Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

workshop decoder inbouw

Gestart door Hans V200.0 donderdag 05 januari 2017, 22:38:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
workshop decoder inbouw
Via deze weg wilde Harald en ik eens polsen, of er behoefte is aan een workshop "Decoder inbouwen".

Er is al een locatie waar we terecht kunnen, en als er genoeg aanmeldingen komen kunnen we deze ruimte inplannen voor deze workshops.

Er zijn toch al wat topics verschenen die ombouwen min of meer belichten, maar toch worden we nog steeds meer gevraagd modellen om te bouwen, omdat men niet zelf aan ombouwen toekomt, of het gewoonweg niet durft.
De workshop zal op een locatie in Utrecht gegeven worden, dit zal op een zaterdag ingepland gaan worden.
Als er interesse is om dit ook eens op een zondag te doen, dan wordt daar ook aan gewerkt.

Graag zouden we willen weten wie er behoefte heeft aan een Workshop.
We zouden dan graag willen weten welke lok (merk en nummer), er omgebouwd kan worden.

Ons advies luid:
Neem daarvoor een lok met plenty inbouwruimte, want zo maak je het jezelf wat gemakkelijker, en kunnen we de tijd goed benutten.
Om de decoder goed in te bouwen, en bovendien een rijdende lok op digitaal mee terug naar huis te nemen.

Dus zit je dit te lezen en denk je tja dat ombouwen is voor mij niet weggelegd, schroom je dan niet om je hier in dit topic je aan te melden voor de workshop.

M.v.g.

Harald & Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: workshop decoder inbouw
Ja, ik heb wel interesse om mijn BR216 om te bouwen. Moeten we dan zelf voor de motor en decoder zorgen of wordt dat een soort groupbuy?
Re: workshop decoder inbouw
Ik heb eveneens interesse om een loc te voorzien van een andere decoder, mijn BR151 (37432) dubbeltractie.
Ik zou er een ESU met sound willen in zetten.
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hoi Kaleb,

Welk nummer heeft jouw BR216?

En nee het wordt geen groupbuy, tenminste we willen het beperkt houden tot decoders van Esu en Märklin.
De motorombouwset moet je ook zelf voor zorgen.

@ Jørg,

Je staat genoteerd kerel!

Heb het een en ander gewijzigd  in de start, om het nog iets te verduidelijken, en ik hoop dat er nog velen zullen volgen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hans, dat weet ik ff niet uit mijn hoofd. Het is iig een oude analoge loc waar ik graag een soundpilot in wil hebben. Liefst al met Mfx decoder. Ik zal zaterdag even kijken naar het nummer. Maar ik wil het inbouwen zeker leren!
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hoi Kaleb,

Dan heb je wel iets aan een Loksound V4.0 M4, of een Marklin mSD decoder, beide melden zich automatisch aan bij een Ecos of een CS 2/3 centrale.

Weet ook niet alle nummers uit het koppie, dus zoek rustig naar je nummer ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2008

online
Re: workshop decoder inbouw
Hallo Hans en Harold,

Ik heb ondertussen best een aantal loc's gedigitaliseerd, maar ben geen expert.
Recht toe recht aan gaat goed. Maar ik wil meer
Ik leer graag van andere experts.

Zo heb ik deze week een startlocje weggelegd waar ik een deltadecoder in wou doen. Had geen idee welke ik waar aan vast moest solderen.
ook heb ik hier nog een gelijkstroom van lilliputter die ik wil ombouwen..

Zou dit ook ook kunnen?
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hoi Erik,

Dit topic gaat over de Workshop decoder inbouwen, en als jij een 2-railer van Lilliput van een Esu decoder wil voorzien kan dat ook, alleen de ombouw naar 3-rail daar gaat wat tijd inzitten, die wellicht voor een andere workshop geschikt is.

De eventuele motor ombouw (als dat nodig is) en de decoder plaatsen en aansluiten, dat kost ook wat tijd voor we met een groep zover zijn.
Vandaar de concentratie daarop, want de tijd goed besteden verdient ook aandacht, en ik hoop ook dat iedereen zo over de drempel wordt geholpen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Hoi Hans,

Is er wel tijd voor bijvoorbeeld een ombouw met Zwitserse lichtwisseling, of gaat dat ook te ver?

