Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan idee advies gevraagd.

Gestart door Joene80 maandag 09 januari 2017, 16:42:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan idee advies gevraagd.
Na de startset en een extra loc wordt het nu toch tijd om een baan te ontwerpen.
Het ovaaltje begint een beetje saai te worden.

Inmiddels een zolderhoek vrij weten te maken van rommel..... dus wat ruimte om een start te maken.
Na wat gelezen te hebben her en der heb ik wintrack 10 weten te bemachtigen om een ontwerp te maken.
Moet zeggen programma is niet al te moeilijk maar erg vervelend om elk stukje baan erin te moeten zetten.
Liever trek ik een lijn en laat ik het programma zelf bepalen welke stukken passen of zie ik deze optie over het hoofd?

Goed 2 avonden klikken en ik had een plan. Het is een beetje of losjes gebaseerd op Ludwigstal want dat vond ik een mooie baan.
Miste alleen een schaduwstation naar mijn mening dus een en ander vervangen voor een schaduwstation.
Ook mijn ruimte was iets kleiner en wil niet meteen al te groot starten door de hele zolder vol te bouwen dus iets kleiner gehouden.
Afmetingen zijn 330cm x 300cm in een L vorm.
benieuwd wat jullie vinden. Opmerkingen suggesties welkom  :D

hoe bepaal ik de juiste afstand tussen de rails zodat de treinen elkaar niet raken als ze langs elkaar rijden of houd het programma hier rekening mee?




Re: Baan idee advies gevraagd.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baan idee advies gevraagd.
Als je de standaard geometrie van C rails volgt, zal er in principe niets gebeuren, zeker niet als je niet aan 1:100 modellen en geen andere niet standaard lengtes gaat gebruiken. In je buitenloop, dus de oranje/roze/deels groene stukken, doe je dat consequent niet. Dat kan vragen om moeilijkheden zijn.
Re: Baan idee advies gevraagd.
marklinmanus
gast

Re: Baan idee advies gevraagd.
Als je weet wat al die passtukjes kosten dan laat je het wel om wintrack alles te laten opvullen.
Verder moet je denk ik je wissels ff nakijken want volgens mij klopt het niet helemaal.
Re: Baan idee advies gevraagd.
Beste Joene,

Plan ziet er in eerste instantie goed uit. Veel rij en rangeer mogelijkheden. Ga je wat beter kijken zie je allemaal "rare" stukjes er tussen. Past stukjes op plekken waar het niet logisch is en wat de kwaliteit van de baan niet ten goede komt. En idd wat marklinmanus zegt het kost een vermogen. Als je wil kan ik er naar kijken en even kijken of ik op een andere manier je baan kan maken. Eventueel in combinatie met K-Rail flex-Rail.

Maar zoals ik m'n verhaal begon goed plan met veel mogelijkheden.

graag ook even je .tra bestand toevoegen.

Gr. Dirk
Re: Baan idee advies gevraagd.
philippe_007
gast

Re: Baan idee advies gevraagd.
Indien je uw materiaal nog moet kopen dan kan je best toch overwegen om K-rails te gebruiken...

De flex-rails (90cm) kosten toch een pak minder geld dan 90 cm standaard rails en passtukken.
Voor de bochten kan je eventueel wel gebruik maken van bestaande sporen.

De K-rails zullen ook minder geluid produceren dan de C-rails met hun holte en dus echte geluidskasten.
 
Re: Baan idee advies gevraagd.
hierbij het tra bestand. Had niet in de gaten dat het zoveel minder kost om k track te gebruiken. Kwam ook niet altijd uit met c rails in wintrack daarom zullen er wellicht her en der wat vage invullingen zijn.
Als je zou willen helpen DB BR85 zou erg nice zijn  :)
Re: Baan idee advies gevraagd.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan idee advies gevraagd.
Heeft niemand gezien dat de daal en stijgsporen erg kort zijn en dus de stijgingspercentage behoorlijk hoog is?
Re: Baan idee advies gevraagd.
He Brietdijk,

Ja dat had ik gezien. Het is bijna verticaal.
Re: Baan idee advies gevraagd.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan idee advies gevraagd.
Elk nieuw ontwerp brengt nieuwe keuzes, en dus ook vragen:

