Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

workshop decoder inbouw

Gestart door Hans V200.0 donderdag 05 januari 2017, 22:38:18

Re: workshop decoder inbouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

Hoi Hans en Harald,

Het was vandaag fantastisch. Mijn dank voor jullie tomeloze inzet om onze koudwater vrees wat betreft ombouwen weg te nemen. Ik heb er veel geleerd waaronder een extra les schoonmaak van Harald en een les lampinbouw van Hans. En tot mijn verbazing ging het allemaal best wel soepel. De volgende ombouw durf ik nu zelf wel aan te beginnen.

En de soep..... heerlijk..... maar goed dat je het gister al uit blik had gehaald  :D :D :D

Op naar de volgende workshop..... en nogmaals bedankt iedereen voor de gezellige sfeer.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Hans en Harald,

Ben blij voor jullie.
Aan jullie reacties te zien is het een succes geworden.
Naast de forumdag en de Belgische vriendendag een derde succes wat uit dit forum voortkomt.

Zie jullie volgende week zaterdag in Sint-Niklaas.

Henk

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Henk,

Dank je wel en ik hoop dat iedereen er voldaan op terug kan kijken :thumbup:
We komen daar zeker naar toe, Harald en ik keken er al naar uit, toen we ter afsluiting van deze dag nog iets op dronken.

Zelf rij ik mee met Michel (Miessie) die mij aanbood om samen met hem er naar toe te rijden, en Harald rijd ook al met een groepje gelijkgestemden mee ;)
Hoop er ook wat workshoppers van deze dag tegen te komen, en dan kunnen we nog eens dunnetjes napraten over deze zaterdag :)

@ Henk (Kaleb)

Daar was deze workshop ook voor bedoeld, en ik hoop dat je een volgende ombouw weer net zoals deze keer succesvol voltooid.

M.v.g.

Hans V200.0

Glueck auf

K sluit me graag aan bij de woorden van Henk, heb me prima vermaakt, H&H, jullie hebben dit echt super geregeld, toffe lokatie, eenvoudig te bereiken met trein en fiets, koffie, koeken en lekkere soep. Veel opgestoken vandaag, ben m'n watervrees goeddeels kwijt, weet nog niet of ik al kopje-onder durf, maar t begin is er! Ben nog verbaasd hoever m'n medecursisten al zijn, sacre dieu, moet nog aardig wat leren, maar dat geeft niet. Veel plezier gehad, veel opgestoken, dank medecursisten, maar bovenal Hans en Harald!
Graag tot n volgende ontmoeting!

Peter   

Hobby weer aan het oppakken

Ik heb vandaag een erg leuke dag gehad samen met m'n medecursisten.
De sfeer was erg fijn en gezellig, alleen niet veel foto's gemaakt behalve van m'n 'slachtoffer', de 3310  :)
Harald bedankt daarnaast ook voor de heerlijke soep.

Hans en Harald hebben me prima over m'n watervrees heen gekregen om een analoge loc leeg te slopen en deze vervolgens te voorzien van een nieuwe motor en een decoder.
Ik zag er toch wel tegen op om een goede werkende loc even leeg te plukken.
Ik heb de smaak v.w.b. ombouwen te pakken. Nu thuis een ander slachtoffer uit gaan zoeken om om te bouwen. Ik denk dat het een 3085 wordt  :D

Hieronder wat sfeer/horror foto's van een compleet uitgeklede locomotief tot het eindresultaat: een van 5* aandrijving en sounddecoder voorziene 3310.
Ik sluit me er graag bij aan, het was een leuke en gezellige dag met jullie en een geweldige inzet van Hans en Harald. En lekkere soep! Leuk om ook de andere ombouwprojecten te zien, met mooi resultaat.
Bedankt voor jullie hulp met het weer gangbaar maken van de oude V70, het was lastiger dan het zich eerst liet aanzien. Jammer genoeg was de ombouwmotor wat nukkig, ik herinner me nu dat ik met dit anker bij een andere ombouw ook problemen heb gehad, waarschijnlijk is daar toch iets niet goed mee. Gelukkig heb ik na perikelen met de 8pins connector nu wel MFX aanmelding en reageert de motor wel (met moeite) Wel handig dat jullie die testapparatuur hebben.
Ik heb nog wel wat werk aan deze ombouw maar het begin is er. Bedankt allemaal!
Gr Arjan

Heren deze workshop was gewoon superleuk om te doen.