Vriendelijke groet,
Frank
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hallo Frank,

Zwitserse lichtwisseling hoeft geen grote hoofdbrekens te vormen bij de inbouw van een decoder (bv Lopi V4) met 2 Aux uitgangen. Wil je echter een super de luxe oplossing (goochellen met transistors en diodes) zo dat ook de binnenverlichting en of rood sluitlichten kunnen worden getoond dan is dat wel een uitdaging.

Lv= 2 front leds
La= 2 front leds
Aux1 = 3e front led voor
Aux2 = 3e front led achter.

Jan-Peter
Re: workshop decoder inbouw
Voor Zwitserse lichtwisseling zijn er genoeg kant en klaar lichtplatins niet voor elke model maar wel voor veel en een mtc21 decoder van marklin heeft 8 uitgangen met de F0v en F0r meegerekend en met een plux22 zelfs 9
Ik hou me zelf de laatste tijd meer bezig met het ombouwen van 2rail modellen naar 3rail en dan bedoel ik ook helemaal 3rail dus ook de wielen wat wel af en toe veel zoek werk opleverd ;)
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hoi Frank,

Nee helaas is het nog niet mogelijk om ons daar ook mee bezig te houden, wel kunnen we de eventuele aanwezige verlichting aansluiten.

Maar dergelijk gestoei met ledjes/transistors/diodes op de uitgangen dat vergt toch ook wat tijd die we anders willen besteden, en wellicht komen we nog wel erop terug als het niet al teveel tijd vergt of in een andere workshop.

We concentreren ons op de motorombouw en de decoder inbouw, en daar heb je met een groepje al redelijk veel tijd bij nodig.
Zelfs Marklin maakt er een dag van als je er interesse hebt, maar vaak is dat voor velen onder ons toch een station te ver, en het kan ook dichterbij in eigen land.
Vandaar dat we naar de behoefte polsen voor de Workshop die we willen geven.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: workshop decoder inbouw
Ik heb in het verleden wel wat ervaring opgedaan met het inbouwen van een decoder, maar wil mijn kennis wel weer een beetje afstoffen. Heb dus zeker interesse in de workshop. De patiënt die ik meebreng is een Märklin 3356.2 (Krokodil van de Serie Be 6/8'''). Ik wil daar een Lopi V4 inzetten.
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hallo Jos,

Ook iemand die al wat ervaring heeft is welkom, zeker als de kennis inmiddels onder het stof zit.
Je staat genoteerd hoor voor de Workshop van Harald en mij.

Is jouw patiënt nog analoog Jos?
Hou er dan rekening mee dat je een ombouwset meeneemt, en dat geld voor iedereen die een analoge lok mee neemt.

We denken in eerste instantie aan een groep van 10 mensen, want ook voor ons zal dat nog een beetje te overzien zijn.
Mocht er onverhoopt meer belangstelling zijn, dan kunnen we altijd nog een Workshop in plannen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
/reclame
Nog interesse in adapter printjes voor MTC21 (met en zonder Aux versterker) en PLUX22 voor de ombouw?

/Einde reclame

Re: workshop decoder inbouw
Ben geïnteresseerd, moet alleen nog even kijken welke loc ik wil gaan voorzien van een decoder.
Even als voorbereiding: wat is een goed adres waar je goedkoop LOPI V4 decoders en motorombouwsets kunt kopen?
Re: workshop decoder inbouw
Weet niet of ik het neer mag zetten hier, maar kijk hier eens:  www.besserepreise.com
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: workshop decoder inbouw
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 06 januari 2017, 12:08:42
Is jouw patiënt nog analoog Jos?
Hou er dan rekening mee dat je een ombouwset meeneemt, en dat geld voor iedereen die een analoge lok mee neemt.

Ja, mijn patiënt is nog analoog. Ik wil hem ombouwen met een Märklin 60941 ombouwset. Die breng ik mee. Ik denk dat ik voor de verlichting ook nog wat zal moeten aanpassen om het flikkeren tegen te gaan.
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: workshop decoder inbouw
Beste Harald en Hans,

Wellicht moeten jullie eens contact zoeken met Teunistreinen, die organiseert dit soort workshops al enkele jaren, hij is natuurlijk bereikbaar via ons forum en morgen in Houten, de stand heet "Digitale Spoorkraam" en hij vertegenwoordigt LDT en Raptor.