1 wil je echt zulke korte opstelsporen in het schaduwstation?
2 wil je echt je schaduwstation beperken tot die 300x100 cm horizontaal?
3 wil je echt zulke steile hellingen tussen beneden en boven?
4 wil je echt zoveel sporen boven het maaiveld hebben liggen?
5 wil je echt de radius 24130 (r=36 cm, in k-rail 2221) gebruiken?
6 wil je echt 2-sporig de bocht om op een tafeldiepte van 100 cm?
7 wil je echt een draaischijf met locloods?
8 wil je echt dubbelsporig zichtbaar (of in tunnel) achter het depot langs kunnen?
9 waarom heb je het rode spoor (bovenaan tekening) zo dicht bij de muur liggen?

Keuze 1 (opstelsporen van iets meer dan 90 cm) legt vast dat je met korte treinen moet rijden.

Keuze 7: En je draaischijf wijst juist op lange (stoom)locs, dus met 2-3 lullige wagentjes erachter vanwege de beperking in het schaduwstation. Die draaischijf wijst ook op de tijdperkkeuze die je maakt, tenzij dat een soort treinmuseum wordt. Bovendien legt de draaischijf je railplannen erom heen vast: wil het ding echt functioneren dan zit er nogal wat aan vast.

Bij keuze 2 (geen schaduwsporen onder het stuk 330x120 cm): kan zijn dat je vanwege de draaischijf (die ver onder de plaat uitsteekt) daar geen sporen onder hebt getekend. Maar je moet daar meer mee kunnen, tenzij je dat niet wilt.

Dat keuze 3 niet gaat werken gaven mensen al aan.
Je hebt minimaal 3 (minimaal 3,3) meter nodig als helling.
Een vuistregeltje 2,5 cm stijging per flex-rail betekent al ruim 3% stijgen/dalen.

Bij keuze 5 moet je bedenken dat allerlei treinmodellen daar moeite mee kunnen hebben
(b.v. de TEE Edelweis van Marklin kan dat niet).
En daarmee raak je dan aan punt 6: dubbelsporig de bocht om met 2221+2231 of 24130+24230.
Ik zou daar voor enkelspoor gaan, en waarschijnlijk een radius kiezen die groter is dan 2231, maar kleiner dan 2241. In wintrack kies ik daarvoor vaak de Piko 55213 (oftewel: radius = 483,75 mm).
Daarbinnen past nog net de Piko 55212 (oftewel radius=421,88 mm). Als je even bedenkt dat de Marklin 2231 een radius heeft van 424,6 mm, en dat de meeste fabrikanten van "moeilijke maten" 40 cm als minimum hanteren dan zit je met de Piko-A maten beter tegen het veilige minimum aan dan met Marklin k-rails (al zijn er freak-modellen die minimaal op een radius van 60 cm moeten rijden).
Afijn, het is een keuze die je maakt, bij het tekenen in Wintrack.

Bij punt 8 (wil je echt dubbelsporig achter het depot langs) dit was in een ander baanontwerp een hot issue, omdat sommige mensen dat echt niet vinden kunnen, en anderen juist wel. Punt is natuurlijk dat de kromming rondom het depot een groot speelgoedtrein gehalte heeft.

Bij punt 9 (je hebt een zichtspoor -rood- vrij dicht tegen de achter wand getekend):
Waarom ligt het spoor daar in het zicht? Ga je een achtergrond gebruiken? Je zit te dicht op die achterwand om landschappelijk daar nog iets mee te kunnen doen.
Re: Baan idee advies gevraagd.
Extra aanvulling op Jan, zijn dit je maximale maten? 330x120 en 300x100 of is daar marge.

Verder ben ik het met Jan eens. Bij lange treinen zou ik zeggen per definitie geen R1 bochten gebruiken. A; het is niet realistisch en B; lange wagons steken aan de binnenzijde zover over het spoor heen dat je zeker 3, 4 cm ruimte moet houden om te zorgen dat de wagons niks raken. bij een maximale breedte van 100 cm volsta je prima met C-rails 24230 R2 radius 43,75 cm of wel diameter 87,50 cm H-O-H. tel daar 4 cm bij op en je hebt de totale rails breedte (C-rails is 4 cm breed). Advies is minimaal 3 cm vrijhouden tussen de muur en de rails, dit ivm oversteken van de wagons in bogen. alles bij elkaar kom je op 97,5 cm. Met 100 cm moet je dus genoeg hebben. Je kan er voor kiezen R1 bochten te gebruiken radius 36,0 cm, zodat je dubbelsporig rijdt, maar mijn advies doe dit alleen met treinen die korte wagons hebben.

