Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?

Gestart door Georges dinsdag 10 januari 2017, 20:30:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Wie kan mij het verschil tussen contactrail (5105) en schakelrail (5146) uitleggen?

Groeten Georges
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Een contactrail heeft een stukje van de buitenrail geïsoleerd. Rijdt de trein daar overheen dan worden de linker en rechterrails via de wielen en de as met elkaar verbonden. Door een stekker aan te sluiten op de aansluitbus (het rondje aan de zijkant) kun je daarmee een wissel of sein of relais schakelen.

Bij een schakelrail zit er in het midden tussen de puntcontacten een plastic lipje dat door een sleepcontact onder de loc ( en eventueel ook onder de wagons) naar voren (gezien in de rijrichting) wordt gedrukt. Daardoor wordt er ook een verbinding gemaakt met de aansluitbus.

Met een contactrail (5104 of 5105) kun je schakelen ONAFHANKELIJK van de rijrichting, met een schakelrail (5146, 5147 en 5213) kun je schakelen AFHANKELIJK van de rijrichting.

Kijk ook eens in onze wiki en zoek op schakelrail en op contactrail. Dan zie je voorbeelden voor het aansluiten.

Groeten,,
Roel
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Roel bedankt voor je beantwoording. Ik had wiki al geraadpleegd maar kreeg geen antwoord op mijn vraag en nu wel.

Groeten Georges
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Goede morgen,
Je moet er steeds op letten dat er geen lang contact gegeven wordt door de contact- of schakelrail, dit om te verhinderen dat de stroomkrijgende spoel door zou branden.
Doordat de contactrail met de wielen en een schakelrail met de sleper 'geschakeld' wordt, moet je er wel op letten dat er nooit een loc of wagon met de sleper of een wiel op de contactplaats stil staat. Met een contactrail is de kans dat dit gebeurd veel groter.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Als iets wil schakelen (sein, wissel) neem je de schakelrail. Als je een langer contact wilt hebben (overgang, verlichting) neem je de contactrail. Eigenlijk is het simpel (als je het weet) ;)
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
De contactrail kun je voor beide toepassingen gebruiken. Dus het activeren van een spoel/relais.
Voordeel van de schakelrail is, dat hij richtingafhankelijk is.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
De gewone contactrail is toch niet te gebruiken voor een overweg, deze is toch anders?

Citaat van: Kaleb op woensdag 11 januari 2017, 08:41:53
Als iets wil schakelen (sein, wissel) neem je de schakelrail. Als je een langer contact wilt hebben (overgang, verlichting) neem je de contactrail. Eigenlijk is het simpel (als je het weet) ;)
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Ik bedoelde de knipperende ledjes, die kun je aan de massa van de contactrail leggen. Zolang er een trein over gaat, zijn de ledjes actief ;)
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
OK dus niet voor de slagbomen? Maar dat is toch een dure oplossing want dan moet je steeds een contactrail neerleggen voor een gewone rail.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Voorbeeld: ik heb een knipperinstallatie.
-geel is aan de trafo aangesloten
-bruin leg ik aan de contactrail --> dan heb ik 2 tot 3 contactrail nodig om dit aan te sturen. de knipperlichten komen in het midden van de contactrail

op het moment dat een trein (loc en wagons) op de contactrails rijden, knippers de overweg installatie
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
OK ik snap het, maar blijft toch duurder omdat je dit aan 4 kanten moet doen bij een dubbel spoor.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Citaat van: Kaleb op woensdag 11 januari 2017, 08:41:53
Als iets wil schakelen (sein, wissel) neem je de schakelrail. Als je een langer contact wilt hebben (overgang, verlichting) neem je de contactrail.
Het moeilijkste is altijd om het zo makkelijk mogelijk uit te leggen.

Roel beschrijft hoe het werkt, en Kaleb het waarom of waartoe.
Allebei goed, en allebei duidelijk.

Sein, wissel en universeel relais zijn bistabiele relais,dat wil zeggen, ze hebben 2 (=bi) standen, en beide standen zijn stabiel. Er is een korte puls nodig om deze om te schakelen naar de andere stand. Bij een langere puls bestaat kans op doorbranden. De stand blijft ook stabiel als je de stroom uitschakelt. Dus ze werken als het ware als geheugen. ALS puls, DAN relais in andere stabiele stand.