Groet, Anne W
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Citaat van: Grensgeval op vrijdag 06 januari 2017, 14:02:14
Ben geïnteresseerd, moet alleen nog even kijken welke loc ik wil gaan voorzien van een decoder.
Even als voorbereiding: wat is een goed adres waar je goedkoop LOPI V4 decoders en motorombouwsets kunt kopen?
Hoi Grensgeval,

Je kan kijken morgen in Houten, of bij Lippe die levert doorgaand snel (heb ik gehoord), maar ook als je graag een winkel bezoekt kun je in eigen land ook terecht.
Zou wel even van tevoren een belletje eraan wagen, om in ieder geval teleurstelling te voorkomen.

@ Flyerman,

Aan die link moet je nog veel klikken voor je de aanbiedingen ziet, bovendien is niet iedereen de Duitse taal machtig.

@ Jos

Heeft die lok niet toevallig al verlichting die los hangt van de massa?
In dat geval zijn lampjes of lamphouders, die gescheiden zijn van de lokmassa wel handig.
De lampjes zijn vaak nog voor de oude 16 volt spanning geschikt, en ook die kan je vervangen bij een digitale ombouw. 

@ Anne,

Onze Workshop staat los van het werk dat Teunis doet, al zit ie wel in dezelfde hoek.
Hij doet er maar 1 per keer, en dat is zijn keuze en wij willen een groepje helpen per keer.
Wellicht spreek ik hem wel morgen, want ben toch in Houten aanwezig.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Dat is gewoon de link van de winkel, mogen zelf ook nog wel wat moeite doen.
Re: workshop decoder inbouw
Beste Hans,

Ik zou zeker geïnteresseerd zijn. Ik heb nog geen enkele ervaring met ombouwen; mijn hele zwik aan verzameling ligt al jaren op meerdere zolders te verstoffen. Nu we een huis hebben dat groot genoeg is, kan ik langzaamaan weer wat aan de hobby gaan doen. Eerst komt er nog een kind, maar daarna zal er ook een baan zijn op de zolder. In de tussentijd moet ik dan dus zo'n 12 locs ombouwen. Misschien maar simpel beginnen... met mijn motorpost bijvoorbeeld.

Als ik mee doe, wil ik graag wat verder van te voren de datum weten (ik moet thuis ook even verlet krijgen), daarnaast moet ik ook weten wat ik moet bestellen... want zoals gezegd; geen enkele ervaring. Ik zit in Schiedam, een tourtje naar Utrecht zal niet zo'n probleem zijn.

Dus... zet me aub op de lijst.

Dank!

Duncan
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hallo Duncan,

Je staat op de lijst hoor, en je mag je motorpost best ombouwen tijdens de Workshop.

Weet alleen niet welke motorpost je precies bedoeld en of je er verlichting in hebt zitten die al gescheiden van de lokmassa zitten.
Had er ooit zelf eentje en ik dacht dat die al de verlichting massa vrij had, maar of die van jou dat ook heeft.....kan ik zo niet zeggen.

Als het een analoge betreft heb je een motorombouwsetje nodig en een decoder naar keuze (Esu of Märklin), en eventueel lampjes voor 19 volt.
Je kan ook lampjes ook dimmen met de decoder, alleen in geval van een reset is de dimmer er ook af, dus dat geniet niet de voorkeur.

Overigens hou ik de lijst nu nog even op een Excelblad, maar bij tien aanmeldingen zien we hier een lijst verschijnen.
Natuurlijk ook de datum moet geprikt worden en dat wordt ver van tevoren gedaan vandaar nu dit topic, om met het aantal aanmeldingen de Workshop goed in te plannen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: workshop decoder inbouw
Beste Hans en Harald,

Ben ook geinteresseerd, ben een tweetal malen bij Teunis geweest, maar blijf wat huiverig.
Willen jullie mij op de lijst zetten?
Tof initiatief!
Peter
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hoi Peter,

Dat zal vast niet aan Teunis liggen, maar ik denk dat je ondanks dat je bij hem bent geweest toch nog enige vrees hebt over gehouden ;)
Eigenlijk is dat helemaal niet nodig als je weet wat je doet, en juist daarom dit initiatief, want Harald en ik dachten wel dat er behoefte aan is.

Maar goed welke lok (nummer en merk) ga je ombouwen en met welke decoder?