Harald en ik wilde het juist laagdrempelig houden voor iedereen, maar ook uitvoerbaar.

Ben blij jullie reacties te lezen en dat de vrees voor de ombouw het zwaar te verduren had, en het uiteindelijk is verdwenen.
Nu ben je na 1 ombouw project misschien nog niet meteen toe aan een tweede, maar 1 advies, neem gewoon nog niet de moeilijkste lok die je wilt ombouwen maar neem een gemakkelijker exemplaar.
Gewoon de lat nog niet te hoog leggen voor jezelf, en daarmee raak je ook het snelst van het leek zijn af ;)

Hier na afloop van de ruimte waar we zaten toch nog een foto gemaakt:

Wil langs deze weg ook de heren die ook bij het opruimen geholpen hebben hartelijk danken voor hun inzet, zo zijn we toch met z'n allen op tijd naar huis gegaan, en zelfs een beetje moe maar voldaan ;)

Bedankt ook voor het plaatsen van de foto's Joost :thumbup: en natuurlijk is testapparatuur haast niet weg te denken op zo'n dag.

M.v.g.

Hans V200.0
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Leuk om te lezen dat deze dag succesvol is geweest  :thumbup: :thumbup:
In het verleden werden dit soort workshops in Werkendam gegeven, goed dat deze mannen het weer oppakken en mede hobbyisten opweg helpen.

Goed bezig Harald en Hans, op naar de volgende dag want hier is altijd behoefte aan.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Het is fijn te lezen dat jullie een geslaagde dag hebben gehad, mss dat ik me ooit eens waag aan een ombouw.
Maar of ik dat wel echt ga kunnen is een grote vraag hoor.

Grüezi midänand!

Voor mij was het een herhalingscursus. Had aanvankelijk toch wat bibbers maar heb na gisteren het vertrouwen gekregen dat ik alleen verder kan. En toch ... met een hele groep is het veel gezelliger!
Harald en Hans bedankt! En ook bedankt mede cursisten voor de heel geslaagde dag.

Citaat van: peterke33 op zondag 05 maart 2017, 09:42:52
Maar of ik dat wel echt ga kunnen is een grote vraag hoor.
Hoi Peter,

Dat is het hem nou juist, want de meesten die er gisteren waren hadden zelf ook geen ombouw aangedurfd, en juist die drempel is er niet eentje waar je niet over heen kan komen.
Je hebt door mijn tips met solderen al je verbindingen zelf gemaakt, en als Harald of ik jou nu de weg wijs bij het ombouwen en aansluiten, dan kom je net zover als iedereen die zijn lok's ombouwt.
Goed 1 lok maakt je nog geen expert, maar als dat begin er eenmaal is, krijg ik bijna meelij met de analoge modellen ;)

@ Jos,

Tja een groep duid ook aan dat je niet de enige bent met de vrees voor een ombouw, en samen er mee bezig zijn maken toch dat je weer tips ontvangt en ook wellicht nu meer durf hebt om de lok te strippen van zijn analoge jas.

@Peter,

Deze dag is inderdaad succesvol verlopen, en verdient wel een vervolg, maar het ligt ook een beetje aan de behoefte om eraan mee te doen.
Eerst een groep bij elkaar krijgen zal de uitdaging worden, dus ben wel benieuwd of je gelijk krijgt ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Wat was dat een leuke dag zeg! gezellig, goed verzorgd, met goede info waar je op moet letten. En rustig stap-voor-stap alles doen wat nodig is om in een analoge lok een decoder te krijgen. Wat leuk was is dat de meesten ook iets met de motor deden; zo had ik ook een nieuw setje - via Hans - om in mijn krokodil te stoppen. Hier dan een paar foto's.

Eerste ronde: open met dat ding...

...en uitleg waar je nu op moet letten Harald en Hans waren er maar druk mee.

Hier is mijn krokodil en verregaande staat van ontbinding. Maar Hans had een tip om 'm nog verder uit elkaar te halen, en zowaar, dat werkte nog weer een stukje makkelijker!

