Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

oude marklinlocs digitaliseren

Gestart door asconahobbyist donderdag 12 januari 2017, 19:52:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
oude marklinlocs digitaliseren
ik zit even met een dingetje,ik heb steeds meer digitale locs,echter ook nog zeker een stuk of 40 oude analoge 30 en 33 serie locs,ik wil die niet allemaal ombouwen met permanentmagneet en vele functies (verbeter me als ik het mis heb,ik weet nog erg weinig van digitaal) maar kan ik ook gewoon een eenvoudige decoder erin zetten en de originele wisselstroommotor behouden? Met als enige functie bijvoorbeeld de verlichting of hooguit een rookgenerator.
Ik kom nu op een punt dat ik met een huis bezig ben waar ik eindelijk een baan kan bouwen en ik wil ns uitvissen hoe en wat ik precies kan doen.
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Patrick,

Je kunt een decoder LD-W-32 van Tams nemen.

Correctie, want blijkbaar word de Tams LD-W-32 niet meer geleverd, zie ook link in reactie #11 van Jan22.
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Of de Uhlenbrock 76200 Klikje doen.

Gr.  Charlie
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Ook die oudere lokomotieven doen het uitstekend als je ze wel goed ombouwt, je bent dan per ombouw misschien iets meer kwijt, maar ik heb er voor gekozen om er een beperkt aantal per jaar te doen. Ombouw met bijvoorbeeld een tams, dat levert toch geen goed resultaat op (mijn ervaring met tams) en kan je ze beter niet ombouwen.
Een ESU decoder kost rond 30 euro, een permanent magneet van ESU 10 euro, misschien nog wat lampjes, voor rond 40 euro maak je van de oude loks prima rijdende digitale loks.

Vroeger heb ik Marklin 66032 decoders gekocht, simpele decoders waarbij de motor niet omgebouwd hoefde te worden, die kostten toen rond 35 euro per stuk. Je kan nu ook kijken bij Uhlenbrock, waarbij je de motor ook niet hoeft om te bouwen, ook die decoder zal rond 30 euro kosten.

Succes!

Frank
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Goed zoeken op internet, in NL maar zeker in DE kan je goedkoop een ESU lopi V4 vinden. Als je er meer besteld, kan je ze ook nog met korting krijgen.

Stuur maar een PB als je wat info wil.
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Ik heb vorig jaar (27-08-2016) nog 10 stuks ESU54610 ingekocht in Houten.
De prijs was 25 Euro voor de oude voorraad, maar die ging naar 26 Euro omdat ESU de prijs verhoogd had.

Re: oude marklinlocs digitaliseren
Je kunt ook de keuze maken voor de 60760 set als je loks hebt met een DCM deze zijn vanaf 28 euro te koop in diverse webshops de decoder is simpel maar motorische is de lok dan helemaal klaar en kun je er op een later tijdstip altijd nog een ESU of Marklin decoder in hangen.
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Ik lees vaak negatieve berichten over de 60760 set maar heb m'n BR216 er mee omgebouwd en dat bevalt prima. :) En een stuk minder ingeregel dan b.v. een LokPilot.
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Ze zijn wat beperkt in instellingen en je hebt maar 1 en met aanpassing 2 extra uitgangen die volgens mij alleen via een functie toets te bedienen zijn.
Naar mijn mening word er hier ook te snel naar alleen ESU door verwezen terwijl er genoeg andere merken(met mtc21 bieden marklin en zimo meer uitgangen versterkt dan esu)zijn die ook gewoon doen wat ze moeten doen ;)
Re: oude marklinlocs digitaliseren
De 60760 zijn de zogenaamde alzheimer decoders, bij stroomstoringen (vuile rails, wissels) gaan ze stil staan, en vervolgens verder. Hoeveel last je daarvan hebt hangt van de stroomtoevoer af (verschilt per type lok, vervuiling en soort rails etc).

Ik heb locomotieven met diverse soorten decoders rondrijden, het moeten inregelen van een ESU decoder (lokprogrammer moeten kopen) vind ik zeker een nadeel van ESU decoders. Ik heb alleen de Tams verwijderd uit mijn locomotieven en die in het grijze archief gesmeten, die waren (een aantal jaren geleden) echt heel slecht.
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Citaat van: Kappa op donderdag 12 januari 2017, 20:12:04
een decoder LD-W-32 van Tams

Als verstokte analoogrijder kan ik het niet laten om naar deze pagina te verwijzen
Tams

Tams houdt niet van deep-linken. Waarschijnlijk werken links naar Tams daarom uitermate traag, terwijl de site zelf snel is. Ik houd niet van leveranciers die je dit flikken.

