsnede.




1 --> massa
2 --> voeding
3 --> terugmelding


Close-up

Deze draad werd aangesloten op een ECoSDetector. Dit systeem werkte feilloos, geen spookmeldingen. Elk blok werd op deze manier behandeld. Wel zorgde ik ervoor dat bij de niet gedetecteerde rails, wissels, steeds beide railstaven een massa verbinding kregen. Bij mijn slanke k-wissels zijn beide railstaven namelijk niet doorverbonden. Na jaren kreeg de reeds genoemde problemen. Deze hebben in wezen niets te maken met de fysieke terugmelding. Doordat de draadeinden zo dun zijn en je ze tegen de biels aanschuift en later een roesttint geeft, vallen deze bijna niet op.
Groetjes,
Rob

Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Ik gebruik ook de Fleischmann isoleerschoentjes 6433, die passen prima op de k-rail (oud en nieuw)
De iets goedkopere Peco's heb ik ook, maar het isolerende plaatje in het midden is veel dikker dan die van Fleischmann, waardoor de rail minder goed aansluit.
Verschil tussen railstaven bij de oudere k-rail met koperen contactlipjes en de nieuwere met contactlipjes van nieuwzilver heb ik niet kunnen waarnemen.

Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Citaat van: Kappa op vrijdag 20 januari 2017, 20:37:47maar het isolerende plaatje in het midden is veel dikker

Dat vind ik eigenlijk ook. Hoewel ik de PECO's tot nu toe vrij massaal heb gebruikt en tot nu toe geen nadelige gevolgen heb ondervonden, zal ik op de eerst volgende aan te leggen secties de Fleischmann gaan toepassen. Is kijken hoe dat zal bevallen.
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: meldsectie isolatie bij K-rail.
Ik gebruik ook de Fleischmann kunststof railschoentjes, gaat prima. Niks rails doorslijpen. Gewoon het metalen schoentje verwijderen en de kunststof er opschuiven. Ik had vroeger Fleischmann twee rail systeem en had toen die schoentjes gekocht. Met vroeger bedoel ik 20 jaar geleden. De schoentjes zijn nog steeds in prima conditie!
Ik heb ook wel die rode van Roco gehad maar die zijn van een harde kunststof en breken af.