Tip van de dag om het draaiwerk helemaal goed schoon te krijgen. En als ik eerlijk ben, ik denk dat ik mij krokodil toch ook nog zo'n beurt ga geven, want helemaal rustig loopt ie niet. helemaal niet bij lagere snelheden, ontdekte ik gisteravond...

"Nee hoor, er zit echt nog wat vuil in de tandwieltjes. Hier kijk maar met de loep!"

En deze lok moest wel heel stevig schoongemaakt worden. Ze waren er maar druk mee.

Twee  weten meer dan een. Mooi om te zien hoe de lok, inclusief alle gedremel, een metamorfose onderging.

En hier staat mijn krokodil bij Harald op de testbank. Loopt goed. Licht nog niet aangesloten. Leuk volgend klusje om dat voor elkaar te krijgen.

Kortom: een zeer geslaagde workshop wara ik een hoop geleerd heb. En waar mijn handicap kleurenblindheid - wara ik best schrik van had als ik al die kleuren draadjes zag - eigenlijk prima te handelen was.
Dank!

[edit: linken hersteld]
Dank voor het leuke verslag, zag er wel heel leuk uit,  :thumbup:
Spijtig dat ik er niet bij kon zijn, maar volgende keer beter.

Hoi Ernst,

Bedankt voor je leuke verslag, en je ziet het aan de beelden......niemand hoefde zich te vervelen :)

@ Jørg,

Het is met een groepje altijd leuk om zo bezig te zijn, met iets waar blijkbaar nog steeds veel vrees voor is.

En dat is nu echt niet nodig hoor, want tijdens de workshop hoorde ik al dat de vrees om de lok om te bouwen afnam, omdat men technisch begon te snappen waar alles aangesloten moet zitten.
Waar de motor, de verlichting, en de sleper/massa moet zitten, en hoe de motor erin komt te zitten, is voor deze groep geen geheim meer, en zeker niet meer onbekend ;)

Ook kwamen er wat klussen bij kijken zoals dat freeswerk in de 3147, omdat de veldmagneet met zijn lamellen niet goed aansloot in het frame.
Schroef en die lamellen hadden geen plaats, en wat doe je dan als dat er niet is?
Dan maak je plaats, natuurlijk wel in overleg met de eigenaar van de lok.

Ook was er een drijfwerk (zie foto bij het aanrecht) waar een stevige reiniging aan te pas moest komen, daar het drijfwerk blokkeerde.
Al met al nemen dit soort klussen tijd in beslag, die helaas nodig waren om verder te kunnen gaan met de ombouw, dus waarom er een dagje voor nodig hebt lijkt wel enigszins voor de hand liggend.
Bovendien is er zo ook ruimte om met twee mensen een groep van acht, te helpen bij de ombouw, en ik hoop dat men dit ook als prettig heeft ervaren.

Hoop zeker dat je de volgende keer erbij kunt zijn Jørg, al was het alleen maar voor de gezelligheid ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

2 mensen voor zo'n groep is perfect. Er is voor iedereen tijd en ruimte om 1 op 1 vragen te stellen en vooral hulp. Volgende keer word de loc uitdagender.... Of een oer 3000 of een dhg500  :P :D

Hoi Henk,

Bedankt voor je reactie :thumbup:

Heel mooi initiatief!

Als jullie overwegen dit nog een keer te organiseren wil ik in principe graag meedoen.

mvg Frans

Hoi Frans,

Als je Harald of mij een pb stuurt met jouw mailadres, en welke lok (type en eventueel artikelnummer) je gaat ombouwen kunnen we je alvast op de lijst zetten.

@ Henk,

Dat wordt zeker een leuke uitdaging als de lok kleiner wordt ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Het blijkt dat een nagenoeg nieuwe ombouwmotor ook problemen kan geven, ik heb een anker uit een andere loc geplaatst en nu loopt de loc prima, ook op lage snelheid. De andere (nieuwe) komt gewoon niet op gang tenzij je hem zelf aanzwengelt. Ik kan op het oog geen defect vinden maar ik vermoed dat het contact met een van de trommelcollectors niet goed is.
Gelukkig werken nu ook alle functie van de decoder, en kon ik verder gaan met de inbouw. Nu ook led verlichting gemaakt front, wit en rood. Achter volgt.
Gr Arjan

Voortgang

Citaat van: arjanb op maandag 06 maart 2017, 01:13:47
....Nu ook led verlichting gemaakt front, wit en rood...

