Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe start

Gestart door E103.1 zondag 08 januari 2017, 15:02:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe start
Citaat van: E103.1 op woensdag 28 augustus 2019, 08:46:00Als iemand een tip heeft dat het soldeer lekker snel gaat vloeien en de rails goed op temperatuur te krijgen, dan hoor ik het graag.

Een hetere soldeerbout misschien?
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe start
Hoi,

Wat ervaring met rocoline rails. Soldeer altijd zelf aan de onderzijde van de rails. Dat vind ik wat mooier maar ook met wat bruine verf zie je het niet meer als je alle rails hebt gedaan ;)

Citaat van: E103.1 op woensdag 28 augustus 2019, 08:46:00
Al gaat dat solderen op de Fleischmann rails nog niet helemaal soepel. Als iemand een tip heeft dat het soldeer lekker snel gaat vloeien en de rails goed op temperatuur te krijgen, dan hoor ik het graag.

- De plek waar je gaat solderen even met een glasvezelpen iets ruw maken;
- De plek waar de draad moet komen vertinnen;
- De draad vertinnen;
- Dan kan je de vertinde draad er zo tegen aanzetten. Even met de bout tegenaan (wat verwarmen) en het zit vast.

De basis is wel dat de bout goed opgestoken moet zijn. Dus een redelijk zware bout gebruiken (zelf een 48W bout). Ook helpt het om niet in de baan te doen maar gewoon de railstukken los te halen. Dan heb je minder kans op warmteverlies. De railstaaf voert de warmte namelijk goed af  :)

Groet Ronald.
Re: Nieuwe start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe start
Ik heb voor het solderen van railstaven S39 RVS gebruikt, dit schijnt hetzelfde te zijn als die van sommerfield.

Een klein beetje met een saté prikker aanbrengen is voldoende.


Je bent een prachtige loods aan het bouwen  :thumbup: :thumbup:
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe start
Hoi,

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 29 augustus 2019, 05:56:25
Ik heb voor het solderen van railstaven S39 RVS gebruikt, dit schijnt hetzelfde te zijn als die van sommerfield.

Dat hoef je bij de Fleischmann, Roco, Tillig en Peco niet te doen. Dat is geen stalen rails maar een nieuw zilver legering of in die buurt. Het is echt een kwestie van goed opstoken en vertinnen.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe start
Gewoon zorgen dat er een passend vloeimiddel word gebruikt dus of tin met harskern gebruiken of een los vloeimiddel gebruiken dat kan een vloeistof,gel of pasta zijn.
En draad en rails even voor vertinnen dan stel het verbinden niks voor.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Gisteren aangekomen.
Trix BR233 Tiger.
Geen ongeval is nu een probleem, geen last te zwaar.
Een compleet nieuwe ongevallen trein. Mooie set zo bij elkaar.
https://youtu.be/7gnxpMDaBiQ

Is even een mooie afleiding van het k* soldeerklusje van de 25 opstelsporen bij de draaischijf. Hopelijk dit weekend de laatste.
Het is weer zeer druk op het werk, dus dan kom je er niet aan toe.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Alle draden aangesloten van de opstel sporen. Nu nog even aan elkaar geknoopt om te testen of alles goed werkt.
Volgende stap is om alle sporen aan de terugmelders te koppelen.

De draadschijf gelijk aangesloten op de Littfinski draaischijf decoder. Ook dat lukte prima. Hoefde niets aan de instellingen aan te passen. Het ging in één keer goed.

Wie kent het probleem ook?
Het seintje op de draaibrug dat of is verdwenen, of kapot.
Heb het zelfde probleem. Alleen kan ik nergens vinden dat deze ook los te verkrijgen zijn. Iemand tips?


Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Aangezien ik alleen nog wat draden hoef aan te sluiten en de scenery bijna af is leek het mij wel tijd voor een volgende uitbreiding.
Zit nog te twijfelen.
Had ooit een rangeerheuvel in gedachten, maar neemt zoveel ruimte in.
Totdat ik een ideetje had om deze naast een 'inkeping' in de baan te plaatsen.
Zie hieronder een voorbeeld.
Wat denken jullie. Wordt het dan te druk?


