Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hulp gevraagd bij kleine baan.

Gestart door Catje dinsdag 03 januari 2017, 13:54:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd bij kleine baan.
Geachte medeforumleden,

Ik heb momenteel een baantje van 2500x1250mm, deze is uit het märklin archief 03-2015 nr 77 voor C-rail.
Deze baan wil ik gaan demonteren om een nieuwe te maken, mijn nieuw ontwerp is grotendeels gebaseerd op dit ontwerp.
Verder wil ik mijn baan ook van bovenleiding gaan voorzien, hierdoor zijn in de bestaande baan de hellingen te groot.
Wat ik hierin veranderd heb is dat ik nu als bochten  de straal R2 en R3 ga gebruiken en verder de wissels en rails in het onzichtbare traject wil weglaten omdat ik daar toch mijn treinen niet kan zien.
Op het zichtbare deel daar waar het station staat gepland wil ik meerdere sporen creëren en verder de gehele baan van dubbel spoor maken.
Eveneens wil ik de nieuwe baan gaan vergroten naar 3500x1700 mm.
Gezien de beschikbare ruimte, is deze afmeting voor mij de maximale beschikbare ruimte.
De nieuwe baan heb ik in Scarm getekend.
Het hoogte verschil zoals ik het nu getekend heb ligt op 130mm, het laagste punt op.
Verder ga ik digitaal rijden ( ms 3) en wil ik wissels en seinen analoog gaan aansturen

zijn er hier adviezen, ideeën waar ik op moet letten, of welke verbeteringen kunnen worden aangebracht?

bij voorbaat dank
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Beste Catje,

Wat je in acht moet nemen is dat je 170 cm diepte van de baan niet overal bij kan, simpelweg omdat je armen niet lang genoeg zijn. een idee is om een mangat te maken en daar je sporenplan om heen te ontwerpen. In ieder geval voor je opstel sporen (onzichtbaar gedeelte).

Misschien zou je ook eens een volledig ontwerp kunnen tonen met onzichtbaar gedeelte. Daar valt vaak veel te winnen met hoe je het stijgingspercentage begint.

Succes met je ontwerp.

Gr. Dirk
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Goedemiddag Dirk,

Ja, ontdek nu dat ik verschillend info niet vermeld heb.
- Het stijgingspercentage in dit ontwerp is in de binnenbocht 2,1% en buitenbocht 1,9%,
  op de rechte delen is het stijgingspercentage 1,6%.
- Om overal goed aan te kunnen komen, ga ik deze baan op zwenkwielen plaatsen, zodat deze makkelijk verrijdbaar is.
- Verder voorzie ik geen opstelsporen in mijn ontzichtbare deel, wil daar juist vanaf.
  In het ontzchtbare deel zijn alleen doorgaande sporen bedoeld.
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Beste Catje,

Wel een leuk plan, maar realiseer je wel dat het rijden misschien saai kan worden. 1 trein linksom de andere rechtsom en dan miss afwisselen in het station? Maar dan heb je altijd een trein in je station staan.

Ik weet niet hoeveel treinen je wil laten rijden?
Misschien kan je nog ergens een berglijntje inplannen zodat je kan rangeren in het station o.i.d.

Succes,

Tim
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Tim, dat is geen slecht idee om meer rangeerspoor te gaan inplannen.
Heb jij een idee,waar ik dat het beste zou kunnen realiseren?

Mvg,Willy
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Ik heb het baanontwerp gespiegeld en er een 2 tal korte opstelspoortjes toegevoegd.
Dit is zoals reeds eerder vermeld mijn eerste ontwerp van (3,40 x 1,80 meter) welke ik in scarm heb getekend, en afgeleid van een bestaand ontwerp.

De grootste stijgingen  bij dit ontwerp zijn :
-in de buitenbocht 1,9%,
-in de binnenbocht is dit 2,1%
-op het rechte stuk is dit 1,7%.

Mijn vraag is; zijn deze helling nog te groot, of is dit acceptabel?
Aangezien ik vrij weinig ervaring heb met ontwerpen, had ik graag geweten of er verbeterpunten zijn.
Graag hoor ik van jullie.
Alvast bedankt.

Willy
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Zo maar ff een ideetje, vervang het gele spoor voor 2 keerlussen.
Eventueel met meerdere sporen zodat je 2 schaduwstations krijgt.
Doordat je een keerlus hebt kun je ook met een kopspoor gaan werken in je station en misschien zelfs met een lokwissel.
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Herman bedankt voor uw idee om er keerlussen in te leggen.
Ga dit proberen in scarm in te passen.

mvg,Willy
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Wat geprobeerd
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Herman,
Bedankt dat u meedenkt, en dat u het ontwerp veranderde.
Ik ga dit met uw goedvinden uittekenen in scarm. :thumbup:

Alleen 1 vraag; ik ga deze baan van bovenleiding voorzien en het stationtraject ligt op 130mm.
Blinf im met uw ontwerp binnen de steigingsgrens van 3%?
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Natuurlijk vind ik dat goed, daarom plaats ik het ook.
De grijze rails zijn de zelfde als in je eigen plan en het station is ook nagenoeg het zelfde dus de steigingspercentages zullen gelijk blijven.
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Hallo Willy,