Geef aan wat je wensen zijn. We zijn hier allemaal bereidt te helpen.
Ik zal e.e.a voor je uit tekenen.

Gr. Dirk
Re: Baan idee advies gevraagd.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan idee advies gevraagd.
Citaat van: Joene80 op maandag 09 januari 2017, 16:42:55
hoe bepaal ik de juiste afstand tussen de rails zodat de treinen elkaar niet raken als ze langs elkaar rijden of houd het programma hier rekening mee?
Die afstand is in te stellen in Wintrack, maar Wintrack hanteert zelf al een standaardmaat.

Uiteindelijk, waarop het allemaal neer komt, is het profiel vrije ruimte. Dat ligt vast in een normblad, en producenten (Marklin dus ook) wordt aangeraden zich daaraan te houden. Wintrack doet dat ook.

Een van de andere forumleden (RonaldK) maakte wat overzichtelijke plaatjes hiervan:

Het profiel vrije ruimte bij C-rail:


Het profiel vrije ruimte bij K-rail gebruik:


Berekening van het hoogteverschil bij 3% helling in radius X van een Y cm lang spoor
(zijnde de lengte van een halve cirkel):


Ik werk met flexrail, dus kies zelf de radius.
Uit het normblad "profiel vrije ruimte in bogen" haalde ik dit staatje (hoh.gif).
Type A, B, en C betreft het type wagon, waarbij C staat voor wagons tot 31,3 cm lang.
In de normbladen type A=23 cm, type B=27,8 cm en type C=31,3 cm lang.
Wat je hieruit kunt afleiden is de minimale afstand (hart op hart) van parallelle sporen in bogen, opdat treinen elkaar net niet kunnen schampen in het voorbijgaan.

Piko-A rails hanteert een h.o.h. afstand van 61.9 mm in bogen.
K-rails hanteert een h.o.h. afstand van 64, 6 mm (standaard) en 57,0 (slank).
C-rails hanteert bij R2, R3 een h.o.h. afstand van 77,5 mm en bij R4, R5 een h.o.h. afstand van 64,3 mm

Met dit staatje (hoh.gif) kun je berekenen welke h.o.h.  minimaal noodzakelijk is in mm.
voor het type wagons wat jij wil toelaten op jouw baan.

Dus een kleine notitie:
Citaat van: DB BR85 op dinsdag 10 januari 2017, 16:44:36
en B; lange wagons steken aan de binnenzijde zover over het spoor heen dat je zeker 3, 4 cm ruimte moet houden om te zorgen dat de wagons niks raken.
Stel DB BR85 doelt hierbij op type C-wagons in hoh.gif
dan klopt die bewering alleen voor Radius R1 volgens dit staatje;
(want de h.o.h. van C-rails tussen R1 en R2  is 77,5 mm):
Re: Baan idee advies gevraagd.
Hoi Jan,

Die bewering was idd gebaseerd op R1 :).

Goeie duidelijk uitleg :thumbup: 

Gr. Dirk
Re: Baan idee advies gevraagd.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan idee advies gevraagd.
Citaat van: Joene80 op maandag 09 januari 2017, 16:42:55
a. Liever trek ik een lijn en laat ik het programma zelf bepalen welke stukken passen of zie ik deze optie over het hoofd?
(...)
b. Iets kleiner gehouden (...)
Afmetingen zijn 330cm x 300cm in een L vorm.
Ad a. Bij mijn weten kan dat niet.

Ad b. je hebt nu een stuk getekend van 300x100 en een stuk van 330x120
Waarom niet beide stukken dezelfde diepte 120 (122 bij standaard maten plexi of 125 bij standaard maten mdf)? Zit daar een diepere gedachte/keus achter?

Overigens houdt Wintrack voor schaal h0 standaard een marge aan van 3,5 cm langs het getekende spoor.
Die marge is enerzijds voor eventuele bovenleidingmasten, en anderzijds voor uit stekende rijtuigen in bochten. Die marge staat natuurlijk voor het "profiel vrije ruimte".
Je kunt die standaardmarge veranderen, maar beter is om hem aan te zetten in de beeldscherm weergave.
Je kunt jezelf dan niet voor de gek houden, of je rijk rekenen aan te brede baanmaten.