M.v.g

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hans, het wordt toch een V160 (art.3075) welke motor ombouwset heb ik voor dan nodig. Er komt een Esu decoder in (M4 met sound denk ik)
Re: workshop decoder inbouw
Hallo Hans en Harald,

Ben nu bezig een E94 aan het ombouwen met een 60977.
Heb al een 60949 doorgebrand dus nu ben ik voorzichtig weer bezig en heb hiervoor een topic geopend.
Wil graag komen, maar vanuit Lyon is het toch een beetje te ver.
moet het dus maar proberen te voldoen via de topic en als het mogelijk is graag een beetje ondersteuning.

met vriendelijk groet
guillaume

Re: workshop decoder inbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hier staat een V188 (37282) te wachten op ombouw met een msd3.
Oude decoder was overleden (door eigen schuld), alhoewel ik de lok origineel wilde houden, met de oude sound electronica erin.
Alleen is er verrekt weinig ruimte in de loks.
Re: workshop decoder inbouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: workshop decoder inbouw
is er al een globale datum bekend?
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: workshop decoder inbouw
Beste H&H,

Was zeker niet de bedoeling om uitleg-kwaliteiten van Teunis te bekritiseren, verre van dat. Hij legt op een goede, duidelijk manier uit en laat je zelf aan de slag gaan. Ben met heel veel plezier bij hem geweest.
Kan ook ieder nog aanraden bij hem langs te gaan!
Ligt geheel aan mij, nog steeds watervrees en ik heb de opgedane ervaring laten versloffen!
Heb nogal wat lokjes liggen, Oude V 160, V200 en BR 50, heb daarvoor een ombouwsetje 60760 en 60944 gekocht.
Heb daarnaast een Lok-pilot V4 liggen.

Vriendelijk groeten op deze Houten-vrije dag :(
Peter   
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hi allemaal,

Ook van mij maar eens een reactie.
Vandaag, in Houten, toch al enkele gesproken die wel interesse hebben voor een Workshop.
Gewoon aanmelden hier.
Het gaat in eerste instantie om eens te pijlen of er interesse is.
Zo te lezen hebben we een eerst Workshop al vol geboekt.
Verder weten we nog geen datum en de groep zal waarschijnlijk uit 8-12 ombouwers bestaan, we zijn daar nog niet helemaal  uit.

Graag wel merk en nummer opgeven.
Gezamenlijk inkopen zou kunnen maar dat weten we ook nog niet .

groet
Harald
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Citaat van: Kaleb op zaterdag 07 januari 2017, 10:02:14
Hans, het wordt toch een V160 (art.3075) welke motor ombouwset heb ik voor dan nodig. Er komt een Esu decoder in (M4 met sound denk ik)
Hoi Henk,

Dat is dacht ik nog een oude schijf collector motor, en ik dacht dat het setje 60943 of 609044 aan te pas komen.
Het eerste setje (60943) is voor een kleine schijfcollector motor, en die kun je herkennen aan het dichte motorschild en de koolborstels dus aan weerszijde van de as van het anker.

Heeft jouw lok een open motorschild en de koolborstels ook aan beide kanten van de as van het anker, dan heb je nog een grote schijfcollectormotor erin zitten, en heb je dat andere setje nodig (60944).

En dan alleen de decoder en dat hoeft niet speciaal een M4 te zijn, mits je waarde hecht aan het automatische aanmelden op de Ecos2 of de CS 2/3

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hoi Peter,

Het gaat om 1 lok hoor want de tijd zal sneller dan je denkt voorbij gaan, en je kan best een opfrisbeurt gebruiken zo te lezen.

Als jij eruit bent welke dan zou ik toch voor de lokpilot4 gaan en niet voor de decoder in dat ombouwsetje (60760).

@ Kappa,

Hoi Ad als die lok een ombouw verdient dan zal ik je op de lijst zetten, alleen is dat meer opwaarderen van de lok dan ombouwen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Stijn Laceur
gast

Re: workshop decoder inbouw
Ben wel geïnteresseerd, vrees alleen dat ik het praktisch niet haal. (indien het past kom ik graag af)


Wat ik eigenlijk wel praktisch vind, en misschien kunnen jullie het maken terwijl jullie die workshops doen, is een gedetailleerde (met  foto's) beschrijving van zulke ombouw. Om dan in de wiki te plaatsen, als daarbij dan nog eens per modelletje dat gedocumenteerd is een inventaris van mogelijke onderdelen gevoegd wordt ben ik helemaal blij.
Heb hier een oude marklin 3029 en een cm800, als het kan zou ik en de digitale ombouw willen doen (evt full sound) en ledjes voorzien.
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hoi Stijn,

Zijn dat jouw enige lok's die je kunt ombouwen?