Overwegen, draaischijven, hijskranen, ontkoppelrails bevatten monostabiele relais, relais met 1 (mono) stabiele toestand (stabiel is meestal uit, en instabiel is dan iets doen, voor ZOLANG het DUURT). Dit soort monostabiele relais werkt ZOLANG het knopje wordt ingedrukt, of ZOLANG een trein tussen de spoorstaven contact maakt (met de wielen).

Zo was het in de jaren '60 tot '80. De digitalisering bracht verandering.  In de wiki is de uitleg lastiger omdat men die probeert te schrijven voor zowel analoogrijder als digitaalrijder. Andere doelgroep, ander antwoord. Daarom moet je de wiki diagonaal doorlezen, en dat is lastig, want dat is geen doelstelling van de wiki.

Neem nou deze drie pagina's. Zijn ze helder? Nee:
Als je het al wist, dan staat er niets nieuws in.
Als je het nog niet weet, dan kom je er niet doorheen.

https://wiki.3rail.nl/index.php/Blokbeveiliging_met_bistabiel_relais
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7188
https://wiki.3rail.nl/index.php/Analoge_Blokbesturing

In het stukje over sein 7188 stond vroeger de belangrijkste waarschuwing voor analoog rijders:
schakel het relais om met schakelrails, niet met contactrails, en zorg dat het trein niet met de sleper stopt op de schakelrail, want dan brandt het relais door.

Zo'n opmerking kun je voor analoog gebruik met schakelrails en contactrails geven bij ieder sein en iedere wissel die je ermee wilt schakelen. Het is dus logisch dat de waarschuwing verdween op dit niveau in de wiki. Maar dan had die waarschuwing ergens anders terug te vinden moeten zijn. En dat is niet zo. De wiki richt zich op digitaal rijders, nog steeds.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Hoi Jan,

Even een opmerking. Je geeft aan dat er in de oude wiki een opmerking stond bij het artikel over de Märklin 7188.
Dat kan niet, want dit artikel is pas in de nieuwe wiki gemaakt. Er was in de oude wiki geen artikel van voor zover ik kan nagaan.
De wiki richt zich inderdaad hoofdzakelijk op digitaal omdat daar de meeste ontwikkeling in zit. (Een analoog model kun je immers nauwlijks meer in de winkel kopen tegenwoordig). Natuurlijk zijn er nog genoeg forumleden die analoog rijden en daar informatie van zoeken.
Ik daag die dan ook uit om de 3railwiki aan te vullen met interessante informatie voor analoge rijders.
Daar is zeker wel de ruimte voor, echter krijgen we nauwelijks of geen informatie aangeleverd en zijn er ook weinig leden die tijd willen vrijmaken om de wiki zelf uit te breiden.

De informatie over contactrail en schakelrail is inmiddels toegevoegd. Als je aanvullende info over analoge onderwerpen hebt dan graag.
Mail het even naar de wiki-redactie of meldt je zelf aan om de wiki-artikelen te updaten.

Mvg,

Johan (treinsmurf) - wikiredactie
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Goede avond Allen,

Dit draadje draait weeral uit op de 'eeuwige' discussie Digitaal tov Analoog. George spreekt zich nergens uit over zij het digitaal zij het analoog. Hij vroeg het verschil tussen schakelrail en contactrail. Hij moet dus gewaarschuwd worden over de 'gevaren' bij het eventueel gebruik in analoog bedrijf en dit werd reeds 2 maal aangehaald; staat je sleep stil met de wielen op de contactrail of de sleper op de schakelrail dan riskeer je dat de stroomkrijgende relais doorbrandt.

Zolang George zich niet explixiet uitspreekt over het gebruik digitaal of analoog moeten beide denkpistse bewandeld worden om een volledig antwoord te geven.

Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Om antwoord te geven op de vraag. Ik rij analoog en wist niet dat dit tot zoveel gedachten kon leiden. Ben benieuwd naar jullie volgende reacties.

Groeten Georges
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Citaat van: Lange trein op vrijdag 13 januari 2017, 19:57:23
Dit draadje draait weeral uit op de 'eeuwige' discussie Digitaal tov Analoog. George spreekt zich nergens uit over zij het digitaal zij het analoog.

