Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuwe start

Gestart door E103.1 zondag 08 januari 2017, 15:02:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe start
  @citaat Je hebt een verstandige vrouw, Werner  :thumbup:

Tijd voor een bosje bloemen  :P
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe start
Graag gedaan,

Citaat van: E103.1 op maandag 04 februari 2019, 20:49:01
Draadje  :D Draad zal je bedoelen, wat een hoop pagina's. Zag er goed uit trouwens.

Ja, draadje ;) Twee andere leuke draadjes:

Schwarzburg-Neuffen-Bahn en Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw. Wat leesvoer ;)

Groet Ronald.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Vandaag weer een partij grind binnen gekomen.
5 kilogram basis grind wat goed bij de C-rail past en 2 kilogram grind wat iets donkerder is. Die laatste wil ik gebruiken bij het Bw.
Daarbij ook 2 flessen van speciaal lijm.
Het grind koop ik bij SpurenWelt in Duitsland. Veel mooie soorten grind, voor elke type wat. en zeker geen kleine zakjes. Naar verhouding is dit veel goedkoper.





Dus we kunnen weer volle bak aan de gang met het grind.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Weer een aantal uur bezig geweest en een kilo of 2 aan grind op de baan uitgestrooid.
Gezorgd dat de 220volt voeding aangepast is. I.p.v. kabels en stekkers nu een schakelaar gemaakt op één van de zijkanten. Wel zo gemakkelijk.

Hieronder enkele foto's van de rails die van grint zijn voorzien. Bij de kraanbrug heb ik extra kolen gestrooid. Moet nog een beetje mat maken om de glans er vanaf te halen.


Op deze foto staat de ROCO kraan.
Heb een klein probleempje. Als ik de WIAD grijper eraan hang dan gaat de hoofdarm in. Hij weegt teveel.
Mocht iemand een tip hebben hoe dit op te lossen, dan graag. Ben heel lang op zoek geweest naar een WIAD grijper en nu kan ik heb niet gebruiken :(


Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Daarnaast een tunnel gemaakt met SketchUp.
Nu nog even goed schuim vinden van 10mm dikte.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe start
Dag Werner,
Het ziet er allemaal prachtig uit. In jouw eerste bericht spreek je over een 2 fase waarin een rangeerterrein aangelegd gaat worden met rangeerheuvel. Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar heb je hier ook al een plan voor? Ben op dit moment er zelf ook mee bezig, dus ben erg benieuwd hoe jij het voor ogen hebt. Succes met de bouw, het ziet er geweldig uit!
Gr joost.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Citaat van: Jotrain op donderdag 11 april 2019, 18:36:25
Dag Werner,
Het ziet er allemaal prachtig uit. In jouw eerste bericht spreek je over een 2 fase waarin een rangeerterrein aangelegd gaat worden met rangeerheuvel. Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar heb je hier ook al een plan voor? Ben op dit moment er zelf ook mee bezig, dus ben erg benieuwd hoe jij het voor ogen hebt. Succes met de bouw, het ziet er geweldig uit!
Gr joost.

Waarschijnlijk ga ik dit plan toch aanpassen en een groot schaduwstation maken onder de baan.
Een rangeerheuvel is even op de lange baan geschoven.
Als voorbeeld zou ik die van een Marklin baan pakken. Die kan je vinden op één van de DVD's die ze jaarlijks uitgeven.

Op dit forum is ook al eens een topic geopend over rangeer heuvels.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=6320.0

Werner
Re: Nieuwe start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe start
Ik zie dit draadje voor het eerst, wat een prachtige baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Citaat van: Degeluidsman op maandag 22 april 2019, 21:10:13
Ik zie dit draadje voor het eerst, wat een prachtige baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dank voor het compliment.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Gisteravond maar eens begonnen met het aansluiten van de verlichting. Tenminste een deel ervan.
Ziet er toch altijd weer mooi uit.




Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Nieuwe start
Deze baan heb ik pas ontdekt. Maar wat is dit mooi en vakkundig gemaakt zeg!
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe start
 @citaat en dan ook nog met trix C-rails dus een goed voorbeeld voor de 3rail C-rails rijders/bouwers wat kan en mogelijk is  :thumbup:
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Ben vandaag eens gaat testen om een Kadee koppeling toe te passen in het kopstation.
Koppeling werkt heel eenvoudig d.m.v. een magneet te plaatsen tussen de rails.
Het aanbrengen moet wel heel secuur gebeuren. De magneet moet echt vlak liggen en iets onder de bovenzijde van de rails (loopvlak). Daar kwam ik in ieder geval achter na de eerste poging. ;)
De C-rail moet uitgeslepen worden omdat de magneet anders boven de rails uitkomt.
Voor C-rail bij 3-rail zal dit wel een item zijn. Zou er zo niet een oplossing voor weten.





De wagons moeten altijd op dezelfde locatie in het kopstation ontkoppeld worden, daarom een testje.
Heb er een filmpje van gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=jBHtniVuiAk

Test lijkt goed te gaan.
Grootste probleem volgt nog. Hoe in te bouwen in het bestaande station. Onderstaande plaatje is denk ik wel duidelijk :)


Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe start
Dag Werner,
ik sluit me aan in de rij van "ontdekkers" van het bouwdraadje van je baan.
Wat een prachtig project, en al een aardig eind op dreef van deze mooie baan (in wording).
Ik lees ook dat je rijdt met TrainController Gold, echt een heel fijn programma. Heb je het (ont)koppelen ook al in TC geprogrammeerd?
Sucsez met de verdere bouw. ik blijf je bouwwerkzaamheden volgen.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe start
Hi Werner,

Ook ik heb nu pas je draadje ontdekt.
Je bouwt helemaal mijn "droom" en ik ben al een tijdje bezig met een groot BW en ook ik ga TrainController Gold gebruiken.
Ga het hier nog eens goed en aandachtig lezen en blijf je zeker volgen.

groet
Harald
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Ik heb zo'n mooie kraan van Trix (66105) (Marklin 76500).

Paar jaar geleden gekocht en toen aangesloten om te testen. Werkte prima.
Maar op één of andere manier krijg ik heb niet meer aan de gang. Hij heeft het even gedaan, maar de afstandsbediening gaat na een korte periode uit.

Weet iemand ook of het mogelijk is om deze kraan via het CS3 aan de sluiten om uiteindelijk met TrainController de kraan aan te sturen?
Ik kan er in de handleiding namelijk niets over vinden. Alleen maar de aansluiting en bediening met de bijgeleverde controller.

Hulp is welkom.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Vandaag de tunnelingang gemaakt. Ben nog niet helemaal 100% tevreden.
Eerst de ruwbouw. Is gemaakt uit Balsahout. Lekker licht en eenvoudig te bewerken.


Daarna met de grijs/zwart verf aan de gang gegaan. Als alles droog is dan wat groen aan brengen. Misschien wordt het dan nog wat.


En nog een vanuit een ander oogpunt.


Ook nog een spoorwegen kantoor geplaatst. Als het grind e.d. is opgedroogd dan ga ik en nog een paar lampen omheen plaatsen.


Zoals jullie zien heb ik het Bw nog niet helemaal gereed.
Bij een groot gedeelte is het blauwe schuim nog zichtbaar.

Hier wil ik de bekolingsinstallatie plaatsen. Een vriend van mij is hem nu in elkaar aan het zetten/lijmen. (hij heeft meer geduld :) )
Uiteindelijk moet dit er nog tussen komen.

Begin mij ondertussen wel af te vragen of het geen overkill is.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe start
Werner,

Met veel plezier bekijk ik altijd je update's van je prachtige baan zeker nu je aan de tunnelingang bent begonnen iets waar ikzelf ook wil maken op mijn baan dus doe je best en ik kijk het graag bij je af. :P
Wat betreft de "overkill" als je de bekolingsinstallatie neerzet dat kan je pas beoordelen als je hem op je baan neerzet.
Het zal trouwens wel een mooi gezicht zijn als hij een plekje op je baan heeft gekregen. ;)

Groet Michel
Re: Nieuwe start
Ben den Hollander
gast

Re: Nieuwe start
Citaat van: E103.1 op vrijdag 03 mei 2019, 20:32:46

Weet iemand ook of het mogelijk is om deze kraan via het CS3 aan de sluiten om uiteindelijk met TrainController de kraan aan te sturen?
Ik kan er in de handleiding namelijk niets over vinden. Alleen maar de aansluiting en bediening met de bijgeleverde controller.


