Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon  (gelezen 2324 keer)

jerupke

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 15:26:11 »

Goedemiddag mede 3trailers,

Ik heb een bijzonder gevalletje.

Mijn jubileumwagon loopt steeds van de wissel af.
Bij de geringste druk naar buiten loopt hij mooi rechtdoor, maar achter een lok of op het einde van een rij wagons, gaat de achterste as, het verkeerde spoor op.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Gelogd

Jørg

  • Gast
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 15:32:08 »

En treed dat fenomeen alleen bij die wissel of op meerdere wissels?
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 15:35:03 »

Controleer even de afstand tussen de wielflenzen. Dient 14 mm te zijn.
En de koppelinghouders dienen soepel te kunnen bewegen.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
                   

Wilco69

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Kreis Neuspaß
    • Sterckenraedt Neustadt
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 15:55:42 »

Je geleider in je wissel is stuk, daardoor is de kans op ontsporing groter. (uit de rechter geleider ontbreekt een hap)
Gelogd
M.v.g. Wilco
M-rails, tijdperk III /IV, Tams MC, iTrain 5 Pro, AJ Booster, Rosoft S88n met diode-truc, Rosoft WDD, AJ K84 en wat Chinese hulp middeltjes

Jørg

  • Gast
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 15:58:54 »

Idd nu ik het filmpje nogmaals bekijk zie ik het ook dat er een stuk geleider ontbreekt, en dat is de oorzaak van de ontsporing.
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 17:09:22 »

Ik denk als je even goed naar je filmpje kijkt dat je het wel ziet ;)
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

Olivier77

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 20:53:08 »

Beste Jerupke (wat een naam),

Het is volgens mij duidelijk.
Achterste as staat te breed.
Test eens met de wagon omgedraaid.
Als het aan de wisselgeleider lag moest het voorste as dat ook hebben en al U ander
spoormateriaal ook !!!
Ik lees het wel.

Mvg

Olivier 77
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 21:40:02 »

De strijkregel van het wissel is defect.
Daarom kan het wiel dat bij het puntstuk loopt niet de juiste 'afslag' kiezen.
De flens afstand heeft daar niet zoveel mee te maken.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 21:50:45 »

Inderdaad, die strijkregel is kapot. Die dient er nu juist voor om het linker wiel het rechter spoor in de geleiden.

Groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

jerupke

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 08:30:29 »

Goedemorgen heren, bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat het een combinatie van beide is. Bij de andere wissels ontspoort hij ook, echter alleen als de bewuste as als achterste as meerijdt.

Ik heb nogmaals naar de wissels gekeken en ze vergeleken. Maar ik zie t.n.t. geen verschil.... Nu ben ik nog niet zo lang en intensief met deze hobby bezig als velen van jullie, dus óf meerdere wissels zijn stuk of ik kijk niet goed.
Heeft iemand misschien een plaatsje bij de diverse "technische" benamingen?

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!

PS. Jerupke is de naam die mijn vader mij gegeven heeft, het is fonetisch afgeleid van Jo Röpke, de vroegere metro-verslaggever van de BRT. :-)
Gelogd

  • Gast
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 08:43:26 »

Jerupke:
Hier staat info over wissels,

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wissel_(spoorweg)

EDIT Ad: bovenstaande link tussen "url" tags geplaats, omdat het laatste ")" in de link niet werd herkent en de link niet werkte.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 januari 2017, 10:21:15 door Kappa »
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 09:21:34 »

Snel overzicht is op zich ook gewenst:

Maar het punt is dan de benaming:

Radlenker= Strijkregel
Herzstuck=Puntstuk
Backenschienen=buitenste spoorstaven
Zungenenden=binnenste spoorstaven tussen tongscharnier en puntstuk

Lichtraumprofil=profiel vrije ruimte

De vertaling vormt een probleem omdat het ene type wissel niet het andere is.
Er bestaan wissels met een tongscharnier, en er zijn wissels zonder scharnier.
Bij wissel met tongscharnier zijn de binnenste spoorstaven opgedeeld in bewegende
tongen, binnenste (vaste) spoorstaven, en een puntstuk dat net iets eerder begint dan het puntstuk op deze tekening, namelijk voor de kruising in plaats van erna.

In de 3-rail wiki zou je dit verwachten in de rubrieken grootspoor en rails. Maar het staat er niet in.
Het doel van de strijkregel is ervoor te zorgen dat het wiel gedwongen wordt om de juiste richting te volgen, op een plek waar meerdere kanten mogelijk zijn. De meest voorkomende plek van strijkregels is bij wissels, kruisingen en engelsmannen, maar ze komen b.v. soms ook voor bij bruggen.

In jouw strijkregel zit een gat, kennelijk was die van plastic. En dat gat is groot genoeg om een wagon te laten ontsporen. Ik heb zelf zo'n gat zien ontstaan in een meegebogen k-rail wissel (2269). Een messing loc met een te brede wielstand reed rechtuit over het midden van de wissel, klom over de spoorstaven heen, maar sneed met de wielen alles wat van plastic was, door. De strijkregel van een meegebogen k-rail wissel is van plastic .... Ik heb die strijkregel inmiddels vervangen door een metalen L-profiel.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 januari 2017, 09:52:05 door Jan22 »
Gelogd

Wilco69

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Kreis Neuspaß
    • Sterckenraedt Neustadt
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 10:21:15 »

Het gat tussen de twee paarse pijlen hoort daar dus niet!
Gelogd
M.v.g. Wilco
M-rails, tijdperk III /IV, Tams MC, iTrain 5 Pro, AJ Booster, Rosoft S88n met diode-truc, Rosoft WDD, AJ K84 en wat Chinese hulp middeltjes

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 10:29:18 »

Tja, het gat zit op 't meest cruciale deel (stippellijntjes)
Gelogd

Ad48

  • Vaste Gast
  • **
  • Online Online
  • Lid sinds: 2010
  • St. Catharinagilde 1298 - heden
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 10:29:27 »

Ik denk dat Wim gelijk heeft, de afstand van de wielen. De voorste wielen nemen de wissel toch ook goed?