Ach leuk! Hoe heb je dat gedaan want volgens mij zat er eerst een schroeffitting! Op de foto is niet god te zien wat je gedaan hebt, ben ik wel erg in geïnteresseerd.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Van enkele kreeg ik een mailtje waar ik de cleaner spuitbussen koop:
Er zijn twee cleaners die ik gebruik, beide zijn vetvrij.

Kontakt PRF 6-68 (Taerosol)
en de Tuner 600 (KontaktChemie)
Zelf bestel ik deze bij een grossier als handelaar, maar de meeste elektronica leveranciers hebben deze bussen ook.
Misschien voor de volgende workshop maar eens een doosje bestellen.

groet
Harald
Leuk om over dit initiatief te horen! En fijn dat de heren hier de tijd en moeite in hebben willen en kunnen stoppen. Misschien in de (nabije) toekomst een vervolg workshop?

Groet,

Dennis

Citaat van: Haradigi op maandag 06 maart 2017, 12:17:31
Er zijn twee cleaners die ik gebruik, beide zijn vetvrij.

In WD-40 zet wel vet?

Citaat van: Haradigi op maandag 06 maart 2017, 12:17:31
Kontakt PRF 6-68 (Taerosol)
en de Tuner 600 (KontaktChemie)
Misschien voor de volgende workshop maar eens een doosje bestellen.

Doe maar een busje voor mij.

Henk

Hoi Henk,

Ja er zal ongetwijfeld wel iets van smerende olieën inzitten, dus vettig is het zeker ;)

@ Dennis,

Wil je de workshop volgen?

Stuur dan naar Harald of mij jouw mailadres, en je loktype en nummer wat je wilt gaan ombouwen.

Dan groeit de lijst met aanmeldingen weer gestaag, en als er 8 gegadigden zijn dan plannen we een afspraak.

M.v.g.

Hans V200.0

Kreis Neuspaß

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 05 maart 2017, 21:34:38
Ook kwamen er wat klussen bij kijken zoals dat freeswerk in de 3147, omdat de veldmagneet met zijn lamellen niet goed aansloot in het frame.
Schroef en die lamellen hadden geen plaats, en wat doe je dan als dat er niet is?
Dan maak je plaats, natuurlijk wel in overleg met de eigenaar van de lok.
zijn hier misschien ook beelden van, ik ben benieuwd welke frees jullie gebruiken in de dremel....

Hoi Wilco,

Helaas heb ik er geen foto's van maar die frees heeft de vorm van een kegel of een tol als je je daarbij een voorstelling van kan maken.

Hierdoor moet je wel onder een hoek werken, maar dat is nog niet het lastigste, ook wil je niet elke keer uitschieten met de frees wat toch een enkele keer gebeurde.

Dat komt omdat je dan de rand wil afwerken, en dan zit je net wel of niet voorbij het punt dat de draaiende frees weg wil van zijn plek, ondanks dat je dit zoveel mogelijk probeert te voorkomen.

Het is me nog aardig gelukt de hele motor met tandwielhuis en nieuwe motor er strak in te laten passen, wel steeds kijken waar je nog materiaal moet weghalen dus niet teveel in 1 keer verwijderen.
De Dremel in kwestie was er eentje van Proxxon, en niet al te zware machine dus echt zwaar belasten kan je die niet.
Je moet de frees ook het werk laten doen, en als je dat doet behoeft de machine ook niet al te zwaar te zijn.

Hier een voorbeeld van de Proxxonmachine

Hier een voorbeeld van de frezen

De middelste van de frezen leek er nog het meeste op.
Hopelijk heb ik het zo ondanks ontbrekend beeldmateriaal het voldoende toegelicht?

M.v.g.

Hans V200.0
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 06 maart 2017, 18:17:52

@ Dennis,

Wil je de workshop volgen?