Je post op een forum waar men vooral plaatjes kijkt, tekst wordt kennelijk niet gelezen. :D

Hier een filmpje hoe het moet in de Ecos m.b.t. aansluiten op de digitale spanning, adres en functies........



........dan moet het ook in het CS3 lukken. Eens ingebracht is de koppeling naar iTrain TrainController niet al te ingewikkeld.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
@Ben,
Dank voor de input.

Dus gewoon aansluiten op de rails of de ringleiding. Had het zelf ook kunnen bedenken. Super eenvoudig.
Ga het zeker proberen en kijken of ik met TrainController een mooie macro kan maken die een rijtje met functies gaat afwerken.
Als dit gelukt is laat ik het zeker zien op dit forum.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Heb de kraan rechtstreeks aangesloten op de CS3.
Er gebeurde helaas niets.
Adres proberen uit te lezen, maar ook daar kwam geen antwoord op.
In het filmpje wordt gesproken over adres 73. Ook dat heb ik geprobeerd.
Niets lukte.

Mocht iemand ook zo'n kraan hebben, van Marklin of van Trix, die heb wel op een CS3 werkend heeft gekregen, dan hoor ik het graag.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe start
Er kan ook gewoon een los contact zijn of gebroken draad zijn dat zou verklaren waarom die nergens op reageert?
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Ik heb natuurlijk wel getest of er prik op de rails zat. Daar zit niet het probleem.
Hij heeft het ook wel gedaan met de afstandsbediening.
Hij functioneert wel. Maar wil het graag automatiseren met TrainController.
en dan moet je hem direct op de voeding aansluiten.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Ik ben eruit.
Al gelijkstroom rijder denk ik niet aan MM, alleen aan DCC of MFX.
Je raad het al, de portaalkraan moet op het MM protocol staan. En dit protocol had ik niet geactiveerd op mijn CS3.
Dat is nu geregeld en het draait. Nu nog even met de CS3, straks met TrainController.
Hieronder het filmpje zoals beloofd.
https://www.youtube.com/watch?v=CWioSYnQAY0

Werner
Re: Nieuwe start
Ben den Hollander
gast

Re: Nieuwe start
Heel goed, veel plezier. :)

Gr, Ben.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe start
Dan is het dus geen trix model maar een marklin als deze MM praat en geen DCC.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Het is zeker wel een Trix model, maar de decoders in de kraan zijn gewoon van Marklin. Komt toch uit dezelfde fabriek :)
Trix heeft een groen kraan huis en de Maklin een blauw kraanhuis. Dat is het uiterlijke verschil.
Zie trouwens dat ik bij het filmpje het Maklinnummer had omschreven i.p.v. de Trix 66105
Maar wat maakt het uit. Hij doet het. En daar ging het mij om.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Het model voor de kolenbelading is gereed.
Nu de uitdaging om het te verwerken in de baan.
Aangezien het niet helemaal uitkomt qua verdeling ben ik van plan om het voorste spoor letterlijk en figuurljk op een zijspoor te zetten.
Zal het zo gaan aankleden dat het duidelijk is dat deze niet meer gebruikt wordt.
Dit is de kortste klap, anders moet ik het railplan aan gaan passen en daar heb ik even geen trek meer in.

Blijft wel een imposant ding om te zien.





Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe start
Mooi die bekolingsinstallatie, en overkill? Het kan volgens mij best, misschien verwachtte men wel een enorme groei van het station en het bijbehorende depot?
Re: Nieuwe start
JoBe
gast

Re: Nieuwe start
Phew, ontdek jouw draadje ook nu pas, dit ga ik volgen en kan niet wachten om een filmpje te zien waar alles rijdt  :thumbup:
Re: Nieuwe start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe start
Dat is wel een machtige installatie geworden Werner :thumbup:

Nu nog even passen en meten om hem op zijn plek te krijgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Het inbouwen van de koleninstallatie zet ik nu nog even op een laag pitje. Moet er echt tijd voor reserveren.
Ondertussen de computer ingebouwd. Had hem altijd los staan, maar nu verwerkt in de baan.
Vond het wel zo mooi staan en erg handig.
Dongel van TrainController, aansluiting op HSI(usb), muis, toetsenbord en monitor zijn allemaal netjes uit het zicht weggewerkt.


Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Kwam nog een 'oud' fimplje tegen van mijn vorige baan.
Een E44 met een autotrein. Beide van Trix. De lok moest een heel gewicht trekken, maar had er geen problemen mee.
https://youtu.be/LHX3q0SknrA

De vorige baan was gestoeld op de baan in het voorbeelden boek van Trix onder de noemer Hamburg. En dan nog uitgebreid met extra schaduwstations.
alleen was de baan veel te groot om te maken. Rails en besturing deed het, maar de scenery was een ander verhaal.
Daarom besloten het over een andere boeg te gooien zoals jullie in de bovenstaande posts al gezien hebben.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Zo, weer vakantie. Even tijd om weer aan de baan te knutselen.
Wil aankomende weken eigenlijk de hele baan aangekleed hebben en het merendeel van de elektronica aangesloten hebben.
Dan kan ik mij richten op de verdere uitbreiding. Binnnenkort meer.

Eerst nog wat sfeerplaatjes. Ben druk aan het grint instrooien




Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe start
Prachtige baan met prachtige treinen. Rij je tijdperk accuraat of mag het wat vrijer?
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Het meeste komt uit tijdperk 3 en 4.
Uitschieter naar 5/6 zoals de 152 van CLAAS ,is van mijn zoon :)
Ook enkele speciale lokjes uit tijdperk 2 zijn aanwezig. Maar die staan niet altijd op de baan.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe start
Och ja, die Claas valt mij nu pas op. Leuk dat die ook op de baan mag. :thumbup:
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Natuurlijk mag die op de baan.  :) Heb er zelfs een leuke sleep bij met een 4-tal wagons voorzien van CLAAS tractors.

Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Vandaag eens lekker aan het knutselen gegaan.
Focus op het automatisch af- en aankoppelen van de reizigerswagons in het kopstation.
Heb voor de test 2 loks van Trix gebruikt. Een BR120 en een BR218.
Beide loks heb ik geijkt met Train Controller om tot de cm nauwkeurig te rijden.
Zoals je in het eerste filmpje zit is het bijna tot de mm nauwkeurig. En dat met één melder en puur gestuurd met software.
Wat dat betreft steekt Train Controller wat mij betreft met kop en schouders boven de rest uit.

Hieronder het eerste verzoek met aankoppelen. Op de mm nauwkeurig :)
https://youtu.be/e4EJutRBrb0

En nog een filmpje met beide loks.
Start met afkoppelen van de wagons en de BR218.
Vervolgens gaat de E120 naar zijn start positie rijden om de reizigers wagons aan te koppelen en weer weg te rijden.
Daarna gaat de BR218 naar het zijspoor.
Nu heb ik één en ander nog geregeld met individuele opdrachten, straks gaat het helemaal automatisch en wordt het Bw erbij betrokken.
https://youtu.be/qUGc-sAIg6c

Heb trouwens bewust voor de ROCO kortkoppeling gekozen voor dit traject. Deze koppeling ont- en koppelt het fijnst van alle koppelingen. Heb er diverse uitgeprobeerd, maar deze functioneerde als beste.

Werner


Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe start
Hi Werner,

Leuk allemaal, zie dat ik nog veel te leren heb over TC.

groet
Harald
Re: Nieuwe start
JoBe
gast

Re: Nieuwe start
Dat was echt mooi om te zien, TC is toch wel een knap programma  :thumbup:
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe start
Moet nog wel wat oefenen met TC zie ik, maar dat komt wel goed.
Leuke filmpjes Werner, bedankt.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe start
hoi,

Citaat van: E103.1 op zaterdag 10 augustus 2019, 15:40:45
Zoals je in het eerste filmpje zit is het bijna tot de mm nauwkeurig. En dat met één melder en puur gestuurd met software.
Wat dat betreft steekt Train Controller wat mij betreft met kop en schouders boven de rest uit.