Ik moet een aftakking maken in dit deel. (lekker slopen, lijm is maar net droog :) )


De heuvel en opstel sporen komen dan in dit vak te staan. (zie hieronder)
Aan het uiteinde maak ik een brug die voor het station langs loopt om vervolgens aan te sluiten op een toekomstige keerlus.
De loods van Trix komt dan echt tussen de sporen te staan. Ik zie het als een uitdaging.


Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe start
Hi Werner,

Leuk een rangeer heuvel, ben benieuwd hoe je die sporen gaat plaatsen.
In Traincontroller moet z'n rangeer-heuvel toch ook makkelijk kunnen  ;)

groet
Harald
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Gisteren maar eens begonnen met het verder afbouwen van de draaischijf.
Rails geschilderd en grind aangebracht.


Vervolgens begonnen met de voorbereiding in de baan voor de kolencentrale.
Dan kan het laatste blauwe schuim ook verdwijnen onder grind.


Moet alleen het buitenste spoor verwijderen.
Kom tot de ontdekking dat het net niet past.


Weet alleen nog niet wat de beste manier is om dit aan te passen.
Ik denk er aan om het spoor in zijn geheel te verwijderen en de onderbouw met 2cm te versmallen. Dan zou het goed moeten gaan.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe start
Als je de slanke wissel rechtsvóór een klein stukje naar links zou schuiven, zou het dan niet passen?
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
@Rob, daar is helaas geen ruimte voor anders was dat zeker een goede oplossing.
Wil het nu oplossen alsof er een wissel gezeten heeft op het andere spoor (middelste).

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Na enig gepruts en gezaag met een Multitool trillend zaagblad (wel heel handig) is het gelukt om zonder al te veel schade een gat te maken in de baan.
De kolencentrale past erin.
Nu de aansluitrails nog voor elkaar maken en de naden rondom netjes afwerken.
Ben eigenlijk wel blij dat dit uiteindelijk toch nog gelukt is.


Werner
Re: Nieuwe start
JoBe
gast

Re: Nieuwe start
Ziet er goed uit Werner  :thumbup:
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe start
Werner,

Mooi om te lezen dat de kolencentrale zonder al te veel problemen in gebouwd is. :) :thumbup:
Het is een imposante kolencentrale die mooi past bij het totaal plaatje in je prachtige baan.
Nu nog afwerken maar zo te zien aan de rest van de baan gaat dat helemaal goed komen.

Groet Michel
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
De kolencentrale is ingebouwd. Rails aangsloten en het eerste grint is aangebracht.
Nu maar even nadenken om het leuk in de vullen.



Heb ook nog een waterkraan (digitaal -Viessmann). Die stond achter de huidige bunker, dus is hij nu uit het zicht.
Die ga ik verplaatsen naar voren. Toch altijd leuk om bewegende items te zien.

Werner
Re: Nieuwe start
JoBe
gast

Re: Nieuwe start
Echt een mooie baan die je daar hebt Werner  :thumbup: Je mag er gerust eens een filmpje met rijdend materiaal van maken.... wij gaan dat niet erg vinden  :D
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Johan,

Dat gaat ook vast nog wel gebeuren.
Geduld is een schone zaak. :)

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe start
Ziet er goed uit, Werner  :thumbup:

Zal een opluchting zijn geweest, toen het uiteindelijk paste  :P

Grtz Tony

(oepsie :? verkeerde naam getypt)
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe start
Werner,

Het is een prachtig geheel geworden en past mooi bij elkaar. :thumbup:
Zeker leuk om naar te kijken straks als de bewegende waterkraan in het zicht is geplaatst.
Was benieuwd of er ook verlichting boven in de controlekamer van de kolenbunker komt ?

