Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuwe start

Gestart door E103.1 zondag 08 januari 2017, 15:02:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Nieuwe start
Na verschillende banen gebouwd te hebben, van alles getest en uitgeprobeerd ga ik nu een baan maken waarin alle leerpunten in heb verwerkt.

Als thema heb ik gekozen voor een kopstation (lengte trein max. 280cm), 8 sporen en een groot BW voorzien van draaischijf, kolenoverslag met bovenloop kraan, schuifbrug en aantal opstelsporen. Aansluitend in fase 2 een groot rangeerterrein met rangeerheuvel en schaduwstation voor treinstellen.



Eerst grote wijziging is het bouwen in modules (vrije maat). Dit vereenvoudigd het aanbrengen van de bedrading enorm. De module op zijn kant zetten en eenvoudig op de kruk alles aanbrengen. voorheen altijd onder de baan kruipen, en ik wordt er ook niet jonger op, dus een goede keuze. :)

Voor de opbouw van de baan maak ik gebruik van Populieren multiplex. Dit is licht en eenvoudig te verwerken. MDF is relatief zwaar en Meranti multiplex splintert erg. Daarnaast hebben deze beide materialen nog een nadelige invloed op het geluid.

Als railmateriaal gebruik ik C-rail van Trix. De wissels zijn allemaal gedigitaliseerd met ingebouwde decoder van Viessmann of Marklin. Die laatste heeft wel mijn voorkeur vanwege het programmeer gemak. Om de wissels te kunnen onderhouden ivm mogelijke storing heb ik de bodemplaat uitgezaagd ter plaatse van de onder vloeraandrijving en decoder.
Als demping materiaal gebruik ik het bekende blauwe GAMMA schuim. In het plaatje hieronder zie je de gaten en de reeds aangebrachte lijm voor het bevestigen van de isolatie.


Ik hou ervan om zo min mogelijk draad onder de baan te maken. Minder draad = Minder storingen.
Hierdoor kwam ik op de volgende keuzes.
C-rail (ivm mogelijkheid inbouwen decoders en aandrijving) - ROCO had ook gekund, maar vindt de C-rail mooier. die van ROCO glimmen en zijn gladder.
Marklin seinen, bij de armseinen en rangeerseinen maar 2 draden voor de voeding en aansturing. Voor de blokseinen geldt dat deze afneembaar zijn en dit heeft als voordeel dat ze in de ruwbouw fase weggehaald kunnen worden zodat je eenvoudig de ballast kan aanbrengen en de rails kan airbrushen zonder een hoop afplak werk.
TrainController Gold (1 terugmeld sectie per blok is voldoende en bij een grote baan kan dit behoorlijk in kosten schelen)


Alle bedrading heb ik gebonden met de snelbinders die je in de boekenwinkels kan kopen. Goedkoop en zeer eenvoudig toe te passen.

Per 1 á 2 modules een booster. De boosters worden verbonden via een terminal aan de CS3.
Ter plaatse van module 2 heb ik ook de computer gemonteerd. Dit is zo'n minicomputer waar alleen treinaansturing software op staat aangevuld met programmeersoftware en handleidingen e.d.


Verder nog wat sfeer plaatjes.
Aankomende tijd gaan de werkzaamheden verder met de bovenleiding, de keerlus onder het BW en installatie van enkele seinen.
Zodra er weer wat gereed is komen de foto's.





Mochten jullie nog tips en truc hebben, dan laat ik mij graag informeren.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuwe start
Ziet er veelbelovend uit!

Succes verder.

M.v.g. Marcel
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuwe start
Ik sluit me bij Marcel aan, heel gaaf station(-soverkapping) wat je in je bezit hebt.

Zou je je plan van het bw wat kunnen uitleggen? Opmerkingen / tips zijn wat lastig zonder achtergrond (ik kan gaan zitten gissen, maar ja...)
Re: Nieuwe start
Merc_A
gast

Re: Nieuwe start
Dat station! Wow!
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Citaat van: Simon BR39 op maandag 16 januari 2017, 21:36:52
Zou je je plan van het bw wat kunnen uitleggen? Opmerkingen / tips zijn wat lastig zonder achtergrond (ik kan gaan zitten gissen, maar ja...)