Twee dingen.

1. het draadje van Georges: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63499.0 (in Banenplan ontwerpen)
2. de rubriek waarin de huidige vraag staat: Analoge Besturing

Ik weet dat veel gebruikers klikken op een vraag vanuit de keus "Recente berichten", en dus de rubriek waaronder de vraag is gesteld, nooit zien. De reactie van Lange trein is vanuit die gangbare praktijk geheel begrijpelijk.

Georges heeft de vraag terecht gesteld in de rubriek Analoge besturing, want zijn baan is een Analoge baan. En hij verwacht dus ook een analoge uitleg, en geen digitale. Dat maakt de uiteindelijke beantwoording een stuk simpeler, lijkt mij.

Want op de digitale beperkingen hoeven we niet in te gaan. Tenzij Georges iets bouwt wat hij in een later stadium wel wil digitaliseren, want dan zouden we hem juist sterk afraden hoe dan ook schakelrails te gebruiken. Maar met de gemaakte keuze voor de locs ligt dat niet zo heel erg meer voor de hand.

Goed. Analoog dus, liggen schakelrails wel voor de hand, maar dan met een aanvulling of drie.

1. een schakelrail krijgt een eigen rode draad, want dan kan er nooit een loc op tot stilstand komen
2. de zwakke plek is de bladveer, die is op twee manieren op spanning te houden (als hij defect raakt)
    a. de methode Piepschuimbolletje
    b. de Duitse ombouwmethode met extra bladveer
3. de stekkers kun je ook aan de binnenkant aansluiten (hoeft niet in het zicht)

Paar voorbeelden:

ad 2a: eigen foto met in de rode cirkel een piepschuimbolletje onder een weigerachtige bladveer:


ad 2b: Ombouwmethode met extra bladveer:
uit het draadje van Henk163

Henk heeft Reinhard Boß schakelrails laten ombouwen: Ze zijn voorzien van een hulpveer. Dit zorgt ervoor dat het palletje nooit meer blijft hangen. En hij geeft het adres van deze man. Kan erg zinvol zijn.

ad 3: Foto uit dit draadje van  RoelMarklin


Als kleine aanvulling RoelMarklin nuanceert
CiteerMet de contactrails 5104 en 5105 kun je ook wissels en seinen schakelen, maar dit is onafhankelijk van de rijrichting.
Je moet dan wel een kort stukje daarvoor nemen om de kans op doorbranden te verkleinen.

In dit draadje stelt RoelMarklin het iets anders:
CiteerHet verschil is dat bij de 5105/5104 slechts een gedeelte van een van de spoorstaven geïsoleerd is EN dat er een aansluitbus voor 2 stekkers zit. Bij de 5115/5114 is de HELE spoorstaaf aan één kant geïsoleerd. Die dient er namelijk voor om de overweg gesloten te houden. Je kunt deze contactrail dus NIET gebruiken voor het schakelen van wissels en seinen.


Samenvattend:
Citaat van: Georges op dinsdag 10 januari 2017, 20:30:07
Wie kan mij het verschil tussen contactrail (5105) en schakelrail (5146) uitleggen?

De werking verschilt:

-bij 5105 veroorzaken de wielen contact met massa
-bij 5146 veroorzaken de slepers contact met massa

De toepassing is gelijk: je schakelt er bistabiele relais mee (seinen, wissels, en universele hulprelais).

De kwetsbaarheid is verschillend:
- 5105 is robuust, en werkt altijd (bij metalen niet-geisoleerde wielen)
- 5146 is kwetsbaar, want de veer verslapt als je er 3 of meer relais tegelijk mee schakelt
   en zo'n verslapte veer kun je op minimaal 2 manieren repareren

In beide gevallen moet je voorkomen dat een trein stopt bovenop zo'n contact- of schakelrail, omdat dan de puls voortduurt, en de te schakelen relais daardoor door branden.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Een aanvulling hierop:

Ik ben een tijdje geleden aan het experimenteren geweest met een bolletje piepschuim onder de bladveren, maar ik vond dit geen succes. Het is toch veel buigen aan de bladveer voordat deze goed werkt. Ik ben gaan experimenteren met een stukje spons onder de bladveren, een stukje van ca een halve cm dik, in het midden onder de bladveren. Dit stukje spons heeft "kracht" genoeg om de veren na het indrukken weer omhoog te veren, en is flexibel genoeg om ingedrukt te worden tijdens de werking van de veren. Ik heb inmiddels een aantal schakelrails zo aangepast, en alles werkt nu perfect.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Heren, mag ik jullie hartelijk danken voor jullie uitgebreide en duidelijke informatie. Ik weet nu hoe het werkt.