Groet Michel
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Ik zal morgen prik op de installatie zetten en een foto's maken.
Weet namelijk niet of er verlichting bovenin zit. Nog niet getest en niet gevraagd of dit er ook in gemaakt is.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Was nu zelf ff nieuwsgierig geworden en heb toch net even de draden aan elkaar gemaakt en er stroom opgezet.
Maar iets is er niet goed.
De verlichting lichte even op en daarna gingen ze uit. Rest van de lampen op de baan bleven wel branden.
Hoop niet dat de lampjes overbelast zijn want dan heb ik nu een groot probleem. Weet niet of er een weerstand tussen moest, als dat wel het geval is dan is het nu over en uit met de verlichting.
Morgen toch maar op onderzoek uit.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe start
Jammer om te lezen Werner dat het niet helemaal goed ging met de lampjes.
Hopelijk is er niet iets ernstigs stuk en kan je morgen alles weer laten branden.
En voel me toch een beetje schuldig door mijn vraag over licht in de controlekamer. :(

Groet Michel
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Mooi. Kan ik in ieder geval iemand de schuld geven  :)

We gaan het morgen wel zien.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Nieuwe start
Ik vind je baan zeer indrukwekkend. Heel mooi gemaakt en je hebt er goed de ruimte voor om al die sporen en wissels een mooie plek te geven.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Nieuwe start
Hallo Werner,

De beste wensen nog voor 2020.

Was het nog gelukt met de verlichting ?

M.vr.gr. Erwin
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Nee. Lampen zijn kapot. Wel balen.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Een tijdje niets meer gedaan aan de baan (tijdgebrek). Maar sinds dit weekend weer eens de eerste stappen naar een nieuw hoofdstuk.
Er is iets fout gegaan met het opslaan van mijn Traincontroller file en ben daardoor alle informatie kwijt.
De instellingen met het automatisch omrijden / aankoppelen e.d. Dus zal nog menig uurtje er aan besteden om dit weer te programmeren.

Maar wil ook weer gaan bouwen en een schaduwstation maken onder het bestaande station.
Het schaduwstation zal bestaan uit 11 sporen van 2.65m1 lang.
Dan kan ik in ieder geval de Lange Heinrich kwijt als ook de CC40100 van Trix met 7 personen rijtuigen.
Ik zal het ook zo inrichten dat er meerdere treinen op 1 spoor kunnen. Uiteindelijk zal er plaats zijn voor zo'n 25-30 treinen of treinstellen zoals de railbus ,VT08.5 of SVT137 e.d.


In het oorspronkelijke kopstation worden 2 sporen doorgetrokken naar een railspiraal.


Ben daar gisteren mee begonnen. Wat een werk.


De spiraal zal ongeveer 65cm in hoogte zijn wanneer hij gereed is. Wel een gedoe met die moertjes te draaien. Gelukkig heb ik daar een trukje op gevonden, plakband op een boorkop (plakzijde aan de buitenzijde), Dan gaat het rekelijk snel./


Werner


Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Nou, de wokkel is gereed. Wat een werk al die moertjes.
Heb LEGO gebruikt als afstandhouder tussen de verschillende lagen. Werkte perfect.


Aan de kop van mijn baan ga ik een spiegel plaatsen.
De baan was nog niet lang genoeg :)
Op het eerste gezicht wel een leuk effect. Dit weekend maar eens ophangen over de volle breedte.


Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe start
Bij mijn "wokkels" heb ik destijds -laag voor laag- ook direct de rails, baanvoeding en bezetmelders geïnstaleerd.
Daarvoor heb je de vrije werkruimte nu wel beperkt.

Cees
Re: Nieuwe start
Basroc-1961
gast

Re: Nieuwe start
@citaat @citaat

Waarom geen gebruik maken van kolommoeren (stapelmoeren)?
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Het plaatsen van de rails zal wel lukken. In de wokkel ga ik zo'n 3 blokken maken, totaal in R1 en R2 6 blokken.
De bedrading kan ik op een aantal plekken naar buiten werken en daar verder aansluiten. De rails bewerk ik voordat ze geplaatst worden.
De rails ga ik niet schroeven, maar wil deze klemmen tussen schuimdelen. Als alles gereed is ga ik een huishoudfolie om de wokkel wikkelen. Scheelt een hoop stof.

Wat betreft andere moeren, daar is het nu te laat voor :) Maar met behulp van een boormachine ging het redelijk snel.