Stuur dan naar Harald of mij jouw mailadres, en je loktype en nummer wat je wilt gaan ombouwen.

Dan groeit de lijst met aanmeldingen weer gestaag, en als er 8 gegadigden zijn dan plannen we een afspraak.

M.v.g.

Hans V200.0

Hoi Hans,

Dank voor de uitnodiging maar het inbouwen van een decoder heb ik al onder de knie;) Was niet duidelijk genoeg in mijn omschrijving: mocht er tzt een ander soort workshop waar ik iets aan heb qua vaardigheden gegeven worden haak ik graag aan.

Groet,

Dennis

Kreis Neuspaß

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 06 maart 2017, 23:56:50
Hoi Wilco,

Helaas heb ik er geen foto's van maar die frees heeft de vorm van een kegel of een tol als je je daarbij een voorstelling van kan maken.

Hierdoor moet je wel onder een hoek werken, maar dat is nog niet het lastigste, ook wil je niet elke keer uitschieten met de frees wat toch een enkele keer gebeurde.

Dat komt omdat je dan de rand wil afwerken, en dan zit je net wel of niet voorbij het punt dat de draaiende frees weg wil van zijn plek, ondanks dat je dit zoveel mogelijk probeert te voorkomen.

Het is me nog aardig gelukt de hele motor met tandwielhuis en nieuwe motor er strak in te laten passen, wel steeds kijken waar je nog materiaal moet weghalen dus niet teveel in 1 keer verwijderen.
De Dremel in kwestie was er eentje van Proxxon, en niet al te zware machine dus echt zwaar belasten kan je die niet.
Je moet de frees ook het werk laten doen, en als je dat doet behoeft de machine ook niet al te zwaar te zijn.

Hier een voorbeeld van de Proxxonmachine

Hier een voorbeeld van de frezen

De middelste van de frezen leek er nog het meeste op.
Hopelijk heb ik het zo ondanks ontbrekend beeldmateriaal het voldoende toegelicht?

M.v.g.

Hans V200.0
Hoi Hans, luid en duidelijk verhaal, ik kan me er nu een beeld bij vormen.  :thumbup:

Hoi Dennis,

Goed dat je die al onder de knie hebt kerel :thumbup:

Weet niet of Harald en ik een andere workshop aangaan, wat mogelijk buiten gebaande paden ligt, althans de durf zal er wel zijn maar of er ook behoefte naar is?
We hebben ook wat in/ombouwkennis om te delen, en aangezien de workshoppers er van de afgelopen keer er zeer over te spreken zijn, geloof ik wel dat we op het goede spoor zitten.

@ Wilco,

Mooi dat je beeld compleet is, het enige beeld wat ik je niet kan geven is dat van het freeswerk op zich, ook dat is eigenlijk niet zo spannend.
Wat spannender is, is het feit dat alles gaat passen zonder al teveel materiaal verlies.
Je wilt ook grote gaten voorkomen, dus steeds een stukje frezen en dan weer passen, en kijken waar nog materiaal weg gefreesd moet worden.

Als elektromonteur heb ik al met vele metalen gewerkt, en ja ook daar moet je weleens in frezen of boren, en dan merk je ook wat goed gereedschap doet, maar ook wat goed gebruik ervan veroorzaakt ;)
Daarbij heb ik al wat kunstwerkjes gemaakt al heeft dat niks met de hobby te maken, maar wel heb ik al eerder in een frame van een lok gefreesd, dus geen vrees daarvoor bij mij :)

Mocht ik nog ooit tegen een model aanlopen wat rijp is voor een ombouw, en waarin gefreesd moet worden dan zal ik zeker wat foto's opsturen naar jou mocht je geïnteresseerd zijn.

M.v.g.