Groeten Georges
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
 @citaat Hoezo niet?
In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw (toen de rail met het sleper schakelaartje nog niet bestond),
was de contactrail de enige mogelijkheid om de trein een sein/wissel te laten bedienen.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Citaat van: robbie103 op zaterdag 14 januari 2017, 11:44:51
Daar is een contactrail nou juist _niet_ voor bedoeld.

Ik ben in de jaren zestig/zeventig begonnen met de hobby. In ieder geval was het toen zo dat de 5105 wel voor de bediening van seinen en wissels gebruikt werd. Dat stond toen in van die voorbeelden van tante M.

Ik heb op mijn huidige baan ook 4 contactrails 5105 gebruikt om wissels en Viessmann relais te schakelen. Dat gaat probleemloos. Bedenk dat een trein met een aantal assen hetzelfde effect heeft als een trein met een aantal slepers onder de wagons op een schakelrail 5146.

Het is natuurlijk zaak om te zorgen dat een trein nooit stilstaat op zo'n contactrail, tenzij je die contactrail gebruikt om een trein in een schaduwstation te detecteren. Dan sluit je een lampje aan op de contactbus.

Groeten,
Roel
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
In die tijd had je op langere termijn ook vaker storingen in de magneetspoelen, omdat elke passerende as een impuls gaf. Vooral bij langere treinen met rijtuigen met 4 assen hoorde je de spoel brommen. De schakelrail was toch een verbetering in dat opzicht, omdat niet elk rijtuig of wagon uitgerust is met een sleper.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Goede middag Jan Willem,

Jouw aanvulling vind ik zeer interessant; in mijn (analoge) baan komen er namelijk een 20-tal schakelrails en ik haal er graag eens bij wat jij schreef:

De kwetsbaarheid is verschillend:
- 5105 is robuust, en werkt altijd (bij metalen niet-geisoleerde wielen)
- 5146 is kwetsbaar, want de veer verslapt als je er 3 of meer relais tegelijk mee schakelt
   en zo'n verslapte veer kun je op minimaal 2 manieren repareren 

5105 is robuuster lijkt mij logisch er zijn geen bewegende delen. De rail werkt op principe van isolatie en geleiding.
Bij al de schakelrails die ik ga inzetten heb ik, indien bleek dat het palletje bleef staan, de veren omhoog geplooid. Hopelijk is dat afdoende om ze lang goed te houden. Hoe kan het dat de veren sneller slap worden als er 2 of 3 relais mee geschakeld worden?

Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Oeps ik lees nu ook dat de veren sneller slap worden als er 3 relais of meer geschakeld worden, ik schref 2 of 3, maar toch: Hoe kan dit?
Denis
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
 @citaat Bij het schakelen van méér dan één spoel, wordt de stroom hoger. En wordt de veer warmer.
Die verhitting is niet goed voor de samenstelling van het metaal van de veer en vermindert de veerkracht.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Ik heb nog iets nagekeken voor degenen die het interesseert. De schakelrail 5146 komt in 1964 voor het eerst voor in de M-catalogus. Daarvoor was er alleen de contactrail.

Groeten Georges
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Citaat van: Georges op zaterdag 14 januari 2017, 11:06:38
Heren, mag ik jullie hartelijk danken

En vanaf dat moment gaat het draadje leven, en wordt het onderwerp pas echt interessant.

Ik begon met Marklin metaalrails rond 1968. Vanmorgen pakte ik een catalogus uit 1968 erbij, en las die na, vanwege Roel's bevindingen. Er blijken fouten te staan in tekst en afbeelding in die catalogus, uiteraard precies bij de 5105 rails. Hoe is het mogelijk dat ik die nu fouten nu pas zie.