Het gaat om dit draadje onder het menu Produkte=>Zubehor=>Lokwerkstatt=>Lastreglung
Lastregelung-Wechselstrommotor met als onderkop: Lastregelung ohne Motortausch.
Für Loks mit Wechselstrommotor bieten wir keine lastgeregelten Lokdecoder (mehr) an. Da wir immer wieder nach den Gründen gefragt werden, warum das so ist, hier ein kurzer (...)

Ik kan alleen maar aan raden om dit draadje goed te lezen. Het gaat over de alternatieven die je hebt als je een wisselstroom motor wilt digitaliseren met /zonder motor-aanpassing.
Zie screenshot hieronder:
Re: oude marklinlocs digitaliseren
De 60760 is idd een prima decoder.Ik heb er ook een aantal lopen.
Het probleem wat Frank 103 schetst komt idd voor maar te omzeilen met de zogenaamde anti-alzheimer schakeling.
In het kort ,middels een condensator en diode een stroombuffer generen, staat hier op hetforum ook beschreven.

grt
Jeroen
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Hoi,
Ik heb in de jaren 2006-2009 ook diverse oude locs 30xx en 33xx met de oude motor gedigitaliseerd.
Begonnen met 5 Tams decoders, maar die gaven al binnen het jaar allemaal de geest. Vervolgens Uhlenbrock 76200 genomen, die doen het nog steeds.
Inmiddels heb ik wel alle motoren omgebouwd naar permanentmagneet. De Uhlenbrock-decoders kan ik echter nog steeds gebruiken (de witte draden die bij de oude motor een magnetisch veld opwekken in de spoelen, heb ik bij de permanentmagneet-motor niet meer aangesloten).
Dus je hoeft de Uhlenbrocks niet weg te doen als je alsnog besluit de motoren te vervangen.
Bij de Tams decoders kan dat (dacht ik) niet, die zijn bij ombouw van de motor niet meer bruikbaar.
Uhlenbrock vond ik ook makkelijker te programmeren dan Tams.

Onlangs heb ik wel een paar Uhlenbrocks vervangen door ESU Loksounds, omdat ik geluid in de locs wilde.

Succes, Paul
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Hallo,

Voor de "simpele" loc met een M* 5* HL motor gebruik ik de Tams LD G 32.2.
- klein en goedkoop, ca 16 Euro,
- echt kortsluitvast,
- lastregeling,
- rangeerstand,
- optrek - afremvertraging,
- 1 funktieuitgang 200 mA, bij mij vaak voor een cabinelichtje,
- alzheimer behoeft alleen een elco,
- behalve het adres (3) is de fabrieksinstelling eigenlijk voldoende,
- evt extra CV wijzigingen gaan via de Esu Lokprogrammer,
- maar kunnen ook met de M* CS of MS (kies loknr 29750).
Ik heb er 7 treinen mee rijden tot volle tevredenheid.

Hij is er ook in de wisselstroom uitvoering als LD W 32.2.
Voor de lastregeling is dan wel een extra printje nodig.
Maar ja, lastregeling op een bejaarde wisselstroom loc?
Dat leverde de ouwe blauwe trafo ook niet.

Voor meer power, 6 extra functies, 3 eenvoudige geluidjes,
een servo uitgang en 2 schakelingangen, is de LD G 34 Plus een optie.
ca 35 Euro. Ik heb ze in vier loks zitten.

Lenco,
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Dank voor alle reacties!  ik heb nu wat meer duidelijkheid,alsook weer meer vragen.  In principe zou de door icweel besprken TAMS LD W 32.2 voor mij de geschikte decoder zijn,gewoon simpel,ze kunnen rijden en hebben verlichting,meer niet (het gaat immers ook om 3029's ,3078's en andere kleine goedkope startsetlocjes) en het kost weinig,echter,de ervaring van anderen dat ze snel stukgaan doet me dan wel weer huiveren. Dus nog even over nadenken. De decoder zoals in de jaren 80 in de digitale marklinlocs gemonteerd  (via google kwam ik uit op de 6080) zou voor mij al zat zijn,echter kom ik die alleen nog gebruikt tegen (en wat koop je dan?)
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Citaat van: asconahobbyist op woensdag 18 januari 2017, 18:22:15
In principe zou de door icweel besprken TAMS LD W 32.2 voor mij de geschikte decoder zijn..

