Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bijzonder probleem met onze jubileumwagon

Gestart door jerupke donderdag 12 januari 2017, 15:26:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Goedemiddag mede 3trailers,

Ik heb een bijzonder gevalletje.

Mijn jubileumwagon loopt steeds van de wissel af.
Bij de geringste druk naar buiten loopt hij mooi rechtdoor, maar achter een lok of op het einde van een rij wagons, gaat de achterste as, het verkeerde spoor op.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

https://youtu.be/NS9KhXzUBOY
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
En treed dat fenomeen alleen bij die wissel of op meerdere wissels?
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Controleer even de afstand tussen de wielflenzen. Dient 14 mm te zijn.
En de koppelinghouders dienen soepel te kunnen bewegen.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Je geleider in je wissel is stuk, daardoor is de kans op ontsporing groter. (uit de rechter geleider ontbreekt een hap)
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Idd nu ik het filmpje nogmaals bekijk zie ik het ook dat er een stuk geleider ontbreekt, en dat is de oorzaak van de ontsporing.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Ik denk als je even goed naar je filmpje kijkt dat je het wel ziet ;)
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Beste Jerupke (wat een naam),

Het is volgens mij duidelijk.
Achterste as staat te breed.
Test eens met de wagon omgedraaid.
Als het aan de wisselgeleider lag moest het voorste as dat ook hebben en al U ander
spoormateriaal ook !!!
Ik lees het wel.

Mvg

Olivier 77
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
De strijkregel van het wissel is defect.
Daarom kan het wiel dat bij het puntstuk loopt niet de juiste 'afslag' kiezen.
De flens afstand heeft daar niet zoveel mee te maken.

grt Piet.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Inderdaad, die strijkregel is kapot. Die dient er nu juist voor om het linker wiel het rechter spoor in de geleiden.

Groeten,
Roel
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Goedemorgen heren, bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat het een combinatie van beide is. Bij de andere wissels ontspoort hij ook, echter alleen als de bewuste as als achterste as meerijdt.

Ik heb nogmaals naar de wissels gekeken en ze vergeleken. Maar ik zie t.n.t. geen verschil.... Nu ben ik nog niet zo lang en intensief met deze hobby bezig als velen van jullie, dus óf meerdere wissels zijn stuk of ik kijk niet goed.
Heeft iemand misschien een plaatsje bij de diverse "technische" benamingen?

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!

PS. Jerupke is de naam die mijn vader mij gegeven heeft, het is fonetisch afgeleid van Jo Röpke, de vroegere metro-verslaggever van de BRT. :-)
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Jerupke:
Hier staat info over wissels,

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wissel_(spoorweg)

EDIT Ad: bovenstaande link tussen "url" tags geplaats, omdat het laatste ")" in de link niet werd herkent en de link niet werkte.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Snel overzicht is op zich ook gewenst:

Maar het punt is dan de benaming:

Radlenker= Strijkregel
Herzstuck=Puntstuk
Backenschienen=buitenste spoorstaven
Zungenenden=binnenste spoorstaven tussen tongscharnier en puntstuk

Lichtraumprofil=profiel vrije ruimte

De vertaling vormt een probleem omdat het ene type wissel niet het andere is.
Er bestaan wissels met een tongscharnier, en er zijn wissels zonder scharnier.
Bij wissel met tongscharnier zijn de binnenste spoorstaven opgedeeld in bewegende
tongen, binnenste (vaste) spoorstaven, en een puntstuk dat net iets eerder begint dan het puntstuk op deze tekening, namelijk voor de kruising in plaats van erna.

In de 3-rail wiki zou je dit verwachten in de rubrieken grootspoor en rails. Maar het staat er niet in.
Het doel van de strijkregel is ervoor te zorgen dat het wiel gedwongen wordt om de juiste richting te volgen, op een plek waar meerdere kanten mogelijk zijn. De meest voorkomende plek van strijkregels is bij wissels, kruisingen en engelsmannen, maar ze komen b.v. soms ook voor bij bruggen.

In jouw strijkregel zit een gat, kennelijk was die van plastic. En dat gat is groot genoeg om een wagon te laten ontsporen. Ik heb zelf zo'n gat zien ontstaan in een meegebogen k-rail wissel (2269). Een messing loc met een te brede wielstand reed rechtuit over het midden van de wissel, klom over de spoorstaven heen, maar sneed met de wielen alles wat van plastic was, door. De strijkregel van een meegebogen k-rail wissel is van plastic .... Ik heb die strijkregel inmiddels vervangen door een metalen L-profiel.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Het gat tussen de twee paarse pijlen hoort daar dus niet!
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Tja, het gat zit op 't meest cruciale deel (stippellijntjes)
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Ik denk dat Wim gelijk heeft, de afstand van de wielen. De voorste wielen nemen de wissel toch ook goed?