Er staat namelijk dat de 5105, een rail van 18 cm lang, een    contactrail is die werkt onafhankelijk van de rijrichting. Exact zo staat dat ook in de 3-rail wiki.

Met deze foto (uit de wiki):


Maar dat klopt niet met de manier waarop deze rail werkt, en het klopt niet met de bevindingen van Roel.

In de catalogus staat dezelfde tekst als bij de 5146, namelijk dat voertuigen met een sleper het contact veroorzaken. En dat is niet zo, want je ziet duidelijk een spoorstaaf met twee zaagsnedes tegenover een spoorstaaf zonder zaagsnedes. Zelfs bij geïsoleerde wielassen maken metalen wielen nog steeds contact op de overgangen tussen het geïsoleerde deel en het niet-geïsoleerde deel van de spoorstaaf. Dus elke ouderwetse Marklin wagon van toen heeft wielen die contact maken op de 5105. En een lange trein met een 6-asser loc met 30 wagon-assen betekent 72 x 1 signaal van een 5105 contactrail. Als dat maar goed gaat.

Of, om het te vergelijken met 2-rail oplossingen, Fleischmann b.v. had in 1968 ook twee soorten contactrails, een type zoals de 5105 (geïsoleerde spoorstaaf, dus met twee zaagsnedes), en een type zoals de 5146 (maar dan met een palletje naast de spoorstaaf, en een beugeltje onderaan de loc).
Palletje+beugeltje is richting gevoelig. Een geïsoleerde spoorstaaf werkt ongeacht de rijrichting altijd  bij metalen wielen.

Wie moe wordt van mijn herhaalde opmerking "metalen" wielen. Lima (Hema) en Kleinbahn brachten jarenlang wagons en zelfs locs op de markt met plastic wielen (en alleen metalen voor de stroomvoerende assen). En die plastic wielen doen het niet.

Bij zo'n wielcontact contactrail is er altijd het zelfde contact ongeacht waar je heen rijdt. Maar waarom heeft deze contactrail 5105 dan twee aansluitbussen gekregen?
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
 @citaat Beter. Voortaan éérst inlezen vóór een stelling te poneren.
(en deels foutieve informatie te verstrekken)
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Citaat van: robbie103 op zaterdag 14 januari 2017, 13:37:41
Ok, sinds de introductie van de schakelrail is de contactrail daar niet meer voor bedoeld  >:-D Er was nl een probleem met het doorbranden van wissels en seinen bij gebruik van contactrails icm lange treinen. Zo goed ?
Voor de preciezen wel, voor de rekkelijken niet. Als je de contactrails voor overwegen (5115,5116 e.d.) gebruikt dan branden wissels en seinen door tijdens een spervuur van knetterende vonken.

De clou was natuurlijk dat die twee aansluitbussen van de 5105 wel degelijk ergens voor bedoeld waren.
Met een timer op die twee uitgangen kun je namelijk twee leuke dingen doen: a. de rijrichting vast stellen, b. alle kliks na de 2e klik uitfilteren. Dat lukt als je de ene zaagsnede via de ene bus, en de andere zaagsnede via een tweede bus kan aanspreken, mits het geisoleerde deel ook weer  uit twee delen bestaat. Kortom, een groot doe-het-zelf gehalte.

Gek genoeg staat me niet bij dat Marklin zo'n soort apparaat gevoerd heeft.

Als ik zelf nog contactrails zou gebruiken, dan zou ik deze gewoon zelf maken, en heel wat kleiner ook.
Want waarom zo'n lange lap spoorstaaf isoleren als het ook gaat met een strook van 1 cm?
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
 @citaat Lees dit nog eens ===> klik
Deze rails worden in het jaar waarin we nu leven (2017) niet meer gemaakt.
Derhalve is de info, die in de tijd dat deze artikelen in de handel waren, wél relevant. ;)
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Citaat van: Jan22 op zaterdag 14 januari 2017, 09:15:42
In beide gevallen moet je voorkomen dat een trein stopt bovenop zo'n contact- of schakelrail, omdat dan de puls voortduurt, en de te schakelen relais daardoor door branden.