Want ik heb ze ook ergens in de verzameling, maar ik laat ze zo want ik vindt het amper de moeite eerlijk gezegd.

Bovendien is de tijd niet zo, dat we uitgebreid over de led's gaan uitweiden, want we hebben die tijd hard nodig om de inbouw uit te leggen.

Maar bovenal als ze niet goed analoog lopen verbeter je niks met een ombouw ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Stijn Laceur
gast

Re: workshop decoder inbouw
Hans,

ja, dat zijn de enige, ik heb geen idee of ze momenteel lopen.
Ik ben 2 jaar geleden gestart en alles is digitaal bij mij.
Kwam deze voor een prikje tegen en heb ze aangeschaft als proeflocs om te proberen en te leren, zowel naar ombouwen als naar verven/verfraaien/weatheren.
Noem het tijdsverdrijf en amusement.
Daarmee dat ik ook al zeer content zou zijn met zulk gedetailleerd verslag van een ombouw.
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Stijn,

Als dat jouw enige loks zijn die je om kunt bouwen dan zij het zo, ga je die eerst maar eens testen of ze analoog nog lopen, want echt zonder dat te hebben gedaan moet je er niet eens aan willen beginnen.

Bovendien las ik ergens dat je een CS 3 wilt aanschaffen, maar als ik lees welke lok's je wilt ombouwen, vraag ik me af wat je dan wilt gaan besturen met een dergelijke centrale.
Goedkoop is soms duurkoop en dergelijke lok's zijn dan wel voor een prikkie te koop , maar echt ombouw/CS 3waardig vindt ik ze niet, maar zijn natuurlijk wel een mooi proefobject om te weatheren.
Een oude 3075 of voor mijn part 3021 is dan een veel beter alternatief, en ook die kosten je de kop niet.
Snap heus wel dat er behoefte is aan gedetailleerde verslagen, maar ook die kosten tijd en inspanning, en op die manier helpen we er een leek niet mee.

Want sommigen durven soms amper een lok open te draaien voor het onderhoud, laat staan dat ze er een andere motor en een decoder in bouwen.
Daar is deze Workshop ook voor bedoeld om deze mensen over de drempel heen te helpen, die de digitale ombouw oplegt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Stijn Laceur
gast

Re: workshop decoder inbouw
Hans,

ik zal mijn plan wel trekken.

Wat ik zal aansturen met mijn cs3? Wel al die andere locs he, ik zei toch net dat ik enkel digitale locs had, en ja, daar zitten basic locs tussen, uit het hobby segment, en daar zitten delta's tussen, en de 6080, 6090, 6090fx, maar ook al enkele met mfx (met speelwereld of hoe noemt dat) en full option rook/sound/telex ...
Heb ook nog geen baan gebouwd, daar komt later op het jaar verandering in, ik ga een klein landschap maken met een ovaal (bij gebrek aan een treinenkamer zolang de kids thuis wonen) en ik ga daar ook gebruik maken van decoders in de wissels. Enerzijds om een permanent baantje/proefrijden/fotodiorama te creëren, en anderzijds om al iets te maken en ervaring op te doen met alle aspecten van de banenbouw zonder direct ingewikkeld te doen.
Stuff genoeg om aan te sturen met die cs3 dacht ik zo.

Die analoge locjes zijn doelbewust aangekocht om aan te priegelen en ervaring op te doen. En voor mijn eerste ombouwen heb ik nu deze gekozen, als ik ze niet aan de praat krijg, dan zij het zo, voor mij is er dan geen man overboord. Zo zorg ik dat ik geen schrik moet hebben om een loc open te vijzen ...
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Stijn,

Dat is prima te doen hoor, en ik denk dat je de lok's met oudere decoder types ook best een ombouw gunt of niet?
Zoals die 6080 decoders bijvoorbeeld of de Delta lok's die je ook prima kunt ombouwen.

