Vandaag heb ik mijn Plan U opgehaald en na 3 kwartier inrijden begon zich een verschijnsel voor te doen dat het stel vertraagde op bepaalde wissels. Omdat het niet meteen voordeed, dacht ik aan slechter wordende ASB's.
Ervaring met de DE2 van Artitec, die eigenlijk niet eens 1 ronde met de originele banden overleefde, versterkte dat idee.
Nu is er geen instructie hoe die dingen te wisselen te vinden. Niet in de doos, niet op de site van Artitec, dus zelf op onderzoek uit. Nu kan de onderkant -met enige moeite- van het wielstel worden los geklikt en dan kan je bij de assen en tandwielen. Nadat ik de originele er af gehaald had en Märklin 7154 gemonteerd had (passen perfect
), bleken de originele ook behoorlijk gerafeld te zijn.
Echter bleef het fenomeen zich voor doen. Bij schaalsnelheden > 50 km/u alleen vertraging, langzamer leidt tot stoppen met een slippend wielstel... Nu blijkt de ene as met ASB zich dan precies op het midden van het wissel te bevinden en daar dus geen grip meer vind. Gewicht toevoegen helpt overigens niet.
Op andere wissels (allemaal 2271/2272) is ook een kleine vertraging te bespeuren.
Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen op jullie banen met dit materieel?
Overigens vermoed ik dat het toevoegen van nog een as met ASB wel eens de oplossing zou kunnen zijn, maar die moet dan wel los verkrijgbaar zijn...
Nog een plaatje van het stel op station Waldijk