Uitleggen van het Bw. mmm. Ik heb een baanplan bijgevoegd, maar kennelijk is dit nog niet voldoende. Zal proberen het treinverloop uit te leggen.
Als thema heb ik een groot kopstation (met de mogelijkheid om nog een keerlus toe te voegen)
Aangezien ik overwegend tijdperk III begin IV rij zijn er zowel stoom, diesel en electrische locomotieven. (dat is het leuke van tijdperk III :) )
Het station bestaat uit 8 sporen, waarvan spoor 1-3. Deze zijn voornamelijk voor de treinstellen. Denk hierbij aan de railbus, ETA177, VT62, VT75 enz.enz. Allemaal stoom of diesel. Boven deze sporen bevindt zich geen bovenleiding.
Spoor 6 is voor de electrische treinstellen waarbij het niet noodzakelijk is om een lok te laten omlopen of te keren. De overige sporen is voor het normale personen verkeer.
De sporen 4,5,7 en 8 zijn op de kop voorzien van een ontkoppelrail.
Spoor 9 dient als opstelspoor voor de schoonmaaktrein of een verdwaalde diesellok.
Electrische locomotieven gaan na het ontkoppelen en het vertrekken van de personenwagons naar één van de 3 opstelsporen links van het kopstation of anders richting de schuifbrug.
Stoomlocomotieven daartegen rijden naar de Trix bovenloopkraan en vervolgens naar de draaischijf. Hier worden ze gedraaid zodat ze later met de tender naar voren richting het kopstation kunnen rijden om een personen rijtuig aan te haken. De diesellokomotieven kunnen zowel naar de schuifbrug als naar de draaischijf.
Dit alles wil ik automatisch laten verlopen via Traincontroller Gold. In een eerdere baan dit ik had gebouwd heb ik dit al eens toegepast en is echt geweldig om te zien.
Op het Bw heb ik ook een aantal opstelsporen voor goederen treinen.
Goederentreinen rijden alleen het station in om op de hoofdbaan te komen. Onder het Bw en het station heb ik een keerlus liggen waardoor de goederentreinen gewoon rond kunnen rijden.
Het is de bedoeling dat de baan nog iets verder uitgebreid wordt met een mooi paradespoor en een groot schaduwstation. De aansluiting heb ik al gemaakt. Die zit onder het Bw. Maar dit vindt plaats in fase 2.

Werner
Afgelopen dagen nog met het bouwen bezig geweest van de 2e keerlus. Foto's volgens.

Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe start

Dat is een ambitieus ontwerp, Werner !

Zo te zien, pak je het zeer gedegen aan  :thumbup:
Rij- en speelmogelijkheden genoeg ook, zeker met een rangeerterrein er straks nog bij.

Veel plezier met de verdere bouw  :P

Grtz Tony
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuwe start
Vriendelijk bedankt voor de toelichting  :thumbup:

Ik heb niet zo veel te zeuren, maar toch 2 zaken die me opvielen.
1) Laat jij je dieseltreinstellen ook tanken? Als je namelijk vanaf spoor 1-3 naar het tankstation gaat (die neem ik aan zich bij de rolbrug bevindt), kan je niet over de schijf vanwege de lengte, dus moet je wel steken over het hoofdspoor, naar spoor 8 en dan weer steken naar de brug. Hoe had jij dat in gedachten?

2) De wisselgroep bij de kolenopslag leek mij wat onlogisch. Persoonlijk zou ik gekozen hebben om 2 sporen regelrecht op de schijf aan te sluiten en die dan te voorzien van kolen/water/slakken/zand.
Een kopspoor daaronder zou ik dan reserveren voor de kolenwagons.

Groet,

Simon
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Ja zeker gaan de diesels tanken. Het tankstation komt bij de schuifbrug. Daar heb het ik een opstel spoor geplaatst waar diverse diesels kunnen staan.

Wat betreft de wissels en toeloop richting de schijf. Ik had het eigenlijk ook iets anders gepland, maar ruimte gebrek kwam om de hoek zetten. Vandaar ik deze concessie gedaan heb. Maar de rail liggen nog niet. :)
Wellicht neem ik je tip nog mee.

Nu eerst de volgende uitdaging.
De draaischijf en bijbehorende loods demonteren en op de nieuwe module zetten.


Werner

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Het is geluk.
Was wel een hele operatie.
De rails liggen nog los, maar geven redelijk goed weer hoe het komt te liggen.