Re: Baan idee advies gevraagd.
Iedereen bedankt voor de reacties!!  :D
Krijg zo een berg aan info wat ik erg op prijs stel.

De buiten maten zijn helaas vast. dus 330x120 en 300x100.
Daar kan ik op dit moment niets aan wijzigen.

1 wil je echt zulke korte opstelsporen in het schaduwstation?
2 wil je echt je schaduwstation beperken tot die 300x100 cm horizontaal?
Wilde in ieder geval een schaduwstation maken voor de variatie.
Ergens wilde ik het niet te groot maken zeg maar om niet meteen verloren te raken in de baan.
Ik sta open voor suggesties. Ook qua lengte van de sporen.
In principe kan het schaduw station een verdieping onder de echte baan dus kan ik die helemaal daarvoor gebruiken.

3 wil je echt zulke steile hellingen tussen beneden en boven?
4 wil je echt zoveel sporen boven het maaiveld hebben liggen?
Ik wilde inderdaad wel veel hoogte verschillen van de sporen.
Daar ik in wintrack niet goed kon vinden hoe ik hellingen maak heb ik met kleuren gewerkt van het ene niveau naar het volgende.
Als dit niet goed is en op een andere manier beter is zou ik dat graag weten.

5 wil je echt de radius 24130 (r=36 cm, in k-rail 2221) gebruiken?
Is geen pre

6 wil je echt 2-sporig de bocht om op een tafeldiepte van 100 cm?
hoeft niet perse langs elkaar mag ook over elkaar maar mijn idee is om in ieder geval 2 "ringen te hebben"
waar ik constant 2 locs op kan laten rijden zonder wissels te hoeven aan te sturen. Ook mede om het wat makkelijk
en overzichtelijk te houden voor mijn zoon. Dan kunnen er zeg maar altijd 2 locs rijden in tegengestelde richting eventueel.

7 wil je echt een draaischijf met locloods?
Ja dit is een pre voor mijzelf. Ik heb me gericht op periode 3 en daar vind ik dit echt bijhoren.

8 wil je echt dubbelsporig zichtbaar (of in tunnel) achter het depot langs kunnen?
Moet niet perse maar zoals ik hierboven aangaf wil ik 2 ringen hebben waar de locs zonder wissels te hoeven wijzigen op kunnen rijden.

9 waarom heb je het rode spoor (bovenaan tekening) zo dicht bij de muur liggen?
kwam niet helemaal uit me c rails dus vandaar beetje vaag misschien.

Keuze 1 (opstelsporen van iets meer dan 90 cm) legt vast dat je met korte treinen moet rijden.
Deze mogen inderdaad wat langer 90cm zit je zo aan ben ik inmiddels achter.

Keuze 7: En je draaischijf wijst juist op lange (stoom)locs, dus met 2-3 lullige wagentjes erachter vanwege de beperking in het schaduwstation. Die draaischijf wijst ook op de tijdperkkeuze die je maakt, tenzij dat een soort treinmuseum wordt. Bovendien legt de draaischijf je railplannen erom heen vast: wil het ding echt functioneren dan zit er nogal wat aan vast.
De draaischijf was inderdaad erg lastig om erin te frotten. Maar ik wil deze wel echt, als iemand een idee heeft hoe dit beter kan zou ik het graag horen.

Bij keuze 2 (geen schaduwsporen onder het stuk 330x120 cm): kan zijn dat je vanwege de draaischijf (die ver onder de plaat uitsteekt) daar geen sporen onder hebt getekend. Maar je moet daar meer mee kunnen, tenzij je dat niet wilt.
Kan meer, mee geen probleem. Wilde ergens een grens stellen om niet alles meteen een overkill aan ideeen etc te laten worden.

Dat keuze 3 niet gaat werken gaven mensen al aan.
Je hebt minimaal 3 (minimaal 3,3) meter nodig als helling.
Een vuistregeltje 2,5 cm stijging per flex-rail betekent al ruim 3% stijgen/dalen.
Vond dit inderdaad nog een moeilijk stuk om te realiseren. Als iemand hier een advies in kan doen graag!