130 mm is erg hoog en met de bocht naar boven kom je op 5,5%. Zelf met een hoogte van 85 mm kom je nog op 3,6%. Het betekent, dat je zo gauw je uit de onderdoorgang komt gelijk moet gaan klimmen. Neem een hoogte van 100 mm en bij de eerste 24188 gaan klimmen, geeft een helling van 2,9%. Dalen aan de achterkant ook tot de laatste 24188.
Ga onder de de bovenlaag niet werken met bovenleidingmasten, maar verzin iets wat je onderaan de bovenlaag kunt gebruiken voor bovenleiding.
Als je digitaal wilt gaan rijden is het rijden met bovenleiding niet echt aan te raden.
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Cor, ik rijd digitaal.
Wat betreft de bovenleiding; die is bij mij alleen statisch bedoeld.
En dan mijn hoogte; ik heb dat in eerste instantie gewoon gemeten tot bovenkant mast, en nog extra hoogt om makkelijk alles bereikbaar te houden. maar in het schaduwtraject daar ga ik de bovenleiding maken van aluminium hoekprofiel van 10x10 mm op de rechte stukken en voor de bochten neem ik aluminium strip van 10x2 mm.
Dit heb ik nu bij mijn huidige baan ook toegepast en het werkt perfect.
Dus wat betreft de hoogte, die kan ik gerust terugbrengen van 130 naar 85-90 mm.
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Hello Willy,

Indien je toch met een onzichtbare gedeelte op een andere verdieping wilt werken zou ik echt proberen om meer parallelle sporen op te stellen voor de afwisseling.  Dan kunnen er meer treinen onzichtbaar wachten ...
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Na de tweede bocht vanuit je station zou ik gaan zakken tot je de rails tegenkomt waar je onderdoor gaat.
Ik zou van rond de 90mm uitgaan, er moet ook nog een plaat tussen waar je rails op komt en dan hou je zo 85mm spelling.
Laat daarna de rails nog verder zakken zodat je zoveel mogelijk ruimte krijgt tussen je keerlussen en je station, altijd makkelijk als er daar iets fout gaat.
Jij hebt het over dat je station op 130mm ligt maar het spoor wat er onderdoor gaat ligt op 20mm, blijft dus 110mm over en dan moet de plaat waar je station op ligt er ook nog vanaf.
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Herman,

Ik heb de hoogte van het stationsgedeelte teruggebracht naar 100mm, de minimale hoogte die ik nodig heb
gezien van af de plaat, dan 10 mm railhoogte, 65mm tot bovenleiding en dan nog 10 mm voor alu hoekprofiel dan kom ik totaal op 85 mm hoogte uit. minus die 8mm plaatdikte houd ik een speling van 7mm over. is voldoende.
Daar waar bij mij sporen kruisen en de hoogte minder is, daar vervang ik de 8 mm plaat door stuk messingplaat van 2 mm ipv 8mm houtdikte.
Ik gebruik namelijk in het schaduwtraject aluminium strip van 10x2 mm en aluminium hoekprofiel van 10x10x1,5 mm als bovenlijding.
Dit is heel makkelijk verwerkbaar en heb dit tot mijn tevredenheid ook toegepast bij de vorige baan die ik had.
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Citaat van: Catje op zondag 08 januari 2017, 16:31:13
65mm tot bovenleiding en dan nog 10 mm voor alu hoekprofiel dan kom ik totaal op 85 mm hoogte uit. minus die 8mm plaatdikte houd ik een speling van 7mm over. is voldoende.
Kijk, dat lees ik nou altijd graag, mensen die tevreden zijn met oplossingen voor een kleine marge.
Veel mensen hebben liever meer ruimte om hun handen niet open te halen.
Maar uiteindelijk gaat het (mits goed verlegde rails) om de locs zelf.

Is 65 mm niet echt te weinig voor de pantograaf? Veert hij daarna nog op?
Anderen beweren soms dat 67 mm echt wel zo'n beetje het absolute minimum is.
Jij hebt er ervaring mee. Het gaat dus gewoon goed?
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Goedenmiddag Jan,

Wat betreft die 65mm, deze maat wordt aangegeven op de bovenleidingsmall van Viessman (blauwe mal) alsook Märklin (alleen is dezelfde mal dan rood).
Op deze mal staan diverse verschillende dwars lijnen voor het gebruik van verschillende railtypes.
op de gewenste lijn van het te gebruiken railtype  dien je de mal tot op de lijn in te korten.

Als je de masten naast de rails bevestigd en hieraan de rijdraad bevestigd, en je meet dan van onderzijde rijdraad tot bovenkant rails dan kom je ook weer op de rijhoogte van 65mm.
Re: Hulp gevraagd bij kleine baan.
Hallo Willy,

Het bovenleidingverhaal is wel uitgekristalliseerd. Wel moet je goed kijken naar het ontwerp van de baan, want als je voor al moet stijgen, komt je midden in een soort van kom te liggen.