Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Waarmee maken jullie de rails mee vast?

Gestart door roeney donderdag 05 januari 2017, 11:09:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Hallo

Hier een vraag van een newbie:
Ik heb hier zo'n 7 m2 MDF plaat van 18 mm waar het M rails op komt te liggen, maar waarmee maken jullie het rails mee vast aan de plaat?
Neem aan dat spijkers met een grote kop niet kunnen.

Groeten Roeney
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Hoi Roeney,

Daarvoor gebruikt je het beste de originele geluiddempers met schroeven nr. 7171 van Marklin

Gr. Leo
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Hallo Roeney,

Ik zou zwarte spaanplaatschroeven gebruiken, maat 20x2 met Pz-cilinderkop. En het is wijs om de dan even met een 1 mm boor voor te boren.
Misschien wijs om de rails wel op isolatie materiaal te leggen, zoals schuimfolie, kurk, isolatieband oid.
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
thanks mannen,

Waarom zou je er isolatie onder doen Kees?
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Hallo roeney,

Metalen rails op een houten plaat gedraagt zich als een enorme klankkast. Door onder de rails isolatiemateriaal te leggen voorkom je dit. Een andere mogelijkheid is twee vliegen in één klap, namelijk dubbelzijdig klevende foamtape. Belangrijk is dan wel, dat je de MDF-plaat reinigt met een ontvetter.
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
als je isolatie onder je rails steekt, en je de rails vervolgens met schroeven of spijkers vast zet op je onderbouw, doe je het voordeeel van die isolatie teniet, door die spijker of schroef, ontstaat er terug een rechtstreekse verbinding tussen je rails en onderbouw, en krijg je vooralsnog
het klankkast effect !
Ik had nog enkele rollen van die witte isolatiefolie liggen die men als ondervloer voor laminaat gebruikt, die heb ik gewoon vastgeniet op de onderbouw, en afgeknipt, vervolgens daarop met dubbelzijdige (tapijt-)tape de rails vastgelegd.
Zodoende heb je nergens rechtstreeks een "harde" verbinding tussen onderbouw en rails ... Zorg ook dat je die isolatie breder neemt dan je rails, zodat je kan gaan ballasten, en je ballast helemaal op die folie past, je rails liggen dan door de ballast ook niet vast op de onderbouw.
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
In de '70 'er jaren verkocht Marklin geluidsdempers voor M-rails, catalogusnummer 7171,
dat waren zwarte rubbertjes met een schroefgaatje. Honderd stuks voor 3 gulden.
Ze zijn nog steeds te vinden op beurzen, want bijna onverslijtbaar.
Je moest ze vastschroeven, en dat geeft ook meteen het nadeel aan.
Want de schroef (met verzonken kop) ging door de rails door het rubbertje in het hout eronder, en dus bleef er een geluidslek. Maar het hielp wel al heel veel tegen de herrie.
Ze staan niet in de 3-rail wiki, maar ik heb nog ergens een zakje van die dingen,
dus kan er bij gelegenheid wel eens een foto ervan maken.

Citaat van: roeney op donderdag 05 januari 2017, 11:09:23
MDF plaat van 18 mm
Is dat niet heel erg dik en zwaar, 18 mm? De helft zou toch ook moeten kunnen?
Ik werk zelf niet met MDF, dus kweet het ook niet. Veel mensen gebruiken tegenwoordig 9 mm populierenmultiplex, omdat het veel lichter en goedkoper is, en bij bouwmarkten voordelig te koop is.

Citaat van: sn00zerman op donderdag 05 januari 2017, 11:57:05
dubbelzijdige (tapijt-)tape
Die tip lees ik hier vaker. Het soort dubbelzijdig tapijt tape wordt zelden genoemd (CR?). De dikte wel: 3 mm.
Maar de breedte noemt niemand, en kennelijk is dat wel belangrijk, want als je ook naast de rails een balastbed wil laten uitsteken, dan zit je al gauw op 16+4= 20 mm (of meer) breedte bij enkelspoor.
En kan tape van die breedte de bocht om, of doe je dat dan met 2 banen van 10mm breedte?


***edited: ik zie dat Haraldigi z'n berichtje inmiddels heeft uitgebreid: ***
- 2x20 mm breedte voor 1 rails
- en hoe je het weer los kan krijgen (ook niet onbelangrijk)

Bestaat voor ballastbed breedte een schaalnorm (NEM-profielbreedte ?)
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Al mijn K-rails liggen vast mer dubbelklevende tape van ER DECOR, heeft een drievoudig werking, klevend, isolerend en je kan er de bedding op vastzetten.
Je rails zitten na twee weken muurvast, kunnen door middel van een haardroger nadien nog losgemaakt worden om te verleggen.
Niet zo goedkoop maar wel heel goed product, en gemakkelijk te verwerken en in alle mogelijke bochten te leggen.
Te vinden op de website van ER DECOR met als naam ER5000 quick spoorbedding.
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Hi Roeney,

Zou er in ieder geval geluids isolatie tussen doen zeker bij M-rails.
Lees eens hier:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg949521#msg949521

groet
Harald
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Dag Roeney.

Bij mij ligt de M-rails op 3mm kurk.
De kurk heb ik met dubbelzijdig tape op het MDF gelijmd.
De M-rails is gefixeerd op meerdere manieren:
in het schaduwstation tussen blokjes schuimplaat geklemd,
op niet zichtbare delen van de baan met een dot acrylaatkit of hot glue
en op zichtbare delen met crepe-tape omdat daar de ballast tegenaan komt.
In de spiralen heb ik de rails los op het kurk liggen, maar deze zijn wel
geheel vast gesoldeerd (2x massa + 1x middengeleider), opdat de rails
er om wat voor reden dan ook niet uit elkaar kan schuiven.

Zaak is om een flexibele verbinding tussen rails en MDF te hebben,
zodat het rijgeluid niet doorgegeven kan worden.

Wat ook als geluidsreductie helpt, is schuim (ik heb 2cm rubber ArmaFlex
toegepast) tegen de onderzijde van het MDF te lijmen (met DZ-tape).
Dit om resonantie-geluid tegen te gaan, zoals bijvoorbeeld ook bij
een autocarrosserie wordt toegepast.

Groeten,

Erik.
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Ik heb blauwe ondervloer platen van de bouwmarkt welke ik met houtlijm op de ondergrond lijm. Vervolgens lijm ik de rails er met een lijmpistool weer op de ondervloer vast, zo ligt de rails mooi vast en heb je geen harde verbinding naar de houten constructie, dat scheelt een hoop lawaai.
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Mijn oplossing ===> klik
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Waarmee maken jullie de rails mee vast?
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 05 januari 2017, 14:24:32
schuim op onderzijde.
Heb ik gezien bij de Helderse modelbouwclub, onder hun baan zat een dikke laag piepschuim vastgeplakt (niet overal) maar vermoedelijk daar waar veel herrie ontstond.

Ik had zelf rubberkurk onder de rails (amerikaans spul, stroken per meter) gelijmd. Bij het afbreken bleek dat vrijwel niet meer los te krijgen (water+plamuurmes). Ik had watervaste constructielijm gebruikt, en dat moet je kennelijk nooit doen. Ach, een dure les, maar zo leer je iedere keer wat bij.