Citaat van: Kappa op donderdag 12 januari 2017, 20:12:04
Correctie, want blijkbaar word de Tams LD-W-32 niet meer geleverd, zie ook link in reactie #11 van Jan22.
Re: oude marklinlocs digitaliseren
de ld w 32 niet meer,op de tams site wordt verwezen naar de opvolger,de ld w 32.2,volgens de site nog wel leverbaar.
http://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/41-0242x
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Ah ok, Patrick, de .2 was me niet opgevallen. ;)
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: oude marklinlocs digitaliseren
 @citaat  Klopt, maar die heeft geen lastregeling. Wel weer 3 schakelbare uitgangen.
KLIK

Gr.  Charlie
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Citaat van: Charlie op donderdag 19 januari 2017, 14:43:38
@citaat  Klopt, maar die heeft geen lastregeling. Wel weer 3 schakelbare uitgangen.
Gr.  Charlie
Let op want Aux1 en Aux2 zijn voor de verlichting voor en achter.
Die schakelen dus gelijk met de rijrichting. Aux3 is met F1 voor een
andere functie wel vrij te gebruiken.

Lenco,
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Hey, Ik heb sinds een aantal weken al mijn treinmateriaal terug uit dozen gehaald en tijdelijk een baan gebouwd. Ondertussen is het geweldig beginnen kriebelen om terug aan een baan te beginnen.
Ik heb ondertussen al zoveel gelezen dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Ik zou ook graag een paar locs willen digitaliseren maar ik begrijp hoe langer hoe minder van die decoders. Bij mijn locs zit overal nog een dip switch in waarmee ik het adres kan instellen. Als ik nu op het internet zoek achter decoders dan kom ik er duizenden tegen maar allemaal zonder die dip switch. Ik veronderstel dat je die dan zelf kan programmeren maar wat heb ik daar dan juist voor nodig en waar kopen jullie al die spullen.
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Hi Joewy,

Marklin 6080 decoder:
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6080_Decoder
Marklin 6090 decoder:
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6090_Decoder

Zelf gebruik ik alleen ESU decoders en ben er zeer tevreden over.
Kijk eerst welke motor erin zit en dan een ombouwsetje.
Er is ook een Workshop decoder inbouwen:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64217.msg1131131#msg1131131

groet
Harald
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Haradigi,

Bedankt alvast voor je snelle reactie. Die linken zijn inderdaad de decoders die in mijn oude treinen zitten. Mijn vraag was echter wat ik juist moet doen/nodig heb om de decoders zonder die dip switch te programmeren.

Groeten
Joewy

Re: oude marklinlocs digitaliseren
Locadres van de 6080 en 6090 is alléén in te stellen met de dipswitches.
Optrek/afremvertraging en maximaum snelheid zijn op de 6090 in te stellen met de potmeters.
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Bedankt alweer voor de snelle reactie!

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag  :o)
Hoe die oude decoders in mekaar zitten, dat weet ik. Ik wil echter weten wat je nodig hebt/wat je moet doen om decoders zónder dip switch te programmeren. Op het internet vind je bijna alleen maar zonder dus ik veronderstel dan dat bijna iedereen die zelf programmeert. Vandaar mijn vraag  :)

Joewy

Re: oude marklinlocs digitaliseren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Zoeken in de Wiki of internet op "ombouwen locs",  "locs digitaliseren" of "loc nummer".
Er zijn lijsten hoe en wat nodig.

groet
Harald
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Ohhh. Verwarring.
Een decoder zonder dipswitches, dien je in te stellen met de CV's. (Configuration Variable)
Dit verschilt van decoder tot decoder en van besturingseenheid tot besturingseenheid.
DCC cv's zijn (bijna) bij alle decoders hetzelfde (NMRA norm).
Bij de decoder wordt een handleiding meegeleverd, waarin vermeld welke CV's gewijzigd kunnen worden
en met welk besturingsapparaat.
Kijk ook hier eens ===> klik
Re: oude marklinlocs digitaliseren
Ik heb nog een https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6021_Control_Unit . Het enige dat ik daar blijkbaar mee kan programmeren is het locadres. Volgens mij wordt het stilaan tijd om te investeren  :? (maar ik weet niet goed in wat dan wel?)

Toch bedankt voor jullie snelle hulp!!

Jo