Toch eigenlijk vreemd: in de industrie staan relais vaak enorm lange
tijden ingeschakeld en branden daarbij niet door.
Sterker nog: ze zijn er op gemaakt om lange tijd ingeschakeld te staan.
Ik buffer de contactrails met interfacerelais, die wel tegen lange bekrachtiging
kunnen en waarmee tevens een scheiding is tussen rijstroom en stuurstroom.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 14 januari 2017, 13:27:02
[Wie moe wordt van mijn herhaalde opmerking "metalen" wielen. Lima (Hema) en Kleinbahn brachten jarenlang wagons en zelfs locs op de markt met plastic wielen (en alleen metalen voor de stroomvoerende assen). En die plastic wielen doen het niet.

In aanvulling daarop: Airfix heeft ook wagons uitgebracht met plastic wielen (B.V. de Presflo)

Groeten,

Erik.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 14 januari 2017, 19:28:31
Ik buffer de contactrails met interfacerelais, die wel tegen lange bekrachtiging
kunnen en waarmee tevens een scheiding is tussen rijstroom en stuurstroom.
In mijn schakelingen ben ik ook altijd uitgegaan van monostabiele relais als interface tussen een schakelrail en de vele te schakelen voorwerpen. Kijkend naar andere gebruikers, zoals Hanzi, Frans Hufkens en Rovanko, en het idee ontstaat dat het lucratiever is om alles uitsluitend met monostabiele relais te schakelen, want dn zit je in het geheel niet meer vast aan korte bekrachtiging. 

Zelf kies ik voor bistabiel als ik standen wil onthouden tot een volgende rijsessie. Anderen accepteren liever dat alle standen geherinitialiseerd moeten worden bij iedere nieuwe rijsessie, tja, en dan, ligt de monostabiele aanpak wel voor de hand.
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is het verschil tussen contactrail en schakelrail?
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 14 januari 2017, 12:29:24
Het is natuurlijk zaak om te zorgen dat een trein nooit stilstaat op zo'n contactrail, tenzij je die contactrail gebruikt om een trein in een schaduwstation te detecteren.
Ineens dacht ik aan dit draadje, toen ik op het stummiforum rondkeek.
Het is weer zo'n ogenschijnlijk dwaalspoor, waarvoor ik berucht ben op dit forum (bij sommigen).

Dauerimpuls zum Schalten von bistabilen Relais möglich ?. Dit Duitse draadje is opgestart vanuit de behoefte om aan een decoder een relais te hangen om het  licht bij de rijrichtingwisseling mee om te switchen. En natuurlijk leidt dat tot de vraag: wat heeft dat decoderprobleem in godsnaam te maken met een analoog schakel probleem?

Het antwoord is CDU. Als je een bistabiel relais met een contactrail wil schakelen dan kun je, ter bescherming van de spoel, een cdu plaatsen. Zelfde verhaal, maar dan anders, bij de buren: Spoel beveiliging. Hier geeft iemand aan vroeger zijn (Trix) wissels te hebben beveiligd met een condensator tegen het doorbranden van (het bistabiel)  relais als er onverhoopt op de schakelrail een trein bleef stilstaan. De oplossing die hij aanreikt is onvolledig. Gelukkig ziet een van de respondenten dat in, en komt met een link naar een voorbeeld van een CDU-schakeling.

Het grappige van het Duitse draadje is dat de vragensteller geen elektrotechnicus is en Jip en Janneke antwoorden verlangt. Hij krijgt CDU-schema's te zien met een bistabiel relais, want dat vroeg hij. Tot er iemand reageert met de opmerking: "waarom niet gewoon een monostabiel relais gebruiken, dat gaat bij mij al jaren goed." Dan schrijft hij iets in de geest van "moest het nou zo lang duren om een antwoord te krijgen", terwijl hij al vele (technische) antwoorden had gehad. En daarna knalt er iemand uit z'n dak: als je zelf je vingers niet wil branden, besteedt het dan gewoon uit, betaal er dan maar voor.
Zo herkenbaar!

De reden van dit dwaalspoor: het verschil tussen beide railtypen is duidelijk. De een is bedoeld voor bistabiele, de andere voor monostabiele relais, maar alles kan anders, mits met een toevoeging (CDU of interfacerelais (monostabiel) of ....., en dat moet je maar net weten (en kunnen aanschaffen).