Nu nog even de sparingen van de wissels zagen. Daarna draden solderen en vastschroeven.
Dan kan ik eindelijk een proefrondje rijden. :)

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuwe start
Tja, wat moet ik zeggen.... Erg netjes allemaal en dan n hele mooie ringloods!
Re: Nieuwe start
Jørg
gast

Re: Nieuwe start
-Werner:
Hele mooie BW,  :thumbup:
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Nieuwe start
Hallo Werner,

Erg mooi gemaakt. :thumbup: :thumbup:
Komt er een spin boven de draaischijf ?

M.vr.gr. Erwin
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 24 januari 2017, 21:07:24
Tja, wat moet ik zeggen.... Erg netjes allemaal en dan n hele mooie ringloods!

Ja die ringloods ben ik ook erg blij mee. Kost wel een bak aan ruimte, maar dan heb je ook wat.

@citaat Er komt geen spin boven. alle ruimte heb ik nodig voor de stoomlocomotieven. Tja, je spaart wat op in al die jaren :)
De electrische locs komen bij de schuifbrug en enkele andere opstel sporen.

Werner

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe start
Indrukwekkend resultaat, en zeer netjes gewerkt  :thumbup:
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Nieuwe start
Volgens mij is er iets heel moois aan het ontstaan hier! Dat wil ik volgen!
Die ringloods is schitterend, ik kan niet anders zeggen.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
De sparingen van de wissels van het Bw zijn uitgezaagd. Zo ook het platform van de bovenloopkraan.





Nu eerst de voorste sporen vastleggen om zo een goede basis te krijgen voor het echte meet en paswerk, de draaischijf!
Dit blijft altijd een nauwkeurig werkje. De sparing moet goed zitten en voldoende speling hebben om nog iets te kunnen corrigeren.
Daar ga ik aankomend weekend maar eens mee aan de gang.

Werner
Re: Nieuwe start
Jørg
gast

Re: Nieuwe start
-Werner:
Dat ziet er weer fraai zaagwerk uit,  :thumbup:
Hoe ga je de cirkel voor de draaischijf uitzagen?
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe start

Hoi Werner,

Eigenlijk heb je al een mooi stuk paradespoor liggen; het dalende/stijgende spoor voor het BW lijkt me een heel fraai gedeelte te worden, om de treinen te bewonderen  :P

Grtz Tony
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Ik had eigenlijk een langer paradespoor willen hebben, maar die moet naar fase 2 verhuizen.
Klopt dat het spoor zo wegzakt voor het Bw moet wel een mooi stukje modelbaan worden.

Vandaag verder aan het Bw gewerkt.
De railisolatie aangebracht.
De sparingen van de wissels kan je heel eenvoudig eruit laten springen.
Gewoon een bouwlamp onder de tafel plaatsen, dan wordt het silhouette direct zichtbaar.



Daarna de rails gelegd en de stroomdraden gesoldeerd.
Er komen toch altijd weer meet draden onderuit dat je denkt.
En dit is nog zonder de 24 sporen van de draaischijf :)  Daar komen 50 draden aan te pas. wordt gewoon een middag solderen ben ik bang voor.


En natuurlijk nog wat sfeerplaatjes. Kan niet wachten totdat er prik op staat.


Toch ook maar even de bovenloopkraan van Trix erop gezet. Ziet er goed uit al zeg ik het zelf.





Volgende fase wordt het spoor aanleggen naar de schuifbrug. Deze Marklin schuifbrug heb ik omgebouwd naar gelijkstroom. Is kinderlijk eenvoudig.
Dat Marklin hem ook niet in gelijkstroom opneemt snap ik gewoon niet.

Werner

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Nieuwe start
Jørg
gast

Re: Nieuwe start
-Werner:
Prachtig werk geleverd,  :thumbup:
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Vanmiddag alvast de voorbereiding getroffen voor het rijden met de computer.
Ik gebruik Train Controller Gold. Hiermee is eigenlijk alles mogelijk en ook nog eens zeer gebruiksvriendelijk. Een baanplan maken is kinderlijk eenvoudig en snel te realiseren.


Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Afgelopen weekend de ringloods met sporen geïnstalleerd. Was een hoop werk, maar het resultaat mag er zijn.


En onderstaande jongens komen er straks in te staan.