Je bent ook welkom hoor met je 3029 maar wat wil je ermee als je een CS 3 straks hebt staan?
Want ook al bouw je dat lokje om, echt beter ervan rijden zal niet zo snel het gewenste effect zijn, bovendien waardeer je de lok zo wel hoog op dat de decoder en de motorombouwset meer kosten dan de lok zelf.
Niemand heeft vrees om die 3029 uit-, en in elkaar te zetten, maar juist die moed om een ander model te pakken ontbreekt jou ook een beetje als ik het zo mag lezen ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: workshop decoder inbouw
Hans,

Ik moet de motorpost opdiepen van zolder, het is sowieso een ding zonder verlichting. Het liefst zou ik m'n twee Plan Vtjes, sprinter of DDM motorwagen digitaliseren, maar het lijkt me snugger om simpeler te beginnen. Ik heb ook nog een analoge 1631 liggen, maar die loopt op dit moment überhaupt niet.

Ik ga op zoek naar de benodigde spullen. Zou een ESU lokpilot 4 volstaan?

Groet,
Duncan
Re: workshop decoder inbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: workshop decoder inbouw
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 07 januari 2017, 15:53:26
Hoi Ad als die lok een ombouw verdient dan zal ik je op de lijst zetten, alleen is dat meer opwaarderen van de lok dan ombouwen.

Hans, ik ben bang dat de lok tegen die tijd dat de workshop wordt gehouden, allang is omgebouwd.  ;) :-)
Ik doe dit al jaren zelf.
Probleem bij de V188 is de ruimte voor de decoder dragerprint.
Door de hoge vloer in de lok kan de decoder niet rechtop staan en liggend ook al niet, want dan staat het "paaltje" in de weg en tussen het "paaltje" en led module is bitter weinig ruimte.
De 37283 had een speciale dragerprint, die tegen het paaltje kon worden geschroefd, maar die is niet meer leverbaar.
Ik heb een email naar Marklin gestuurd en gevraagd of deze print toch besteld kan worden.
In de huidige leverbare 37285 zit deze print toch ook, alleen niet meer vermeld in de explosie tekening.

@citaat BTW, het maakt toch niet uit welke lok Stijn wil ombouwen?!
En het feit dat hij een CS3 heeft doet hier toch ook niks aan af?
Ik zou zeggen; maakt niet uit welke analoge lok je hebt, gewoon lekker ombouwen die hap, het is en hobby en dan doe je wat je leuk lijkt. :thumbup:
Hier staat nog een oude 3078 die nog steeds moet worden omgebouwd, maar telkens krijgen andere loks voorrang.... :D
Re: workshop decoder inbouw
Stijn Laceur
gast

Re: workshop decoder inbouw
Ik ga deze kelk aan mij laten voorbijgaan, ik denk dat het duidelijk is dat Hans en Harald een ander idee hebben dan wat ik er me van voorstel, so be it, het is hun workshop en ik wil daar zeker niet moeilijk over doen. Dat is waarschijnlijk de dag zelf ook niet plezant voor hen, de anderen en mezelf.

Daarnaast is dit voor mij een hobby, en ik ben, ook professioneel, niet echt een persoonlijkheid die zich ter verantwoording laat roepen.
Laat staan dat ik het dus fijn vind mij te moeten verantwoorden voor keuzes in mijn hobby.
Ik heb het een aantal posts geprobeerd, maar eerlijk, het gaat me niet af en de goesting om uitleg te geven zit onder nul en heeft een hoog kafkiaans gehalte.

Re: workshop decoder inbouw
 @citaat

Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Het is JOUW hobby en ALLEEN JIJ bepaald waar je er mee wilt doen.

Het is wel vreemd dat een ander wil bepalen wat jij zou moeten doen.
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Citaat van: KahnofDoen op zondag 08 januari 2017, 09:44:43
Hans,

Ik moet de motorpost opdiepen van zolder, het is sowieso een ding zonder verlichting. Het liefst zou ik m'n twee Plan Vtjes, sprinter of DDM motorwagen digitaliseren, maar het lijkt me snugger om simpeler te beginnen. Ik heb ook nog een analoge 1631 liggen, maar die loopt op dit moment überhaupt niet.

Ik ga op zoek naar de benodigde spullen. Zou een ESU lokpilot 4 volstaan?

Groet,
Duncan
Hoi Duncan,

Die decoder volstaat prima, en simpel beginnen is nooit weg.

