Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Update en informatie Motorpost ruitjes project

Gestart door Gonbidatu zaterdag 12 maart 2016, 16:13:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Update en informatie Motorpost ruitjes project
Geachte medeforumleden .
Het is al weer enige tijd geleden dat de Fa. Marklin de alom bekende  Motorposten heeft uitgebracht. Alras bleek dat de hoekjes van de voorruitjes  (Marklin nr 294640) een zwakke plek hadden en dat deze scheurden dan wel braken, wat geen gezicht is voor de rasechte modeltreinliefhebber.
Tot dusver geen probleem, omdat Marklin nog genoeg raampjes kon leveren totdat ook hun voorraad was uitgeput. 
In de top van kleine ergenissen  bleek het niet meer kunnen verkrijgen van de raampjes, dat deze op nummer 1 stond.
Door de jaren heen zijn hier op dit forum diverse oplossingen de revue gepasseerd ,echter niet echt afdoende. 
Er zijn wel wat projectjes gestart echter zijn deze een zachte dood gestorven.

Ik heb daarom gemeend het ?ruitprobleem? nieuw leven in te blazen . Niet door een enquette of iets dergelijks te organiseren, want dat er vraag is weten we nu wel ,maar concreet van de kant te gaan door replica ruitjes te laten gieten .

Materiaal.
Het materiaal is een vloeibare, heldere kunsthars en waarvan het originele ruitje als mal heeft gediend. Vandaar ook de ruitenwissers. De ruitjes worden daarna ontdaan van hun gietgallen en zijn dus blank en moeten op maat worden gevijld om in de sponning van de MP te passen.  Daarna moeten zij nog worden geverfd in de kleur geel en zwart.
De ruitjes zijn, zoals eerder aangeven, van kunsthars en zijn taaier en buigzamer dan de originele ruitjes.
Ik ben nu zover dat ik, als handmonster, twee ruitjes kan presenteren. 
Een blanke uitvoering en gekleurde versie.
Bedenk wel dat de gekleurde versie nog niet goed in de verf zit maar dient meer als experiment om uit te zoeken hoe het beste de kleur aangebracht kan worden.

Foto's .
De foto?s stellen een blanke en een geverfd handmonster voor .Tevens een foto van de originele ruitjes.

Met vriendelijke groet ,

Koos Wijmans



Re: Ruitjes voor de Motorpost Presentatie handmonsters
Heel mooi ! petje af !  :thumbup:

Mvg Gert
Re: Ruitjes voor de Motorpost Presentatie handmonsters
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ruitjes voor de Motorpost Presentatie handmonsters
Aangezien ik met een ander model met een soortgelijk idee rondloop. Wat heb je voor de mal gebruikt, en wat voor de ramen zelf. Waar koop je dat?
Re: Ruitjes voor de Motorpost .Presentatie handmonsters
Dit is iets om zeker te volgen,denk dat de uiteindelijke prijs gaat bepalen of er veel vraag naar gaat zijn of niet!
Re: Ruitjes voor de Motorpost .Presentatie handmonsters
Jan22
Er zijn diverse materialen welke gebruikt kunnen worden.Dit is allemaal te vinden op internet, ook zijn er workshops waar je wat kan leren. Je loopt anders de kans dat dit topic gaat over hoe en wat en wat is beter te gebruiken.
Mijn tip is om zelf een topic te starten over het fabriceren van kunststof onderdelen modelbouw.Er is genoeg kennis voorhanden .
Gr Koos
Re: Ruitjes voor de Motorpost .Presentatie handmonsters
Top Koos  :thumbup:

Ik heb zelf 2 x de motorpost , en volgens mij is er een bij die inderdaad een ruitje mist.
Dus zeker wel interesse.