Daarnaast nog was seintjes geplaatst en de voorbereidingen voor de lampen getroffen. Deze plaats ik op een klein stukje triplex, anders komen ze veel te laag en in het isolatieschuim vinden ze geen stevigheid.
Re: Nieuwe start
nobody
gast

Re: Nieuwe start
Mooie platen. Doch ze zijn véél te groot... "3.264px × 1.836px (geschaald naar 800px × 450px)"
De maximum afmeting moet zijn: 800 x 600 pixels. Zie de forumregels.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Sorry, was ik mij niet bewust van.
Ik zal er in het vervolg rekening meehouden.
Dank voor de tip.

Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe start

Als ik goed tel, passen de stoomjongens er nét niet allemaal in, Werner  :P

Die moeten dan maar even rijden of bunkeren.
Mooie verzameling  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Tja, en dan zijn dat alleen nog maar de stomers :)

Je kan heel wat verzamelen.

Werner

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Nieuwe start
Jørg
gast

Re: Nieuwe start
-Werner:
Zolang je per afbeeldingen niet groter dan 350 KB is, kan het. :thumbup:
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Afgelopen weekend de voorbereidingen getroffen voor de verlichting.
De verhoging is noodzakelijk, anders verdwijnen de voeten compleet onder het grind.
Nu ga ik er nog een extra laag blauwe schuim over het bestaande schuim heen plakken tussen de rails, dit scheelt straks weel kilo's grind.
Daarnaast enkele seinen geplaatst.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Nieuwe start
Prachtig zoals de baan er nu al uit ziet.  :thumbup:
En wat een gave BW wordt het zo met die grote ronde locloods.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Nieuwe start
Hallo Werner,

Ziet er allemaal weer super uit. :thumbup: :thumbup:

Ben benieuwd naar het vervolg.

M.vr.gr. Erwin
Re: Nieuwe start
Martijn
gast

Re: Nieuwe start
Dag Werner,

Net je baan bekeken. Je hebt het erg strak en doordacht gebouwd. De locloods met draaischijf is een mooie blikvanger. Zulke grote loodsen zie je niet veel. 8o

Handig idee van die modules. Het scheelt inderdaad een hoop gekruid en rugpijn.

Ik ben heel benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien :thumbup:

Groeten,

Martijn
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nieuwe start
Heel indrukwekkend en in alle opzichten mooi uitgevoerd baanplan  :thumbup:
1 kleine bedenking over het kopstation: voor zover ik kan zien kunnen de loc's van binnengereden treinen niet omrijden waardoor ze "opgesloten" zitten; is dat een bewuste keuze?
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe start
@Ludo:
Citaat van: Ludo1957 op donderdag 08 juni 2017, 20:55:06
kunnen de loc's van binnengereden treinen niet omrijden
Dus loc-wissel in plaats van loc-omloop. Dat zal een bewuste keuze zijn, omdat de kopsporen daardoor de maximale lengte hebben (scheelt de lengte van de overloopwissels en tegenboog bij loc-omloop, afhankelijk hoe je het doet, bij standaardwissels scheelt dat al 60 cm opstel lengte, bij slanke wissels nog meer).

Keerzijde van loc-wissel is dat als je met stomers (met tender) werkt, je dan ergens bij het station
een draaischijf, keerlus of keerdriehoek nodig hebt om de achtergebleven loc te kunnen keren
nadat de trein vertrokken is.
Als je met je browser inzoomt op de illustratie dan zie je 2 keerlussen (gelabeld), voor beide richtingen.
Draaischijf en keerlus zijn er; er is zelfs een keerdriehoek die gebruik maakt van de draaischijf als derde zijde.

Bij loc-wissel heb je aan de andere zijde van de toegangswisselstraat een "loc-depot" nodig om reserve-locs te stallen die staan te wachten op een sleep (vergelijkbaar met estafette, een loc om het "stokje" over te nemen). Als je alleen locs hebt die je niet hoeft om te keren (diesel, elektrisch) volstaat zo'n "depot". In dit schema is dat goed te zien. Er staat een soort harkje (rangeer-sporen) aan de andere zijde van de wisselstraat (die toegang geeft tot de kopsporen).