@ Stijn,

Laten we opnieuw beginnen.
Je bent echt welkom met jouw 3029, en je kan die ook komen ombouwen, zeker als het jou van die vrees af helpt ;)
Zei alleen wat ik van deze ombouw dacht, en tja we helpen je ook niet als we jou weigeren.
Dus ik hoop dat je ondanks mijn commentaar nog wilt meedoen, en anders even goede vrienden hoor.

@ Kappa,

Waarom reageer je dan in dit topic?

Die lok waar jij op doelt zit inderdaad vol met frame en kap, dus echt plaats voor iets los zoals de toe te passen decoder is er haast niet.
Kennelijk verkopen ze liever een complete lok, dan de onderdelen ervan.
Dit topic is dan niet zozeer voor jouw bedoeld, maar eerder voor een andere workshop.

Heb al via deze weg laten weten dat simpel beginnen wel de insteek is van de Workshop van Harald en mij, dus  daar hoort dan ook een simpel lokje bij ;)
Het is ook om te pijlen of er belangstelling is, Harald en ik plannen bij genoeg belangstelling zeker al een dag in en mocht er meer nodig zijn, tja dat antwoord hoeft niet geraden te worden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Goedendag hans en Harald

Ik heb er ook oren na om een workshop decoder inbouwen te volgen.
Ik zelf heb een BR 216 artnr 3374 met delta decoder daar zou ik graag een digitale decoder in willen hebben.
welke kan ik dan het beste aanschaffen?
ben benieuwt.

Groetjes Frank
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: workshop decoder inbouw
Lijkt mij ook leuk om mee te maken. ik heb een krokodil die ik wil digitaliseren, en ik heb ook nog een decoder liggen. (Ik dacht lopi V3). Maar dat zal ik nog ff opzoeken.
Dus mag ik genoteerd worden?
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Citaat van: BR 216 op zondag 08 januari 2017, 14:31:52
Ik heb er ook oren na om een workshop decoder inbouwen te volgen.
Ik zelf heb een BR 216 artnr 3374 met delta decoder daar zou ik graag een digitale decoder in willen hebben.
welke kan ik dan het beste aanschaffen?
ben benieuwt.

Groetjes Frank
Hoi Frank,

Tja waar gaat jouw voorkeur naar uit?
Beide merken hanteren we dus Esu of Märklin, en dan waar hecht je waarde aan?
Het aanmelden?
Dan hoef je enkel te letten op MFX of M4 op de decoderverpakking, maar ook het DCC protocol kan je wens zijn en daar heb alleen jij wat over te zeggen.

Overigens zijn het de decoders van beide merken, die uitgaan van een gelijkstroom motor, dus een ombouw van de motor zal ook noodzakelijk zijn.
Tenzij er al een gelijkstroommotor in zit, dan heb je geen ombouw daarvan nodig.

@ Ernst,

Als jij die krokodil wilt ombouwen met een decoder sta je wel genoteerd :thumbup:
Owja bijna vergeten te vragen, zou je het merk en nummer van de lok ook kunnen opzoeken?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: workshop decoder inbouw
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 08 januari 2017, 12:29:46
Waarom reageer je dan in dit topic.
Hans, je hebt wel gelijk hoor, ik hoor niet onder schare beginnende ombouwers. Maar ik vind het leuk om te doen. Ik weet niet waar en wanneer de workshop wordt gehouden, maar wil best meehelpen en mijn ervaring delen.
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: workshop decoder inbouw
Hoi Ad,

Jouw ervaring delen is prima hoor, en de locatie wordt dan wel Utrecht en het gebouw waar we dat kunnen doen moet ruime tijd van tevoren worden besproken.
Harald heeft aan mij al het een en ander doorgegeven, en mocht het tot een concrete afspraak komen dan maken we dat natuurlijk bekend.

Dit topic is bedoeld om te pijlen of er belangstelling voor de Workshop is, en ik kom al aan de zeven personen hier die ik middels excel bijschrijf, opdat we dan de berichtgeving kunnen versturen.
Natuurlijk overleg ik wel met Harald hierover, en dan hou ik je op de hoogte middels pb goed?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: workshop decoder inbouw
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: workshop decoder inbouw
@ernstcramer: als de krokodil een 3015
  bron: icollector.com
of eerder is, dan is een ombouw met een Märklin mfx decoder of met een Esu decoder niet aan te raden. Deze decoders kunnen nl de hoge stroom die de 3015 trekt (2A en meer) niet aan. De loc gaat dan stotterend rijden.