Hans V200.0

Kreis Neuspaß

Daar ben ik dan zeker in geinterresserd, ik heb het op dit moment niet nodig, maar ben er wel nieuwsgierig naar. :thumbup:
Citaat van: ernstcramer op maandag 06 maart 2017, 07:55:46
Ach leuk! Hoe heb je dat gedaan want volgens mij zat er eerst een schroeffitting! Op de foto is niet god te zien wat je gedaan hebt, ben ik wel erg in geïnteresseerd.
Hoi Ernst, ik heb een witte en rode led met met de anode aan elkaar gesoldeerd en aan de blauwe draad.
Aan de twee andere pootjes elk een weerstand (1k) en die verbonden met verlichting (wit) en een Aux (rood) aansluiting. Uiteraard lengte ook ingekort, en zo past het in de schroeffitting. uiteraard isolatie met krimpkous eromheen.
Het is misschien niet heel mooi maar het werkt. Voor de lichtopbrengst nog wat aluminiumfolie tussen kap en de lichtgeleider gedaan, dat helpt enorm.
De andere kant heb ik de blauwe draad en de 2 anodes van de led's direct op de schoeffitting gesoldeerd, die is geisoleerd van de locmassa, dat kan dus ook. Gr Arjan

zitplaatsen genoeg in de TEE

Hallo Hans en Harald,

Ik probeer m'n weg te vinden in de ombouw, aan frezen moet ik nog niet denken........Motorombouw en reguliere decoders gaat wel een beetje (als ik tijd heb). Binnenkort m'n eerste sounddecoder in de TEE. Waar ik al wel als probleem tegenaan gelopen ben, is kapotte SMD-ledjes losmaken en nieuwe solderen. En ik probeer een beetje lijn in functiemapping te krijgen, helaas nog niet met veel succes. Zouden dat ook onderwerpen voor workshops kunnen zijn of worden?

Met groet,
Jan willem

Ha Arjan: leuk!  Ik ga eens kijken hoe dat bij mij zou kunnen.
Zijn er denk ook duo-leds die je daarvoor zou kunnen gebruiken?

Kreis Neuspaß

Yep, heb ik net besteld bij anw
Ha Ernst,
Ja duo leds zijn er ook , ik heb die in een andere V60 gebruikt, maar ik vond de lichtobrengst vooral van rood tegenvallen. (Leds 12mA)Maar er zullen vast wel fellere te krijgen zijn, dat zou handiger zijn. Deze losse leds had ik nog liggen en heb ik daarom eens geprobeerd. Die zijn 20mA Gr Arjan

Hoi Jan Willem,

We (Harald en ik) probeerden eerst deze workshop uit om te kijken of we mensen van hun vrees voor een ombouw weg konden nemen.
Beiden hebben we al veel omgebouwd dus daar geen verrassingen meer eigenlijk, maar wat wel naar voren kwam was het solderen op zich.....en of dat nu aan een draadje is of aan een ledje het blijft solderen.

Alleen een smd led zou ik het liefst zo kort mogelijk willen aanraken met een fijne punt.
Uitgezonderd wanneer je het tin moet verwijderen, gebruikmakend van een desoldeerlint, alleen stook dan ook niet te lang maar kijk of je lint het soldeer opneemt en doe het indien nodig niet alles in 1 keer maar beetje bij beetje zodat je de led niet te warm stookt.
Hier een voorbeeldje van wat ik bedoel
Een soldeerpomp kan natuurlijk ook.

Misschien zijn er nog andere manieren om SMD componenten te verwijderen/ te vervangen, maar daar zou ik dan eens in moeten duiken.
Mocht er aan dit, of een workshop over functiemapping veel behoefte zijn dan hoor ik dat graag, want dan kunnen we kijken of er een workshop over gehouden kan worden bij voldoende aanmeldingen.

M.v.g.

Hans V200.0

Hoi Arjan,

Het enige minpunt van de led inbouw vindt ik dat het licht ervan te blauwachtig is voor de rest netjes gedaan.

Zal best wel met smaak te maken hebben hoor, toch is een warmere gloed iets beter lijkt me, want dit blauwachtige licht staat zo'n oudje niet goed ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Aliebengalie
gast

Foto's geven ook heel vaak een iets ander beeld van de kleuren , het kan daarom best meevallen.
En is het te vel , misschien is dimmen van de decoder nog mogelijk.
Is in ieder geval weer een prima idee zo.

Mvg: Alex

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 07 maart 2017, 23:18:24
Mocht er aan dit, of een workshop over functiemapping veel behoefte zijn dan hoor ik dat graag, want dan kunnen we kijken of er een workshop over gehouden kan worden bij voldoende aanmeldingen.