Werner beschrijft het zelf iets genuanceerder:
Citaat van: E103.1 op vrijdag 20 januari 2017, 07:32:44
(...)
Electrische locomotieven gaan na het ontkoppelen en het vertrekken van de personenwagons naar één van de 3 opstelsporen links van het kopstation of anders richting de schuifbrug.
Stoomlocomotieven daartegen rijden naar de Trix bovenloopkraan en vervolgens naar de draaischijf. Hier worden ze gedraaid zodat ze later met de tender naar voren richting het kopstation kunnen rijden om een personen rijtuig aan te haken. De diesellokomotieven kunnen zowel naar de schuifbrug als naar de draaischijf.
(...)
Goederentreinen rijden alleen het station in om op de hoofdbaan te komen. Onder het Bw en het station heb ik een keerlus liggen waardoor de goederentreinen gewoon rond kunnen rijden.
(...)

@Werner:
Wat is een Stelblok?
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Eindelijk weer vakantie. Door drukte niet veel gedaan afgelopen halfjaar. Nu al een paar dagen aan het klussen en je ziet meteen vooruitgang.
Afgelopen halfjaar vooral voorbereiding gedaan aan de ondergrond.
Gipsverband aangebracht voor de ondergrond van een mooi talud.




Ook de jonge generatie draagt een stukje bij.
Jong geleerd, oud gedaan :)


Altijd leuk om te zien hoe een lok over een deel nieuw trace rijdt.


Zal helaas voorlopig moeten stoppen met rijden.
Mijn CS3 reageert niet meer op het touchscreen en is retour naar mijn leverancier.
Van alles geprobeerd, maar niets hielp.

Dan maar verder met de scenery.
Even gras gezaaid op het talud. Met zo'n apparaat van Noch het statische gras aangebracht. Was verrast naar het effect. In later stadium nog wat plantjes e.d. plaatsen. Maar voorlopig ben ik tevreden.


Ook het tunnelportaal is verder afgewerkt.


En bij de andere tunnel met de airbrush wat roet/rook resten aangebracht. Niet overdreven aanwezig. Subtiel genoeg. Moet de binnenwand nog wel plaatsen zoals je ziet op de foto.


Verder bij het paradespoor langs het BW begonnen met bovenleiding en grindbed.




Binnenkort zullen er wel meer foto's volgen als er weer wat stappen gemaakt zijn.

Werner
Re: Nieuwe start
nobody
gast

Re: Nieuwe start
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Nieuwe start
Goed werk!
Re: Nieuwe start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe start
Imposante baan Werner  :thumbup: :thumbup:
Al die sporen zo naast elkaar, kun je achterin nog makkelijk bijkomen mocht daar iets stil staan?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Ik kan er omheen lopen m.u. van de kop bij de draaischijf. Dus dat komt wel goed. Ervaringen in het verleden :)....

In een later stadium ga ik hem iets opschuiven zodat ik er nog net langs kan en komt er nog een stuk bij. Ik krijg dan een een hele grote U-baan.
De uitbreiding wordt een smal stuk met daarop een mooi 2-sporige parade baan.

Werner

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe start
Hoi Werner,

Citaat van: E103.1 op maandag 30 juli 2018, 15:17:15
Dan maar verder met de scenery.
Evebn gras gezaaid op het talud. Met zo'n apparaat van Noch het statische gras aangebracht. Was verrast naar het effect. In later stadium nog wat plantjes e.d. plaatsen. Maar voorlopig ben ik tevreden.

Dat ziet er erg strak uit. Je gebruikt maar één lengte van gras? De kleur ziet het er erg "fris" en groen uit.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Klopt Ronald. Eigenlijk te fris ondanks dat ik 2 lengtes gebruik en ook nog verschillende kleuren. (maar ja het is ook net gezaaid :) )
Heb met de airbrush het al iets bijgekleurd zodat het wat donkerder wordt. Dan wordt het al iets beter.
Zal er later, wanneer er nog meer gras gezaaid is, het nog een tintje donkerder maken.

Werner

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe start
hoi,

Citaat van: E103.1 op dinsdag 31 juli 2018, 21:54:41
Klopt Ronald. Eigenlijk te fris ondanks dat ik 2 lengtes gebruik en ook nog verschillende kleuren. (maar ja het is ook net gezaaid :) ) Heb met de airbrush het al iets bijgekleurd zodat het wat donkerder wordt. Dan wordt het al iets beter. Zal er later, wanneer er nog meer gras gezaaid is, het nog een tintje donkerder maken.

