Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Artitec Plan U slipt op Engelsman 2275

Gestart door Jakop zaterdag 24 december 2016, 16:59:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec Plan U slipt op Engelsman 2275
Vandaag heb ik mijn Plan U opgehaald en na 3 kwartier inrijden begon zich een verschijnsel voor te doen dat het stel vertraagde op bepaalde wissels. Omdat het niet meteen voordeed, dacht ik aan slechter wordende ASB's.
Ervaring met de DE2 van Artitec, die eigenlijk niet eens 1 ronde met de originele banden overleefde, versterkte dat idee.
Nu is er geen instructie hoe die dingen te wisselen te vinden. Niet in de doos, niet op de site van Artitec, dus zelf op onderzoek uit. Nu kan de onderkant -met enige moeite- van het wielstel worden los geklikt en dan kan je bij de assen en tandwielen. Nadat ik de originele er af gehaald had en Märklin 7154 gemonteerd had (passen perfect  :thumbup:), bleken de originele ook behoorlijk gerafeld te zijn.
Echter bleef het fenomeen zich voor doen. Bij schaalsnelheden > 50 km/u alleen vertraging, langzamer leidt tot stoppen met een slippend wielstel... Nu blijkt de ene as met ASB zich dan precies op het midden van het wissel te bevinden en daar dus geen grip meer vind. Gewicht toevoegen helpt overigens niet.
Op andere wissels (allemaal 2271/2272) is ook een kleine vertraging te bespeuren.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen op jullie banen met dit materieel?
Overigens vermoed ik dat het toevoegen van nog een as met ASB wel eens de oplossing zou kunnen zijn, maar die moet dan wel los verkrijgbaar zijn...

Nog een plaatje van het stel op station Waldijk

Re: Artitec Plan U slipt op Engelsman 2275
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec Plan U slipt op Engelsman 2275
Je kan de wielen met ASB ook kruislings plaatsen. Of op de andere as Bullfrog Snot aanbrengen. (Werkt beter dan nog een as met ASB)
Re: Artitec Plan U slipt op Engelsman 2275
Dat kruislings had ik ook geprobeerd Wijbe, maar inmiddels is duidelijk wat het probleem is.
Zie hier voor uitgebreide verslaggeving.

Ondertussen ben ik nog steeds benieuwd naar jullie ervaringen. Hier zijn toch ook wel Plan U kopers?
Re: Artitec Plan U slipt op Engelsman 2275
Hier staat sinds kort ook een doos met een U erin.

Helaas geen k-rails aanwezig.En nog geen rijervaring.
Stuit ik op problemen meld ik ze hier.

Mvg Robin
Re: Artitec Plan U slipt op Engelsman 2275
Eigenlijk niets nieuws , bij enkele Roco modellen heb je namelijk dezelfde oplossing . hier mis je dan ook vaak de onderplaat , of zie je duidelijk een groot tandwiel draaien.
Maar je moet het probleem wel vinden uiteraard.
Jammer dat dit dan zo moet gaan , en het niet eerst door de fabrikant goed word uitgetest.
Is tenslotte allemaal geen kattepis wat het kost.

Mvg: Alex
Re: Artitec Plan U slipt op Engelsman 2275
Vandaag kreeg ik per post het dekseltje van de Plan U terug van Artitec.
Dunner gefreesd naar de dikte die Jeroen Water eerder ook al aangaf in mijn draadje op Modelspoorwijzer.
Ik weet dat hij gefreesd is en kan dat aan de binnenkant ook zien aan hele kleine braampjes, maar als je onderstaande foto ziet zou je niet zeggen dat dit verbouwd is.

Een prima oplossing Artitec!!   :thumbup: Blij mee!