Misschien moeten jullie (Harald en jij) eens een poll in dit topic houden?
Mij kun je noteren voor KLIK: decoder programmeren voor gevorderden
Verder kun je mij noteren voor een volgende workshop maar dan wil ik mij primair richten op het inbouwen van ledverlichting.
Ik heb geen analoge loks, die heb ik al omgebouwd naar digitaal.

Henk

BR 103fan forever

Voor functiemapping zie o.a. http://railway.zone/post/function-mapping-with-marklin-decoders-and-the-central-station-2
Er heeft ooit een instructievideo functiemapping op de website van Märklin Duitsland gestaan. Kan hem zo gauw niet meer terugvinden.

BR 103fan forever

Toch  nog de video gevonden: kijk op https://www.maerklin.de/de/service/downloads/nachruest-decoder-mldmsd/ en scroll helemaal naar beneden naar Funktions-Mapping mit der Central Station 2 . Video aanklikken en veel plezier ermee.

@citaat en  @citaat @citaat

Dick,

Dank je wel voor de linkjes maar ik heb geen CS2 (of 3) maar een Ecos2 en geen mldmsd-decoders maar overwegend de oudere marklindecoders en ESU-lopi 4.
Desondanks zal ik de filmpjes bestuderen omdat er ongetwijfeld wel iets van is te leren.

Ik had al de tip gekregen om de software van de ESU-lokprogrammer te downloaden en die te gebruiken en vervolgens "handmatig" de wijzigingen te programmeren.

Henk

BR 103fan forever

En anders is er in de volgende link ook nog wat te vinden http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58351.0.html

Edit: even de lettertjes in de juiste volgorde gezet
Ben den Hollander
gast

Of je stelt een vraag en we kletsen je er door heen. Daar is dit forum voor.

Toch? :D

@citaat
Zeker weten!

Maar ik voel mij toch veiliger als ik iemand naast mij heb die het voordoet.
Daar leer ik een stuk beter en sneller van.
Rosoft kan daarvan meepraten!

Henk

BR 103fan forever

@citaat Maar een goede voorbereiding is het halve werk  ;)

Citaat van: Trainhenk op donderdag 09 maart 2017, 10:54:57
Misschien moeten jullie (Harald en jij) eens een poll in dit topic houden?
Henk

Hoi Henk,

Waarom een Poll starten als dat niet nodig is, of denk jij misschien van wel?
Trouwens we moeten niks....;)

Zelf gaf Harald in de eerste workshop aan dat er als er een vervolg komt met dezelfde workshoppers, de lat hoger gelegd kan gaan worden, daar ze een beetje "leek af" zijn ;)

Over de ledinbouw zullen wij het samen (Harald en ik zei de gek), eerst overleggen of het vatbaar is voor een workshop, en hoe dan eventueel de invulling eraan te geven.
Beetje structuur is daarin welkom of heb ik het mis?

M.v.g.

Hans V200.0

Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 09 maart 2017, 17:46:57
Trouwens we moeten niks....;)

Klopt; het is ook vragend gesteld.

Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 09 maart 2017, 17:46:57
Over de ledinbouw zullen wij het samen (Harald en ik zei de gek), eerst overleggen of het vatbaar is voor een workshop, en hoe dan eventueel de invulling eraan te geven.
Beetje structuur is daarin welkom of heb ik het mis?
Nee hoor, jullie organiseren dus jullie bepalen.

Henk

Klein Jünkerath

Ik zag elders op het forum een heel draadjeshoofdstuk over stammtischen. Zou het niet aardig zijn om van jullie workshop zo eens per kwartaal of zo een (technische) stammtisch te maken. Wellicht met 's ochtends een workshop-thema en 's middags gezellig kletsen en kleine klusjes uitvoeren (zoals mensen helpen met LEDjes en zo) en een rondje rijden op een daar neergelegd baantje?
Ik zou daar op termijn best aan mee willen werken, maar dit jaar ben ik nog druk met een andere buurtactiviteit , hier.
We zouden daar dezelfde locatie voor kunnen gebruiken (ik weet niet wat de kosten daarvan zijn).
Wellicht willen jullie daar ook (mee) over nadenken?
Groet, Paul