Mvg: Alex
Re: Ruitjes voor de Motorpost .Presentatie handmonsters
hoi koos,
ziet er top uit. ik had er al 2 bij je bestelt ;) maar blijf dit zeker volgen. wordt ik ook gelijk op de hoogte gehouden van de laatste vorderingen :P
Re: UPDATE Ruitjes voor de Motorpost .Presentatie handmonsters
We wachten gewoon geduldig af Koos (wat motte we anders).... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: UPDATE Ruitjes voor de Motorpost .Presentatie handmonsters
Prijs verschil zal wel de keuze bepalen heb 3 kapen dus ga ook voor 3 setjes!
Re: UPDATE Ruitjes voor de Motorpost .Presentatie handmonsters
En hoe staat het er nu voor we zijn benieuwd :D
INFORMATIE Ruitjes voor de Motorpost stand van zaken
INFORMATIE

Voortgang Motorpost ruitjes .(Zie eerder bericht hierover )

Replica Frontruitjes motorposten
Deze zijn erin drie verschillende uitvoeringen.
Het materiaal waarvan de ruitjes zijn gemaakt is, is taaier dan het origineel.

Model A.
Deze is nog voorzien van een gietgal die men zelf moet verwijderen . Het beste lukt dit met een dremelslijpschijfje of zaagje. Alleen dan nog de onderzijde pas vijlen en inkleuren . Zie foto's.

Model B 
Deze is reeds van de gietgal ontdaan en pas gemaakt. Alleen nog inkleuren. Zie foto's .

Model C
Deze is kant en klaar voor gebruik . Zie foto's.

Levertijd is afhankelijk van welk type er wordt besteld. De types B en C is allemaal handwerk, dus duurt wat langer qua levering, maar geduld met deze hobby is een vanzelfsprekendheid. 

Het meest rechtse ruitje ,in het doosje, is een origineel exemplaar.

Dit project is een particulier initiatief van de hobbyist voor de hobbyist.  Er zijn geen commerciele belangen in het geding.

Voor meer informatie stuur een email of PB.

Met vriendelijke groet,
Koos Wijmans
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
Een voor ons welbekende zaak, heeft ze ook op marktplaats staan en zorgt voor een behoorlijke sneer naar iemand hier op het forum.

Als je op deze manier je spullen aan de man wilt brengen...........!succes.

André
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
En sinds gisteren ook hier te bestellen.
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
 @citaat
Die welbekende zaak op MP waar Andre het over heeft is dus de winkel waar jou link heen verwijst.
Zoek maar op "motorpost ruitjes" op MP.  :)

Gr.  Charlie
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
 @citaat Hallo Charlie. Oké. Ik legde geen direct verband tussen MP en de winkel waar ik naar verwijs. Deze stuurde mij gisteren een nieuwsbrief waarin onder andere dit nieuwtje vermeld stond.

Bedankt voor je reactie!  ;)
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
LS

Ik heb in goed  overleg met de eigenaar van de welbekende treinenshop in Vlaardingen en Schiedam mijn advertentie tekstueel aangepast en is bij zijn advertentie de sneer er uitgehaald.  :)

Met vriendelijke groet,

Koos Wijmans

Citaat. Mohamed Ali  "Beweeg als een vlinder en steek als een bij"  :D

Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gr.  Charlie
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
 :thumbup:Up
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
Beste modelspoorders .
Vanwege het grote succes zijn er weer nieuwe replicaruitjes voor uw Motorpost verkrijgbaar
Info via mail of PB.

Met vriendelijke groet,
Koos Wijmans
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
LS
Ff weer onder de aandacht brengen .De onvervalste vervangfrontruitjes voor de Motorpost.
Groet Koos
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
hoi koos,
ik heb je raampjes ondertussen alweer een poosje in mijn motorpost zitten en ik ben er erg blij mee. wat een verschil. geen barstjes en lijmvlekjes van pogingen om het raampje te lijmen. het raampje lijkt wel iets groter, maar dat kan ook komen omdat ik het oude gebarste raampje ernstig vernielt heb. netjes in gekleurt ook. ik doe het je niet na. prachtig stukje werk waar de meeste motorposten aardig van opknappen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
Thanks Tim.Misschien een foto'tje ervan.Groet Koos
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Update en informatie Motorpost ruitjes project
morgen misschien, met daglicht en een volle telefoon (ofterwijl, mijn fototoestel :D )