Bij keuze 5 moet je bedenken dat allerlei treinmodellen daar moeite mee kunnen hebben
(b.v. de TEE Edelweis van Marklin kan dat niet).
En daarmee raak je dan aan punt 6: dubbelsporig de bocht om met 2221+2231 of 24130+24230.
Ik zou daar voor enkelspoor gaan, en waarschijnlijk een radius kiezen die groter is dan 2231, maar kleiner dan 2241. In wintrack kies ik daarvoor vaak de Piko 55213 (oftewel: radius = 483,75 mm).
Daarbinnen past nog net de Piko 55212 (oftewel radius=421,88 mm). Als je even bedenkt dat de Marklin 2231 een radius heeft van 424,6 mm, en dat de meeste fabrikanten van "moeilijke maten" 40 cm als minimum hanteren dan zit je met de Piko-A maten beter tegen het veilige minimum aan dan met Marklin k-rails (al zijn er freak-modellen die minimaal op een radius van 60 cm moeten rijden).
Afijn, het is een keuze die je maakt, bij het tekenen in Wintrack.
zouden er eventueel 2 banen boven elkaar kunnen dan? Zie eerdere opmerking over 2 ringen.

Bij punt 8 (wil je echt dubbelsporig achter het depot langs) dit was in een ander baanontwerp een hot issue, omdat sommige mensen dat echt niet vinden kunnen, en anderen juist wel. Punt is natuurlijk dat de kromming rondom het depot een groot speelgoedtrein gehalte heeft.
Ik zal de discussie niet op gang brengen in dit topic :) maar wil dit graag wel. Ook hier is het idee 2 ringen constant te kunnen laten rijden.

Bij punt 9 (je hebt een zichtspoor -rood- vrij dicht tegen de achter wand getekend):
Waarom ligt het spoor daar in het zicht? Ga je een achtergrond gebruiken? Je zit te dicht op die achterwand om landschappelijk daar nog iets mee te kunnen doen.
Deze is inderdaad bedoeld voor achtergrond en begrijp nu inderdaad dat deze te dicht op de achterwand zit. Zou dus aangepast moeten worden om nog wat leuks te kunnen doen met landschap.
Re: Baan idee advies gevraagd.
CiteerLiever trek ik een lijn en laat ik het programma zelf bepalen welke stukken passen of zie ik deze optie over het hoofd?

Ja deze optie zie je over het hoofd. Je kan in het menu bewerken de optie Rails automatisch verbinden (Ctrl + D) vinden daarmee kan je 2 uiteinden verbinden.
Maar pas op het komt regelmatig voor dat je dan tienden van millimeters verkeerd uit komt. Het gevolg is dat het steeds minder goed past.
Wat ik dan doe is de rails laten uitzoeken door het programma en ze er handmatig inzetten. Dan krijg je de minste wring plekken en zal de rails beter en nauwkeuriger liggen en passen.

Ik gebruik op de zichtbare trajecten een hart op hart afstand van 48 millimeter, de treinen raken elkaar echt niet maar mijn daar liggen flauwe bogen en rechte stukken. zoals je ziet.


48 mm is model is 4,18 meter in werkelijkheid. Ik woon in Hilversum en op de vrije baan tussen Hilversum en Bussum liggen de rails op 4,15 meter hart op hart. Dus dit komt aardig overeen.
Maar voor de bochten is dit een probleem daar moet je dan een oplossing voor bedenken. Daar waar de rode loc zich bevind gaat dit spoor een tunnel in en dan kan je de flexrails iets uit elkaar laten lopen. Zodat de normale gangbare railafstand weer word bereikt.

Ik zou je schaduwstation gewoon ook op het lange deel van de L plannen. Dan kun je langere sporen creëren voor het opstellen van treinen.
De stijgingen en dalingen van en naar je schaduwstation gaan een probleem worden die zijn echt veel te kort. Je hebt minimaal 3 meter nodig en dat is misschien nog aan de korte kant.
De sporen aan de linker kant liggen waarschijnlijk ook te dicht bij elkaar daar gaan de treinen elkaar raken als ze elkaar daar in de bochten gaan tegenkomen

Met vriendelijke groet,
Peter

edit laatste 2 regels toegevoegd
Re: Baan idee advies gevraagd.
Hoi Joene,

Ik heb je baan een beetje (lees redelijk wat) aangepast. Ik heb je sporenplan zoveel mogelijk hetzelfde gelaten, alleen de soorten rails aangepast en her en der wat wissel en opstel mogelijkheden gecreëerd.

