Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ESU Loksound decoder in Roco BLS Ae 8/8

Gestart door HelgevK donderdag 22 december 2016, 23:14:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Loksound decoder in Roco BLS Ae 8/8
Ik ben van plan een Roco BLS Ae 8/8 van een ESU sound decoder te voorzien. De betreffende lok heeft 2 motoren, maar dat hoeft m.i. geen probleem te zijn. De lok is standaard al voorzien van een 8 polige "schnitstelle" waarop op dit moment een decoder zit aangesloten voor Maerklin systeem met nog een instel klavier. Loc is van 1999.

Ik heb verschillende vragen:
- Heeft iemand hier ervaring mee ?
- Kun je de diverse geluiden zelf koppelen met de functies die deze aansturen. B.v. je gebruikt de functies f5 t/m f8 voor diverse geluiden behorend bij een bepaalde lok en houdt dan de f1 t/m f4 vrij voor zaken te besturen buiten de geluiden, zoals licht in de lok, koppelingen, stoom (in een stoomlok) e.d. .
- Ik heb op de ESU site niet van alle loks geluiden aangetroffen. Ik zocht naar de bedrijfs en signaal geluiden van de BLS Ae 8/8 dubbellok, maar kon daar niets over vinden. Ook niets van (Roco) Blokkendoos die ik ook wil voorzien van een loksound decoder. Zijn er elders meerdere geluiden te downloaden ?

IK rij digitaal met een IB-IR. Ik heb ook nog een 6021. Volgens het IB handbuch kan ik deze koppelen met adapter kabel 61 020. Maar die heb ik tot nu toe niet kunnen vinden. Al mijn loks zijn voor het 3-rail systeem. Ik rij met de reeds Met ESU omgebouwde met DCC en de niet omgebouwde digitale Maerklin loks nog met MM2.

Wellicht teveel vragen in een keer. Maar ik zie de reacties gaarne tegemoet.

HelgevK   



Re: ESU Loksound decoder in Roco BLS Ae 8/8
Hoi Helge,
Ik heb de TEE E10-12 van Roco omgebouwd met een Lokpilot.
Is goed te doen maar je moet er wel rekening meehoden dat je verlicht(print) moet aanpassen.
Bij de oudere rocoloks liggen de lampjes aan een zijde aan massa en voor flakkervrije verlichting moet je de lampjes isoleren o.i.d..
Wb de functies; als je ze allemaal wilt gebruiken moet je met vervolgadressen werken. Dus je lok krijgt bijv adres 8 daarbij werken F0, F1... F4 en op adres 9 werken F5.....F8 enz. ESU kent dacht ik drie volgadressen.
Met het oog op de toekomst zou ik voor ESU sounddecoders met M4 kiezen. Die verstaat naast DCC ook MFX en MM.
Stap je tzt over naar een "moderner" centrale dan hebben de loks alles aan boord.
Prijsverschil is te verwaarlozen.
groet digibert