Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin serie 33xx locomotieven lopen aan?

Gestart door 151 104-7 woensdag 11 januari 2017, 20:17:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin serie 33xx locomotieven lopen aan?
Recent heb ik 2 stuks Marklin 33xx locomotieven gekocht.  20 tot 30 jaar oud maar zo te zien hooguit enkele rondjes meer gereden. Zo goed als nieuw. Analoog dus maar wel met wat electronica die zorgt dat het (nog steeds) electro mechanische rijrichting relais de loc niet laten springen bij het omschakelen van de rijrichting.

Het valt me op dat beide loc's niet heel mooi soepel lopen. Ik heb de indruik dat dat jaren 90 Marklin spul van mindere kwaliteti is dan van 10 jaar daarvoor. Wel snel genoeg maar het gaat om het geluid. Het lijkt wel of de tandwielen aanlopen. Nu zult u miscchien denken dat ik ze meot smeren, maar zo a technisch ben ik niet. Ik repareer al mijn locs zelf en besteed veel aandacht en zorg aan goede smering. En nee het zijn ook niet de koolborstels die knetterend een vonkboog over de collector trekken. Als eens de tandwil assen aangedruk. Dat lijkt even te helpen (?) maar het komt snel weer terug. Ik vraag me af of het misschien gewoon na zo'n 100 uur rijden wegslijt.

Herkennen andere leden dit? Weten jullie hoe het zit?
Re: Marklin serie 33xx locomotieven lopen aan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin serie 33xx locomotieven lopen aan?
Hoi Jan,

Om welke locs gaat het?
En maken ze dit geluid bij elke snelheid?
Soms kunnen de tandwielen tijdens het rijden aan elkaar plakken door een teveel aan olie aan de tandwiel zijkanten.
Ik denk niet jaren 90 locs minder goed gebouwd zijn dan die van 10 jaar ervoor.
Re: Marklin serie 33xx locomotieven lopen aan?
Zo'n NS 1139 loc. Ik heb hem nog niet schoongemaakt. Dat zou bij deze nog wel kunnen helpen.

Die andere is een V160 van de DB. Daarvan heb ik de tandwielkast wel gecontroleerd en met wasbenzine schoongemaakt en zorgvuldig (niet te veel maar ook niet te wieinig) ingeolied. Hij loopt op zich wel goed en ik denk dat veel mensen het niet eens merken of juist wel leuk vinden. Het lijkt wel wat op het geluid uit de geluidsgenerator van een V160 digital. Maar ik, als techneut, wil graag dat mijn loc's mooi soepel lopen.

Zou het geen verschil maken als hij 100 of meer rijuren heeft gehad?
Re: Marklin serie 33xx locomotieven lopen aan?
Die NS 1100 zijn volgens mij ook niet de meest stille modellen, ik heb er hier 3 van geparkeerd staan omdat anders de buurkinderen niet kunnen slapen (licht overdreven  ;) ). Ze zijn omgebouwd naar digitaal maar nog steeds geen hoogvliegers, uit pure wanhoop heb ik er zelfs 1 omgebouwd naar hoogvermogen, dat is wel een verbetering! Maar de 1200 en 1600 rijden veel beter!
Re: Marklin serie 33xx locomotieven lopen aan?
Ik had hier twee locs van de jaren 90 waarvan de motor vast zat door verharde olie (na jaren stilstand), blijkbaar een heikel punt in die jaren.  Na een grondige reinigingsbeurt en opnieuw een smering reden die als nieuw (hetgeen ze eigenlijk ook waren :)
Re: Marklin serie 33xx locomotieven lopen aan?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin serie 33xx locomotieven lopen aan?
Onderstel van zinkpersgietwerk en kap van kunststof.
Deze combinatie geeft helaas wat meer geluid door resonantie.

Geldt ook voor de 151, 111 en de oudere 103, hoewel de 103 toch stiller is.
En zo zijn er nog wel een paar. (SJ Rc, DHG 700, TEE Ram)

M.v.g.
Marcel
Re: Marklin serie 33xx locomotieven lopen aan?
Bedankt voor jullie reacties,

citaat Rob: "Die v160 is daar wel bekend om. Er kan speling op de wielassen en op het anker zitten."

De NS 1100 heeft hetzelfde 2 assige motorblok met die geschroefde onderplaat om hem in het frame vast te houden als de v160. Dus dat ze beide herrie maken zou daar misschien ook wel eens mee te maken kunnen hebben.

Ik heb exploded views van de V160 bekeken en als ik me niet vergist heeft Marklin bij de serie 33xx locs 1 tandwiel vlakbij het anker weggelaten ten opzichte van de oudere series. "Speling op de wielassen" klink ook niet kwalitatief hoogwaardig.

Trouwens die V160 (en 151) bebben nog een gespoten metalen chassis met details waarop de plastic kap zit en bij die NS 1100 hebben ze de kap over het metalen chassis geplaatst. Waarom? Allemaal om de productiekosten te drukken toch, of niet?

Tja die oudere 103 hebben een plaat collector met nog eens zo'n extra groot anker. Net als de 86 serie stoom locs met telex koppeling. die rijden inderdaad mooi :-)