Gr, Ad
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Het aardige van deze discussie zijn de aannames.

Als het de defecte strijkregel was, dan zouden ....
Als de wielen van de achterste as te ver uit uit elkaar staan, dan zou ....

Bij mijn weten spreken de aannames niet vanzelf.

Als je een wagen (die een as heeft met wielen wijder dan de normafstand, en een as heeft met de wielen op normafstand) omdraait qua rijrichting, hoeft dat niet te leiden tot ontsporing. Het kan zijn dat hij niet ontspoort als hij gekoppeld rijdt, en wel ontspoort als de koppeling vrij is.

Als een strijkregel defect is, hoeft dat niet noodzakelijk te betekenen dat de trein ontspoort.
Het verhoogt wel de kans op ontsporing.

Zo zijn er in dit draadje dus 2 factoren die beide de kans op ontsporing vergroten, maar zoals in het filmpje aangegeven, ontspoort er pas feitelijk iets bij een licht zijwaartse druk (op dat ene moment waar dat zinvol is). Er is dus een derde, nog niet benoemde oorzaak die de kans verhoogt, bijvoorbeeld de koppeling.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Citaat van: Jan22 op vrijdag 13 januari 2017, 11:19:49
Er is dus een derde, nog niet benoemde oorzaak die de kans verhoogt, bijvoorbeeld de koppeling.
Zie ===> klik
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Citaat van: Ad48 op vrijdag 13 januari 2017, 10:29:27
Ik denk dat Wim gelijk heeft, de afstand van de wielen. De voorste wielen nemen de wissel toch ook goed?
Mijn visie is:
Als een lange wagon met twee starre wielstellen in een boog staat, staan de wielassen niet meer haaks op de rail.
Het voorste wielstel staat iets naar buiten gericht en het achterste wielstel iets naar binnen.
Het gedrag van beide wielstellen langs de strijkregel zal dus ook lichtjes verschillen.
Dit verschil kan net genoeg zijn om de wagen te laten ontsporen.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Alleen de laatste wagon zal ontsporen en wel bij de laatste as omdat er ter plekke van de strijkregel aan de achterkant van de wagon geen tegenkrachten zijn om de wagon in het spoor te houden.
Alle wagons tussen loc en achterste wagon ondervinden wel de tegenkracht en ontsporen dus niet. Ter ondersteuning van deze theorie verwijs ik naar een eerdere reactie waarin aangegeven wordt dat telkens de laatste wagon ontspoort.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Citaat van: jerupke op vrijdag 13 januari 2017, 08:30:29
Bij de andere wissels ontspoort hij ook, echter alleen als de bewuste as als achterste as meerijdt.
En zijn deze wissels wel 100% heel? Of is daar ook iets met de strijkregel?
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Als je de film in slow motion afspeelt zie je duidelijk wat er gebeurd.
Op het ogenblik dat het linker wiel over het puntstuk rijdt wordt het ganse achterste wielstel lichtjes naar boven getild en dit juist op het zelfde ogenblik waar de afgebroken strijkregel is. Daar dit een bochtwissel naar links is, is de trekkracht ook naar links en volgt het achterste wielstel dezelfde beweging, links dus.
Mijn conclusie is, er is niets mis met de wagon maar wel met de wissel.
Probeer het maar eens met een andere bochtwissel naar links. Gegroet.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Wauw, super wat een reacties.
Top uitgelegd!
Het lijkt hier inderdaad een combinatie te zijn. Hij ontspoort namelijk ook op een andere wissel zonder deze schade, maar daar gebeurt het wel veel minder vaak.

Overigens gebeurt het niet in de rechte wissels, dus uit die 2 bevindingen leid ik (wellicht ten onrechte) af dat het voornamelijk door de beschadigde strijkregel komt, "geholpen" door de iets te brede achterste as.

Ik ga de strijkregel proberen te repareren, leuk zaterdagavond klusje.
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Als de strijkregel niet kapot is en de as toch ontspoort kan het zijn dat de spleet tussen rails en strijkregel te GROOT is. De strijkregel een klein beetje naar de rail toe buigen lost het probleem op.

Dit heb ik een tijdje geleden ook bij een bochtwissel gedaan. Daarna was het probleem opgelost. Ik rijd met wagons van Märklin, Fleischmann, Trix en Roco op hun originele wielen.

Succes!
Roel
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
Beste,

Goed idee om de strijkregel te herstellen/vervangen. Zal zeker helpen.
Heb je nu ook al eens de tussenafstand van de wielen gemeten ?
Of neem eens een as van een ander wagon en zet deze in de plaats.

Mvg

Olivier 77
Re: Bijzonder probleem met onze jubileumwagon
 @citaat Olivier heeft blijkbaar de eerdere posts niet gelezen...