Citaat van: Lange trein op vrijdag 13 januari 2017, 19:57:23
Dit draadje draait weeral uit op de 'eeuwige' discussie Digitaal tov Analoog. George spreekt zich nergens uit over zij het digitaal zij het analoog.
Twee dingen.
1. het draadje van Georges:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63499.0 (in Banenplan ontwerpen)
2. de rubriek waarin de huidige vraag staat: Analoge Besturing
Ik weet dat veel gebruikers klikken op een vraag vanuit de keus "Recente berichten", en dus de rubriek waaronder de vraag is gesteld, nooit zien. De reactie van Lange trein is vanuit die gangbare praktijk geheel begrijpelijk.
Georges heeft de vraag terecht gesteld in de rubriek Analoge besturing, want zijn baan is een Analoge baan. En hij verwacht dus ook een analoge uitleg, en geen digitale. Dat maakt de uiteindelijke beantwoording een stuk simpeler, lijkt mij.
Want op de digitale beperkingen hoeven we niet in te gaan. Tenzij Georges iets bouwt wat hij in een later stadium wel wil digitaliseren, want dan zouden we hem juist sterk afraden hoe dan ook schakelrails te gebruiken. Maar met de gemaakte keuze voor de locs ligt dat niet zo heel erg meer voor de hand.
Goed. Analoog dus, liggen schakelrails wel voor de hand, maar dan met een aanvulling of drie.
1. een schakelrail krijgt een eigen rode draad, want dan kan er nooit een loc op tot stilstand komen
2. de zwakke plek is de bladveer, die is op twee manieren op spanning te houden (als hij defect raakt)
a. de methode Piepschuimbolletje
b. de Duitse ombouwmethode met extra bladveer
3. de stekkers kun je ook aan de binnenkant aansluiten (hoeft niet in het zicht)
Paar voorbeelden:
ad 2a: eigen foto met in de rode cirkel een piepschuimbolletje onder een weigerachtige bladveer:
ad 2b: Ombouwmethode met extra bladveer:
uit het draadje van Henk163Henk heeft Reinhard Boß schakelrails laten ombouwen: Ze zijn voorzien van een hulpveer. Dit zorgt ervoor dat het palletje nooit meer blijft hangen. En hij geeft het adres van deze man. Kan erg zinvol zijn.
ad 3:
Foto uit dit draadje van RoelMarklin Als kleine aanvulling
RoelMarklin nuanceert CiteerMet de contactrails 5104 en 5105 kun je ook wissels en seinen schakelen, maar dit is onafhankelijk van de rijrichting.
Je moet dan wel een kort stukje daarvoor nemen om de kans op doorbranden te verkleinen.
In dit draadje stelt
RoelMarklin het iets anders:
CiteerHet verschil is dat bij de 5105/5104 slechts een gedeelte van een van de spoorstaven geïsoleerd is EN dat er een aansluitbus voor 2 stekkers zit. Bij de 5115/5114 is de HELE spoorstaaf aan één kant geïsoleerd. Die dient er namelijk voor om de overweg gesloten te houden. Je kunt deze contactrail dus NIET gebruiken voor het schakelen van wissels en seinen.
Samenvattend:
Citaat van: Georges op dinsdag 10 januari 2017, 20:30:07
Wie kan mij het verschil tussen contactrail (5105) en schakelrail (5146) uitleggen?
De werking verschilt:
-bij 5105 veroorzaken de wielen contact met massa
-bij 5146 veroorzaken de slepers contact met massa
De toepassing is gelijk: je schakelt er bistabiele relais mee (seinen, wissels, en universele hulprelais).
De kwetsbaarheid is verschillend:
- 5105 is robuust, en werkt altijd (bij metalen niet-geisoleerde wielen)
- 5146 is kwetsbaar, want de veer verslapt als je er 3 of meer relais tegelijk mee schakelt
en zo'n verslapte veer kun je op minimaal 2 manieren repareren
In beide gevallen moet je voorkomen dat een trein stopt bovenop zo'n contact- of schakelrail, omdat dan de puls voortduurt, en de te schakelen relais daardoor door branden.