Werner
Re: Nieuwe start
Basroc-1961
gast

Re: Nieuwe start
@citaat

Dat het voor u te laat is, begrijp ik. Het is meer een aangedragen idee voor collegae, die nog een helix moeten bouwen.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe start
Veel stof gaat dat niet tegen houden je creëert namelijk een opwaarts kanaal waardoor je trek krijgt als de ruimte opwarmt en afkoelt het is trouwens wel een goede val beveiliging ;)
Verder kun je voor een helix beter R2 en R3 gebruiken er zijn toch redelijk wat modellen die moeite hebben met de R1 bocht en helemaal in een helix.
Verder zien de vorderingen er goed uit :thumbup:
Re: Nieuwe start
Basroc-1961
gast

Re: Nieuwe start
Afgezien van de moeite, wat sommig materieel heeft met de 24130 is naar mijn mening de hellingshoek een veel groter probleem: uitgaande van de hoogte van een legoblok van 9,9 mm en 9 mm multiplex, zit je per laag op afgerond 85 mm. Dat geeft met de 24130 een hellingshoek van 3,8%.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Wat betreft R1/R2 vs R2/R3 ben ik het helemaal met je eens. Op mijn vorige baan had ik zelfs een R3/R4 helix.
Alleen ik wilde deze 'lift' zo klein mogelijk maken ivm toegankelijkheid aan de achterzijde van de baan.

Ik hou al rekening met de rijrichting. Op R1 gaan de treinen naar beneden en met R2 omhoog.
Verder ben ik 'niet meer' in bezit van een BigBoy of andere exoten die moeite hebben met een R1.
Dus zal wel los lopen.

En dat stof, daar kon je wel gelijk in hebben, de bovenzijde zal ik ook afdekken.
Stof is trouwens wel een ding. Ondanks dat ik een paar maanden niet aan het knutselen ben zie je op de locs /wagons toch een klein beetje stof.
Het schaduwstation om deze de baan wil ik aan beide zijden ook dichtzetten. Heb zelfs gedacht om er ventilatoren op te zetten (van die klein, ooit via Wish gekocht).

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe start
Strak spiraal Werner. :thumbup:

Groet Michel
Re: Nieuwe start
Basroc-1961
gast

Re: Nieuwe start
Het volledig afdekken gaat ook niet werken. Je hebt domweg een opening onderin, waar de treinen de helix inrijden en boven, waar ze er weer uitrijden. Het 'schoorsteeneffect' hou je toch. Dan is er ook nog het probleem van bereikbaarheid. Voor elk wissewasje kun je de folie weer weghalen.
Theoretisch een briljant idee, praktisch niet.
Wat het bevestigen van de rails betreft (let wel, ik ben geen ervaringsdeskundige) lijkt het mij hooguit nodig aan de buitenkant een borging aan te brengen. Klemmen is niet nodig en geklemd kunststof zal ten alle tijde zich gaan vormen naar de inklemming. Ik denk, dat een ruwe ondergrond als neopreen, rubber of kurk zelfs voldoende is.
Stof zal altijd een probleem zijn, tenzij je een volledig geconditioneerde ruimte hebt en stofbeperkende kleding draagt.
Het plaatsen van ventilatoren is theoretisch ook briljant, als je deze totaal stofvrije lucht kunt laten aanzuigen en een uitlaatopening in de kamer hebt, waar de 'vervuilde' lucht de kamer kan verlaten.
Praktisch gezien is het niets anders dan het verplaatsen van stof en dan komt het misschien boven op je baan terecht.

Let wel, ik ben niet negatief over de ideeën, maar zie graag alle kanten van de medaille en dat zijn er in ieder geval drie.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Ik heb een hoogte van 8 cm aangehouden. Gekeken welke locs en wagons kritiek zijn en een extra marge genomen.
Kom uit op 3.5% voor de R1 en 2,9% voor de R2 en dat vind ik acceptabel en zal zeker lukken.
Zoals ik eerder aangaf is een grotere helix niet mogelijk al is dat wel een betere oplossing voor beide richtingen.