Gr, Ad
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 januari 2017, 11:48:05 door Ad48 »
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 11:19:49 »

Het aardige van deze discussie zijn de aannames.

Als het de defecte strijkregel was, dan zouden ....
Als de wielen van de achterste as te ver uit uit elkaar staan, dan zou ....

Bij mijn weten spreken de aannames niet vanzelf.

Als je een wagen (die een as heeft met wielen wijder dan de normafstand, en een as heeft met de wielen op normafstand) omdraait qua rijrichting, hoeft dat niet te leiden tot ontsporing. Het kan zijn dat hij niet ontspoort als hij gekoppeld rijdt, en wel ontspoort als de koppeling vrij is.

Als een strijkregel defect is, hoeft dat niet noodzakelijk te betekenen dat de trein ontspoort.
Het verhoogt wel de kans op ontsporing.

Zo zijn er in dit draadje dus 2 factoren die beide de kans op ontsporing vergroten, maar zoals in het filmpje aangegeven, ontspoort er pas feitelijk iets bij een licht zijwaartse druk (op dat ene moment waar dat zinvol is). Er is dus een derde, nog niet benoemde oorzaak die de kans verhoogt, bijvoorbeeld de koppeling.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 januari 2017, 11:22:01 door Jan22 »
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 11:27:26 »

Er is dus een derde, nog niet benoemde oorzaak die de kans verhoogt, bijvoorbeeld de koppeling.
Zie ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
                   

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 20:33:26 »

Ik denk dat Wim gelijk heeft, de afstand van de wielen. De voorste wielen nemen de wissel toch ook goed?
Mijn visie is:
Als een lange wagon met twee starre wielstellen in een boog staat, staan de wielassen niet meer haaks op de rail.
Het voorste wielstel staat iets naar buiten gericht en het achterste wielstel iets naar binnen.
Het gedrag van beide wielstellen langs de strijkregel zal dus ook lichtjes verschillen.
Dit verschil kan net genoeg zijn om de wagen te laten ontsporen.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

brund55

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 21:46:57 »

Alleen de laatste wagon zal ontsporen en wel bij de laatste as omdat er ter plekke van de strijkregel aan de achterkant van de wagon geen tegenkrachten zijn om de wagon in het spoor te houden.
Alle wagons tussen loc en achterste wagon ondervinden wel de tegenkracht en ontsporen dus niet. Ter ondersteuning van deze theorie verwijs ik naar een eerdere reactie waarin aangegeven wordt dat telkens de laatste wagon ontspoort.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

Wilco69

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Kreis Neuspaß
    • Sterckenraedt Neustadt
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 22:01:39 »

Bij de andere wissels ontspoort hij ook, echter alleen als de bewuste as als achterste as meerijdt.
En zijn deze wissels wel 100% heel? Of is daar ook iets met de strijkregel?
Gelogd
M.v.g. Wilco
M-rails, tijdperk III /IV, Tams MC, iTrain 5 Pro, AJ Booster, Rosoft S88n met diode-truc, Rosoft WDD, AJ K84 en wat Chinese hulp middeltjes

KeyWest

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • A picture says thousand words.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 22:45:14 »

Als je de film in slow motion afspeelt zie je duidelijk wat er gebeurd.
Op het ogenblik dat het linker wiel over het puntstuk rijdt wordt het ganse achterste wielstel lichtjes naar boven getild en dit juist op het zelfde ogenblik waar de afgebroken strijkregel is. Daar dit een bochtwissel naar links is, is de trekkracht ook naar links en volgt het achterste wielstel dezelfde beweging, links dus.
Mijn conclusie is, er is niets mis met de wagon maar wel met de wissel.
Probeer het maar eens met een andere bochtwissel naar links. Gegroet.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 januari 2017, 14:09:07 door KeyWest »
Gelogd

jerupke

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017, 12:15:26 »

Wauw, super wat een reacties.
Top uitgelegd!
Het lijkt hier inderdaad een combinatie te zijn. Hij ontspoort namelijk ook op een andere wissel zonder deze schade, maar daar gebeurt het wel veel minder vaak.

Overigens gebeurt het niet in de rechte wissels, dus uit die 2 bevindingen leid ik (wellicht ten onrechte) af dat het voornamelijk door de beschadigde strijkregel komt, "geholpen" door de iets te brede achterste as.

Ik ga de strijkregel proberen te repareren, leuk zaterdagavond klusje.
Gelogd

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017, 12:33:22 »

Als de strijkregel niet kapot is en de as toch ontspoort kan het zijn dat de spleet tussen rails en strijkregel te GROOT is. De strijkregel een klein beetje naar de rail toe buigen lost het probleem op.

Dit heb ik een tijdje geleden ook bij een bochtwissel gedaan. Daarna was het probleem opgelost. Ik rijd met wagons van Märklin, Fleischmann, Trix en Roco op hun originele wielen.

Succes!
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Olivier77

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017, 12:40:11 »

Beste,

Goed idee om de strijkregel te herstellen/vervangen. Zal zeker helpen.
Heb je nu ook al eens de tussenafstand van de wielen gemeten ?
Of neem eens een as van een ander wagon en zet deze in de plaats.

Mvg

Olivier 77
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017, 12:44:51 »

 @citaat Olivier heeft blijkbaar de eerdere posts niet gelezen...
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
                   
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.021 seconden met 25 queries.