Moet het donkerder of juist bovenin wat beige? Als je kijkt naar de bermen dan zie je onderin de felle kleuren die je nu hebt en wat meer hoger de donkergroene en beige kleuren. Een beetje afhankelijk van de berm die je wil tonen: 2,00mm (174mm hoog), 4,00mm (348mm hoog), 6,00mm (522mm hoog)) lange vezels en zo nu en dan 12,00mm (1044mm hoog gras) verzels. Nette bermen zijn niet meer dan 400cm hoog. Ruige wilde bermen kunnen al meer dan 0,5 meter tot een meter hoog zijn. 

Groet Ronald.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Vandaag mijn omgebouwde Marklin 38275 (V188 rood-verouderd) ontvangen.
Is omgebouwd naar Trix gelijkstroom.
Wat een mooi ding.
Geluk dat ik met een CS3 rij met MFX. Dat werkt perfect. Anders had er een DCC decoder in gemoeten.

Even een kleine impressie.
https://youtu.be/FE4rZO7c9CA

Dit weekend maar weer eens verder aan de gang. Vooral het kabelwerk heeft aandacht nodig.

Verder ben ik alvast begonnen met het inmeten van de loks met Ucon railspeed. Met de nieuwe TC-Gold versie is dit prima te gebruiken. Tot op de cm nauwkeurig stoppen.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Toch weer even wat tijd gevonden tijdens de kerstvakantie.,
Hieronder enkele sfeer plaatjes.




In de hoek kom een ruïne van NOCH te staan.





Aankomende tijd maar eens verder met het ballasten, aankleden van de baan, lampjes aansluiten en het programmeren van TrainController.
Daarnaast ook al weer aan het kijken naar de verdere uitbreiding. Die uitbreiding zal voornamelijk bestaan uit een paradespoor met daaronder een schaduwstation.

Ook moet ik nog een mooie achtergrond hebben. Weet alleen nog niet zo goed waar ik moet zoeken en wat ik toe moet passen.
Als iemand suggesties heeft, dan hoor ik het graag.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Nieuwe start
Hallo Werner,

Erg mooie update. :thumbup: :thumbup:
Was even terug, maar dan wel weer mooie plaatjes.

Helaas weet ik even geen achtergrond voor je, heb ik me eigenlijk nog niet in verdiept.

M.vr.gr. Erwin
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Weer een update.

Heb een mooie loods van Trix geplaatst op de baan. Ziet er goed uit.




Een inkijkje in het station. Zoals je ziet moet er nog een hoop gebeuren. Passagiers, bankjes e.d. moeten nog geplaatst worden.




Verder zit ik nog met een probleempje.
Ik moet nog een mooie tunnel ingang maken, maar er ontbreekt nog even de inspiratie.
Wie heeft nog ideeën. Liefst reactie met foto.
Zie hieronder voor het 'probleem geval'


Werner
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuwe start
Knap werk.  Mooi, grote ruimte.

Willy
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe start
Open deur, Werner, maar het wordt mooier en mooier  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Citaat van: nmbssncb op maandag 04 februari 2019, 12:17:05
Knap werk.  Mooi, grote ruimte.

Willy

Citaat van: Tony op maandag 04 februari 2019, 12:46:59
Open deur, Werner, maar het wordt mooier en mooier  :thumbup:

Grtz Tony


Dank voor de complimenten.

In de bijna 45 jaar dat ik mij met modelspoor bezig hou ben ik nog nooit zo ver gekomen qua afbouw.
Maar nu moest het wel. Mijn vrouw was het zat dat ik telkens een baan half af had en weer opnieuw begon. dus de keus, of afmaken of verkopen.
Je ziet waar ik voor gekozen heb  :D
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe start
hum... Je wilde een oplossing voor de tunnelingang? Kijk even in dit draadje: Project 083 tot 338. Daar staan wat betonnen portalen in. Een beetje als gallerij. Dat is denk ik het mooiste. O ja: Het draadje zelf is ook zeer interessant... alleen maar 600+ pagina's groot.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe start
Citaat van: ronaldk op maandag 04 februari 2019, 19:42:17
hum... Je wilde een oplossing voor de tunnelingang? Kijk even in dit draadje: Project 083 tot 338. Daar staan wat betonnen portalen in. Een beetje als gallerij. Dat is denk ik het mooiste. O ja: Het draadje zelf is ook zeer interessant... alleen maar 600+ pagina's groot.

Succes!

Groet Ronald.

Draadje  :D
Draad zal je bedoelen, wat een hoop pagina's. Zag er goed uit trouwens.
Ik heb in ieder geval al iets gezien.
Dank voor de tip.

Werner