De lange Heinrich wordt getrokken door 2x BR44 (olie en kolen) :) Dat moet gewoon lukken, ook door een R2. Naar beneden zal geen issue zijn.
Wat betreft de trekkracht. Daarom jaren geleden het merendeel van de Roco en Fleischmann locs omgeruild naar de zware Trix loks. Op één of andere manier lijkt het of deze beter hier tegen op gewassen zijn.

Als alles geïnstalleerd is laat ik het natuurlijk zien in een filmpje.

Werner
Re: Nieuwe start
Basroc-1961
gast

Re: Nieuwe start
I rest my case. Ik wens u succes.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe start
"Naar beneden zal geen issue zijn " ????
Nou ik denk van wel.
Volgende arriveert hier de sloper om twee helixen R1/R2 af te breken. Elke halve wending bestaat uit  3 x 24*30 + 1x 2811 + 3 x 24*130 + 1 x 24172.
De grootste helix telt zes wendingen en het hoogteverschil tussen de wendingen is exact 9 cm.
Ondanks dat de lengte van een wending ca. 70 langer is dan zonder de rechte stukken gaat het mis bij dalend verkeer via 24130.
Zelfs bij simpele 2-assers (donnerbuchsen, umbauwagen) haken na drie/vier wendingen de buffers in elkaar en ontspoort de boel.
Gelukkig is er aan de binnenzijde van de helix een valbeveiliging. Dat is nog eerder noodzaak dan aan de buitenzijde.

Cees

Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
@Cees, we gaan het meemaken. Laat het gelukkig mijn probleem zijn. Heb voor hetere vuren gestaan. :)
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Het tafeltje is gereed waarop de wokkel komt te staan. Eerste rails gelegd.
Zal eerst eens gaan testen of het allemaal goed gaat aangezien ik hierop gewezen werd.


Vandaag nog een pakketje binnen gekregen.
De Marklin 37807 (V200), maar dan omgebouwd met gelijkstroomwielen. Trix had hem helaas niet in het assortiment.
Ben er blij mee.


Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Even de verbinding gemaakt tussen hoofdbaan en helix. Heb eerst het bovenste deel gedaan. Lijm moet drogen voordat ik verder ga.
Aangezien ik een vaste route naar beneden en naar boven heb hoef ik maar 1 wissel te voorzien van electrische aandrijving en decoder. De andere wissels kunnen handmatig worden uitgevoerd.


Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Spiegeltje spiegeltje aan de wand....
Zo wordt je baan nog groter. Vindt het wel een grappig effect.




Werner
Re: Nieuwe start
JoBe
gast

Re: Nieuwe start
Ziet er netjes uit je spiraal Werner  :thumbup: Vraagje, heb je die met de decoupeerzaag uitgezaagd die ronde elementen of met de bovenfrees ?
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
@Johan,
de spiraal (met draadeinden+moeren) heb ik gekocht Modelspoorelektronica voor € 100,-
Vond dat gezien aantal ringen en de arbeid een nette prijs. Zeker als je dat vergelijkt met bv de standaard spiralen van Noch.
Aangezien ik net een andere spiraal (met 3 lagen) verkocht had voor een heel goede prijs was deze maar een koopje. :)

Als ik de afwerking zie van deze spiraal weet ik eigenlijk wel zeker dat het met een bovenfrees is uitgevoerd. Super strak.
Alle 16 elementen waren exact gelijk evenals de gaten, allemaal mooi boven elkaar.

Werner
Re: Nieuwe start
JoBe
gast

Re: Nieuwe start
 @citaat ah oke, thanks..... voor 7 lagen + draadstangen + moeren.... ongeveer 15€ per omwenteling..... is inderdaad mooi afgewerkt zo te zien.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
@Johan, het zijn 8 lagen, dus nog voordeliger :)
Ik heb 7 gebruikt voor de helix en heb nog 2 delen over voor het schaduwstation.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Heb een lijstje gemaakt met alle actiepunten die ik nog moet uitvoeren voor de baan.
Dan kom je erachter dat er nog best veel gebeuren moet.
Daarom eerst de baan leeg gemaakt, alleen de treinen in depot, alle wagons van de baan.
Geeft wel een goed overzicht.
Daarom maar ff wat plaatjes.


















Werner