Mooi filmpje.  :thumbup: Maar het is niet echt bijzonder. Dat kunnen meer sotwareprogramma's ;) Ik ken het al klein tijdje van de Digitale Demo Pendelbaan van Karst Drenth. . Bij zijn baan hadden we het omlopen van een stoomlok met wat rijtuigen:

Citeer
Afkoppelen, draaien, omlopen en weer aankoppelen in 'Marienberg' dan naar 'Hardenberg' waar binnengelopen wordt langs de perrons. Vervolgens wordt afgerangeerd naar de losweg. Afgekoppeld en de loc gaat terug naar Marienberg, waar kolen en water genomen worden en de loc 180' ngedraaid wordt. Daarna rijdt de loc terug naar Hardenberg. Daar heeft intussen de Hippel het treindeel opgepikt en naar het 3e stationsspoor getrokken. Als dat gebeurd is, rijdt de loc naar het stootblok van de losweg. De hippel zet het treindeel terug en koppelt af middels de ontkoppelrail . Daarna koppelt de 1714 weer aan aan de trein en vervolgt het automatisch rijden. Zodra hij naar Marienberg kan rijden ( het kan zijn dat dit treintje een tijdje pendelt tussen stationssporen en losweg ) begint het omloop verhaal opnieuw

Het geheel draaide een paar dagen achter elkaar op de verschillende tentoonstellingen. Dus minstens 10 tot 12 uur per dag. We hoefden alleen maar te kijken  :) Het gedrag van treintjes verandert als ze wat warmer beginnen te worden. Zeker als ze 's nachts in een koude beurshal op de baan hebben gestaan. De treintjes bleven op de mm stoppen en draaien. De software? het gratis Paul Haagsma's Koploper.

De voorbeelden:





Groet Ronald.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
@Ronald,

jij vindt het misschien niet bijzonder, maar ik beschrijf de stappen in mijn banenbouw en elke vooruitgang is bijzonder.
Dus ook het automatisch koppelen en ontkoppelen.

Wat betreft Koploper. Ik weet dat je daar ook veel mee kan. Je hebt alleen meer melders nodig. Dus 'gratis' is ook maar betrekkelijk.
Meer wil ik er niet over zeggen.
Daar gaat dit draadje ook niet over.

Nu weer verder met de baan.
Vanavond nog een paar nieuwe routes aangemaakt op de baan. Met trek- en duwtreinen. Werkte allemaal perfect. Altijd mooi om te zien dat het rijdt zonder dat je gelijk aan alle knoppen hoeft te zitten.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe start
Hoi Werner,

Citaat van: E103.1 op zaterdag 10 augustus 2019, 22:33:37
jij vindt het misschien niet bijzonder, maar ik beschrijf de stappen in mijn banenbouw en elke vooruitgang is bijzonder. Dus ook het automatisch koppelen en ontkoppelen.

Het is altijd knap dat je het voor elkaar krijgt. 80 tot 90% van de mensen die geautomatiseerd gaan rijden komen nooit zo ver dus  :thumbup:  :thumbup: Je geeft aan dat TC met kop en schouder boven de rest uitsteekt. Die uitspraak doe je zonder in de gaten te hebben dat meer programma's hetzelfde kunnen. Daar krijg ik een beetje dat van de reclame voor de centrale met "automatisch rijden" ingebouwd van ;)  ;)

Citaat van: E103.1 op zaterdag 10 augustus 2019, 22:33:37
Wat betreft Koploper. Ik weet dat je daar ook veel mee kan. Je hebt alleen meer melders nodig. Dus 'gratis' is ook maar betrekkelijk.

Nu wil ik geen complete TC vs Koploper gaan houden. Maar het werken één (1) melder zit al jaren in Koploper. Ben (Spoorman) heeft het al een keer laten zien in een aantal filmpjes in een ander draadje.