Ik heb schaduwstation op dezelde positie gehouden. Mocht je die nog willen verplaatsen kan dat altijd.

Gr. Dirk

P.s. Je kan ook hier kijken http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16935.0
Re: Baan idee advies gevraagd.
thank! ik ga ermee aan de slag. Ziet er inderdaad een stuk beter uit en ik snap nu denk ik ook hoe ik de hoogtes in kan tekenen.
Re: Baan idee advies gevraagd.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan idee advies gevraagd.

Hoi Jeroen,

Ik heb al een paar keer meegekeken hier en vraag me af, of je ook nog scenery op je baan wilt.
Daar is amper plaats voor, namelijk.
Je draaischijf en loods staan al heel krap en ruimte voor andere gebouwen/wegen is er daar niet.
De vrije ruimte aan de rechterkant lijkt in de 3d-tekening nog vrij riant, maar is het in werkelijkheid niet.

Als je de zichtbare rails eenmaal op de op de tafel hebt liggen en je zet er dan nog gebouwen bij, zul je zien, dat er niet veel plaats meer is.
Zou je kunnen uitproberen met papierstroken eventueel.

Het is maar een overweging. Nu ligt alles vol met rails.

Grtz Tony

Re: Baan idee advies gevraagd.
Wat nieuwe ideeen opgedaan en wat raad proberen op te volgen.
Ik heb wat meer ruimte gemaakt voor gebouwen en scenery.
Ook de hoogtes etc aangepast met een max stijging van 3%.
Zoveel mogelijk geprobeerd om de 36 graden bochten niet te gebruiken maar ik ontkom er toch niet aan.
Degene die zichtbaar zijn in de bocht onderin wil ik in een tunnel doen om zo deze uit het zicht te halen.
Echter lukt het nog niet goed om tunnels te maken met wintrack.

de 4 rangeersporen worden nog wat langer.

Het schaduwstation ben ik nog niet helemaal tevreden mee. Ik zou hier graag wat lange sporen willen van minimaal 120cm.
Lukt me nog niet dus als iemand een idee heeft graag!



Re: Baan idee advies gevraagd.
philippe_007
gast

Re: Baan idee advies gevraagd.
Persoonlijk zou ik verhinderen van de kanten zo te volgen en de sporen wat losser te plaatsen.

Als je bv uw baan tekent in een 8 maar dan in L-vorm, dan heb je veel minder scherpe bochten.

Om met wat meer met hoogteverschillen te spelen kan je bv onderaan even een spiraal maken met 1 lus, dan heb je een 7 a 8cm meer hoogteverschil waar de sporen kruisen.

De bochten van 180° kan je best proberen inwerken in tunnels en slecht een stuk in het zicht houden (kan je bv ook inwerken tussen 2 bermen. Zodoende heb je een meer realistische baan.

De 4 rangeersporen zou ik ook iets speelser maken, bv wat laten buigen en zien of je eventueel op het einde geen wissel kan plaatsen, dan kan je met een loc weg rijden en de wagens laten staan.

Voor uw schaduwstation kan je best proberen de volledige plaats te benutten, zodoende heb je langere rangeersporen. Eventueel moet je dit doen aan de hand van een klimspiraal, dan heb je meer plaats. Hou er rekening mee dat 30 a 40cm plaats tussen uw schaduwstation en de baan geen luce is, als er treinen ontsporen dan kan je overal aan.

Het zijn maar ideeën.
Succes
Re: Baan idee advies gevraagd.
Ziet er al goed uit,

Maar omdat je nu de sporen naar het schaduwstation aan dezelfde kant hebt gelegd kan je nu eenmaal het schaduw station in en uit, maar daarna staat je trein de verkeerde kant op.
Je zou dus eigenlijk nog ergens een keerlus moeten maken of een inhaal spoor zodat je de loc naar de andere kant van de trein kan brengen.
Zonder een heel rondje om de baan te moeten rijden.

succes verder met het ontwerpen ik ben benieuwd

Janeau
Re: Baan idee advies gevraagd.
ben nog even bezig geweest met enkele spiralen.