Snel overzicht is op zich ook gewenst:
Maar het punt is dan de benaming:
Radlenker= Strijkregel
Herzstuck=Puntstuk
Backenschienen=buitenste spoorstaven
Zungenenden=binnenste spoorstaven tussen tongscharnier en puntstuk
Lichtraumprofil=profiel vrije ruimte
De vertaling vormt een probleem omdat het ene type wissel niet het andere is.
Er bestaan wissels met een tongscharnier, en er zijn wissels zonder scharnier.
Bij wissel met tongscharnier zijn de binnenste spoorstaven opgedeeld in bewegende
tongen, binnenste (vaste) spoorstaven, en een puntstuk dat net iets eerder begint dan het puntstuk op deze tekening, namelijk voor de kruising in plaats van erna.
In de 3-rail wiki zou je dit verwachten in de rubrieken grootspoor en rails. Maar het staat er niet in.
Het doel van de strijkregel is ervoor te zorgen dat het wiel gedwongen wordt om de juiste richting te volgen, op een plek waar meerdere kanten mogelijk zijn. De meest voorkomende plek van strijkregels is bij wissels, kruisingen en engelsmannen, maar ze komen b.v. soms ook voor bij bruggen.
In jouw strijkregel zit een gat, kennelijk was die van plastic. En dat gat is groot genoeg om een wagon te laten ontsporen. Ik heb zelf zo'n gat zien ontstaan in een meegebogen k-rail wissel (2269). Een messing loc met een te brede wielstand reed rechtuit over het midden van de wissel, klom over de spoorstaven heen, maar sneed met de wielen alles wat van plastic was, door. De strijkregel van een meegebogen k-rail wissel is van plastic .... Ik heb die strijkregel inmiddels vervangen door een metalen L-profiel.