Zonder opvolger van Paul zal Koploper nooit meer verder ontwikkeld worden. Veel andere software zoals iTrain, TC, winDigipet en RocRail zullen iedere versie verbeterd worden. Het is onaandoenlijk te zeggen dat bepaalde software ergens bovenuit steekt. ;) In een volgende versie kan een ander programma het ook of misschien wel beter  O:-D Iedereen maakt zijn eigen keuze wat betreft de software, bezetmelders en centrales. Het is wat iemand zelf fijn werken vindt.  :thumbup:

Citaat van: E103.1 op zaterdag 10 augustus 2019, 22:33:37
Vanavond nog een paar nieuwe routes aangemaakt op de baan. Met trek- en duwtreinen. Werkte allemaal perfect. Altijd mooi om te zien dat het rijdt zonder dat je gelijk aan alle knoppen hoeft te zitten.

Dat is mooi om te horen. Het is altijd mooi om te zien dat je treintjes automatisch over de baan gaan zonder ingrijpen  :thumbup: Geniet ervan  :thumbup: :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Nog steeds lekker vakantie, dus weer met de baan aan de gang gegaan.
Ben maar eens begonnen met het stations plein.

Heb een eenvoudig rondje met het Faller Car System opgebouwd met bushalte.
De bus kan rond rijden. en periodiek stoppen voor de entree van het station.
In het middendeel van het plein komt een klein parkje en een gelegenheid voor auto's die daar kunnen parkeren.



De wegenverf ligt al klaar. Meer dan voldoende.


Ook een setje van Noch gekocht voor de belijning. Lijkt mij erg handig bij het tekenen van de witte lijnen.


Maar voorlopig is alles grijs. :)


Groet Werner
Re: Nieuwe start
JoBe
gast

Re: Nieuwe start
Dag Werner,

Ik had eens een vraagje, het station, is dat eigen maak of van een bepaald merk ?
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Johan,
het station is van Trix.
Het origineel staat in Hamburg. Het heet Dammtor. https://www.fotocommunity.de/photo/hamburg-dammtor-bahnhof-hdr-panorama-olli-knist/21891953

Trix heeft hem een hele tijd geleden uitgebracht. Soms kom je er nog één tegen op één van de veilingsites. Maar is redelijk zeldzaam.
Ik heb hem als 'verlengde' versie. De set bestond uit 2 delen waarbij de 2e set het station tot de 'normale' lengte vergroot wordt.
Het is een enorm ding. Bijna 1.40mtr.
Begin dit jaar was er nog één geveild op CataWiki.
Hieronder de link met uitgebreide informatie.
https://veiling.catawiki.nl/kavels/23397619-trix-h0-66115-66117-mega-bouwdoos-station-dammtor-lengte-134cm

Groet Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Gisteren wat dieselpower opgehaald bij mijn favoriete winkel in Amersfoort.
Een machtige V320 van Trix.
Geweldig apparaat met een behoorlijk gewicht. Met recht een zwaargewicht. Ik wist dat hij lang was, maar wanneer je hem in de handen hebt valt het pas echt op wat voor kolos het is.


Samen met de V188 is het een mooi stel met veel kracht.


Zal de V320 eerst even een paar rondjes laten rijden en daarna ijken met TC. Om vervolgens gelijk aan het werk te zetten.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Gisteren maar eens begonnen met het aansluiten van de opstelsporen bij de draadschijf.
Dit vervelende klusje heb ik telkens uitgesteld. Wat een werk. 25 sporen. Maar ja, dat heb ik aan mijzelf te danken :)
Totaal 50 draden solderen.


Al gaat dat solderen op de Fleischmann rails nog niet helemaal soepel.
Als iemand een tip heeft dat het soldeer lekker snel gaat vloeien en de rails goed op temperatuur te krijgen, dan hoor ik het graag.

Verder goed gekeken naar het aansluiten.
Ik maak gebruik van de Littfinski draaischijfmodule. Als gelijkstroomrijder moet je dan de nodige voorzorgsmaatregelen nemen om geen kortsluiting te krijgen.


Werner